Srypt cz 2 Debaty i wizje rzeczywistoci.pdf

(217 KB) Pobierz
Srypt cz 2 Wielkie debaty i wizje rzeczywistości międzynar…
4. wizje rzeczywisto ś ci mi ę dzynarodowej
4.1. Wielkie debaty
W SM nie istnieje jedna, powszechnie akceptowana teoria. Nie oznacza to
jednak zaniechania wypracowywania koncepcji teoretycznych czy podejść
badawczych. SłuŜą temu konstruowane wizje rzeczywisto ś ci mi ę dzynarodowej
(poznanie wiedzy o zjawiskach i procesach, jakie dominują w interakcjach
międzynarodowych, uczestnikach polityki zagranicznej i międzynarodowej, ich
wzajemnych oddziaływaniach oraz o systemie międzynarodowym, jego
właściwościach strukturalnych i funkcjonalnych).
Wizje te dostarczają badaczowi wiedzę o tym, w jaki sposób winni ś my
widzie ć ś wiat, je Ŝ eli chcemy pozna ć to czego o nim nie wiemy .
Stworzenie wizji stawia przed badaczami konieczność przyjęcia pewnych
zało Ŝ e ń wyj ś ciowych, które umoŜliwiają pojęciowe wyodrębnienie
rzeczywistości międzynarodowej z pośród innych zjawisk społecznych.
Zadajemy przy tym pomocne pytania:
1. jakie podmioty i relacje między nimi konstruują tę rzeczywistość; które z
nich są podstawowymi uczestnikami Ŝycia międzynarodowego?
2. jakie rodzaje interakcji zachodzą między nimi i które z nich są
najwaŜniejsze?
3. co odróŜnia sferę stosunków wewnętrznych od międzynarodowych?
4. jakie są fundamentalne interesy (cele) uczestników Ŝycia
międzynarodowego i czym są one determinowane (przyczyny)?
Odpowiedź na ww. pytania umoŜliwiają stworzenie wizji badanej
rzeczywistości międzynarodowej. Mamy do czynienia w nauce o
stosunkach międzynarodowych z wieloma wizjami - paradygmatami 1 .
Cechą charakterystyczną SM jest równoległe współistnienie wielu
paradygmatów, co świadczy o daleko idących róŜnicach w postrzeganiu
tego segmentu rzeczywistości społecznej.
Po I wojnie światowej nauka o stosunkach międzynarodowych stała się
dyscypliną akademicką, moŜna wyróŜnić w jej ramach trzy podstawowe
nurty badawcze:
- klasyczny;
1 Paradygmat - w rozumieniu wprowadzonym przez filozofa Thomasa Kuhna w ksiąŜce Struktura rewolucji
naukowych ( The Structure of Scientific Revolutions ) opublikowanej w 1962 r. - to zbiór pojęć i teorii tworzących
podstawy danej nauki . Teorii i pojęć tworzących paradygmat raczej się nie kwestionuje, przynajmniej do czasu
kiedy paradygmat jest twórczy poznawczo - tzn. za jego pomocą moŜna tworzyć teorie szczegółowe zgodne z
danymi doświadczalnymi (historycznymi), którymi zajmuje się dana nauka. Najogólniejszym paradygmatem jest
paradygmat metody naukowej , jest to kryterium uznania jakiejś działalności za naukową. Paradygmat od tzw.
dogmatu odróŜnia kilka zasadniczych cech: (1) nie jest on dany raz na zawsze - lecz jest przyjęty na zasadzie
konsensusu większości badaczy; (2) moŜe okresowo ulec zasadniczym przemianom prowadzącym do głębokich
zmian w nauce zwanych rewolucją naukową; (3) podwaŜa sens absolutnej słuszności. Dobry paradygmat
posiada kilka cech, i m. in. musi: (A) być spójny logicznie i pojęciowo; (B) być jak najprostszy i zawierać tylko
te pojęcia i teorie, które są dla danej nauki rzeczywiście niezbędne; (C) dawać moŜliwość tworzenia teorii
szczegółowych zgodnych ze znanymi faktami.
184303673.004.png
- modernistyczny;
- postmodernistyczny.
Związane są one z wielkimi debatami , fazami refleksji naukowej dotyczącej
stosunków międzynarodowych. I tak mamy trzy wielkie debaty, oraz
zapoczątkowanie czwartej debaty pod koniec zimnej wojny (według: Robert
Jackson i Georg Sørensen , zaw. w publik. pt.: Wprowadzenie do stosunków
mi ę dzynarodowych ).
Debaty poniŜej:
Przedmiot debaty
Okres
Nurty
Debaty
prawo mi ę dzynarodowe, organizacje
mi ę dzynarodowe, pokój, współpraca,
współzale Ŝ no ść
Power politics, bezpiecze ń stwo, agresja,
konflikt, wojna
lata 40.i 50.
Liberalizm
utopijny /idealizm/
- realizm /Real
politics/
I
normy i warto ś ci, judgment, wiedza
historyczna
hipotezy, gromadzenie danych, wiedza
naukowa
koniec lat
50. i lata 60.
Tradycyjne kierunki
- behawioryzm
II
realizm/neorealizm liberalizm /
neoliberalizm
od lat 70.
Neorealizm /
neomodernizm -
neomarksizm
III
ś wiatowy system kapitalistyczny
zale Ŝ no ść , zacofanie gospodarcze
realizm/neorealizm.
liberalizm/neoliberalizm,
społeczno ść mi ę dzynarodowa,
mi ę dzynarodowa ekonomia polityczna
od końca
zimnej
wojny
Kierunki tradycyjne
- postpozytywizm
IV
Post pozytywistyczne metodologie i kwestie:
suwerenno ść , zmiany w zakresie
pa ń stwowo ś ci, ś rodowisko, ró Ŝ nice płci
I. Pierwsza debata (klasyczna - lata 40. i 50.) między zwolennikami
paradygmatu realistycznego i idealistycznego, wokół kwestii bezpieczeństwa
międzynarodowego (pyt. o istotnego gwaranta i gwarancje bezp.) /świat
widziany jako zatomizowany – zbiór wielu podmiotów i zaleŜności między
nimi oraz tarć – „jak bile na stole bilardowym”/.
Reali ś ci wskazują na pozycję państwa definiowaną w kategoriach siły
( power , państwo jest „samotnym i samowystarczalnym jeźdźcem”) oraz
184303673.005.png 184303673.006.png
koncepcję równowagi siły ( balance , podstawowy regulator interakcji
między państwami).
Ideali ś ci mówią o potrzebie przestrzegania przez państwa prawa
międzynarodowego oraz idei stworzenia skutecznego systemu (podkreślają
rosnącą rolę organizacji międzynarodowych w procesach międzynarodowych,
jak np. procesy pokojowe), jako instrumentu łagodzącego istniejące
antagonizmy.
II. Druga debata (modernistyczna - koniec lat 50., lata 60) dotyczy
wymiany poglądów miedzy zwolennikami podejścia tradycyjnego (realiści,
idealiści) a behawiorystami.
Krytyka podejść tradycyjnych zastosowanie metod badawczych, opartych
na myśleniu spekulatywnym i subiektywnym, na przekonaniu, nie zaś na
metodach naukowych, w których podstawą formułowania wniosków są
mierzalne dane oraz dowody.
Kolejny przejaw próby budowy syntetycznej teorii domaga się potrzeby
przyjęcia nowych metod wyjaśniających i przeniesienia badań na poziom
systemu międzynarodowego, którego częścią są uczestnicy państwowi i
niepaństwowi, łączące ich zaleŜności, powiązania oraz ich następstwa.
Państwo traci pozycję „samotnego jeźdźca” (behawioryści) i staje się
częścią „pajęczyny powiązań” w subsystemie międzynarodowym, który pod
wpływem coraz wyraźniej zauwaŜalnych nowych zjawisk i procesów
(współzaleŜność, transgraniczność, globalizacja) zaczął zmieniać swoją
strukturę i charakter relacji międzypaństwowych. Odejście od atomistycznego
widzenia świata do współzaleŜności w modelu „pajęczyny zaleŜności”.
Dwie pierwsze debaty oraz w mniejszym stopniu trzecią zdominował
konflikt Wschód-Zachód.
III. Trzecia debata ( postmodernistyczna, lata 70.) związana z badaniami
na styku polityki i ekonomii [stąd nazwa tego paradygmatu/podejścia —
mi ę dzynarodowa ekonomia polityczna ( international political
economy ) utoŜsamiana z paradygmatem globalistycznym.
Badania te skupiają się na tym, kto ile posiada w ramach
międzynarodowego systemu gospodarczego i politycznego, poddając krytyce
system kapitalistyczny z pozycji głównie neomarksistowskch (I.Wallerstein).
Wytworzyła stan chaosu i braku modelu. Nurt postmodernistyczny
(reprezentowany w głównej mierze przez globalistów, neomarkstów,
strukturalistów ), w przeciwieństwie do kierunków klasycznych
(realizm/neorealizm, liberalizm/neoliberalizm, behawioryzm), ze względu na
wewnętrzną róŜnorodność co do przedmiotu i metod badawczych,
nakładających się wątków refleksji historycznych i filozoficznych oraz ich
odniesień do postmodernistycznego świata i polityki światowej, jeszcze
bardziej skomplikował status nauki o stosunkach międzynarodowych
oraz pogłębił świadomość ograniczeń w budowaniu całościowej teorii
naukowej.
184303673.007.png
IV. Czwarta debata (zainicjowana w latach 90) to krytyka kierunków
tradycyjnych przez przedstawicieli nurtów alternatywnych, kierunku
postpozytywistycznego .
W centrum uwagi znalazły się nowe zjawiska: rozpad państw, wojny
domowe, terroryzm, demokratyzacja, czystki etniczne, interwencje
humanitarne, bezpieczeństwo ekologiczne, feministyczna „rewolucja”.
Debata toczy się na dwóch poziomach:
- metodologicznym (w wymiarze ontologicznym)
- treściowym (wymiar epistemologiczny).
Skrajne stanowiska reprezentują behawiory ś ci i niektórzy pozytywi ś ci ,
twierdzący, Ŝe świat społeczny istnieje obiektywnie, a jego poznawanie opiera
się na wyjaśnianiu zdarzeń, zjawisk, relacji.
Mniej radykalne podejście w ujmowaniu istoty świata społecznego oraz
sposobu jego poznawania prezentują nurty postpozytywistyczne:
konstruktywizm , teoria normatywna i teoria krytyczna . Zakres treściowy
tej debaty dotyczy m.in.: kwestii środowiska, płci, suwerenności, zmian w
sferze państwowości, obejmujących nowe wyzwania dla bezpieczeństwa.
Problemy te były juŜ przedmiotem wcześniejszych debat, lecz po
zakończeniu zimnej wojny zyskały nowe znaczenie.
4.2. Koncepcje
Koncepcje poniŜsze cechuje wysoka rozciągliwość czasowa i przestrzenna,
co oznacza, Ŝe sięgają początków rozwoju stosunków międzynarodowych i
odnoszą się do całego świata lub róŜnych jego części, natomiast zakres
rzeczowy obejmuje większą liczbę aspektów stosunków międzynarodowych.
Z kolei koncepcje cząstkowe na ogół dotyczą konkretnego okresu i miejsca
rozwoju stosunków międzynarodowych oraz mają ograniczony zakres
materialny, tzn. koncentrują się wyłącznie na ich wybranych aspektach.
Co do klasyfikacji tych koncepcji, jedną z waŜnych ich cech jest
subiektywizm ( metoda intuicyjna ) w postrzeganiu rzeczywisto ś ci
mi ę dzynarodowej, który wnika m.in. z wyznawanego przez badacza
systemu wartości, utrwalonych stereotypów, posiadanej wiedzy, umiejętności
analizowania faktów, zdarzeń, zjawisk i procesów oraz zdolności identyfikacji
występujących prawidłowości. RóŜny sposób postrzegania tej niemierzalnej, a
jednocześnie skomplikowanej i bardzo dynamicznej materii generuje w
sposób naturalny jej odmienne interpretacje, które prowadzą do stworzenia
wielu, często wewnętrznie niespójnych, a jednocześnie róŜniących się od
siebie wizji.
Przegląd kluczowych paradygmatów rzeczywistości międzynarodowej:
184303673.001.png 184303673.002.png
Dwa klasyczne: realistyczne i liberalne (idealistyczne) koncepcje. Zajmują
one ugruntowaną pozycję w badaniach nad stosunkami międzynarodowymi i
stanowią punkt odniesienia przy budowie innych wielkich lub cząstkowych
koncepcji.
Ogólne zasadnicze róŜnice pomiędzy ich zwolennikami:
· reali ś ci
- postrzegają rzeczy takimi, jakie one są,
- wierzą, Ŝe świat powinien rozwijać się według dotychczasowych reguł,
- patrzą na rzeczywistość poprzez pryzmat potencjalnego konfliktu/wojny;
·
4.2.1. Wizja realistyczna/neorealistyczna
Realizm 2 ( Realpolitik, równowagą sił, wizja nacjonalistyczna, egoistyczna,
państwowocentryczna), jako paradygmat w teorii stosunków
międzynarodowych ugruntował się wraz z początkiem zimnej wojny.
Swymi korzeniami sięga staroŜytnej myśli politycznej, za jego prekursorów
powszechnie uwaŜa się:
- Tukidydesa (ok. 460-400 p.n.e.), traktującego dzieje jako wynik działań
ludzi, zgodny z ich własnym interesem oraz państw kierujących się „prawem
silniejszego” ( Wojna Peloponeska ),
- Niccoló Machiavelli (1469-1527), który radził sprawującym władzę, aby
mieli na uwadze tylko „pogotowie wojenne” (chcesz pokoju gotuj się do
wojny) oraz z góry zakładali, Ŝe wszyscy ludzie są źli lub niechybnie takimi
się okaŜą, ilekroć będą mieli ku temu okazję ( Ksi ąŜę),
- Thomasa Hobbesa (1588-1679) i jego koncepcję niezmienności natury
ludzkiej, którą cechuje egoizm, popęd samozachowawczy i potrzeba
wywalczenia dla siebie wszystkiego, ile tylko moŜna osiągnąć dzięki
posiadanej sile, a polityka międzynarodowa to ciągła walka o siłę -
„wojna wszystkich ze wszystkimi” homo homini lupus ( Lewiatan ) .
2
liberałowie
- patrzą na świat przez pryzmat tego, jaki powinien on być,
- element myślenia o państwie, polityce zagranicznej i międzynarodowej,
o świecie w kategoriach „jakim powinien być, a nie o takim, .jakim jest”,
o „stanach idealnych”, a nie „racjonalnych”,
- to ci którzy wierzą, Ŝe rozwój świata zaczyna przybierać nowy kierunek ( a
new course ),
- patrzą na rzeczywistość międzynarodową przede wszystkim poprzez
pryzmat potencjalnego pokoju.
Do czołowych twórców realizmu naleŜą: Edward H. Carr, George F. Kennan, Reihold N i e b u h r , H a n s J.
Morgenthau, Kenneth W. Thompson, za ś ich kontynuatorami s ą: Raymond Aron, Hedley Bull, Robert
Gilpin, Henry Kissinger, Kenneth N. Waltz.
184303673.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin