psp2_0008.pdf

(2803 KB) Pobierz
86073927 UNPDF
przegląd
ISSN 1897-8444
LOTNICZY
STR. 35
EKSPLOATACJA NOWOCZESNYCH STATKÓW POWIETRZNYCH str. 4 |
USZKODZENIA TURBINOWYCH SILNIKÓW ODRZUTOWYCH str. 20
sił powietrznych
MIESIĘCZNIK | LUTY 2008 | NR 2 (008)
przegląd
przegląd
MALBORK
86073927.008.png 86073927.009.png 86073927.010.png 86073927.011.png
INNE ARMIE
str. | 28
Na współczesnym polu walki dominują
samoloty i śmigłowce, w tym śmigłowce
transportowe. Znajdują się one w wyposażeniu
Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych
i Marynarki Wojennej.
Współczesne
śmigłowce transportowe
SZKOLENIE I BEZPIECZEŃSTWO LOTÓW
FORUM SIŁ POWIETRZNYCH
ROZPOZNAWANIE
Ogromny postęp w dziedzinie techniki woj-
skowej oraz dążenie do sprostania wymogom
stawianym nowoczesnym siłom powietrznym
stwarzają potrzebę nieustannej modernizacji
lotnictwa bojowego.
SAMOLOTÓW
W systemie szkolenia
sił powietrznych nie
przywiązuje się dużej
wagi do problema-
tyki rozpoznawania
sylwetek środków
napadu powietrznego
(Air Breathing Threat
– ABT).
str. | 18
str. | 13
Samoloty wielozadaniowe
– silna konkurencja
TECHNIKA I EKSPLOATACJA
Uszkodzenia turbinowych
silników odrzutowych
DOŚWIADCZENIA
str. | 35
str. | 20
LOTNICZY MALBORK
Na początku lat 30. ubiegłego wieku przeniesiono
lądowisko dla samolotów z rejonu dzisiejszego
parku miejskiego w Malborku na lotnisko wojsko-
we w Królewie Malborskim, zbudowane na osu-
szonych terenach depresyjnych, otoczone fortyfi-
kacjami i umocnieniami.
SYLWETEK
86073927.001.png 86073927.002.png
¢ trendy
Eksploatacja nowoczesnych statków powietrznych,
dr inż. Kazimierz Janusiak ..................................................................4
przegląd
sił powietrznych
¢ SZKOLenIe I beZpIecZeńStwO LOtów
Kontrola polskiej przestrzeni powietrznej w czasie kryzysu
i wojny, mjr dypl. nawig. Robert Kucharski ........................................7
Rozpoznawanie sylwetek samolotów,
kpt. Radosław Ciemięs .....................................................................13
LUTY 2008 | NR 2 (008)
Szanowni
Czytelnicy!
W lutowym
numerze „PSP”
dr inż. Kazimierz
Janusiak porusza
istotny problem obsługi i eksploatacji
nowoczesnych samolotów, jakie są
w wyposażeniu naszych Sił Powietrznych.
Ich użytkowanie wymaga łączenia wiedzy
z wielu dziedzin, wymusza wysokie
kwalifikacje zajmujących się nimi specja-
listów oraz odpowiednie działanie na ziemi
i w powietrzu. Innym problemem eksplo-
atacyjnym poruszanym na łamach „PSP”
są uszkodzenia turbinowych silników
odrzutowych wskutek działania wiru wlo-
towego. Autorzy przedstawiają warunki
powstawania wiru i możliwości ograni-
czania go, co prowadzi do utrzymania
większej sprawności sprzętu. Mjr Robert
Kucharski prezentuje propozycję kontroli
przestrzeni powietrznej w czasie kryzysu
i wojny, obejmującą Połączone Centrum
Koordynacji, System Kontroli i transforma-
cję służby ruchu lotniczego, natomiast
kpt. Radosław Ciemięs porusza zapo-
mniany problem szkolenia z rozpoznawa-
nia sylwetek samolotów, które powinno
obejmować m.in. personel latający. Już
w poprzednim miesiącu ukazał się nowy
dział „Forum Sił Powietrznych” (nie tylko
naszych), w którym każdy może zabrać
głos. W tym numerze mjr Jacek Klatka opi-
suje samoloty wielozadaniowe, wielość ich
typów produkowanych przez różne firmy
oraz ich zakupy przez niektóre państwa.
ppłk rez. nawig. dr
Roman Szustek
redaktor prowadzący
¢ FOrUM SIŁ pOwIetrZnycH
Samoloty wielozadaniowe – silna konkurencja,
mjr Jacek Klatka ............................................................................ 18
¢ tecHnIKa I eKSpLOatacja
Uszkodzenia turbinowych silników odrzutowych,
prof. zw. dr hab. inż. Stefan Szczeciński,
dr inż. Włodzimierz Balicki, mgr inż. Paweł Głowacki ....................20
AKTUALNOŚCI ............................................................................... 26
¢ Inne arMIe
Współczesne śmigłowce transportowe,
ppłk w st. spocz. dr inż. Jerzy Garstka .............................................28
¢ dOŚwIadcZenIa
Lotniczy Malbork, płk rez. dr inż. Henryk Czyżyk ............................35
Model pilota, płk rez. pil. dr Benedykt Sasim ..................................42
¢ pSycHOLOgIa I pedagOgIKa
Kształtowanie postaw żołnierzy – spojrzenie byłych
oficerów (cz. II), płk w st. spocz. dr Antoni Kowalski,
ppłk rez. nawig. dr Roman Szustek .................................................46
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Artur Bartkiewicz
tel.: CA MON 845-365, 845-685;
faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: Paulina Glińska,
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne: Renata Gromska,
Katarzyna Kocoń, Aleksandra Ogłoza,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41, CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Mariusz Adamski –
– Skrzydlata Polska
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Sił Powietrznych” ukazuje się od listopada 1928 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.zolnierz-polski.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
2008/02
przegląd sił powietrznych
86073927.003.png 86073927.004.png
TRENDY ekonomia użytkownika
Statek powietrzny umożliwia ludziom szybkie przenoszenie się z miejsca
na miejsce.
Eksploatacja
nowoczesnych statków powietrznych
gle udoskonalane. Po-
czątkowo konstruktorzy
dążyli do uzyskania do-
skonałości aerodynamicznej i tech-
nicznej statków, obecnie uwzględ-
niają również czynniki ekono-
miczne oraz walory sprawności
bojowej. Natomiast niezmiennie
od pierwszego lotu statku po-
wietrznego starają się o zapewnie-
nie bezpieczeństwa lotów.
Myślenie eksploatacyjne
Wraz z rozwojem statków po-
wietrznych wyłoniła się nowa
dziedzina wiedzy – eksploatacja
techniczna. Proponuje się zinte-
growanie działań w celu zapew-
nienia tzw. użytkowności statku
powietrznego oraz właściwego
diagnozowania i oceny jego przy-
datności. Złożony proces eksplo-
atacji nowoczesnych samolotów
zmusza personel techniczny i la-
tający do myślenia eksploatacyj-
nego. Nieracjonalne myślenie
w czasie obsługi i użytkowania
statku powietrznego prowadzi do
wzrostu kosztów i niewykonania
zadania, a często nawet do wy-
padku lotniczego. Potwierdzają
to liczne przykłady zaczerpnięte
zarówno z lotnictwa cywilnego,
jak i wojskowego. Myślenie eks-
ploatacyjne to umiejętność wła-
ściwego przewidywania skutków
zagrożenia podczas wykorzysty-
wania aparatu latającego na zie-
mi i w powietrzu.
Eksploatacja techniczna
Współczesny statek powietrz-
ny stanowi złożony obiekt tech-
niczny. Jego eksploatacja wy-
maga łączenia wielu dyscyplin
wiedzy: prakseologii, psycholo-
gii i ergonomii, teorii informacji,
dr inż.
KaZiMiERZ JaNusiaK
4 przegląd sił powietrznych
2008/02
S tatki powietrzne są cią-
86073927.005.png 86073927.006.png 86073927.007.png
logiki matematycznej, teorii ma-
szyn i mechanizmów, diagno-
styki, obsługi technicznej. Sa-
molot jest projektowany tak, by
spełniał misję (funkcję) wynika-
jącą z jego przeznaczenia. Zuży-
wanie się elementów konstrukcji
płatowca i grupy napędowej
w czasie pełnienia tej misji skut-
kuje uszkodzeniami. Te zaś
ograniczają założone osiągi ma-
szyny i w konsekwencji unie-
możliwiają wykonanie zadania.
Niezbędna staje się dokładna
analiza i przywrócenie pożąda-
nego stanu technicznego przez
wysoko wykwalifikowanych spe-
cjalistów obsługi technicznej.
Eksploatacja F-16
Wielozadaniowy samolot F-16
charakteryzują: mała powierzch-
nia odbicia fal elektromagnetycz-
nych, duży zakres osiąganych
prędkości, duża manewrowość,
krótki czas startu (umożliwiają to
zespół napędowy nowej genera-
cji i rozwiązania aerodynamicz-
ne), różnorodne i odporne na
zakłócenia uzbrojenie, pozwala-
jące jednocześnie zwalczać wie-
le celów, wyposażenie awionicz-
ne umożliwiające automatyczne
sterowanie lotem i kierowanie
ogniem (w tym nawigację i łącz-
ność), duże możliwości rażenia
obiektów naziemnych, wyposa-
żenie w nowoczesne komputery
i oprogramowanie.
Eksploatacja tak nowoczesne-
go wyposażenia statku powietrz-
nego wymaga określonego dzia-
łania na ziemi i powietrzu. Z jed-
nej strony chodzi o utrzymanie
niezawodnego stanu techniczne-
go i zapewnienie załodze bezpie-
czeństwa w czasie lotu, natomiast
z drugiej, o zminimalizowanie
kosztów środków materiałowych
i technicznych niezbędnych w cza-
sie eksploatacji. Aby spełnić te
wymagania, należy zaangażować
do obsługi wieloosobowy zespół
wysoko wykwalifikowanych spe-
cjalistów techniki lotniczej – do-
świadczonych przygotowanych
teoretycznie fachowców.
Kryterium ekonomiczności
Statek powietrzny o dobrych
własnościach i właściwościach
może przedstawiać niską wartość
użytkową, jeśli jego eksploatacja
w określonych warunkach będzie
zbyt kosztowna z powodu nie-
kompetencji personelu latającego
i technicznego oraz niewłaściwe-
go myślenia eksploatacyjnego.
Podczas eksploatacji nowocze-
snego sprzętu lotniczego nie moż-
na lekceważyć ekonomicznego
kryterium przydatności i spraw-
ności użytkowej statku powietrz-
nego. Niedocenianie czynników
ekonomicznych może prowadzić
bowiem do błędnych wniosków
w procesie eksploatacji, doty-
czących oceny rzeczywistej
przydatności i sprawności użyt-
kowej danego samolotu w lotnic-
twie sił zbrojnych. Analiza czynni-
ków ekonomicznych determinują-
cych przydatność i wartość eksplo-
atacyjną statku powietrznego jest
stosunkowo trudna. Nie tylko z po-
wodu ich wielości i różnorodności.
Także z powodu ich zmienności,
wynikającej ze złożonych powią-
zań z miejscowymi i ogólnymi wa-
runkami gospodarczymi, społecz-
nymi, a nawet politycznymi.
Rola logistyki i diagnostyki
Statek powietrzny powinien
być eksploatowany z wykorzy-
staniem logistyki wojskowej (łą-
czy ona w spójną całość infor-
matykę, technikę i ekonomikę).
Teoria bez
praktyki
jest bezpłodna,
a praktyka
bez teorii
ślepa.
Podczas
eksploatacji
nowoczesnego
sprzętu
lotniczego
nie można
lekceważyć
ekonomicznego
kryterium
przydatności
i sprawności
użytkowej statku
powietrznego.
U
2008/02
przegląd sił powietrznych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin