23_lipiec_2003.pdf

(16465 KB) Pobierz
147336642 UNPDF
WRC 1
147336642.008.png
SPIS TREŒCI
Rozmaitoœci
Mówi¹ eksperci
„Rajdowcy wioz¹ œmieræ” – tak zatytu³o-
wany by³ artyku³u w dzienniku „S³owo Wa³-
brzyskie” po tragicznym wypadku przed Raj-
dem Sudeckim. Co by³o jego treœci¹ nie trudno
siê domyœliæ: opis zdarzenia i relacje okolicz-
nych mieszkañców, maj¹cych serdecznie doœæ
rajdowego terroru, jaki pojawia siê w okoli-
cach ich domów na dwa tygodnie przed ka¿d¹
rozgrywan¹ imprez¹. A¿ strach pomyœleæ, co
by by³o, gdyby w wypadku nie zgiêli tylko sami
sobie winni rajdowcy, ale przy okazji jacyœ inni
u¿ytkownicy drogi z Dzieæmorowic do Zagórza
Œl¹skiego. A mog³o siê tak staæ. Tytu³ „Rajdow-
cy wioz¹ œmieræ” zapewne zagoœci³by nie tylko
na czo³ówce lokalnej gazety, ale sta³ siê ogól-
nokrajowym sensacyjnym hitem, jak zawale-
nie siê domu, powódŸ, czy wojna w afrykañ-
skim pañstwie. Jeœli patologia nielegalnych tre-
ningów (nielegalne zapoznanie to przy nim
pestka) nie zniknie, to mo¿e do tego kiedyœ
dojœæ. Kto wówczas bêdzie chcia³ byæ kojarzo-
ny z rajdami? Jaki sponsor zdecyduje siê pro-
mowaæ logo swojej firmy na rajdowym samo-
chodzie? Nie pomo¿e t³umaczenie o jednorazo-
wym wypadku, o g³upocie pojedynczego cz³o-
wieka. Fatalne piêtno sportu, który zabija,
spadnie na wszystkich bez wyj¹tku.
Nie raz zawodnicy kierowali w stronê kibi-
ców apele o rozs¹dek, o bezpieczne kibicowa-
nie, podczas gdy sami (niektórzy) powodowa-
li du¿o wiêksze zagro¿enie. Chyba ju¿ pora,
aby teraz kibice skierowali apel do zawodni-
ków o opamiêtanie siê. Pora te¿ zaapelowaæ
do rajdowych w³adz na wszystkich szczeblach
- nielegalne treningi musz¹ byæ karane! Nie
gro¿eniem palcem, jak to ma najczêœciej miej-
sce, ale odbieraniem licencji. Jeœli nie, obudzi-
my siê kiedyœ z rêk¹ w nocniku. Znów bêdzie
za póŸno.
6 Z kraju...
Trzy Mitsubishi Lancery z polskich
wypo¿yczalni wystartowa³y w Rajdzie
Bu³garii.
10 ...i ze œwiata
Szykuje siê rewolucja. FIA wprowadza
powa¿ne zmiany w regulaminach
mistrzostw œwiata.
44 Czopik odpowiada
„Co robi siê z oponami zu¿ytymi
podczas rajdu?”
45 Prawa strona
Jarka Barana
Pilot nie tylko dyktuje, ale i kontroluje
czasy konkurencji.
Imprezy
Samochody
12 Rajd Kormoran
Cztery auta WRC pojawi³y siê na star-
cie kolejnej eliminacji mistrzostw Polski.
18 Rajd Sudecki
Tu¿ przed rajdem dosz³o do tragedii.
Leszek Korzanowski i Piotr Zembowicz
zginêli w wypadku.
20 Rajd Cypru
Zaledwie 17 za³óg dotar³o do mety
najtrudniejszej w tym sezonie
eliminacji mistrzostw œwiata.
26 Rajd Grecji
Markko Martin po raz pierwszy w
karierze zwyciê¿y³ w rundzie RSMŒ.
31 Rajd Maroka
Sukces Komornickiego i Martona.
46 Citroen Saxo VTS
Auto szybkie, zwinne i…ma³o pali.
48 Eufra 391
175 KM i 4 sekundy do setki?
Tak, to mo¿liwe
50 A-grupowe Seicento
O tym, jak drobna kobieta ujarzmi³a
127-konnego potwora.
53 Kupujemy u¿ywan¹
rajdówkê
Sprawdzamy auto, dokumenty
i …w³aœciciela.
Œwiat rajdów
32 Wywiad:
Sebastian Frycz
Sebastian nie przepada za bankietami
po zakoñczeniu rajdów. Lubi
wystartowaæ, wygraæ i …wróciæ do
domu.
34 Galeria WRC
Damian Jurczak - Fiat Punto Super 1600
36 Wywiad:
Mariusz Pelikañski
„Czas zyskujemy na szybkich
zakrêtach.”
38 Wypadek na oesie
Ka¿dy powinien wiedzieæ co robiæ -
za³oga, s³u¿by ratownicze, ale tak¿e i
kibice.
40 Rallycross
Po³¹czenie rajdów i wyœcigów – oto
recepta na dobre sportowe widowisko.
Technika
Grzegorz Krajewski
54 Turbodo³adowanie
Turbosprê¿arka to zwyk³a pompa
powietrzna, ale jej znaczenie w
rajdach trudno przeceniæ.
Redakcja
ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice
tel./fax (032) 251-70-86 - Internet: www.wr c .ne t. pl
Redaktor Naczelny
Grzegorz Krajewski: e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Zespó³
Wojciech Garbarz, Renata Niezbecka,
£ukasz Kañski-Chmielewski, Micha³ Niezbecki,
Tomasz Króliczek, Marcin Kosiñski,
Anna Kania, Igor Tomasiak
Biuro Reklamy
tel. (032) 251-70-86
Prenumerata
Internet: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska
Adamczyk & Szandar, www.as.net.pl
Druk
Winkowski Sp. z o.o.
Wydawca
WRC Sp. z o.o.
Varia
58 Opowieœci ludzi rajdów
Grzegorz Gac opowiada o swoim
starcie w rajdzie Monte Carlo.
60 Rajd Rzeszowski
- zapowiedŸ
Mapki, harmonogram i zdjêcia
najciekawszych zakrêtów.
64 Gie³da sprzêtu
rajdowego
66 Strefa zgniotu
Europa, Europa
42 Angielsko - polski
s³ownik rajdowy
131 s³ów i zwrotów.
UWAGA !!!
Ze wzglêdu na odwo³anie Rajdu
Krakowskiego, kolejny numer
uka¿e siê w czwartek 21 sierpnia,
po Rajdzie Rzeszowskim.
WRC 3
147336642.009.png 147336642.010.png 147336642.011.png
fot. G. Krajewski
Tegoroczny rajd Kormoran nie dostarczy³ kibicom wielu emocji. Pozycje
pierwszych piêciu zawodników nie zmieni³y siê od pierwszego do
ostatniego oesu. Pewnie zwyciê¿y³ Leszek Kuzaj, uzyskuj¹c nad kolejnym
Tomkiem Kucharem niemal minutê przewagi. Ci, którzy przyjechali do
Olsztyna jednak nie ¿a³owali. Tak efektownych odcinków specjalnych nie
ma nigdzie w Polsce. Niektórzy mówi¹, ¿e ju¿ wkrótce bêd¹ siê po nich
œcigaæ najlepsi kierowcy œwiata. By³oby fajnie.
Relacja z Rajdu Kormoran : strona 12
4 WRC
147336642.001.png
WRC 5
fot. G. Krajewski
147336642.002.png
ROZMAITOŒCI
Po Rajdzie Polski
Rzeszowski
bez Fuchsa
Wojciech Garbarz:
Jaki pod wzglêdem or-
ganizacyjnym by³ te-
goroczny Rajd Polski?
Grzegorz Gac (dy-
rektor Rajdu Polski):
Najtrudniejszy z mo¿-
liwych.
To znaczy?
Organizacja tego typu imprez wi¹-
¿e siê z ogromnymi nak³adami finan-
sowymi. W dzisiejszych czasach nie-
zwykle trudno jest je znaleŸæ.
Czy dawniej by³o ³atwiej?
Tak, choæ pieni¹dze nigdy nie spa-
da³y nam z nieba. Jeszcze dwa lata
temu, gdy nie obowi¹zywa³y ograni-
czenia w reklamie piwa i papierosów
mieliœmy bardziej u³atwione zadanie.
A jak bêdzie w przysz³ym roku?
Tegoroczne doœwiadczenia poka-
za³y, ¿e trzeba zmieniæ system finan-
sowania rajdu. Na razie jest jednak za
wczeœnie, by mówiæ o szczegó³ach.
Dlaczego tegoroczny Rajd Polski
pomimo patronatu medialnego T VP by³
tak rzadko pokazywany w telewizji?
Umowa z TVP zak³ada³a, ¿e rajd bê-
dzie pokazywany g³ównie w newsach.
I tak by³o.
A co z obszerniejszymi relacjami?
Cieszmy siê tym, co by³o. Nie mo¿-
na mieæ wszystkiego od razu. Myœlê,
¿e zrobiliœmy dobry pocz¹tek. W przy-
sz³ym roku mamy nadziejê uczyniæ
kolejny krok naprzód.
Jak ocenia pan walkê na trasie
rajdu?
Campos i Thiry zgotowali kibicom
prawdziw¹ ucztê. Taki pojedynek to
najlepsza reklama dla polskich rajdów.
Szkoda, ¿e Leszek Kuzaj jecha³ tak
krótko. Z drugiej strony ubolewam, ¿e
na starcie zabrak³o innych czo³owych
polskich kierowców: Ho³owczyca, Ku-
chara czy Kuliga. W innych krajach
sztandarowa impreza traktowana jest
przez najlepszych kierowców prioryte-
towo. Niestety u nas tak nie jest.
Kulig
w
Colinie
3
- Rajd Rzeszowski nie bêdzie mia³
w tym roku sponsora tytularnego – po-
wiedzia³ WRC Stania³aw Bazan , od-
powiedzialny za marketing i reklamê
przy organizacji czwartej rundy RSMP.
Bazan nie kry³ niezadowolenia z takie-
go obrotu spraw. – Jeszcze do koñca
kwietnia firma Fuchs (red. zesz³orocz-
ny sponsor tytularny) wyra¿a³a chêæ
wspó³pracy z nami i w tym roku. Na
pocz¹tku maja otrzyma³em jednak
decyzjê, ¿e nic z tego nie bêdzie.
Mamy ogromny ¿al do Fuchsa, ¿e za-
ledwie trzy miesi¹ce przed rajdem
dowiedzieliœmy siê, ¿e straciliœmy
g³ówne Ÿród³o jego finansowania.
Rzeszowscy organizatorzy nie za-
³amali jednak r¹k wzorem Automobil-
klubu Krakowskiego. Uda³o im siê zdo-
byæ wymagany bud¿et dziêki pomocy
lokalnych przedsiêbiorców oraz w³adz.
(wg)
- Lewy trzy, do prawy dwa zacisk – to
komendy Janusza Kuliga , który zde-
cydowa³ siê u¿yczyæ swojego g³osu w
polskiej wersji Colin McRae Rally 3 .
Ca³y zabieg podk³adania g³osu by³ bar-
dzo prosty. Otrzyma³em tekst, który z
odpowiedni¹ dykcj¹ musia³em przeczy-
taæ – powiedzia³ WRC rajdowy wice-
mistrz Europy. Kulig doda³, ¿e w polskiej
wersji jêzykowej wprowadzi³ kilka – jego
zdaniem – istotnych poprawek. – W t³u-
maczeniu jeden z zakrêtów by³ opisany
w doœæ nienaturalny sposób jako „za-
cieœniaj¹cy siê”. Ja zaœ zmieni³em tê
komendê na „zacisk”.
Gra jest ju¿ dostêpna na rynku w
cenie 99 z³.
Dytko liderem
(wg)
Podwójnym zwyciêstwem w klasyfi-
kacji generalnej zakoñczy³ wystêp w trze-
ciej i czwartej eliminacji Górskich Sa-
mochodowych Mistrzostw Polski Pawe³
Dytko . Na trasie w Za³u¿u wrêcz zdekla-
sowa³ rywali. Po czterech rundach GSMP
z dorobkiem 75 punktów jest na czele
klasyfikacji generalnej. – Auto w nowej
H-grupowej specyfikacji sprawdzi³o siê
znakomicie. Ju¿ na pierwszy rzut oka by³o
widaæ ró¿nicê w mocy, a przez to w uzy-
skiwanych czasach – powiedzia³ na me-
cie nyski kierowca. – Szkoda ¿e, mój
najwiêkszy konkurent, Mariusz Stec,
mia³ problemy z samochodem i nie móg³
ze mn¹ rywalizowaæ jak równy z równym
doda³ Dytko.
Dwie kolejne eliminacje Górskich
Samochodowych Mistrzostw Polski od-
bêd¹ siê na pocz¹tku lipca w Sopocie.
(wg)
Mistrzostwa Polski bez Rajdu Krakowskiego
Rajd Krakowski nie odbêdzie siê. Or-
ganizatorom zabrak³o œrodków finan-
sowych niezbêdnych do zamkniêcia bu-
d¿etu zawodów. Mówi siê o kwocie miê-
dzy 150 a 200 tysiêcy z³otych . - Wy-
czerpaliœmy ju¿ wszystkie mo¿liwoœci.
Nie otrzymaliœmy odpowiedzi od poten-
cjalnego du¿ego sponsora rajdu. W tej
sytuacji nie pozosta³o nic innego jak od-
wo³aæ zawody. Nie chcemy organizowaæ
imprezy jednodniowej, ani oszczêdzaæ
na zabezpieczeniu lub innych spra-
wach. Wielka szkoda, ale nasz klub nie
jest w stanie sfinansowaæ brakuj¹cej
kwoty - powiedzia³ Prezes Automobilklu-
bu Krakowskiego Edmund Oprocha .
Pieniêdzy zabrak³o na organizacjê i za-
bezpieczenie: karetki, policjê, stra¿
po¿arn¹, p³otki. Wed³ug Oprochy, rajd
móg³by siê odbyæ, gdyby du¿e zespo³y
zdecydowa³y siê partycypowaæ w kosz-
tach imprezy. Pozosta³y tysi¹ce rozcza-
rowanych kibiców. Zawiedzeni s¹ te¿ i
zawodnicy. W³aœnie w Krakowie mia³ siê
pojawiæ jedyny raz w tym roku Janusz
Kulig.
Leszek Kuzaj: Moim zdaniem to
¿enada. Kraków, kolebka rajdów, nie
ma swojej imprezy. To jest niepowa¿ne
traktowanie kibiców i zawodników. Or-
ganizatorzy zawodów w innych rejonach
Polski jakoœ daj¹ sobie radê. A sytuacja
jest ciê¿ka dla wszystkich. Kiedyœ w Kra-
kowie rozgrywany by³ Rajd Polski. Teraz
nie ma ju¿ nic.
Tomasz Czopik: Krakowscy dzia³a-
cze siê nie sprawdzili. Mo¿e powinni byli
zatrudniæ jak¹œ firmê, która pomog³a-
by znaleŸæ pieni¹dze, skoro sami nie dali
rady. Mam wra¿enie, ¿e podobnie jak w
ubieg³ych latach myœleli, ¿e „jakoœ to
bêdzi”.
Zbigniew Gabryœ: Brak rajdu pozba-
wia nas praktycznie szansy na walkê o
tytu³ mistrzowski. Po prostu nie zdobê-
dziemy tak cennych dla nas punktów.
Organizatorzy siê nie postarali. Kraków
bez rajdu to wstyd i hañba.
Janusz Szerla (cz³onek Komisji Raj-
dowej PMZ): Dramat. Moim zdaniem
klub nie zrobi³ wszystkiego. Widaæ wy-
raŸnie, ¿e skostnia³a struktura zarz¹-
dzaj¹ca Automobilklubem Krakow-
skim jest szkodliwa dla ca³ego œrodo-
wiska rajdowego. Kolebka spor tu sa-
mochodowego zosta³a kilka lat temu
pozbawiona organizacji Rajdu Polski,
bo prezes odmówi³ wspó³pracy z PZM.
Teraz nie ma nawet Rajdu Krakowskie-
go. Prezes nie potrafi³ sobie zjednaæ
œrodowiska, du¿o m³odych ludzi odmó-
wi³o z nim wspó³pracy. Nie wykorzysta-
no potencja³u jakim jest obecnoœæ w
Krakowie mistrzów Polski, wicemi-
strzów Europy, zawodników i by³ych
dzia³aczy z wieloma tytu³ami i osi¹gniê-
ciami. To jest niepowa¿ne.
Rajd zosta³ odwo³any w ostatniej
chwili, praktycznie bez konsultacji z
PZM. Zosta³a zatem podjêta decyzja, ¿e
w przysz³ym roku Rajd Krakowski bê-
dzie imprez¹ o Puchar PZM-ot - czyli
tzw. II ligi. Dopiero w 2005 roku orga-
nizatorzy bêd¹ mogli siê staraæ o po-
nown¹ nominacjê do mistrzostw Polski.
Mam jednak nadziejê, ¿e grupie dzia-
³aczy nie wspó³pracuj¹cych z klubem,
przy pomocy zespo³ów i zainteresowa-
nych zawodników uda siê przekonaæ
PZM do utrzymania rajdu na poziomie
mistrzostw Polski w przysz³ym roku. Ale
nie bêdzie to mog³a byæ impreza orga-
nizowana, ani sygnowana przez Auto-
mobilklub Krakowski.
Klasyfikacja GSMP
po IV eliminacjach
1 . Pawe³ Dytko
Mitsubishi Evo VII gr. H 75 pkt.
2 . Mariusz Stec
Mitsubishi Evo VI gr. H 45 pkt.
3. Jacek Koraszewski
Audi S2 gr. H
36 pkt.
Supersprint
na pó³metku
Na starcie czerwcowej eliminacji Ca-
strol Supersprintu pojawi³y siê 44 za³ogi.
Byli wœród nich zupe³ni amatorzy, jak i
zawodnicy startuj¹cy w Pucharze PZM.
Trasa wytyczona na asfaltach Chorzow-
skiego Autodromu mia³a d³ugoœæ 2,2 km,
a jej szybka konfiguracja pozwala³a osi¹-
gaæ najmocniejszym samochodom mak-
symalne prêdkoœci do 180 km/h! W kla-
sach 1-5 triumfowali odpowiednio: Piotr
Pakosiñski, Marcin Zajdel, Jakub Pêksiñ-
ski/Jacek Œniadecki, Bart³omiej Grzy-
bek/Agnieszka Grabowska oraz Tomasz
Nagórski. Organizatorzy imprezy planuj¹
rozgrywanie kolejnych edycji tak¿e na
torze wyœcigowym w Kielcach.
Plany ju¿ s¹
21 czerwca odby³ siê Krajowy Zjazd
Polskiego Zwi¹zku Motorowego, na któ-
rym 145 delegatów z ca³ej Polski wybra-
³o nowe w³adze na nadchodz¹c¹ kaden-
cjê 2003-2007. Prezesem po raz kolej-
ny zosta³ Andrzej Witkowski. Na zakoñ-
czenie obrad nowe w³adze zwi¹zku przy-
jê³y uchwa³ê w sprawie dzia³añ na lata
2003-2007. Znalaz³y siê tam m.in. ta-
kie punkty jak:
Podjêcie dzia³añ dla zg³oszenia jednej z
rund RSMP jako kandydata do Rajdowych
Samochodowych Mistrzostw Œwiata.
Podjêcie dzia³añ dla zorganizowania w
Polsce zawodów Mistrzostw Œwiata w ra-
mach rozgrywek Rajdowych Mistrzostw
Œwiata Samochodów Terenowych.
(jœ)
(ak)
(³kch)
Ciekawostk¹ zawodów by³ efektownie
tuningowany maluch z centralnie
umieszczonym silnikiem 1100 ccm!
6 WRC
147336642.003.png 147336642.004.png 147336642.005.png 147336642.006.png 147336642.007.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin