zabawy dla dzieci.doc

(293 KB) Pobierz

Mało nas, mało nas”  - zabawa ruchowo – taneczna, w której kolejno

wywołujemy do środka koła imieniem poszczególne dzieci.

Podczas poruszania się w kole śpiewamy piosenkę:

Mało nas, mało nas do pieczenia chleba.

Jeszcze nam, jeszcze nam ciebie tu potrzeba.

Dzieci wywoływane kolejno wchodzą do środka.

Gdy jest ich tak dużo, że się nie mieszczą wówczas śpiewamy piosenkę odwrotnie:

Dużo nas, dużo nas do pieczenia chleba.

Ciebie już, ciebie już tutaj nam nie trzeba.

Wybrane dziecko wraca do koła.

 

 „Zgadnij – czyje słyszysz imię” – Jedno dziecko opuszcza krąg z poleceniem,

aby po powrocie odgadło jakie imię słyszy. Pod jego nieobecność wybieramy imię

dziecka z sali np. Tomek. Dzielimy je na sylaby TO-MEK na dany znak, dzieci

w dwóch grupach skandują jednocześnie sylaby wybranego imienia.

 Jeżeli zgadujący trzykrotnie poniesie porażkę w odgadywaniu daje fant.

 

„Witaj Aniu…”Powitanie dzieci piosenką śpiewaną na melodię „Panie Janie”

Dzieci śpiewają :

Witaj Aniu,

Witaj Aniu,

Pośród nas, pośród nas

Wszyscy Cię kochamy,

Wszyscy Cię kochamy,

Bądź wśród nas, bądź wśród nas.

 

 

„Masaż grupowy” Dzieci siedzą jeden za drugim w kręgu , masując sobie nawzajem

plecy ,zgodnie z podanym poleceniem przez nauczyciela: „Idą konie, potem słonie ,

potem Panie na wysokich obcasach z gryzącym pieskiem , płynie rzeka , pada

deszczyk ,a potem dreszczyk....”

 

 „Tort” -

   Nauczycielka siada w środku-kolejno każdemu dziecku przydziela nazwę

   jednego z produktów tortu, np.: mąka, cukier, mleko, proszek do pieczenia,

   czekolada... tak aż każdy będzie miał swoją nazwę.

   Zadanie polega na tym, aby na komendę np.:mąka wszystkie dzieci, które

   otrzymały taką nazwę zamieniły się miejscami.

   Utrudnienie polega na tym, że produkty mieszają się, np.: mąka z mlekiem.

   Każdy, kto nie znajdzie miejsca, siada na środku.  

 

„Wszyscy są”
Muzyka zaprasza do biegu, na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się i witają

z partnerem piosenką „Wszyscy są” z jednoczesnym klaskaniem w ręce partnera.

Powtórzenie zabawy; zmiana ruchu - podskoki na przerwę w muzyce, piosenka

jw. (zmiana partnera).
„Wszyscy są wszyscy są, witam was, zaczynamy już czas. Jestem ja.

Jesteś ty, raz, dwa, trzy.”

 

„Łabędzie”

Dzieci – łabędzie „pływają” po stawie – dywanie. Jednocześnie śpiewają piosenkę.

Po szerokim stawie, stawie, pływają łabędzie, pływają łabędzie.

Kto pary nie znajdzie ten niezdarą będzie. Kto pary nie znajdzie,

ten niezdarą będzie.

Gdy piosenka się kończy, wówczas trzeba znaleźć sobie parę. Jedno z dzieci zostaje

bez pary, staje w środku i reszta dzieci śpiewa mu piosenkę:

Mamy, mamy niezdarę takiego, niezdarę takiego.

Co nie umiał znaleźć przyjaciela swego, co nie umiał znaleźć przyjaciela swego.

Zabawa trwa nadal.

 

„Karuzela” – zabawa muzyczna

Dzieci ustawione w kole śpiewają:

Chłopcy, dziewczęta dalej śpieszmy się

Karuzela czeka, wzywa nas z daleka.

Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie.

Hej, hop sa, sa. Jak ona szybko mknie.

Hej dalej, dalej do zabawy śpieszmy się.

Podczas wspólnego śpiewania piosenki, dzieci pokazują i naśladują ruch karuzeli.

 

„Misie”

Dzieci dobierają się parami, śpiewając piosenkę i naśladując ruchy misiów:

Misie dwa, misie dwa, misie dwa – obracają się dookoła

Misie szare, misie bure obydwa – pokazują na siebie

I kochają się te misie, przytulają sobie pysie – przytulają się do siebie i głaszczą

po głowie.

Misie szare, misie bure obydwa – obracają się dookoła.

Następnie dzieci wymieniają się parami.

Melodia piosenki to popularna „Kessera”

 

„Dwa kółeczka” – zabawa z piosenką

Dzieci robią dwa kółeczka. Mniejsze kółeczko „wchodzi” do środka.

Wspólnie śpiewają piosenkę:

 

Patrzcie, patrzcie jak wesoło

dwa kółeczka krążą w koło.

Dwa kółeczka krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

Dwa kółeczka krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

 

W prawo, w lewo się zwracamy,

dookoła obracamy.

Lewą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

Prawą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

 

Patrzcie, patrzcie jak wesoło

krasnoludki krążą w koło.

Krasnoludki krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

Krasnoludki krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

 

W prawo, w lewo się zwracamy,

 dookoła obracamy.

Lewą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

Prawą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

 

Patrzcie, patrzcie jak wesoło

wielkoludy krążą w koło.

Wielkoludy krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

Wielkoludy krążą wraz o jak rzesz to cieszy nas.

 

W prawo, w lewo się zwracamy,

dookoła obracamy.

Lewą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

Prawą nóżką tupnę raz i do tego klasnę wraz.

 

 

„Pieczenie ciasta” – zabawa z piosenką.

Dzieci dobierają się parami i śpiewają piosenkę.

Podczas I zwrotki pary kręcą się dookoła.

Nagle w domu zapachniało

warczy mikser w słodkiej pianie,

mąka czuli się z kakao,

masło zwierza się śmietanie.

 

Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, - głaszczą się po brzuszku

Będzie pycha mówię wam.   2x – obracają się dookoła własnej osi.

 

Podczas II zwrotki składają ręce na krzyż i pociągają nimi.

Żółtka razem z margaryną

w polonezie i poleczce

na stolnicę lekko płyną.

Kto być w kuchni wtedy nie chce?

 

Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, - głaszczą się po brzuszku

Będzie pycha mówię wam.  2x – obracają się dookoła własnej osi.

 

Podczas III zwrotki robią tzw. haczyki i obracają się wspólnie.

Wszystkie tłuczki, ubijaczki,

miski, łyżki i rondelki

zamieniają się w lizaczki.

Wybór smaków jest tu wielki.

 

Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, - głaszczą się po brzuszku

Będzie pycha mówię wam.   2x  obracają się dookoła własnej osi.

 

Podczas śpiewania IV zwrotki tańczą wspólnie w parach.

Upieczone jest już złote,

pulchne ciasto, znakomite.

Stygnie byśmy mogli potem

zjeść je sobie z apetytem.

 

Mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, mniam, - głaszczą się po brzuszku

Będzie pycha mówię wam.   2x– obracają się dookoła własnej osi.

 

 

„Ojciec Wirgiliusz” – zabawa z piosenką.

Ojciec Wirgiliusz uczył dzieci swoje.

 A miał ich wszystkich sto dwadzieścia troje.

Hejże dzieci, hejże ha, hejże ha

Róbcie wszystko to co ja, to co ja.

Dzieci naśladują jakiś ruch.

Zabawa trwa dalej.

 

„Rolnik sam w dolinie” – zabawa z piosenką

Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.

Hejże, hejże, hejże ha, rolnik sam w dolinie.

Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę,

Hejże, hejże, hejże ha, rolnik bierze żonę.

Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko.

Hejże, hejże, hejże ha, żona bierze dziecko.

Dziecko bierze nianię, dziecko bierze nianię.

Hejże, hejże, hejże ha, dziecko bierze nianię.

Niania bierze kotka, niania bierze kotka.

Hejże, hejże, hejże ha, niania bierze kotka.

Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę.

Hejże, hejże, hejże ha, kotek bierze myszkę.

Myszka bierze serek, myszka bierze serek.

Hejże, hejże, hejże ha, myszka bierze serek

Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole

Tabliczki mnożenia, ani podzielenia.

Koło się obraca, serek się przewraca.

Hejże, hejże, hejże ha, serek się przewraca.

Dzieci bawią się w kole, wybrane dziecko

jest rolnikiem i wybiera zonę, żona dziecko….

Pod koniec piosenki ser wchodzi do środka,

Przewraca się a koło się obraca.

Następnie dzieci śpiewają:

Ser będzie rolnikiem, ser będzie rolnikiem.

Hejże, hejże, hejże ha, ser będzie rolnikiem.

Zabawa rozpoczyna się od nowa.

 

Paluszek - zabawa z piosenką

Tu paluszek, tu paluszek - pokazujemy wskazujący palec

u jednej i u drugiej tęki.

Kolorowy mam fartuszek. - trzymamy się za bluzkę

Tutaj rączka a tu druga - wskazujemy kolejno rączki

A tu oczko do mnie mruga - wskazujemy na oczko

Tu jest buźka, tu ząbeczki.- wskazujemy na buźkę i zęby

Tu wpadają cukiereczki.- otwieramy buzię w pokazujemy

gdzie wpadają cukierki

Tu jest nóżka i tu nóżka. - pokazujemy kolejno nogi

Chodź zatańczyć jak kaczuszka. - naśladujemy ruch kaczki

 

Liczenie klamerek do bielizny
Czego uczysz: Liczenia, nazw liczb, wzajemnej odpowiedniości
Materiały potrzebne do nauki: Tektura, mazak, klamerki do bielizny
Przebieg: Do budowy planszy może być wykorzystany dowolny rodzaj tektury. Podziel tekturę na pięć części, tak jak to jest pokazane na rysunku. Narysuj jedną kolorową kropkę w pierwszej części, dwie w drugiej itd., aż do pięciu. Podobnie jak na tekturce, narysuj na klamerkach kropki – jedną na pierwszej, dwie na drugiej itd. Oprócz tego ponumeruj kropki od 1 do 5. Po kilku próbach dziecko z przyjemnością samo będzie przypinało klamerki do części tektury z odpowiednią liczbą kropek. Po pewnym czasie dziecko skojarzy nazwy liczb z liczbą kropek.
Liczenie wykałaczek
Czego uczysz: Nazw liczb, wzajemnej odpowiedniości
Materiały potrzebne do nauki: Tekturowa kwadratowa plansza ponumerowana tak, jak pokazano na rysunku, wykałaczki
Przebieg: Pomóż dziecku wykonać dwie plansze do liczenia. Użyj tekturowej planszy i okrągłych wykałaczek. Ponumeruj obie plansze liczbami od 1 do 9, zaczynając od lewego górnego rogu; na jednej z nich napisz liczby w kolejności 1 – 9, na drugiej zaś odwrotnie. Ostrym narzędziem zrób otwory odpowiadające liczbom na obu planszach.
Liczby na wieszaku na ubranie
Czego uczysz: Rozumienia wzajemnej odpowiedniości, nazw liczb
Materiały potrzebne do nauki: 10 wieszaków na ubranie, papier lub karton, mazak, taśma, klamerki do bielizny
Przebieg: Przyczep do każdego wieszaka liczbę od 1 do 10 napisaną na papierze lub kartonie. Zachęć dziecko, aby przypięło do wieszaka tyle klamerek, ile pokazuje liczba na etykiecie.
Liczbowa dżdżownica
Czego uczysz: Nazw liczb, liczenia po kolei
Materiały potrzebne do nauki: Karton, mazak, nożyczki
Przebieg: Zrób dżdżownice tak, jak jest to pokazane na rysunku. Potnij ją na kawałki (od 1 do 10), tak ażeby kawałki pasowały do siebie tylko wtedy, gdy ułoży je się w poprawnej kolejności, tzn. [2] będzie pasować jedynie do [1], tak jak w kawałkach układanki. Dzieci odkryją kolejność liczb, gdy dopasują do siebie kawałki tworzące dżdżownicę
Wycieczka na ryby
Czego uczysz: Nazw liczb, wzajemnej odpowiedniości
Materiały potrzebne do nauki: Patyk, który ma służyć jako wędka, ryby wycięte w kartonu, duże spinacze do papieru, mały magnes, sznurek
Przebieg: Wytnij 9 ryb z kartonu, ponumeruj je od 1 do 9 umieszczając odpowiednią liczbę kropek na każdej rybie. Przypnij do nosa każdej ryby duży spinacz. Przywiąż jeden koniec sznurka do wędki, a drugi do magnesu. Pozwól dziecku „łowić”. Dziecko powinno rozpoznać liczbę na rybie, odczytując liczbę lub liczbę kropek.
Liczenie – liczby kardynalne
Czego uczysz: Liczb kardynalnych
Materiały potrzebne do nauki: Pojemnik na jajka, 12 plastykowych otwieranych jajek tego samego koloru. Jedno duże, wewnątrz puste, otwierane plastykowe jajko, przedmioty wygodne do liczenia tak jak guziki, kamyki itp.
Przebieg: Oznacz jajka od 1 do 12 za pomocą niezmywalnego mazaka. Umieszczaj różną liczbę jajek w pojemniku, w zależności od możliwości dziecka. Przedmioty do liczenia ułóż w dużym jajku, tak aby były widoczne. Zachęć dziecko, by ułożyło odpowiednią liczbę przedmiotów w przeznaczonym do tego jajku. Gdy dziecko dobrze już sobie z tym radzi, dodaj inne liczby i pomieszaj jajka. W podobny sposób można uczyć dodawania i odejmowania.
Geoplan
Czego uczysz: Znajomości figur
Materiały potrzebne do nauki: Drewniana tablica o wymiarach 20x20 cm, gwoździki, gumki recepturki.
Przebieg: Przybij to tablicy po dziesięć gwoździ w dziesięciu rzędach. Możesz zaprojektować różne figury, napinając gumki na gwoździe. Jeśli zajdzie potrzeba można stosować również kolorowe gumki.
Skacz i licz
Czego uczysz: Znajomości figur, cyfr, zapoznawania się z kolejnością liczb
Materiały potrzebne do nauki: Kawałki gazety, mazaki
Przebieg: Potnij kawałki gazety w koła, kwadraty, trójkąty i prostokąty. Ponumeruj mazakiem figury 1 – 9. Dziecko powinno skakać z figury na figurę, nazywając jej kształt i cyfrę na niej napisaną. Być może, że lepiej będzie zacząć od samych figur, cyfry dodając później
Porządkowanie liczb
Czego uczysz: Porządkowania liczb rosnąco, od lewej strony do prawej
Materiały potrzebne do nauki: Ramiączko, pięć kawałków papieru ponumerowanych od 1 do 5, zielone kółko wycięte z tektury, klamerki
Przebieg: Zawieś ramiączko na klamce. Przyklej zielone kółko z lewej strony ramiączka, a następnie przyklej kartki z numerami w kolejności od 1 do 5 (tak jak na rysunku). Zachęć dziecko, by przypinało do kartek taką liczbę klamerek, jaka odpowiada cyfrom na kartkach.
Pomaganie w kuchni
Czego uczysz: Liczenia, łączenia, tworzenia zbiorów, wzajemnej odpowiedniości
Materiały potrzebne do nauki: Podstawowe produkty spożywcze znajdujące się w kuchni lub kupione w sklepie spożywczym.
Przebieg: Zachęć dziecko do poukładania na stole różnych produktów spożywczych. Policz różne produkty, a podobne produkty połącz w zbiory i policz elementy tych zbiorów.
Fasola w słoiku
Czego uczysz: Szacowania, zgadywania
Materiały potrzebne do nauki: Pusty, przezroczysty słoik, fasola
Przebieg: Jest to bardzo pouczająca gra, zwłaszcza gdy jest ona połączona z nagrodami. Weź pusty, przezroczysty słoik o dowolnej pojemności i kształcie. Włóż do niego dowolną liczbę nasion fasoli (od 1 do 9). Poproś dziecko, by spojrzało na nasiona fasoli i spróbowało odgadnąć, ile jest ich w słoiku. Następnie wysyp fasolę ze słoika i pomóż mu policzyć ziarenka. Jeśli zgadło, otrzymuje symboliczną nagrodę. Zadziwiające jest, jak szybko dzieci dochodzą do wprawy w zgadywaniu. Liczbę ziaren fasoli można stopniowo zwiększać.
Gra z opakowaniem do jajek
Czego uczysz: Rozpoznawania liczb
Materiały potrzebne do nauki: Puste opakowania na jajka, kulka lub kamień, mazak
Przebieg: Ponumeruj w opakowaniu na jajka 2 rzędy miseczek. W jednym rzędzie od 1 do 5. W drugim od 6 do 10, zostawiając po jednym wolnym miejscu w obu rzędach. Niech dziecko włoży kamień do opakowania, zamknie je i potrząśnie nim, a następnie niech otworzy opakowanie i rozpozna numer miseczki, do której wpadł kamyk. Jeśli wyląduje on na nienumerowanym miejscu, dziecko powtarza kolejkę.
Spacer wśród liczb
Czego uczysz: Liczenia, rozpoznawania liczb, kolorów, kolejności
Materiały potrzebne do nauki: Karton w różnych kolorach, mazaki, kalka techniczna (celofan).
Przebieg: Na kawałkach kartonu w różnych kolorach obrysuj stopę. Ponumeruj obrysowane stopy od 1 do 10 i pokryj je kalką (celofanem). Pracuj z dziećmi indywidualnie lub w małych grupach. Zachęć je do ustawienia „stóp” w rzędzie w kolejności od 1 do 10. Dzieci powinny chodzić po rozłożonych stopach, określając ko...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin