Michael Oakeshott - O postępowaniu człowieka.pdf

(2795 KB) Pobierz
747131762 UNPDF
Dane oryginału:
Michael Oakeshott, On Humań Conduct
© Oxford University Press 1975
edition was originally published in 1975.
This translation is published by arrangement with Oxford University Press.
Pierwsze wydanie On Humań Conduct ukazało się w 1975 roku.
Wydanie polskie ukazuje się na podstawie umowy z Oxford University Press.
Projekt okładki i stron tytułowych
Maryna
Wiśniewska
Ilustracja na okładce
©Eadweard
Muybridge/Corbis
Redaktor inicjujący
Ewelina
Szyszkowska
Redaktor
Monika Bielska-Łach
Podręcznik akademicki dotowany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo Naukowe PWN SA
Warszawa 2008
ISBN 978-83-01-15531-5
Wydawnictwo Naukowe PWN SA
00-251 Warszawa, ul. Miodowa 10,
teł. 022 69 54 321; faks 022 69 54 031
e-mail: pwn@pwn.com.pl; www.pwn.pl
On Humań Conduct , l s l
Spis treści
Przedmowa
9
I. O rozumieniu teoretycznym postępowania człowieka
11
Ogólnie o rozumieniu - poziomy rozumienia: rozpoznawanie, identy-
fikowanie, teoretyzowanie - badanie teoretyczne - jego charakter iro-
niczny - porządki i idiomy badania teoretycznego - „proces" i „praktyka"
- narzędzia rozumienia teoretycznego (nauki), ich charakter i użytek
- wartości i ograniczenia „psychologii" oraz „socjologii" jako narzędzi
teoretycznych dotyczących postępowania człowieka - warunkowość ro-
zumienia teoretycznego.
„Postępowanie człowieka" jako postać idealna i narzędzie badania
teoretycznego - identyfikacja „działania" jako transakcji inter homines
służącej zaspokojeniu pragnień - postulaty z tym związane: „wolni"
sprawcy [agents], namysł, perswazja, „wyjaśnienie" - inne związane
z tym postulaty - związek „praktyczny" jako różny od transakcyjnego
- identyfikacja „praktyki" jako pewnego języka - postępowanie „mo-
ralne" jako samoobjawianie i samoustanawianie się w warunkach
„praktyki" nieinstrumentalnej - postępowanie człowieka jako wolni
sprawcy powiązani warunkowymi transakcjami służącymi zaspokaja-
niu pragnień.
Zaangażowanie na rzecz teoretyzowania działania swoiście ludz-
kiego czy też „praktyki" człowieka - używane po temu narzędzie teore-
tyczne - rozważenie i odrzucenie „natury ludzkiej" i „bytu społeczne-
go" - identyfikacja postępku jako eventi, okolicznościowego wyniku
przygodnie powiązanych wierzeń, rozpoznań, rozumień, aktów uzna-
nia, odpowiedzi itd. - odróżnienie związków przygodnych - identyfika-
cja rozumienia teoretycznego postępków człowieka jako rozumienia hi-
storycznego.
747131762.003.png 747131762.004.png
6
Spis treści
II. O stanie cywilnym
127
Wprowadzenie - identyfikacja stanu cywilnego jako pewnego typu sto-
warzyszenia ludzi - tkwiący w tym postulat: „wolni" sprawcy - odróżnie-
nie dwóch typów stowarzyszenia: (I) więzi jako wspólnego celu i (II) wię-
zi jako warunków, które należy przyjmować za swoje w decydowaniu
i działaniu - identyfikacja stowarzyszenia cywilnego jako więzi typu (III)
- dalsze określenie tego typu stowarzyszenia jako więzi w kategoriach wa-
runków „moralnych", nieinstrumentalnych - zawarte w tym postulaty:
prawo cywilne, sądownictwo, autorytet i zobowiązanie, stanowienie pra-
wa, polityka - konkluzja.
III. O postaci nowożytnego państwa europejskiego
211
Wyłonienie się nowożytnego państwa europejskiego na gruncie warunków
życia i myślenia średniowiecznego - państwo jako artefakt i przedmiot
badania - pojęte w kategoriach konstytucji i autorytetu rządu - pojęte jako
typ stowarzyszenia ludzi - wieloznaczność jego postaci w tym rozumieniu
- określenie tej wieloznaczności w pojęciach dwu analogii: societatis i uni-
versitatis - przejawy tej wieloznaczności w królestwie średniowiecznym
i w dociekaniach dotyczących opisowego i teoretycznego rozumienia po-
staci państwa - historyczne losy nowożytnego państwa europejskiego
pojętego jako societatis - historyczne losy nowożytnego państwa europej-
skiego pojętego jako universitatis - zalety i wady tych analogii.
Skorowidz nazwisk
365
Skorowidz pojęć
369
747131762.005.png 747131762.006.png 747131762.001.png 747131762.002.png
Przedmowa
Refleksja filozoficzna jest tutaj rozpoznana jako przygoda, w której po-
szukuje się zrozumienia w innych terminach tego, co już rozumiane,
i jako przygoda, w której to poszukiwane rozumienie (samo nieuchron-
nie warunkowe) jest pewnym odsłonięciem warunków już posiadanego
rozumienia, nie zaś jego substytutem. Najbardziej stosowną formułą
wyrazu takiego namysłu jest esej, w którym charakter wypowiedzi
(opowieść wędrowca) oddaje charakter samego przedsięwzięcia, przy-
gody intelektualnej, która ma pewną marszrutę, lecz nie ma miejsca
przeznaczenia. Szkic filozoficzny zostawia wiele czytelnikowi, ponieważ
często mówi zbyt mało w obawie, aby nie powiedzieć za dużo; jego uwa-
ga jest skupiona, ale nie przystaje, aby pieczołowicie wypełnić wszelkie
luki w argumentacji; jest przezorny, lecz nie bojaźliwy; jest osobisty,
lecz nigdy jedynie „subiektywny"; nie ukrywa warunkowości wnio-
sków, które podaje jako zdobycze, i choć może oświecać, nie poucza.
Krótko mówiąc, jest przemyślaną przygodą intelektualną, którą spo-
kojnie wspomina.
Książka ta składa się z trzech związanych z sobą esejów. Każdy z nich
wyraża pewne swoiste dążenie: pierwszy zajmuje się rozumieniem teo-
retycznym, postępowaniem człowieka w ogóle i zaangażowaniem
na rzecz teoretyzowania tego postępowania; drugi dotyczy pewnego
idealnego typu więzi międzyludzkiej, który nazywam stowarzyszeniem
cywilnym; wreszcie esej trzeci poświęcony jest owej wieloznacznej,
historycznej odmianie więzi międzyludzkiej, którą powszechnie nazywa
się nowożytnym państwem europejskim. O ile jednak za główną mo-
tywację całości należy uważać drugie dążenie (to znaczy, zaangażowa-
nie na rzecz zrozumienia stanu cywilnego jako jego postulatów), o tyle
10
Przedmowa
pierwsze można odczytać jako rozważanie niektórych kategorii i zało-
żeń głównego zaangażowania, natomiast trzecie jako pewne ujęcie zaan-
gażowania na rzecz ustanowienia i zrozumienia nowożytnego państwa
europejskiego jako swoistego rodzaju więzi międzyludzkiej i miejsca,
jakie w tym przedsięwzięciu zajmuje idea stowarzyszenia cywilnego.
Tematy które rozważam w tej książce, towarzyszą mi niemal od sa-
mych początków mojej refleksji; ale zadanie zebrania myśli w całość od-
kładałem zbyt długo, i czytelnik musi wybaczyć mi, jeżeli w następstwie
tego idę naprzód zbyt wolno, aby ustrzec się nerwowego pośpiechu.
A kiedy spoglądam wstecz na ścieżkę, którą wydeptałem w śniegu, ża-
łuję, że nie jest mniej kręta.
Wyrażam wdzięczność panu J.D. Mabbottowi, który był uprzejmy
dokonać korekty.
M.O.
Wielkanoc 1974.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin