skrypt z Boncy.doc

(448 KB) Pobierz

 

PODRĘCZNIK BONCY

(UZUPEŁNIANY NOTATKAMI Z ĆWICZEŃ I WYKŁADÓW)

 

ROZDZIAŁ I – PRAWO WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE

 

1.       WPROWADZENIE – screw it

2.       PRAWO STANOWIONE (CIWIL LAW, PRAWO USTAWOWE)

 

Stanowienie prawa – świadomy, celowy, prospektywny, konstytutywny i formalny akt decyzyjny podjęty z upoważnienia lub przez sam organ państwa, w wyniku którego powstaje  akt prawodawczy

formalność stanowienia prawa – dokonują go kompetentne organy władzy publicznej, w drodze odpowiedniej procedury i nadania aktom prawnym określonej formy, akty te podlegają podaniu do wiadomości publicznej w określony sposób

prospektywność stanowienia prawa – zwrócone jest ono ku przyszłości, normują sytuację w stosunku do nieokreślonej liczby stanów rzeczy i wobec rodzajowo wskazanych adresatów

konstytutywność stanowienia prawa – wraz z aktem stanowienia na mocy decyzji odpowiedniego organu wprowadza się lub usuwa się z systemu prawa pewne normy prawne

recepcja prawa – obce akty normatywne uznaje się za obowiązujące, czasami po niewielkich zmianach, na własnym terytorium

 

Zasady stanowienia prawa:

- określenie w konstytucji jakie fakty związane z funkcjonowaniem organów władzy publicznej mają charakter prawotw.

- przyznanie kompetencji do stanowienia prawa o największym znaczeniu organom władzy publicznej

- uznanie, że stanowienie prawa musi być zgodne z pewnymi procedurami

- organy władzy wykonawczej mogą stanowić prawo za zgodą parlamentu, w celu wykonania ustaw

- delegacja ustawodawcza – możliwość przekazania przez parlament uprawnień ustawodawczych organom wykonawczym (jeśli dopuszcza to konstytucja), ale zakazane jest dalsze przekazywanie tych uprawnień (zakaz subdelegacji)

- podawanie wszelkich aktów normatywnych do publicznej wiadomości

- istnieje kontrola aktów normatywnych niższej mocy z Konstytucją (w Polsce Trybunał Konstytucyjny)

 

inicjatywa ustawodawcza – uprawnienie do wniesienia projektu ustawy pod obrady parlamentu – parlament ma obowiązek rozpatrzenia projektu, w Polsce inicjatywę ustawodawczą ma: 15 posłów, Senat, Rada Ministrów, Prezydent, 100 000 obywateli, komisje sejmowe

procedura legislacyjna – uruchamiana przez parlament po otrzymaniu projektu ustawy od uprawnionego podmiotu (wpłynięcia projektu do laski marszałkowskiej) procedura uchwalania ustawy

 

ETAPY PROCESU LEGISLACYJNEGO:

1)       czytania projektu – debaty nad jego treścią, w Polsce są 3 czytania: pierwsze w komisjach, a jeśli ustawa jest szczególna, to w Sejmie, pozostałe dwa zawsze w Sejmie, autor projektu może go wycofać przed zakończeniem drugiego czytania

2)       prace nad projektem – w ramach specjalnie powołanych komisji parlamentarnych, mogą wprowadzić poprawki, sugerować odrzucenie lub przyjęcie projektu, poprawki przysługują też RM i autorowi projektu

3)       głosowanie – w Polsce do ustaw zwykłych wystarczy większość zwykła (więcej za niż przeciw) głosów Sejmu przy quorum 50%, do ustaw szczególnych większość kwalifikowana 2/3 głosów

4)       prace Senatu – Senat ma 30 dni na opiniowanie projektu – może przyjąć projekt w brzmieniu uchwalonym przez Sejm, odrzucić go bądź wprowadzić poprawki, w dwóch ostatnich przypadkach ustawa wraca do Sejmu, Sejm może odrzucić decyzję Senatu większością bezwzględną (więcej niż połowa głosujących) przy quorum 50%

5)       działania prezydenta – prezydent ma 21 dni na decyzję czy podpisać ustawę (wchodzi wtedy w życie), czy odmówić podpisu (weto zawieszające – może zostać przełamane, weto bezwzględne – przypadek rzadki, uniemożliwienie wejścia w życie ustawy) i albo skierować ustawę znowu do Sejmu (uchwalenie zapada wtedy większością 3/5 przy quorum 50%), albo do kontroli przez TK (który może uznać ustwę za zgodną lub niezgodną z Konstytucją) – po ponownym uchwaleniu przez Sejm lub orzeczeniu deklaratoryjnym TK (ustawa jest zgodna z Konstytucją) prezydent MUSI podpisać ustawę

6)       promulgacja – ogłoszenie ustawy w urzędowym dzienniku promulgacyjnym

 

Różnice pomiędzy stanowieniem a stosowaniem prawa (dla prawa stanowionego):

- w wyniku stanowienia prawa powstaje akt prawodawczy zawierający generalnie-abstrakcyjne normy postępowania

- w wyniku stosowania prawa powstaje decyzja indywidualnie-konkretna (np. sądu) – adresat ma konkretny obowiązek w ściśle określonych okolicznościach

 

władczy system prawa – organ władzy wydaje akt prawotwórczy, któremu pod groźżbą sankcji muszą się podporządkować adresaci

negocjacyjny system prawa – opiera się na zgodnym porozumieniu między podmiotami prawa a organami wydającymi akty;

umowy prawotwórcze – akt dwustronny lub wielostronny, tworzący prawo konsensualne oparte na porozumieniu stron umowy, jest to skutek porozumienia w negocjacyjnym systemie prawa, źródło prawa wewnętrznego (np. w prawie pracy - układy zbiorowe pracy) albo źródło prawa międzynarodowego (ratyfikowane umowy międzynarodowe)

 

Ważne akty prawodawcze w Polsce:

1.       Konstytucja

2.       Ratyfikowana umowa międzynarodowa (uchwalona na mocy zgody zawartej w ustawie)

3.       Ustawa

4.       Rozporządzenie

5.       Akty prawa miejscowego

 

Prawo kształtują też zasady wykładni prawa – uzupełniające luki i wyjaśniające niejasności

 

Zasady hierarchii aktów prawodawczych:

a)       akt prawotwórczy o niższej mocy prawnej nie może być niezgodny z aktem o mocy wyższej

b)       akt o wyższej mocy prawnej może uchylić ten o niższej mocy

c)       akt o wyższej mocy przesądza w pewnym stopniu o treści aktu o mocy niższej

d)       obowiązkowe jest wydanie aktów o niższej mocy, jeśli są niezbędne do realizacji przepisów aktów o mocy wyższej

 

3.       PRAWO PRECEDENSOWE (JUDGE-MADE-LAW, SYSTEM PRAWA SĘDZIOWSKIEGO, COMMON LAW)

 

Podział precedensów prawotwórczych:

 

1)       precedens konkretny – dotyczy konkretnej sprawy

2)       precedens abstrakcyjny – dotyczy rozstrzygania ogólnych zagadnień

 

1)       precedens interpretacyjny – dotyczy wykładni prawa

2)       precedens rozstrzygnięcia – tworzy nowe normy

 

1)       precedens secundum legem – zgodny z prawem

2)       precedens contra legem – niezgodny z prawem

3)       precedens praeter legem – rozstrzyga sprawy nieuregulowane prawem

 

1)       precedens de iure – wiążący z mocy prawa (charakterystyczny dla common law)

2)       precedens de facto – niewiążący (charakterystyczny dla ciwil law)

 

Cechy systemu prawa precedensowego:

- brak rozdziału pomiędzy stanowieniem a stosowaniem prawa

- brak recepcji prawa rzymskiego

- zasada stare decisis – każdy sąd jest związany precedensem uchwalonym przez sąd wyższej instancji, a precedens może być uchylony tylko przez ustawę lub sąd który go wydał, albo sąd wyższej instancji

- prejudycjalność orzeczeń – sądy mogą sformułować zapytanie do Sądu Najwyższego z prośbą o wyjaśnienie niejasności

- instytucja ławy przysięgłych

 

Na decyzję sędziego w prawie precedensowym składają się:

Ratio decidendi – słuszność decyzji, reguła rozstrzygnięcia, która jest właśnie precedensem

Obiter dictum – uwzględnienie szczegółowych okoliczności, cech badanego przypadku (nie jest precedensem)

 

Procedury przeciwko precedensom:

1)       overruling – procedura uchylania precedensu

2)       reversing – procedura uchylania decyzji, ale nie precedensu

3)       distinguishing – procedura zaprzeczenia podobieństwa sytuacji faktycznych przez osobę, która nie chce dopuścić do zastosowania precedensu

 

Prawo precedensowe stosuje się: w Wielkiej Brytanii (case law), USA z wyjątkiem Luizjany i Puerto Rico (common law), Kanadzie z wyjątkiem Quebecu, Irlandii, Australii, Nowej Zelandii, byłych koloniach brytyjskich

 

4.       ZACIERANIE RÓŻNIC

 

Prawo operatywne – występuje w prawie stanowionym, ogólne reguły sformułowane w dostępnych rozstrzygnięciach sądowych i administracyjnych np. orzeczenia TK, SN, NSA itp.

 

5.       PRAWO ZWYCZAJOWE

 

Zwyczaj – ustalony, jednorodny sposób postępowania uznany za wiążący przez określoną zbiorowość społeczną

Warunki uznania zwyczaju za prawo:

1)       powinien być precyzyjnie określony (kogo dotyczy i jak nakazuje się zachowywać)

2)       powinno istnieć przekonanie powszechne o słuszności stosowania tego zwyczaju jako prawo

3)       państwo powinno wyrazić wolę włączenia zwyczaju do systemu prawa

tacitus consensus – milczące porozumienie, sposób uznania zwyczaju za prawo w prawie międzynarodowym

sankcjonowanie zwyczajuw procesie stosowania prawa uznaje się dany zwyczaj za normatywną podstawę konkretnie-indywidualnej decyzji (np. przez sąd)

Prawo zwyczajowe ma doniosłe znaczenie w prawie wewnętrznym państw azjatyckich i afrykańskich, ale ma też znaczenie mniejsze w państwach systemu ciwil law, takich jak Szwajcaria, Grecja, Niemcy.

 

Przejawy prawa zwyczajowego w Polsce:

Ustalone zwyczaje – odsyłają do nich niektóre przepisy Kodeksu cywilnego

Zasady dobrej praktyki morskiej – wystawianie obserwatora we mgle na dziobie statku (służba na oku)

PODSUMOWANIE:

W kręgu kultury zachodniej samoistnymi źródłami prawa są:

- akty prawodawcze stanowione i współstanowione

- precedensy

- prawo zwyczajowe

 

6.       PRAWO WYZNANIOWE (MUZUŁMAŃSKIE)

 

Stosowane jest w państwach arabskich (Pakistan, Indie, Arabia Saudyjska, Iran, Indonezja, Maroko).

Koran – źródło islamu, składa się z 114 sur (rozdziałów) i 6226 wersetów, podstawa cywilizacji arabsko-muzułmańskiej w oparciu o jedność państwa i religii

Sunna – arabskie prawo zwyczajowe

Szariat = Koran + Sunna

Fakh – nauka o prawie islamu

 

Założenia prawa muzułmańskiego:

- źródłem prawa, sprawiedliwości i władzy jest Bóg

- obejmuje ono obowiązki człowieka względem Boga i innych ludzi

- za przestrzeganie prawa przez całe życie osiąga się zbawienie wieczne w życiu przyszłym

 

idżma – sposób uzupełniania luk w prawie wyznaniowym przez zgodne porozumienie (konsensus)

kijas – wnioskowanie na zasadzie analogii przez doktrynę prawniczą, zakładano że każdy nakaz koranu i sunny miał swoją rację, przypadek nieprzewidziany w prawi wyznaniowym ale podobny do któregoś uwzględnionego w tym prawie rozstrzyga się na podstawie analogii (ta sama racja, takie samo rozwiązanie)

parawyznaniowość – dominujący związek wyznaniowy dąży do kontroli nad systemem prawa  i zgodnością działań oraz decyzji systemu politycznego

 

 

 

7.       PRAWO W PAŃSTWACH CZARNEJ AFRYKI

 

Dominują mieszane systemy prawa  (prawo kolonialne z prawem zwyczajowym i niepisanym).

 

8.       PRAWO W PAŃSTWACH DALEKIEGO WSCHODU

 

Indie:

Źródłem prawa są regulacje parlamentu,sądowe i lokalne (p. stanowione), oraz kanony wyznawców różnych religii. Prawo różnicuje ludzi na cztery kasty (grupy społeczne). Widać także elementy prawa anglosaskiego i muzułmańskiego.

Endogamia  - zakaz nawiązywania stosunków społecznych, gospodarczych itp. Z członkiem innej kasty

 

Chiny:

Do XX wieku dominowało prawo stanowione. Potem po objęciu władzy przez komunistów obowiązywało prawo totalitarne oparte na decyzjach wodza i aktach politycznych, obowiązywała koncepcja rewolucji permanentnej Mao Tse-Tunga, odrzucająca normy prawa zwyczajowego. Obecnie w Chinach zauważa się prymat polityki nad prawem.

 

Japonia:

Funkcjonuje system prawa stanowionego.

Horitsu – japońska ustawa, jest podstawowym aktem prawnym

Równorzędnymi są kryteria pozaprawne wymieniane w Konstytucji jako zasady – czyli np. reguły grupowe, polityczne, praktyki gospodarczej. Przeważa pragmatyzm nad legalizmem, prawo stanowione jest traktowane tylko formalnie, głównie obywatel stosuje się do reguł grupowych.

 

9.       PRAWO W DEMOKRATYCZNYM I AUTOKRATYCZNYM SYSTEMIE POLITYCZNYM

 

W demokratycznym systemie politycznym:

- prawo jest rezultatem konsensusu społecznego i stosuje się rządy prawa

- określa zasady organizacji władzy i granice jej ingerencji w życie obywateli

- umożliwia kształtowanie się społeczeństwa obywatelskiego, które ma pewien wpływ na władzę w państwie

 

W autokratycznym systemie politycznym:

- prawo podporządkowane jest jednej, oficjalnej ideologii

- nie ma możliwości występowania opozycji

państwo totalitarne – ma charakter decyzjonistyczny (prerogatywny), najwyższym ustawodawcą jest wódz, władza nie podlega kontroli prawnej, tworzy się upaństwowione społeczeństwo – podlegające kontroli wodza w każdym zakresie

 

10.    PRAWO MIĘDZYNARODOWE PUBLICZNE:

 

Tworzone jest w drodze umów.

Umowa międzynarodowa – wspólne i zgodne oświadczenie podmiotów prawa międzynarodowego, które tworzy prawo (uprawnienia i obowiązki stron umowy), umowy zawierane są też przez organizacje międzynarodowe, Stolicę Apostolską, stronę wojującą, formy umów: pakt, deklaracja, konkordat, karta, traktat, układ, konwencja

 

Pacta sund servanta – umów należy dotrzymywać

Tryb prosty zawierania umów – rokowania kończą się wyrażeniem zgody stron na związanie umową

Tryb złożony – zgoda na związanie się umową następuje w ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin