W kwestii autentyczności tzw. Ossuarium Jakuba z kolekcji w Tel Awiwie.pdf

(222 KB) Pobierz
Microsoft Word - SJ10KAPE.DOC
Studia Judaica 5: 2002 nr 2(10) 6: 2003 nr 1(11), s. 151-163
A r t y k u ‡ d y s k u s y j n y
Zdzis‡aw J. Kapera
Uniwersytet Jagielloæski, Krak ó w
W KWESTII AUTENTYCZNO ΠCI TZW. OSSUARIUM
JAKUBA Z KOLEKCJI W TEL AWIWIE *
W dniu 24 X 2002 r. redaktor najpopularniejszego w œ wiecie dwu-
miesiŒcznika po œ wiŒconego archeologii biblijnej Biblical Archaeology
Review , Hershel Shanks, z ca‡„ odpowiedzialno œ ci„, w œ wietle jupiter ó w
telewizyjnych, og‡osi‡ wszem i wobec najwiŒksze odkrycie archeologicz-
ne bezpo œ rednio tycz„ce Nowego Testamentu , jakim by‡o znalezienie
ossuarium, w kt ó rym przechowywano ko œ ci brata Paæskiego , Jakuba. 1
* Pe‡ny tekst referatu wyg‡oszonego na 3 konferencji „¯ ydzi i judaizm we wsp ó ‡czes-
nych badaniach , Krak ó w, 26-27 XI 2002 zorganizowanej przez Polskie Towarzystwo
Studi ó w ¯ ydowskich. Referat przedstawia stan dyskusji nad prezentowanym obiektem
poprzedzaj„cy jednak doroczne spotkanie Society of Biblical Literature w Toronto, w koæ-
cu listopada 2002 r., gdzie obiekt wystawiono publicznie.
1 Sprawa, w kt ó rej pozwalam sobie zabra æ g‡os, jest dla mnie bardzo interesuj„ca z po-
wodu by æ mo¿e ogromnego znaczenia tego przypadkowego znaleziska archeologicznego.
Po pierwsze, archeologi„ Palestyny, a zw‡aszcza rejonem Jerozolimy i Qumran zajmujŒ
siŒ, z wieloma przerwami, od lat czterdziestu. Od dekady pracujŒ szczeg ó lnie nad cmenta-
rzyskiem qumraæskim, kt ó re cho æ definitywnie r ó ¿ne od cmetarzysk jerozolimskich, po-
chodzi jednak z tego samego okresu co tzw. ossuarium Jakuba, tj. koæca drugiej œ wi„tyni.
Po drugie: cho æ nie jestem filologiem i nie jestem arameist„, opracowa‡em kilka przy-
czynk ó w z pogranicza onomastyki biblijnej, mo¿e dlatego ¿e pozostawa‡em w bliskim
kontakcie z ks. prof. Aleksym Klawkiem, wybitnym przedstawicielem tej dyscypliny i œ le-
dzi‡em jego onomastyczne wyk‡ady w krakowskim oddziale PAN w latach 60. XX w.
Warto od razu wzmiankowa æ , ¿e ks. prof. A. Klawek by‡ wielbicielem odkry æ onomastycz-
nych archeologii biblijnej, a nawet autorem do dzi œ niepublikowanej rozprawy o imieniu
Jezus (z lat 20. XX w.), kt ó ra zawiera m.in. rozdzia‡ dotycz„cy ossuari ó w palestyæskich
z tym w‡a œ nie imieniem. Por. A. K l a w e k: ImiŒ Jezus w œ wietle filologii biblijnej, [Lw ó w]
[ok. 1925], mps, ss. 55 a zw‡aszcza rozdz. 2 W epoce Nowego Testamentu , s. 22 i nn.
Zob. te¿ tego autora Napis z imieniem Jezus , Przegl„d Teologiczny 6: 1925, s. 419
i ImiŒ Jezus w œ wietle filologii biblijnej, Sprawozdania Towarzystwa Naukowego we
Lwowie 5: 1925, s. 3-4.
268521603.001.png
152
ZDZIS£AW J. KAPERA
Jak na razie wszystko wskazuje na to, ¿e bŒdziemy œ wiadkami bitwy
o ossuarium , podobnie jak z koæcem lat 40. i z pocz„tkiem lat 50. XX w.
byli œ my œ wiadkami pierwszej bitwy o zwoje znad Morza Martwego. 2
Na pocz„tku nale¿y wspomnie æ o dotychczasowym dorobku polskiej
biblistyki w zakresie prezentacji ossuari ó w. W ci„gu ostatniego p ó ‡wiecza
opublikowano na ten temat zaledwie kilka przyczynk ó w. Ks. prof. Feliks
Gryglewicz w Archeologicznych odkryciach w egzegezie Nowego Testa-
mentu (Lublin 1962) podsumowa‡ informacje o ossuariach z imionami
Jezusa i imionami os ó b znanych z Ewangelii. 3 Ks. dr Eugeniusz Szewc
omawia‡ bli¿ej problem Ossuaria a Nowy Testament w roku 1983. 4 Wresz-
cie w roku 1997 ks. Norbert Mendecki wr ó ci‡ do problemu epigraf ó w
rodziny Jezusa w zwi„zku z audycj„ telewizyjn„ BBC z 1996 r. 5
S„dz„c z zainteresowania, jakie ju¿ wzbudzi‡o w Polsce tzw. ossua-
rium Jakuba, mo¿emy siŒ spodziewa æ wiŒkszej liczby wypowiedzi w kwestii
interesuj„cego nas obiektu. Na temat tego ossuarium ju¿ wyrazili sw„
wstŒpn„ opiniŒ ks. prof. Jerzy Chmiel w wywiadzie dla Dziennika Pol-
skiego 6 i ks. prof. Henryk Witczyk w Go œ ciu Niedzielnym 7 oraz dr Prze-
mys‡aw Nowog ó rski. 8 O ile pierwszy da‡ znalezisku 95% wiarygodno œ ci,
o tyle drugi unikn„‡ wypowiedzi w tej kwestii, za œ trzeci odni ó s‡ siŒ do
niego negatywnie. Pomijam tu kr ó tkie notatki czy artyku‡y w dziennikach
i tygodnikach polskich (jak np. w Tygodniku Powszechnym , 9 Forum , 10
Polityce , 11 Przekroju 12 i Wprost 13 ), warto œ ciowe tylko ze wzglŒdu
2 Tzw. pierwsza bitwa o zwoje mia‡a na celu ustalenie staro¿ytno œ ci rŒkopis ó w zna-
lezionych nad Morzem Martwym. Por. Z.J. K a p e r a: The Third Battle of the Scrolls
Begins, Folia Orientalia 27: 1990, s. 291-297 i tego¿, P ó ‡wiecze sporu o zwoje znad
Morza Martwego, Krak ó w 1996, s. 241 i nn.
3 F. G r y g l e w i c z: Archeologiczne odkrycia w egzegezie Nowego Testamentu, Lublin
1962, rozdz.: Przemawiaj„ cmentarne napisy , 4. Ossuaria, s. 47-49.
4 Na ‡amach Wiadomo œ ci Diecezjalnych £ ó dzkich 57: 1983 nr 1-2, s. 21-27.
5 N. M e n d e c k i: Czy ossuaria z epigrafami rodziny Jezusa z Jerozolimy mog„ by æ
autentyczne?, Ruch Biblijny i Liturgiczny 50: 1997, s. 150-151.
6 Por. J. C h m i e l: Gr ó b dow ó d trwania ¿ycia, [rozm.] Dziennik Polski z 31 X
2002, s. 39, 1 fot.
7 Por. H. W i t c z y k: Jakub syn J ó zefa, rodzony brat Jezusa?, Go œæ Niedzielny
z 10 XI 2002, s. 12, 2 fot.
8 Por. wypowiedzi P. Nowog ó rskiego w art. D. S u k n i e w i c z a: ImiŒ brata.
Zagadka staro¿ytnej urny odnalezionej niespodziewanie w prywatnej kolekcji, Gazeta
Wyborcza z 19 XI 2002, s. 20, 1 fot.
9 Ya akov bar Yosef, akhui di-Yeshua, Tygodnik Powszechny 2002 nr 45, s. 2, 1 fot.
10 J.N. W i l f o r d: Jakub brat Jezusa, Forum 2002 nr 44, s. 52, 1 fot. T‡um. polskie
artyku‡u opublikowanego w International Herald Tribune z 22 X 2002.
11 R. F r i s t e r: Krewny Pana Boga, Polityka 2002 nr 46, s. 90-91, 2 fot.
12 R. G o n t a r e k: Jakub, brat Chrystusa, Przekr ó j 2002 nr 45, s. 34-36, 2 ilustr.
13 M. M a t a c z: Brat Zbawiciela? Naukowcy pisz„ Najnowszy Testament, Wprost
2002 nr 45, s. 5, 88-89, 6 ilustr.
W KWESTII AUTENTYCZNO ΠCI TZW. OSSUARIUM JAKUBA
153
na dobre kolorowe fotografie ossuarium. 14 Sam obiekt zosta‡ po raz pier-
wszy opublikowany w listopadowo-grudniowym (2002) numerze Biblical
Archaeology Review (dalej: BAR) przez prof. AndrØ Lemaire a z Pa-
ry¿a. 15 Sam obiekt opu œ ci‡ Izrael i by‡ po raz pierwszy wystawiony pub-
licznie w Toronto (listopad 2002), w czasie œ wiatowego zjazdu biblist ó w
i religioznawc ó w (zarejestrowanych zosta‡o 8000 uczestnik ó w).
Moim celem jest przedstawi æ ten szczeg ó lny obiekt ze œ wiŒtego
miasta oraz zreferowa æ dotychczasow„ dyskusjŒ wok ó ‡ niego. Ponadto,
jak to m ó wi‡ czŒsto ks. prof. A. Klawek, chcia‡bym da æ sw ó j pogl„d
odno œ nie do autentyczno œ ci tzw. ossuarium Jakuba.
I. TZW. OSSUARIUM JAKUBA, SYNA J Ó ZEFA, BRATA JEZUSA
Z KOLEKCJI W TEL AWIWIE
1. Kszta‡t i wymiary obiektu
Interesuj„cy nas obiekt to skrzynka wapienna ( œ ci œ lej kredowa) o d‡u-
go œ ci 50,5 cm u podstawy, rozszerzaj„ca siŒ w czŒ œ ci g ó rnej do 56 cm,
a wiŒc jego przekr ó j pod‡u¿ny jest romboidalny, nie prostok„tny. Ossua-
rium ma 25 cm szeroko œ ci i 30,5 cm wysoko œ ci. Nakryte jest wiekiem
nasuwanym po wewnŒtrznych listwach wystaj„cych na 0,6 cm wzd‡u¿
d‡u¿szych stron skrzynki. Wieko zasadniczo jest p‡askie, ale jego lekka
wypuk‡o œæ daje siŒ zauwa¿y æ . 16
Aktualnie (po podr ó ¿y lotniczej Tel Awiw Nowy Jork) wiemy, ¿e
obiekt jest uszkodzony. Rozpad‡ siŒ na 5 czŒ œ ci i zosta‡ zrekonstruowany
w Toronto. S„dz„c ze zdjŒ æ , jedno z pŒkniŒ æ dotknŒ‡o tak¿e inskrypcjŒ. 17
14 Artyku‡ z Polityki zawiera najnowsze zdjŒcie obiektu (po uszkodzeniu, ale przed
konserwacj„ w Toronto) oraz bardzo intryguj„c„ wypowied Ÿ E. P a r a d o w s k i e j -
- D z i a d o w i e c, PŒkniŒty skarb, rozm. przepr. A. K r z e m i æ s k a, Polityka 2002
nr 46, s. 91.
15 A. L e m a i r e: Burial Box of James the Brother of Jesus. Earliest Archaeological
Evidence of Jesus Found in Jerusalem, Biblical Archaeology Review 28: 2002 nr 6,
s. 24-33 i 70 oraz strona tytu‡owa numeru i s. 5. Artyku‡ zawiera ponadto okienka :
A. L e m a i r e: Epigraphy and the Lab Say It s Genuine, s. 28; S. F[e l d m a n]: The
Right Man for the Inscription, s. 30 [prezentacja osoby prof. A. Lemaire a]; N.E. R[o t h]:
Three Versions of the Family Tree of Jesus, s. 32; A.C. H[u r l e y]: The Last Days of James,
s. 32; H. S[h a n k s]: The Ultimate Test of Authenticity, s. 33 (relacja opinii ks. prof.
Josepha Fitzmyera). Autor publikacji prof. A. Lemaire jest postaci„ dobrze znan„ w Pol-
sce. Go œ ci‡ kilkakrotnie z wyk‡adami na temat historii i epigrafiki staro¿ytnego Izraela.
Jego ksi„¿ka Dzieje biblijnego Izraela mia‡a dwa wydania (Poznaæ 1998 i 2002).
16 Zob. A. L e m a i r e, jw., s. 27-28.
17 Por. fot. w cyt. art. z Polityki , s. 91.
154
ZDZIS£AW J. KAPERA
2. Materia‡
Materia‡, z kt ó rego wykonano skrzynkŒ, to kreda osadowa na bazie
szkielet ó w mikroorganizm ó w zbudowanych z wŒglanu wapnia. Wszelka
kreda z Jerozolimy nale¿y do formacji Menuha z okresu senoniaæskiego
grupy Mount Scopus. Wierzchnie warstwy formacji Menuha by‡y eksplo-
atowane w rejonie Jerozolimy w I i II wieku n.e. Znanych jest kilka jero-
zolimskich kamienio‡om ó w z tego okresu. Badane ossuarium pochodzi‡o
w‡a œ nie z tych z‡ ó ¿ kredowych.
Dokonano nie tylko jego oglŒdzin, ale tak¿e szczeg ó ‡owych badaæ,
pobieraj„c sze œæ pr ó bek kredy i sze œæ pr ó bek patyny z r ó ¿nych miejsc
œ cianki zawieraj„cej inskrypcjŒ oraz dwie pr ó bki ziemi znalezionej na
powierzchni skrzynki. Analizy dokonano przy pomocy elektronowego
mikroskopu skanuj„cego (Scanning Electron Microscope) zaopatrzonego
w rozszczepiaj„cy spektrometr elektroniczny (Electron Dispersive Spec-
trometer).
Kreda zawiera g‡ ó wnie 97% tr ó jwŒglanu wapnia (CaCO 3 ) oraz dwu-
tlenek krzemu (1,5%), aluminium (0,7%), ¿elazo (0,4%), o‡ ó w (0,3%)
oraz magnez (0,2%). Bardzo podobny jest sk‡ad patyny: odpowiednio
93%, 5%, 2,5%, 0,3%, 0,4% i 0,2%. Natomiast w ziemi zaobserwowano
inne procenty: 85%, 7,4%, 2,5%, 1,7%, 1,0% i 0,7%, a nadto 1% tyta-
nu, a wiŒc znaczne zwiŒkszenie procentowe metali ciŒ¿kich. Zastana-
wia ponad 300% wzrost zawarto œ ci dwutlenku krzemu w patynie. W ory-
ginalnym kamieniu (kredzie) jest go tylko 1,5%. Natomiast pr ó bki ziemi
s„ bardzo podobne do gleby, rŒdziny, znanej z kredy grupy Mount
Scopus. 18
3. Inskrypcja aramejska
Tekst aramejskiej inskrypcji jest kr ó tki, liczy w sumie 20 liter. 19
Brzmi nastŒpuj„co: Jaakow bar Josef ahui diJeszua. Co po polsku zna-
czy: Jakub syn J ó zefa brat Jezusa . Nie ma przerw miŒdzy wyrazami. Li-
tery alfabetu hebrajskiego s„ wyciŒte pismem klasycznym, kwadratowym
przypominaj„cym napisy okresu herodiaæskiego i s„ bardzo czytelne. 20
18 Por. ekspertyzŒ wykonan„ przez dra Amnona Rosenfelda i dra Shimona Ilani z UrzŒ-
du Geologicznego Ministerstwa Narodowej Infrastruktury Paæstwa Izrael. Zob. ich list
z wynikami badaæ, reprodukowany na s. 29 artyku‡u A. Lemaire a.
19 Szczeg ó ‡owy, profesjonalny rysunek inskrypcji wykona‡a znakomita uczona, izrael-
ski paleograf, Ada Yardeni z Jerozolimy. Por. A. L e m a i r e, jw., s. 26-27.
20 Tam¿e, s. 28.
W KWESTII AUTENTYCZNO ΠCI TZW. OSSUARIUM JAKUBA
155
4. Datowanie
Typologia wapiennych czy te¿ kredowych skrzynek na ko œ ci z Jero-
zolimy jest do œæ dobrze okre œ lona przez L.Y. Rahmaniego, kt ó ry w roku
1994 opublikowa‡ opisy oko‡o tysi„ca takich obiekt ó w z muze ó w Paæstwa
Izrael. 21 Ju¿ pierwszy rzut oka na kszta‡t tzw. ossuarium Jakuba pozwala
skrzynkŒ zaliczy æ do typu nr 2 datowanego na lata 20. przed Chr. po rok
70 po Chr. 22 Prof. A. Lemaire, bior„c pod uwagŒ wysokie prawdopodo-
bieæstwo identyfikacji postaci nosz„cej imiŒ Jakub, a bŒd„cej synem J ó -
zefa (domy œ lne œ w. J ó zefa, mŒ¿a Marii) oraz bratem Jezusa (domy œ lne
Jezusa Chrystusa), okre œ la datŒ skrzynki bardzo precyzyjnie na rok 63 po
Chr. Bierze on pod uwagŒ znany przekaz historyka ¿ydowskiego J ó zefa
Flawiusza dotycz„cy œ mierci Jakuba Sprawiedliwego w roku 62 i tradycjŒ
otwierania grob ó w jerozolimskich po roku w celu z‡o¿enia ju¿ tylko
ko œ ci zmar‡ych w specjalnych skrzynkach. Poniewa¿ takie skrzynki zwykle
opisywano imieniem lub bli¿szymi danymi o zmar‡ym, w danym przy-
padku zdaniem A. Lemaira mamy do czynienia z ossuarium Jakuba
brata Paæskiego. 23
II. DOTYCHCZASOWA DYSKUSJA
NAD TZW. OSSUARIUM JAKUBA
Truizmem bŒdzie przypomnienie, ¿e obecnie mamy do czynienia z no-
wymi sposobami komunikowania siŒ, kt ó re pozwalaj„ zainteresowanym
z ca‡ego œ wiata zabra æ g‡os w dyskusji niemal tego samego dnia. Jako cie-
kawostkŒ podam, ¿e TV CNN zg‡osi‡a siŒ do UrzŒdu Staro¿ytno œ ci Izraela
w sprawie tzw. ossuarium Jakuba dzieæ przed oficjalnym wyst„pieniem te-
lewizyjnym Hershela Shanksa, redaktora BAR. Umo¿liwi‡o to temu¿ urzŒ-
dowi zidentyfikowanie i odszukanie niemal natychmiast w‡a œ ciciela obiektu,
jak te¿ jego przes‡uchanie w sprawie pochodzenia ossuarium. 24 Z drugiej
strony ju¿ w dniu og‡oszenia odkrycia pierwszy komentarz naukowy na
temat tre œ ci inskrypcji wyg‡osi‡ profesor dziej ó w wczesnego chrze œ cijaæ-
stwa, Robert Eisenman, 25 znany powszechnie jako krzy¿owiec zwoj ó w
21 L.Y. R a h m a n i: A Catalogue of Jewish Ossuaries in the Collections of the State
of Israel, Jerusalem 1994.
22 Tam¿e, s. 5, fig. 2.
23 A. L e m a i r e, jw., s. 28-31.
24 Por. S. L e i b o v i c h - D a r: Owneship Battle Brews Over Jesus-Era Burial Box,
Haaretz z 5 XI 2002. Zob. w archiwum dziennika http://www.haaretzdaily.com.
25 R. Eisenman jest autorem szeregu monografii lansuj„cych zwi„zek tekst ó w qum-
raæskich z rewolucyjnym ruchem judeochrze œ cijaæskim. W Polsce pogl„dy Eisenmana
Zgłoś jeśli naruszono regulamin