Program pracy z uczniem mającym trudności w czytaniu
(istotne opóźnienia w zakresie analizatorów wzrokowego i słuchowego)
Ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej.
v dobieranie par jednakowych obrazków,
v dobieranie par jednakowych figur geometrycznych,
v odtwarzanie z pamięci układów elementów,
v rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów,
v układanie obrazków z części,
v odbieranie części obrazka do całości,
v układanie figur geometrycznych z części,
v układanie obrazków i figur geometrycznych w/g wzoru i z pamięci,
v uzupełnienie niedokończonych rysunków,
v wyszukiwanie różnic między obrazkami,
v wyszukiwanie i dobieranie par jednakowych liter – bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej.
v ćwiczenia wrażliwości słuchowej – różnicowanie dźwięków, głosów, rozpoznawanie odgłosów wydawany przez upadające przedmioty,
v ćwiczenia rytmiczne – odtwarzanie struktur rytmicznych, rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych, zabawy ze śpiewem – klaskaniem, wystukiwaniem, granie na instrumentach perkusyjnych,
v ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej
- podział wyrazów na sylaby,
- liczenie sylab w wyrazach,
- porównywanie liczby sylab w wyrazach,
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby,
- kończenie i zaczynanie wyrazów dwusylabowych,
- sztafeta sylabowa,
- dobieranie par obrazki – wyrazy w/g pierwszej głoski,
- rozpoznawanie określonej głoski w wygłosie wyrazów,
- rozpoznawanie samogłosek w śródgłosie,
- różnicowanie głosek opozycyjnych,
- przekształcanie wyrazów przez zmianę głoski na początku, w środku,
na końcu wyrazu,
- synteza głosek podanych ze słuchu,
- synteza słuchowa wyrazów z ostatnich głosek wydzielonych z nazw obrazków,
- synteza słuchowa wyrazów z pierwszych głosek wydzielonych z nazw obrazków,.
PONOWNE WPROWADZENIE WSZYSTKICH LITER ZGODNIE Z KOLEJNOŚCIĄ PROPONOWANĄ PRZEZ PODRĘCZNIK KLASY PIERWSZEJ(K.F)
Nauka czytania pisania
-czytanie i pisanie wyrazów dwusylabowych
-czytanie pisanie wyrazów wielosylabowych
Treningowe rozwijanie szybkości i bezbłędności czytaniu:
- czytanie wyrazów łatwych w połączeniu z trudnymi
- czytanie wyrazów 1-sylabowych sensownych i bezsensownych
- czytanie wyrazów wizualnie podobnych
- czytanie wyrazów sukcesywnie utrudniane
Ćwiczenia w czytaniu głośnym i cichym ze zrozumieniem
-czytanie krótkich tekstów
-sprawdzanie stopnia zrozumienia przeczytanego tekstu( odpowiedzi ustne, uzupełnianie zdań, układanie rozsypanek wyrazowych i sylabowych)
Ćwiczenia w poprawnym pisaniu
-przepisywanie wyrazów, sylab, zdań
-przepisywanie z pamięci wyrazów, sylab, zdań
-pisanie ze słuchu łatwych wyrazów
-pisanie wyrazów z trudnością ortograficzną
Przygotowała: Beata Kamińska
Bibilka