54_marzec_2006.pdf

(13902 KB) Pobierz
809447967.042.png 809447967.043.png 809447967.044.png 809447967.045.png 809447967.001.png 809447967.002.png 809447967.003.png
SPIS TREŚCI
Dlaczego nie my?
Łukasz Kański-Chmielewski
Redaktor
Stojąc w prawie 20-stopniowym mrozie na oesach
tegorocznego Rajdu Szwecji, nasunęło mi się kilka
refleksji. Po pierwsze, to naprawdę trudny rajd dla
obcokrajowców. Gołym okiem widać, że kierowca
ze Szwecji, Norwegii czy Finlandii po skoku z hopy,
a przed zakrętem, do którego ma jeszcze 100 metrów,
dodaje gazu. Inni hamują. Nawet Gigi Galli. Dlatego
wynik Polaków w tym rajdzie nie jest wcale taki zły,
wbrew wielu opiniom. Oczywiście mogło być lepiej,
ale nie jest łatwo o jakiś spektakularny rezultat, kiedy
wsiada się pierwszy raz do „wurca” (Sołowow) albo de-
biutuje w mistrzostwach świata (Kościuszko, Mancin).
Stefan Karnabal kilka odcinków pojechał lepiej niż rok
temu. Gdyby nasi nie mieli awarii i nie stracili cennych
sekund, zaliczając śnieżne bandy, to spokojnie mogliby
zakończyć zawody kilka miejsc wyżej.
Obserwując rajd, zadawałem sobie także
pytanie, czy my potrafilibyśmy zorganizować
rundę mistrzostw świata tak jak Szwedzi. Po
dwóch wizytach w Szwecji jestem pewien, że
tak. Chociażby pod względem infrastruktury
pobilibyśmy Skandynawów na głowę. Standard
bazy noclegowej w okolicach Mikołajek czy Olsztyna
to „świat” w porównaniu z Hagfors czy Karlstad. Tu
większość hoteli i pensjonatów przypomina epokę
późnego Gierka. Na palcach jednej ręki (dosłownie)
można policzyć całodobowe stacje benzynowe czy
restauracje czynne chociażby do 21 00 . Po drodze
na oesy trudno znaleźć jakikolwiek wiejski sklepik,
gdzie można kupić bułki lub wodę mineralną.
Frekwencję też pewnie mielibyśmy lepszą (w tym
roku wiele miejsc na oesach świeciło pustkami),
i nie musielibyśmy się wstydzić za pijanych kibiców
wyskakujących na drogę. Dla Szwedów ten rajd to
święto. Są dumni, że przyjeżdża do nich cały świat.
Dlaczego my mamy nie być?
44 Filmy, filmiki,on-boardy
W sieci znajdziesz wszystko. Także rajdowe pliki video
45 Czopik odpowiada
„Zauważyłem, że część rajdówek jeździ u nas na takich małych
tablicach rejestracyjnych. Jak to się ma do przepisów?”
46 Historia klatki
Od prostego pałąka do ponad 40-metrowej konstrukcji
56 Porsche 959 B-grupa, która mogła być najlepsza
59 Dacia Logan Cup Szansa na tanie rajdowanie?
60 Citroen C2 VTS Dobry na co dzień, dobry na rajdówkę
ROZMAITOŚCI
6 Z kraju… SupeRally działa w Polsce tak jak na świecie
9 … i ze świata Grupa R zamiast grupy N?
IMPREZY
14 Rajd Szwecji
Gronholm znowu najszybszy. Czterech Polaków na mecie
VARIA
62 Regionalny przegląd firm
63 Giełda sprzętu rajdowego
66 Strefa Zgniotu
49 Rajdowy Talk Show Gościem czytelników WRC
jest Arkadiusz Torski, twórca serwisu Rallyonline.pl
50 Technika jazdy
Jak wykonać Altonena, czyli obrót o 360 stopni. I po co…
51 Kalendarium KJS 2006
52 Modele zdalnie sterowane…
czyli rajdowe emocje w skali 1:10
UWAGA !!!
55 numer WRC ukaże się
w piątek 24 marca
22 Rajd Magurski Kuzaj dwie minuty przed rywalami
30 Rajd Magurski (Puchar PZM)
Janek Chmielewski wygrywa, choć nie od razu…
Wydanie 54 [marzec]
24 luty 2006
ŚWIAT RAJDÓW
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Michał Niezbecki, Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur, Łukasz
Szewczyk, Tomasz Ważyński, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligrafia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: Bartosz Rzemek
32 Sobiesław Zasada dla WRC „Współczesne rajdy
to świat zupełnie inny od tego, którego byłem cząstką.”
34 Galeria WRC Leszek Kuzaj / Maciej Szczepaniak
Subaru Impreza | Rajd Magurski 2006
36 Bogdan Herink Wspomnienie o Harnasiu
38 Krzysztof Szaya Szaykowski
Startował, komentuje, zbiera stare samochody, pomaga młodym
40 Rajdowe Puchary
Puchary to doskonała propozycja dla młodych kierowców.
Szkoda, że w Polsce rozgrywany jest tylko jeden
42 Rajdy w Szwecji i Norwegii
Krajowe mistrzostwa jadą wyłącznie po luźnych nawierzchniach
SAMOCHODY
54 A-grupowa Skoda Felicja
Jeśli kupisz tę rajdówkę… nie dostaniesz kluczyków
WRC 3
809447967.004.png 809447967.005.png 809447967.006.png 809447967.007.png 809447967.008.png 809447967.009.png 809447967.010.png 809447967.011.png 809447967.012.png 809447967.013.png 809447967.014.png 809447967.015.png 809447967.016.png 809447967.017.png 809447967.018.png 809447967.019.png 809447967.020.png 809447967.021.png 809447967.022.png 809447967.023.png 809447967.024.png 809447967.025.png 809447967.026.png 809447967.027.png 809447967.028.png 809447967.029.png 809447967.030.png
fot. McKlein
Czy to auto do wywożenia śniegu? Nie, to Peugeot 307 WRC
Henninga Solberga tuż po wykonaniu efektownego dachowania
na jedenastym oesie Rajdu Szwecji. Pomimo tej przygody starszy
brat Pettera Solberga zdoła ukończyć zawody, w dodatku
zdobywając jeden punkt do klasyfikacji mistrzostw świata
Relacja z Rajdu Szwecji: s. 14
809447967.031.png 809447967.032.png
809447967.033.png 809447967.034.png 809447967.035.png 809447967.036.png
ROZMAITOŚCI
Znani, nieznani
Karnabal woził prezydentową
Michał Kościuszko o debiucie w mistrzostwach świata
Plan wykonany
tracji podczas opisu trasy. W trakcie
zapoznania każdy oes można prze-
jechać tylko dwukrotnie, tak więc
notatki muszą być na tyle precyzyjne,
aby po jednokrotnej weryfikacji
można było na ich podstawie szybko
pojechać. Zmagaliśmy się również
z niskimi temperaturami panującymi
w samochodzie.
Co spodobało Ci się w mistrzo-
stwach świata?
Atmosfera panująca między zawodni-
kami, zarówno między oesami, jak i w
czasie wspólnych posiłków w parku
serwisowym. Niesamowite wrażenie ro-
bią też kibice, którzy dopingują nie tylko
tych najlepszych, ale także zawodników
spoza ścisłej czołówki. Powiewające
flagi, szczególnie te z Polski, zachęcały,
aby jechać jak najlepiej.
Po powrocie ze Szwecji przyjechałeś
do Gorlic. Dlaczego nie wystarto-
wałeś w Rajdzie Magurskim Suzuki
Swiftem?
Było za mało czasu, aby przetestować
zawieszenie nowego samochodu
na śniegu. Zdecydowaliśmy się więc
na start znanym i sprawdzonym
w śnieżnych warunkach Ignisem.
Jak będzie w pozostałych rundach
mistrzostw Polski?
Wszystkie rajdy pojedziemy Swiftem.
Premiera na Rajdzie Dolnośląskim
rozmawiał Wojciech Garbarz
WRC: W skali od 1 do 5 jak oceniłbyś
swój występ w Szwecji?
Michał Kościuszko: Po raz pierwszy
wziąłem udział w mistrzostwach
Junior WRC, więc trudno go porównać
z innymi startami. Założenia, jakie
przyjęliśmy w sezonie 2006, to przede
wszystkim poznanie specyfiki nowych
rajdów. W tych kategoriach Szwecję
mogę ocenić na 5. Plan został w pełni
wykonany.
Czy jesteś już w stanie określić,
jakie jest Twoje miejsce w szeregu
„juniorów”?
Trudno to ocenić na podstawie
jednego rajdu, czego najlepszym
przykładem jest Guy Wilks, jeden
z faworytów tegorocznego JWRC.
W Szwecji był dopiero dziewiąty, choć
jest jednym z najlepszych w stawce. Po
prostu nie ma reguły, zgodnie z którą
zawsze dojeżdża się na punktowanym
miejscu. My w Szwecji zdobyliśmy
jeden punkt i to mnie cieszy.
Co sprawiało Ci największą trud-
ność?
Przede wszystkim rozmiar całej im-
prezy. Po raz pierwszy startowałem
w rajdzie rozgrywanym na śniegu
i do tego trwającym aż trzy dni. Sporo
kłopotów miałem z utrzymaniem
odpowiedniego poziomu koncen-
Fot. Krzysztof Wicentowicz
Zapytany o pracę zawodową,
Stefan Karnabal krótko odpowiada:
– Organizuję co-drive’y. Czy to intrat-
ne zajęcie? – Jeżeli raz w tygodniu
miałbym imprezę, to z pewnością
nie musiałbym szukać sponsorów na
rajdy. Pieniędzy starczyłoby aż nadto
wyjaśnia zawodnik z Sopotu.
Pomysł zrodził się prawie dwa
lata temu podczas rozmów z po-
tencjalnymi sponsorami. Okazało
się, że popyt na rajdowo-piknikowe
imprezy jest dość duży, i to pomimo
że nie są tanie. Odwiedzając stronę
internetową Stefana czytamy, że
koszt co-drive dla dwudziestu osób
w wersji standard to 25 tys. zł. Jeśli
chcemy, by impreza była uwiecz-
niona na zdjęciach, materiałach
filmowych i by prócz przejażdżki
Lancerem można było poprowadzić
quada czy zagrać w paintball, to
cena wzrasta o 6 tysięcy. Przejażdżki
organizowane są zazwyczaj na
placach przy obiektach firm, ale
niekiedy Stefan zabiera swoich
gości na warmińskie szutry.
Ciekawostką jest, że w paź-
dzierniku ubiegłego roku, podczas
imprezy zorganizowanej przez firmę
Lotos, Stefan woził Danutę Wałęso-
wą. – Początkowo nie wiedziałem,
kto usiadł na prawym fotelu mojej
rajdówki. Zwróciłem na to uwagę
dopiero, gdy wokół auta pojawił się
tłum fotoreporterów – wspomina
kierowca. – Z byłą prezydentową
pojechaliśmy na plac manewrowy,
gdzie jeździłem wokół pachołków.
Za chwilę usłyszałem w słuchawkach
„Niechże pan wreszcie przyspieszy”.
No więc zacząłem jeździć po placu
pełnymi bokami. Gdy skończyliśmy,
Lech Wałęsa podbiegł, krzycząc
„Panie, chcesz mi pan żonę zabić...”
(wg)
Lubiak zmienia rajdówkę
Z MR-a do Evo IX
Samochód w wersji cywilnej został
kupiony w Ralliart Italia. Przebu-
dowa na rajdówkę cały czas trwa
w warsztacie gdańskiego kierowcy.
Zawodnik jeżdżący w barwach firm
Castrol, Mapa Map, PPG i Michelin
zapowiada, że nowa rajdówka bę-
dzie gotowa na Rajd Dolnośląski
(6-8 kwietnia). Przy okazji Maciek
zdradził nam swoje zamierzenia na
sezon 2007. Zakładają one starty
w mistrzostwach Production Car za
kierownicą auta N-grupowego lub
w mistrzostwach Europy w rajdówce
Super 2000.
Maciek Lubiak przesiada się z awa-
ryjnego Mitsubishi Lancera Evo VIII
MR, którym w sezonie 2005 ukończył
w mistrzostwach Polski zaledwie jeden
rajd, do Lancera Evo IX. – W porównaniu
z MR-em silnik „dziewiątki” jest bardziej
elastyczny – twierdzi Maciek. Dodaje
też, że poprawiono skrzynię biegów.
– To wzmocniony model pochodzący
z Evo VII. Z „siódemki” zaadaptowano
również dyferencjały i półosie – podkre-
śla gdańszczanin.
Górski vs Biernacki Zgoda buduje
„Na podstawie umowy pomiędzy
Autoklubem i Andrzejem Górskim
wyniki, z których skorzystają nasi
internauci, będzie opracowywała
ekipa Andrzeja Górskiego” – taka
informacja pojawiła się na stronie
serwisu Autoklub.pl tuż przed
rozpoczęciem Rajdu Magurskie-
go. Wiadomość zaskakiwała, bo
jeszcze niedawno wydawało się,
że Górski i Marcin Biernacki (szef
Autoklubu) spotkają się w sądzie.
Pod koniec stycznia doszło jednak
do porozumienia. – Stwierdziliśmy,
że środowisko rajdowe jest zbyt
małe, żeby robić w nim zamieszanie.
Takie konfliktynapewnoniesłużą
krajowym rajdom – powiedział
Biernacki. – Marcin zaproponował,
że nasze wyniki będą się ukazywały
na Autoklubie wraz z logo naszych
sponsorów. To nas satysfakcjonu-
je – podkreślił Górski.
Pr z y o k a z j i s z e f s e r w i s u
www.rally.walter.pl dodał, że
jego ekipa pracuje nad uspraw-
nieniami, tak aby internauci
mieli dostęp do rajdowych staty-
styk, jakie obecnie serwuje witryna
www.rally-live.com poświęcona
mistrzostwom świata. W tym roku
serwis www.rally.walter.pl uzyskał
status oficjalnego partnera PZM.
(wg)
(wg)
6 WRC
809447967.037.png 809447967.038.png 809447967.039.png 809447967.040.png 809447967.041.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin