57_czerwiec_2006.pdf

(13148 KB) Pobierz
809445389.050.png 809445389.060.png 809445389.061.png 809445389.062.png 809445389.001.png
SPIS TREŚCI
Podróż w czasie
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
Czy możliwe są podróże w czasie? Oczywiście!
Weźmy ostatni Elmot. Stojąc przy oesach, przenie-
śliśmy się kilka lat wstecz do czasów, kiedy rajdy
oglądało się, kompletnie nie znając ich wyników.
Może miało to swój urok, gdy wieczorem pędziło
się do domu, aby zobaczyć w Internecie, kto jakie
miał czasy, ale ja wolę już po przejeździe kilku załóg
wyciągnąć komórkę i sprawdzić przez WAP, kto
prowadzi, a kto okupuje tyły.
Niestety, wszystko co piękne kiedyś się kończy.
Świetnie działający system Andrzeja Górskiego
komuś się nie spodobał, rozpisano przetarg i... cofnę-
liśmy się o kilka lat wstecz. W komórkach na próżno
było szukać wyników. Zaradni dzwonili do zna-
jomych siedzących przy komputerach, ale i ci nie
zawsze służyli pomocą. Nowy system podpięty
do oficjalnej strony rajdu informował tylko: „Błąd
serwera w aplikacji ‘/PZM/Online’”. Wejście na
Autoklub.pl było loterią – wskoczy albo nie wskoczy.
Przeciążone łącze krzyczało: już nie mogę! Obyśmy
na czas Rajdu Polski przenieśli się z powrotem do
teraźniejszości.
Teraz zróbmy skok do przodu. Gwarantują go
nowe rajdówki. Tu rozwój gna aż miło. Tematem nu-
mer jeden były ostatnio tarcze hamulcowe, rodem
z WRC, zainstalowane w N-grupowych samocho-
dach. Subaru już je mają, Mitsubishi trochę zaspały.
Cieszy, że auta, które oglądamy na oesach, są coraz
szybsze (także dzięki hamulcom), ale martwi, że cała
ta zabawa coraz więcej kosztuje. Jak wyjaśnia Leszek
Kuzaj (wywiad na str. 32), topowa N-ka to obecnie
ponad 100 tys. euro i coraz dalej jej do seryjnego
pierwowzoru. Wyścig zbrojeń (i wydatków) trwa
w najlepsze. Rajdy zawsze były drogim sportem,
a teraz stają się diabelnie drogie.
Wspomnijmy jeszcze o rajdowej nowalijce, czyli
Super 2000. Te z krwi i kości rajdówki, budowane od
podstaw do wyczynu, klasyfikowane są nie w grupie
A, ale… w klasie N4. Pierwsze asfaltowe rajdy we
Włoszech pokazały, że dość łatwo przychodzą im
zwycięstwa z N-grupowymi Lancerami i Subaru.
W czym problem? Ano w tym, że samochody te
mają kosztować grubo ponad 200 tys. euro. Jeśli
jakiś kierowca (zespół) w Polsce zafunduje sobie
Punto S2000, może to oznaczać „kupienie” tytułu
mistrza Polski. Będziemy mieć swoistą powtórkę
z sezonu 2003, gdy tylko dwóch kierowców wsiadło
do najszybszych samochodów WRC, bo reszty nie
było na nie stać. W tym roku ten scenariusz raczej
nam nie grozi (S2000 testują na razie fabryczni
kierowcy), ale w przyszłym, kto wie…
Aby nie było, że tylko narzekam, wspomnę o raj-
dach w telewizji. Tu robi się coraz ciekawiej i milej
na sercu. Relacje z Elmotu pojawiły się w trzech
ogólnopolskich kanałach. Było sprawozdanie w TVN
Turbo, w Tele 5 i - co najważniejsze – w pierwszym
kanale TVP. Ktoś powie, że w tym ostatnim relację
zaserwowano o wpół do pierwszej w nocy, ale ja
bym nie narzekał. Coś się ruszyło. Brawo dla ludzi,
którzy to zorganizowali. Tak trzymać!
38 Rajdy na Ukrainie
Piękne odcinki specjalne, kiepska obsada.
40 Zostać mistrzem innego kraju?
Dlaczego nie? Polacy już to robili.
42 Jak zostać kierowcą rajdowym
Szczegółowy przewodnik. Od KJS do licencji międzynarodowej.
44 Moja ulubiona rajdówka
Zapytaliśmy dziewięciu doświadczonych kierowców (nie tylko
z Polski) o rajdowy samochód, który niekoniecznie był najszybszy,
ale którego darzą największym sentymentem.
46 Porajdowe imprezy
Nic tak nie ukoi nerwów strudzonego rajdowca,
organizatora czy kibica jak porządna porajdowa impreza.
O tak! To najlepszy z możliwych pomysłów…
48 Pikes Peak Trzy strony o najsłynniejszym wyścigu górskim
świata. Zatrzymamy się dopiero na wysokości 4298 metrów!
60 Kia Picanto Na tor za jedyne 30 tys. złotych.
67 KM, ale za to sportowe zawieszenie.
ROZMAITOŚCI
6 Z kraju…
Szybsze auto, te same hamulce, czyli o kłopotach Lancerów Evo IX.
10 … i ze świata
1,7 miliona kibiców na Rajdzie Argentyny! Jak to policzono?
TECHNIKA
62 Wyważanie silnika
Sprawdzamy, o co w tym naprawdę chodzi…
VARIA
IMPREZY
63 Regionalny przegląd firm
64 Giełda sprzętu rajdowego
66 Strefa Zgniotu
16 Rajd Elmot-Remy O tym, jak Leszek Kuzaj
nie dał szans rywalom i o tym, jak policja ścigała rajdowców…
UWAGA !!!
58 numer WRC
ukaże się
w piątek 23 czerwca
Wydanie 57 [czerwiec]
19 maj 2006
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Michał Niezbecki, Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur, Łukasz
Szewczyk, Tomasz Ważyński, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligrafia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: Dominik Kalamus
24 Rajd Argentyny
Loeb najszybszy, Kuzaj wiceliderem PCWRC.
30 Rajd Mille Miglia
Grupa N przed Super 1600. Super 2000 przed grupą N.
51 Czopik odpowiada Tym razem Tomek
nie tylko odpowiada na pytania, ale i sam je zadaje.
ŚWIAT RAJDÓW
31 Rozmowa: Paolo Andreucci
„Najmocniejsza strona mojego Grande Punto to hamulce.”
32 Rozmowa: Leszek Kuzaj
Obszerny wywiad o ostatnich startach, rywalach w kraju, rywalach
za granicą, hamulcach w grupie N i... Kajetanie Kajetanowiczu.
34 Galeria WRC Tomasz Czopik / Łukasz Wroński
Mitsubishi Lancer Evo IX | Rajd Elmot-Remy 2006
36 Rozmowa: Ilkka Kivimaki
Wieloletni pilot Markku Alena gościł w Polsce.
Opowiedział nam o tym, jak fiński rząd
wspiera rajdy w swoim kraju.
SAMOCHODY
52 Plastikowe rajdówki Kiedyś dozwolone, dziś zakazane.
Nadwozia rajdowych samochodów z tworzyw sztucznych.
54 VW Polo Super 1600
Samochód, którym startuje Marcin Mucha, to najlepsza dostępna
specyfikacja. Lepszej nie miał nawet fabryczny zespół!
56 Ford Focus ST Jedyna taka rajdówka w Polsce.
Byłaby super, gdyby nie… homologacja.
58 BMW M3 Wyścigówka rodem z DTM na polskich torach.
Jedna z czterech takich na świecie.
Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczonych ogłoszeń i reklam
3
809445389.002.png 809445389.003.png 809445389.004.png 809445389.005.png 809445389.006.png 809445389.007.png 809445389.008.png 809445389.009.png 809445389.010.png 809445389.011.png 809445389.012.png 809445389.013.png 809445389.014.png 809445389.015.png 809445389.016.png 809445389.017.png 809445389.018.png 809445389.019.png 809445389.020.png 809445389.021.png 809445389.022.png 809445389.023.png 809445389.024.png 809445389.025.png 809445389.026.png 809445389.027.png 809445389.028.png 809445389.029.png
Dobry rajdowy samochód
to nie tylko mocny silnik i precyzyjne zawieszenie,
ale także niezawodne hamulce. Podczas 30-kilometrowego
odcinka Rościszów-Jedlina Zdrój właśnie one miały znaczący wpływ
na uzyskiwane czasy. Komu „kończył się” hamulec,
ten tracił, kto go miał - zyskiwał. Najlepiej hamowały auta
Super 1600 i najnowsze Subaru Imprezy N12
Relacja z Rajdu Elmot-Remy: czytaj na str. 16
fot. Damian Milko
809445389.030.png 809445389.031.png
ROZMAITOŚCI
Rajd Polski Bez mapek w „WRC”
Niestety, pomimo zapowiedzi nie przygotowaliśmy do
aktualnego wydania „WRC” obszernej zapowiedzi Rajdu
Polski (9-11 czerwca). Organizator zawodów postanowił
nie udostępniać prasie mapek oesów. Będą one dostępne
jedynie w oficjalnym informatorze. Szczegóły dotyczące jego
nabycia oraz wszelkie informacje o rajdzie będzie można
znaleźć na stronie: www.rajdpolski.pl
(red)
Radio Luz, także rajdowe
Na luzie o rajdach
Już po raz drugi akademic-
kie internetowe Radio Luz
z Wrocławia przeprowadziło
relację na żywo z Rajdu Elmot-
-Remy. – Pracowało nad nią
aż 11 osób – wyjaśnia Karol
Ferenc, który w rozgłośni zaj-
muje się rajdami. – Na dwa dni
zajęliśmy cały program i zamiast
zwykłej ramówki była relacja.
Przeprowadzono ponad 200
wywiadów z zawodnikami,
szefami zespołów, organi-
zatorami, a nawet kibicami.
Ferenc chciałby zorganizować
podobne relacje także z in-
nych rajdów, ale to wiąże się
z kosztami, więc potrzebni
są sponsorzy. – W tej chwili
jesteśmy radiem akademickim
i nie możemy puszczać reklam.
Staramy się jednak o koncesję,
która na to pozwoli.
Radio Luz znane jest także
z cotygodniowych audycji
„Odcinek Specjalny”. W każdy
piątek o 19.00 Ferenc zaprasza
do studia ludzi związanych
ze światem rajdów. Gośćmi
„Odcinka Specjalnego” byli
m.in. Michał Bębenek, Michał
Kościuszko, Maciej Szczepa-
niak, Grzegorz Grzyb i Kajetan
Kajetanowicz.
Rozgłośnia działa wyłącznie
na internetowych „falach ete-
ru”. Aby jej słuchać, potrzebny
jest dostęp do sieci, najlepiej
stały. Stację znajdziemy pod
adresem www.radioluz.pwr.
wroc.pl/listen.pls
Fiat potwierdza Basso w Super 2000
na Rajdzie Polski
Wkrótce Grande Punto
S2000 po raz pierwszy
wystartuje na szutrach
Podczas zbliżającego się
Rajdu Polski po raz pierw-
szy zobaczymy na naszych
oesach auto klasy Super
2000. Giandomenico Bas-
so zaprezentuje Grande
Punto S2000 w barwach
fabrycznego zespołu Fiata.
W Mikołajkach Włoch będzie
walczyć o punkty mistrzostw
Europy, a też po raz pierwszy
testować w bojowych wa-
runkach nową rajdówkę na
szutrach.
Sebastian Frycz, repre-
zentujący polski zespół
Fiata, wystartuje dobrze sobie
znanym Punto Super 1600.
- Na razie Fiat wyproduko-
wał tylko trzy egzemplarze
S2000, wyłącznie na potrzeby
fabrycznego teamu – tłuma-
czy Sławomir Saniewski, szef
polskiego zespołu. – Wciąż
czekamy, kiedy takie auto bę-
dzie dla nas dostępne. (kk)
(kk)
Wyścigi. VW Castrol Cup
Dwie eliminacje z przygodami
W kwietniu i maju roze-
grano dwie eliminacje VW
Castrol Cup, obie za granicą.
W zawodach otwierających
sezon w czeskim Brnie zwycię-
żył Litwin Robertas Kupcikas,
a największym pechowcem
był Marcin Biernacki. Dwa ty-
godnie później w niemieckim
Lausitz nastąpiła zmiana ról.
Triumfował Biernacki, a Kupci-
kas dojechał do mety dopiero
na ósmej pozycji.
Wyścig w Czechach został
rozegrany przy padającym
deszczu. Wielu zawodników
lądowało poza torem albo
pokonywało zakręty efektow-
nymi slajdami... nie do końca
kontrolowanymi. – Dwa razy
wykonałem pełnego „altonena”.
W takich warunkach jeszcze nie
jeździliśmy – relacjonował sy-
tuację Bartłomiej Steinhof. Na
śliskim torze doskonale radził
sobie Biernacki, który wygrał
sprint poprzedzający głów-
ny wyścig. Wkrótce jednak
popełnił błąd - w czasie roz-
grzewającego okrążenia jego
Golf wypadł z trasy. – Wpadłem
w poślizg, rozgrzewając opony.
Reporter Radia Luz przy pracy
podczas tegorocznego Elmotu
To pozbawiło mnie szansy na
dobre miejsce – stwierdził szef
serwisu Autoklub.pl, który
ostatecznie zajął 14 miejsce.
Zawody wygrał Kupcikas przed
Pawłem Soją i kolejnym Litwi-
nem Jonasem Gelzinisem.
Zupełnie inny przebieg miał
wyścig w Lausitz. Sprint wy-
grał Kupcikas, ale w wyścigu
głównym poszło mu znacznie
gorzej. Tuż po starcie na pro-
wadzenie wyszedł Biernacki,
a Litwin zajmował dopiero
szóste miejsce. Stracił je pod-
czas obowiązkowej zmiany
opon. Mechanicy nie dokręcili
jednego koła w Golfie i w ten
sposób Kupcikas przestał się
liczyć w walce o zwycięstwo.
Najszybciej wymianę kół wy-
konała ekipa Steinhofa, dzięki
czemu krakowianin prowadził
przez kolejne okrążenia. Ry-
walizacja była bardzo zacięta.
Tuż przed końcem wyścigu na
torze zakotłowało się i doszło
do kilku kolizji. Steinhof stracił
prowadzenie, spadając za Bier-
nackiego i Marcina Gładysza.
- Na początku była straszna
walka. Blachy pogięte, Golfy
krzywe. Wszystko rozstrzygnęło
się w trakcie pit stopów. Myślę,
że jeszcze większe emocje
będą w Kielcach – stwierdził
Biernacki. Kolejna eliminacja
Volkswagen Castrol Cup odbę-
dzie się na torze w Miedzianej
Górze 2 i 3 czerwca 2006. (łkch)
Nowa cena „WRC”
Po niemal 4 latach utrzymy-
wania ceny „WRC” na poziomie
6,95 zł od kolejnego wydania
jesteśmy zmuszeni ją podnieść
o 1 zł do 7,95 zł. To wzrost
o 14%, co w przybliżeniu
odpowiada stopie inflacji za
ten okres. Dla redakcji najbar-
dziej dotkliwy był skokowy
wzrost cen sprowadzanego
z Finlandii papieru, na którym
magazyn jest drukowany.
Niestety nie równoważą go
wpływy z reklam. Póki co spe-
cjalistyczne pisma o sprzedaży
w granicach 10 tys. egz. są
szerokim łukiem omijane
przez dużych reklamodawców,
nawet tych z branży motoryza-
cyjnej. W zamian za podwyżkę
obiecujemy tworzyć gazetę
jeszcze lepszą niż dotychczas.
Kierunek korekt wskazali nam
sami czytelnicy w ankietach,
które otrzymaliśmy w ciągu
ostatniego miesiąca.
(red)
6
809445389.032.png 809445389.033.png 809445389.034.png 809445389.035.png 809445389.036.png 809445389.037.png
 
ROZMAITOŚCI
RSMP. Co dalej z wynikami on-line?
Bez rozstrzygnięć
Nadal trwa zamieszanie
wokół wyników on-line
(Internet, WAP) z eliminacji
rajdowych mistrzostw Polski.
Do ogłoszonego przez PZM
konkursu stanęły dwie firmy
– Andrzeja Górskiego i Wafao.
Warunki stawiane przez PZM
okazały się dla Górskiego nie
do zaakceptowania: - Żądano
ode mnie m.in. usunięcia napi-
su „results by Andrzej Górski”
tłumaczy twórca chwalo-
nego do tej pory systemu.
Były pilot Leszka Kuzaja nie
ukrywa rozgoryczenia całą
sprawą: - Dostarczaliśmy za
darmo profesjonalny serwis,
a panowie w PZM wymyślają
jakieś konkursy...
Jak na razie dostawcy
systemu na cały sezon nie
wyłoniono. – Rozmowy nadal
trwają, szukamy sensownych
rozwiązań – wyjaśnia Janusz
Szerla z PZM. Na Elmocie
wyniki po raz pierwszy obsłu-
giwało Wafao. Niestety, debiut
wypadł kiepsko. Zabrakło wy-
ników przez WAP, tak ważnych
dla kibiców i zawodników,
a system www (raz działając,
raz nie) generował mnóstwo
błędów, które z trudem nadą-
żano usuwać. - Rajd Elmot był
testem – tłumaczy się Tomasz
Fiuk, przedstawiciel firmy.
– Wszystkie doświadczenia,
uwagi i sugestie ze strony za-
interesowanych osób będą
brane pod uwagę w pracach
nad systemem - dodaje. Fiuk
zdradził, że opóźnienia pod-
czas Elmotu wynikały ze słabej
jakości łączy udostępnionych
przez PZM.
Czym PZM kierował się,
wybierając Wafao? - System
Andrzeja Górskiego jest bardzo
dobry, ale jego możliwości są
ograniczone. Mamy tam tylko
czasy. My chcielibyśmy system
podobny do tego z mistrzostw
świata; z wykorzystaniem
GPS-u, pozycją zawodników na
mapie itd. Firma Wafao ma tu
większe możliwości – twierdzi
Szerla. Andrzeja Górskiego
zaproszono jednak ponownie
do rozmów, aby wybrać roz-
wiązanie na Rajd Polski. Do
momentu zamknięcia aktual-
nego numeru „WRC” wynik tych
rozmów nie był znany.
Wyścigi górskie
Naczelnik wciąż w formie
Jan Kościuszko zajął 3.
miejsce w grupie A i pierwsze
w klasie +3000 w wyścigu
górskim w Rechsbergu, eli-
minacji mistrzostw Europy
w wyścigach górskich. „Na-
czelnik” startował Focusem
WRC z czeskiej stajni JM
Engineering. - Po pierwszym
przejeździe byłem na pro-
wadzeniu, ale przed drugim
przejazdem była przerwa spo-
wodowana wypadkiem i gdy
w końcu ruszyłem, spadł ulewny
deszcz – opowiada Kościuszko.
Krakowski kierowca podkreśla,
że jego Focus ważący 1270 kg
był jednym z cięższych aut
w grupie A. Konkurencja miała
samochody o masie ok. 1000 kg.
Kościuszko planuje jeszcze kilka
startów w wybranych rundach
GSME za kierownicą Focusa.
- Pełny cykl zaliczę po zmianie
przepisów, które wyrównają
szanse WRC z kit-carami.
Tymczasem w garażu kra-
kowskiego kierowcy powstaje
H-grupowy Lancer Evo VI, któ-
rym wystartuje on w pełnym
cyklu Górskich Samochodo-
wych Mistrzostw Polski. Auto
będzie miało 650-konny silnik
i superlekkie nadwozie. Bolid
wyjedzie na trasy w barwach
„Łowcy Smaków”, sieci nowych
restauracji, tworzonej przez
„Naczelnika” (pierwsza zosta-
nie otwarta we wrześniu). (kk)
(kk)
7
809445389.038.png 809445389.039.png 809445389.040.png 809445389.041.png 809445389.042.png 809445389.043.png 809445389.044.png 809445389.045.png 809445389.046.png 809445389.047.png 809445389.048.png 809445389.049.png 809445389.051.png 809445389.052.png 809445389.053.png 809445389.054.png 809445389.055.png 809445389.056.png 809445389.057.png 809445389.058.png 809445389.059.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin