1. TytułPływające jajko
2. Autor Katarzyna Pinkowicz, Anna Mola, Diana Szymura
3. Obszar edukacyjnyNauczanie zintegrowane
4. Dziedzina
W bloku tematycznym „Zwyczaje wielkanocne”, gdy zapoznajemy dzieci z różnymi zwyczajami oraz ze zdobieniem jajek na święta, jako ciekawostkę możemy zaprezentować niżej opisane doświadczenie.
5. Poziom edukacyjny
Klasa III szkoły podstawowej
6. Problematyka
Dzieci zastanawiają się, co stanie się z jajkiem włożonym do słoika z wodą. Formułują hipotezy, np.:
- Jajko zatonie.
- Jajko będzie pływać.
- Jajko będzie wirować.
7. Niezbędne materiały do jednokrotnego przeprowadzenia
Jajko, słoik, sól
8. Przebieg i rejestracja zmian
- Słoik napełniamy wodą.
- Jajko ostrożnie wkładamy do wody - jajko tonie.
- Wyjmujemy jajko i wsypujemy do wody sól, ciągle mieszając
staramy się rozpuścić w wodzie jak najwięcej soli tworząc
roztwór nasycony.
- Ostrożnie wkładamy jajko do roztworu wody z solą – jajko
pływa.
9. Wynik eksperymentu
Jajko w wodzie tonie, a w solance (mieszaninie wody i soli) pływa.
10. Wnioski Woda ma mniejszą gęstość niż solanka dlatego jajko w wodzie tonie, a w
solance pływa.
11. Bibliografia
Luck G., Nowe łatwe eksperymenty dla rodziców i dzieci, Wydawnictwo JEDNOŚĆ, Kielce 2007
jo-chom