INDYWIDUALNY PROGRAM PRACY
EDUKACYJNO – REWALIDACYJNEJ
(klasa integracyjna)
Autor: Agnieszka Twardowska
Magda jest dziewczynką z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. Nie opanowała procesu czytanie- pisanie ale zna wszystkie litery. Posiada bardzo bogaty słownik czynny i bierny, bez trudu porozumiewa się z otoczeniem oraz odnajduje w nowym środowisku. Ma trudności z opanowaniem pojęcia i zapisu liczby. Dobrze funkcjonuje na terenie szkoły, przejawia duże zainteresowanie nauką szkolną. Koncentracja uwagi dowolnej jest krótkotrwała, bardzo szybko się męczy i zniechęca. Jej sprawność manualna oraz zakres samoobsługi jest na bardzo niskim poziomie.
Rozwijanie autonomii uczennicy niepełnosprawnej, wyposażanie w takie umiejętności i wiadomości, aby:
- mogła jak najpełniej porozumieć się z otoczeniem,
- zdobyła maksymalną niezależność życiową w zakresie zaspokajania podstawowych potrzeb,
- była zaradna w życiu codziennym adekwatnie do swoich możliwości,
- mogła uczestniczyć w różnych formach życia społecznego na równi z innymi członkami danej zbiorowości, przestrzegając ogólnie przyjęte normy współżycia społecznego, zachowując przy tym prawo do swojej inności.
- kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych i proekologicznych
- przygotowanie do pełnienia ról społecznych
- rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych
- kształcenie umiejętności praktycznego stosowania pojęć i działań matematycznych
- kształtowanie postawy ostrożności i ograniczonego zaufania wobec nieznajomych osób
- rozwijanie postawy twórczej
- wdrażanie do obcowania ze sztuką
- doskonalenie znanych uczennicy technik plastycznych
- zapoznanie z różnorodnością środków wyrazu artystycznego
- poznanie przedmiotów, urządzeń i produktów codziennego użytku, ich właściwości i zastosowań
- samodzielne korzystanie z urządzeń technicznych
- właściwy dobór różnorodnych materiałów i technik przy wykonywaniu prac
- ćwiczenia sprawności manualnej
- uwrażliwianie na muzykę
- wdrażanie do odbioru i tworzenia muzyki
- rozwój sprawności psychofizycznej
- wdrażanie do współdziałania w grupie
- przygotowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego
- ćwiczenia w samodzielnym podpisywaniu się
- ćwiczenia w odczytywaniu wyrazów ( globalnie i sylabami)
- ćwiczenia w rozumieniu słuchanego i czytanego tekstu
- wzbogacenie czynnego i biernego słownika uczennicy
- wdrażanie do odbioru i odpowiedniego reagowania na różnego rodzaju komunikaty
- usprawnianie myślenia przyczynowo skutkowego
- doskonalenie orientacji przestrzennej oraz świadomości własnego ciała
- kształcenie spostrzegawczości wzrokowej i koordynacji wzrokowo- słuchowej i wzrokowo- ruchowej
- doskonalenie słuchu fonematycznego oraz koordynacji słuchowo- ruchowej
- usprawnianie manualne
- doskonalenie pamięci długotrwałej
- ćwiczenia koncentracji uwagi i spostrzegawczości
Dbałość o zdrowie:
- nawyki higienicznego trybu życia (mycie, utrzymywanie porządku, dbanie o prawidłową postawę ciała)
- korzystanie z pomocy medycznej
- zachowanie w sytuacjach zagrożenia
- prawidłowe odżywianie jako jeden z warunków dobrego stanu zdrowia
- zależność zdrowia człowieka od stanu środowiska w którym przebywa
Umiejętności matematyczne:
- posługiwanie się pieniędzmi
- posługiwanie się kalendarzem
- korzystanie z zegara ( godziny)
- mierzenie
- kreślenie i rozpoznawanie figur geometrycznych
- posługiwanie się linijką, ekierką i cyrklem
- zapisywanie liczb (w zakresie 100), ich odczytywanie i porównywanie
- wykorzystanie umiejętności matematycznych w rozwiązywaniu problemów życia codziennego
- przeliczanie elementów
- wykorzystanie kalkulatora
Poznawanie najbliższego otoczenia:
- sklepy, poczta, dworzec PKP, PKS, punkty usługowe, lokale gastronomiczne
- poruszanie się środkami komunikacji miejskiej
- orientacja w najbliższej okolicy, odnajdowanie istotnych miejsc i budynków
- udział obywateli w życiu publicznym
- przynależność narodowa i państwowa (barwy, symbole, historia, kultura, tradycje)
- korzystanie z instytucji kulturalnych: muzeum, kino, biblioteka, galeria sztuki)
- uczestnictwo w imprezach kulturalnych na terenie szkoły i miasta (spektakle teatralne, koncerty, wystawy, przedstawienia)
- zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów
- zmiany zachodzące w przyrodzie związane ze zmianami pór roku
- rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt charakterystycznych dla obszaru Polski
- ochrona gatunkowa roślin i zwierząt
- hodowla roślin doniczkowych i ogrodowych
- formy ochrony przyrody
- zasoby przyrodnicze i ich wykorzystanie
- rozpoznawanie popularnych roślin i zwierząt egzotycznych
- krajobrazy Polski
- podstawy posługiwania się mapą
- troska o środowisko naturalne
- kopiowanie i tworzenie własnych kompozycji
- rysowanie kredkami, ołówkiem, węglem, pastelami, itp.
- malowanie farbami (różne techniki)
- tworzenie wyrywanek, wycinanek i wylepianek
- lepienie z plasteliny i różnorodnych mas
- zapoznanie z dziełami sztuki w oryginale, reprodukcjami i kopiami
Kształcenie techniczne:
- obsługa urządzeń technicznych: radia, magnetofonu, odtwarzacza CD, telefonu, czajnika elektrycznego
- podstawy użytkowania komputera
- podstawy szycia i wyszywania (na tekturze i materiale)
- przygotowywanie prostych posiłków
- wykonywanie prac z papieru wg instrukcji słownych i rysunkowych (elementy origami)
- używanie narzędzi pomiarowych (linijka, metr krawiecki)
- znajomość zasad bezpiecznego korzystania z narzędzi, przyborów, urządzeń, sprzętów ( nóż, nożyczki, sztućce, itp.)
- wystukiwanie rytmów
- śpiewanie piosenek
- tworzenie muzyki przy użyciu głosu, ciała i prostych instrumentów muzycznych
- słuchanie muzyki naturalnej i mechanicznej
- inscenizowanie treści prostych utworów
- zabawy dźwiękonaśladowcze
- w miarę możliwości uczestnictwo w koncertach
zajęcia ruchowe
- ćwiczenia gimnastyczne
- elementy lekkiej atletyki
- uczestnictwo ( na miarę możliwości) w grach zespołowych
- udział w imprezach sportowo- rekreacyjnych
- obserwacja zawodów sportowych
- rozumienie komunikatów werbalnych i pozawerbalnych
- rozumienie znaków i symboli
- rozumienie treści słuchanych prostych tekstów, piosenek, przedstawień a także sytuacji społecznych
- rozumienie i definiowanie znaczeń słów
- przekazywanie informacji o swoich potrzebach i stanach emocjonalnych
- wypowiadanie się, przekazywanie swoich myśli i poglądów
- nazywanie cech i uczuć innych osób
- poprawne komunikowanie się z otoczeniem
- prowadzenie dialogu z kolegą na konkretny temat
- podejmowanie prób porozumiewania się w języku angielskim
- utrwalenie umiejętności samodzielnego podpisywania się
- wykorzystanie czytania i pisania w sytuacjach życia codziennego
- próby czytania sylabami
- próby czytania globalnego
- ...
Bibilka