58_lipiec_2006.pdf

(16648 KB) Pobierz
809444386.039.png 809444386.040.png 809444386.041.png 809444386.042.png 809444386.001.png 809444386.002.png 809444386.003.png 809444386.004.png 809444386.005.png
SPIS TREŚCI
Nie tak miało być…
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
Nie tak miał wyglądać ten wstępniak. Tuż po
Rajdzie Polski napisałem tekst o tym, że dawno
tak dobrze w polskich rajdach nie było. Że fajnie,
że razem, że wszyscy - kibice, zawodnicy, PZM,
dziennikarze - spisaliśmy się na medal, że mistrzo-
stwa świata na Mazurach wcale nie są nierealną
mrzonką. W niedzielę 18 czerwca to wszystko stało
się nieważne. Na oesie zginęło dwoje młodych ludzi,
kibiców. Trzecia osoba w ciężkim stanie traiła do
szpitala. Tragedia przypomniała, że rajdy to jedyny
taki sport, w którym zdrowiem i życiem ryzykują nie
tylko zawodnicy, ale i widzowie. W Internecie prze-
czytałem komentarze, że ludzie z zabezpieczenia
nie powinni byli dopuścić, aby kibice przebywali
w niedozwolonych miejscach, że winę za wypadek
ponosi „safety”. Nie zgadzam się. Zabezpieczenie
zabezpieczeniem, ale nic nie zastąpi zdrowego
rozsądku każdego z nas. Nie trudno ocenić, które
miejsce jest szczególnie niebezpieczne, a w którym
w miarę spokojnie możemy stać. Inna rzecz, że o
zdrowym rozsądku tak łatwo się zapomina. Dobrze
pamiętam miejsce, z którego zrobiłem zdjęcie
Subaru Imprezy WRC Arisa Vovosa podczas Rajdu
Akropolu (jest na str. 29) i aż ciarki przechodzą mi
po plecach na myśl, co by było, gdyby kierowca za
hopką źle wylądował. Pewnie zostałaby ze mnie
mokra plama, bo pędził grubo ponad 100 km/h, a ja
stałem tuż przy drodze. Zresztą nie sam. Byli i kibice
bez aparatów. Wszyscy cholernie ryzykowaliśmy.
Dziś już wiem, że więcej się tak nie „wystawię”.
Do kolejnego „WRC” przygotujemy materiał o
tym, jak bezpiecznie oglądać rajdy. Na polskich
oesach już dawno nie zdarzył się poważniejszy
wypadek z udziałem kibiców i może dlatego wszyscy
jakoś zapomnieliśmy o tych sprawach. Najwyższy
czas je przypomnieć.
38
Rozmowa: Adam Bezlapowicz Dlaczego zdecydował
się na niemiecką licencję rajdową...
ROZMAITOŚCI
UWAGA !!!
59 numer WRC
ukaże się
w piątek 21 lipca
6
Z kraju...
Rosną szanse Rajdu Polski na mistrzostwa świata!
10
... i ze świata
Punto Super 2000 już wkrótce w rękach prywatnego kierowcy.
TECHNIKA
56
Rajdowe stroje
Nowe rozwiązania zmierzają w trzech kierunkach: ubranie ma być
lżejsze, bardziej odporne na ogień, i wreszcie modne.
IMPREZY
14
Rajd Polski Sołowow prowadził, Kuzaj wygrał.
20
Rajd Festiwalowy
Szutrowy test wytrzymałości. Tylko połowa załóg na mecie!
VARIA
58
Subaru Poland Rally
Harmonogram, mapki, zdjęcia najciekawszych zakrętów.
22
Rajd Włoch
Większość zawodników ukończyło zawody dzięki SupeRally.
40
Rozmowa: Kris Meeke
„W tym roku wygrałem 90 procent oesów, jakie ukończyłem.”
63
Regionalny przegląd irm
64
Giełda sprzętu rajdowego
41
Czopik odpowiada „Jaką najbardziej dramatyczną
przygodę miał Pan w rajdowym samochodzie?”
66
Strefa Zgniotu
42
Puchar Fabii w Czechach
Drogie rajdówki, słaba frekwencja.
Wydanie 58 [lipiec]
23 czerwiec 2006
44
Gdzie trenować?
13 miejsc, w których poćwiczysz sportową jazdę samochodem.
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Z-ca Red. Naczelnego:
Wojciech Garbarz, e-mail: garbarz@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski, Tomasz
Czopik, Martin Holmes, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur, Michał
Niezbecki, Łukasz Szewczyk, Tomasz Ważyński, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligraia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: Grzegorz Kozera
46
Biuro Rajdu, CKR Prawie tak samo ważne jak oesy
i park serwisowy, choć mniej znane.
47
Rajdy w innym wymiarze
Prezentacja. Cztery modele rajdówek w skali 1:43.
26
Rajd Akropolu Gronholm wygrywa,
Kuzaj na dachu, Kościuszko najszybszy wśród osiek.
SAMOCHODY
48
Citroen C2-R2 Nowa jakość w rajdach.
ŚWIAT RAJDÓW
50
Mitsubishi Lancer Evo IX
Szybszy i bardziej bezkompromisowy od swojego poprzednika.
32
Rozmowa: Michał Kościuszko
„Swift jest zdecydowanie lepszy od Ignisa”
52
N-grupowy Mitsubishi Lancer Evo IX
Nowa rajdówka Michała Sołowowa bez tajemnic.
34
Galeria WRC Kris Meeke / Glenn Patterson | Citroen C2-R2
Platinum 63. Rajd Polski 2006
36
Rozmowa: Manfred Stohl
Nowicjusz z doświadczeniem.
Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczonych ogłoszeń i reklam
54
Ferrari 308 GTB Ferrari na oesach? A jednak było takie.
809444386.006.png 809444386.007.png 809444386.008.png 809444386.009.png 809444386.010.png 809444386.011.png 809444386.012.png 809444386.013.png 809444386.014.png 809444386.015.png 809444386.016.png 809444386.017.png 809444386.018.png 809444386.019.png 809444386.020.png 809444386.021.png 809444386.022.png 809444386.023.png 809444386.024.png
 
809444386.025.png 809444386.026.png 809444386.027.png 809444386.028.png 809444386.029.png 809444386.030.png 809444386.031.png
fot. Arkadiusz Buczek
809444386.032.png
fot. Piotr Szlachcic
Ogień i woda. Te dwa odwieczne żywioły zakończyły rajdowe występy załóg
Zakrzewski/Łyszkowicz (Rajd Festiwalowy) i Hołowczyc/Kurzeja (Rajd Polski).
Na szczęście ucierpiał tylko sprzęt. Relacje na stronach 14 i 20.
809444386.033.png
ROZMAITOŚCI
Znani, nieznani
Pieniądze
z betonu
- D o p ra c y p o d c h o d z ę
tak jak do rajdów – mak-
s i m u m z a a n g a ż o w a n i a ,
by osiągnąć jak najlepsz y
wynik – twierdzi Zbigniew
Staniszewski. Chyba można
mu wierz yć, bo jest naj-
większym i - jak zapewnia
- najlepszym producentem
betonu w województwie
w a r m i ń s k o - m a z u r s k i m .
Jego firma zatrudnia 70
osób, ma 20 samochodów,
a w budowie jest trzecia
wytwórnia. - Prowadzenie
irmy daje mi satysfakcję nie
mniejszą niż prowadzenie
rajdowego samochodu. W
pracy spędzam po 12 godzin
dziennie, ale z tego góra
10 procent to rozwiązywa-
nie bieżących problemów.
Resztę czasu poświęcam na
roz wój firmy. Jak można
godzić pracę z rajdami?
Rajd Strzeliński
Tragedia na rajdzie
jednym kołem do betono-
wej rynny biegnącej wzdłuż
drogi, na zewnętrznej łuku.
Kierowca próbując wyje-
chać z niej, stracił kontrolę
nad pojazdem. - Na miejscu
by ł y roz w i e s zo n e t a ś my,
był safeciarz – powiedział
nam dyrektor rajdu Michał
Koperski. – To miejsce wyda-
wało się raczej bezpieczne.
Natychmiast po wypadku
rajd przer wano. Zawod-
nikom zaliczono czasy po
szóstym odcinku (w czasie
gdy doszło do wypadku na
OS 5, czołowe załogi koń-
czyły już OS 6). W klasyikacji
Pucharu PZM zwyciężyła
załoga Chmielewski / Janik
(Opel Astra). Wśród gości
początkowo jako zwycięz-
ców podawano Mancina i
Ciupkę (Mitsubishi Lancer
Evo VIII), ale po doliczeniu
Mancinowi kary za falstart
na jednym z oesów zwy-
cięstwo przypadło załodze
S i e k l u c k i / Fo l t y n ow i c z
(Mitsubishi Lancer Evo VI).
(kk)
Tegoroczny Rajd Strzeliń-
ski zakończył się tragedią. W
wypadku na piątym oesie
zginęło dwoje kibiców: 18-
letnia dziewczyna i 22-letni
chłopak. W szpitalu znalazła
się 19-letnia dziewczyna, na
szczęście jej życiu nie za-
graża niebezpieczeństwo.
Do zdarzenia doszło za
niewielką hopką na lewym
łuku w miejscowości Gę-
siniec. Peugeot 206 załogi
Aleksander Jaroszewicz /
Paweł Tarapacki po skoku
wpadł w poślizg i wyleciał
w kierunku grupy widzów
stojącą na skarpie obok
drogi. Ze wstępnych usta-
leń policji wynika, że oiary
siedziały na ziemi przed
taśmą zabezpieczającą.
Pozostali kibice stojący w
tym miejscu zdołali uciec
przed wypadającym autem.
W chwili zamykania aktu-
alnego wydania „WRC” nie
ustalono jeszcze oicjalnie
prz ycz yny wypadku, ale
najprawdopodobniej po
skoku samochód wpadł
- Nie ma z tym zmartwienia.
Firma jest tak zorganizowana,
że bieżące sprawy spokojnie
mogę zostawić pracownikom
zapewnia Stanik. Firma„Sta-
niszewscy – Beton” prężnie się
rozwija. - Widać to choćby po
moich rajdówkach – śmieje
się kierowca. – Zaczynałem
od N-grupowej Astry, a teraz
b ę d ę w y n a j m owa ł t o p o -
wego Lancera. Plany irmy
Staniszewskiego to wyjście
z działalnością poza teren
swojego województwa.
(kk)
Olsztyński kierowca rezygnuje z Subaru Imprezy
Staniszewski tylko na szutry
startów Subaru Imprezą. - Jest
problem z wypożyczeniem takie-
go auta – tłumaczy olsztyński
kierowca. Zamiast Imprezy
będzie więc Lancer Evo VIII lub
Evo IX. - Zamierzam w tym roku
wypożyczać auto, aby nie tracić
czasu na prz ygotow y wanie
własnego.
Wyniki on-line z RSMP
Prawdopodobnie Wafao
Z b i g n i e w S t a n i s z e w s k i
wystar tuje w tym sezonie
wyłącznie w rajdach szutro-
wych. Oprócz rozegranych już
imprez (Agapit, Rajd Polski)
kierowca chce zaliczyć jeszcze
Rajd Kaszub i Rajd Warszawski.
Niewykluczony jest też wyjazd
na jakiś zagraniczny szutrowy
rajd. Nie dojdą natomiast do
skutku wcześniejsze plany
Sprawa przekazu wyników
on-line z mistrzostw Polski
nadal nie doczekała się roz-
str z ygnięcia. - O stateczne
decyzje zapadną 28 czerwca
p o d c z a s p o s i e d ze n i a G K S S
powiedział „WRC” Arkadiusz
Sąsara z Polskiego Związku
Motorowego. Na Rajd Polski
swój system dostarczyła fir-
ma Wafao. Udało się uniknąć
problemów jak podczas Rajdu
Elmot i niemal przez cały czas
na stronie internetowej za-
wodów można było śledzić
rywalizację, wciąż jednak dale-
ko jest do ideału. W wynikach
oesów pojawiały się błędy
(np. jako lider po pierwszych
dwóch odcink ach widniał
Maciek Oleksowicz), szefowie
zespołów skarżyli się na utrud-
niony dostęp do wydruków z
aktualną klasyikacją, a płatne
sms-y (9 zł + vat) przychodziły
z dużym opóźnieniem i zawie-
rały tylko czasy pierwszych
sześciu załóg. Z zapowiada-
nych 24 sms-ów do odbiorców
dotarło około 15. Pomimo to
Wafao jest wymieniane jako
najpewniejszy kandydat na
dostawcę oicjalnych wyników
on-line z pozostałej części
sezonu RSMP.
- PZM nie prowadzi już ze
mną żadnych rozmów – po-
wiedział nam Andrzej Górski,
który także stawał do konkur-
su. – Widocznie są zachwyceni
tym, co było na Rajdzie Polski
cierpko komentował. Gór-
ski jako szef zespołu Subaru
nie jest usatysfakcjonowany
nowym systemem i dlatego
nadal prowadzi swój własny.
– Muszę mieć rzetelne informa-
cje, dlatego mamy swoje wyniki,
do wewnętrznego użytku.
N i e z a l e ż n i e o d d e c y z j i
PZM, podczas najbliższego
Rajdu Subaru Poland czasy
na żywo dostarczać będzie
Subaru Import Polska, czyli
właśnie Andrzej Górski. Jeśli
PZM podpisze umowę z Wa-
fao, będziemy więc mieli do
wyboru dwa systemy. - Nie
możemy nikomu zabronić zbie-
rania i publikowania czasów,
ale wyniki oicjalne mogą być
tylko jedne – komentuje tę
sytuację Sąsara.
(kk)
Prosto z rynku
Tuningowe lusterka od Jacky
Upiększyłeś już swój bolid, lecz zapomniałeś o
lusterkach? Nic straconego - w ofercie Jacky Auto Sport
znajdziesz szeroką gamę modeli tuningowych. Lusterka
z zabudowanym światłem kierunkowskazu dostępne są w
kolorze czarnym lub w wersji chromowanej. Za niewielką cenę (od 211 zł)
nadadzą twojemu autu niepowtarzalny wygląd. Prosty montaż odbywa się przy
zastosowaniu adapterów będących również w ofercie Jacky.
Informacje: Jacky Auto Sport, tel. 71/ 372 64 75, www.jacky.pl
Pasy Magnum WRC
TRS Motorspor t Equipment, znany ze współpracy z
zespołem Skoda Motorsport oraz Colinem McRae, brytyjski
producent pasów bezpieczeństwa, wyszedł z ciekawą propozycją
dla polskich odbiorców. Gama pasów TRS będących w ofercie
2Brally Team powiększona została o model Magnum WRC.
Homologowane pasy produkowane są wyłącznie w wersji
6- punktowej i kompatybilne są z systemem HANS. Podstawowe
wersje kolorystyczne to czerwony, czarny, niebieski, a w
opcjach: żółty, różowy, zielony, popielaty, ioletowy. Atutem
pasów Magnum WRC jest waga, wynosząca niewiele ponad 2 kg. Uzupełnienie mogą
stanowić ultralekkie, tytanowe oczka montażowe o wadze 28 gramów. Ciekawostką jest
ubezpieczenie OC producenta i produktu. Cena pasów wynosi 1900 zł brutto. Tytanowe
oczka montażowe są w cenie 256 zł brutto.
Informacje: 2Brally Team , tel. 602 373 268, www.2Brally.pl
(kk)
Informacje dostarczone przez producentów i dystrybutorów sprzętu
809444386.034.png 809444386.035.png 809444386.036.png 809444386.037.png 809444386.038.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin