66_marzec_2007.pdf

(29987 KB) Pobierz
147320457 UNPDF
147320457.005.png
SPIS TREŚCI
Dobre pomysły FIA
Grzegorz Krajewski
Redaktor Naczelny
FIA to w rajdach dyżurny chłopiec do bicia.
Federacja obrywa od dziennikarzy, obrywa też od
kibiców na internetowych forach. Że niereformowal-
na, że skorupa, że leśne dziadki. Co niektórzy Maxem
Mosleyem i spółką próbują straszyć małe dzieci. Ale
czy naprawdę to taki„czarny lud”? Narażę się wielu,
bo jest sporo posunięć ekipy z Paryża (choć nie
wszystkie), które przypadły mi do gustu.
Zacznę od nowych klas rajdowych samochodów.
Podział na grupę A i N i dalej niezliczoną ilość klas
już dawno się przeżył. Dla przeciętnego widza, nie
siedzącego na co dzień w rajdach, był kompletnie
niezrozumiały. Bardzo ciekawie zapowiada się
podział od przyszłego roku jedynie na cztery
klasy (patrz: str. 51). R1 to propozycja wyjątkowo
niskobudżetowa, idealna dla tych, którzy chcą
zacząć przygodę z rajdami i nie mają bogatych
rodziców. R2 i R3 to już szczeble dużo wyższe, ale
nadal dzięki pełnemu oparciu o seryjne samochody
nie ocierające się o granice inansowego absurdu.
O tym, że pomysł ma sens, niech świadczy Rajd Nor-
wegii, gdzie nowe Renault Clio R3 z powodzeniem
walczyło z dwa razy droższymi rajdówkami Super
1600. O R4 póki co nic nie wiemy, ale najprawdo-
podobniej traią tam obecne rajdówki N4 i S2000.
Ogólnie rzecz biorąc – jestem za.
Dobrym posunięciem jest też zmiana systemu
punktacji w mistrzostwach Europy (patrz str. 11). Od
tej chwili nie będą już punktować tzw. lokalni ma-
tadorzy, ale tylko ci, którzy zadeklarowali regularne
uczestnictwo w europejskim czempionacie. To krok w
dobrym kierunku, choć nie jestem pewien, czy pomo-
że kulejącym od lat rozgrywkom. Byłoby niedobrze,
gdyby Michał Sołowow i Tomek Czopik stanęli na
podium cyklu RME tylko dlatego, że pokonali dwóch
lub trzech trzeciorzędnych rywali. Życzę im z całego
serca, by do rozgrywek zgłosił się jeśli nie tuzin, to
przynajmniej pół tuzina wymagających rywali.
I jeszcze jedna rzecz przypadła mi do gustu w
ostatnich działaniach FIA. To polityka bezwzględ-
nego egzekwowania przepisów. Wielu uzna za
absurd wykluczenie kierowcy za jazdę bez jednej
rękawiczki (Juan Pablo Raies, Rajd Szwecji), ale mi
to pasuje. Tak powinno być wszędzie, również w
Polsce. W trakcie rajdu nie powinno być przewinień
większych (karanych wykluczeniem) i mniejszych
(karanych np. dodanym czasem), bo wówczas ktoś
musi decydować, gdzie leży między nimi granica.
A wtedy robi się nieprzyjemnie, zaczynają się
dyskusje o zielonych stolikach i o tym, kto kogo
lubi i jak bardzo. Tak właśnie było ze„sprawą półosi”
po Rajdzie Polski ’05. Przy polityce „zero tolerancji”
(złamanie przepisów równa się wykluczeniu) rzecz
jest jasna i klarowna. Z pożytkiem dla wszystkich.
ROZMAITOŚCI
44 Hamowanie lewą nogą
Jak się tej techniki nauczyć, radzi jedenastu polskich rajdowców.
46 Rajdowa łączność niejedno ma imię
Element organizacji rajdu, który nie może zawieść.
47 Czopik odpowiada „Jak opisałby Pan bardzo długi
łagodny łuk, który ciągnie się przez prawie 400-500 metrów?”
48 Rajdowe tablice
17 tablic, których znaczenie powinieneś znać.
63 Regionalny Przegląd irm
64 Giełda sprzętu rajdowego
66 Strefa Zgniotu
6 Z kraju... Peugeot Polska chce pozostać w rajdach...
13 ...i ze świata Anton Alen opowiada „WRC”, dlaczego Finowie
są najszybsi na luźnych nawierzchniach.
UWAGA !!!
IMPREZY
67 numer WRC
ukaże się w piątek 23 marca
14 Rajd Magurski Oj, działo się, działo...
24 Rajd Szwecji Gronholm bezkonkurencyjny.
28 Rajd Norwegii Całe podium dla Forda, Loeb daleko w tyle.
SAMOCHODY
Wydanie 66 [marzec]
23 luty 2007
50 Renault Clio R3 Taniej i równie szybko jak w Super 1600.
ŚWIAT RAJDÓW
34 Galeria WRC Piotr Maciejewski / Piotr Kowalski
Citroen C2 R2 | Rajd Magurski 2007
36 Rozmowa: Tomek Czopik
Nowy samochód, nowy pilot, a nawet nowy kask.
Rajdowa kariera Tomka nieoczekiwanie nabrała rozpędu.
Redakcja: ul. Kochanowskiego 16/13, 40-035 Katowice,
tel./fax (032) 251-70-86
Internet: www.wrc.net.pl
Redaktor Naczelny:
Grzegorz Krajewski, e-mail: krajewski@wrc.net.pl
Zespół: Renata Niezbecka, Łukasz Kański-Chmielewski,
Kuba Kozal, Jarema Szandar
Współpraca: Grzegorz Chmielewski, Jan Chmielewski,
Tomasz Czopik, Dominik Kalamus, Marcin Kaliszka,
Grzegorz Kozera, Jędrzej Łukowski, Jacek Mazur,
Michał Niezbecki, Łukasz Szewczyk, Jarosław Zagórny
Biuro Reklamy: www.reklama.wrc.net.pl
Prenumerata: www.prenumerata.wrc.net.pl
Realizacja edytorska:
Agencja Reklamowa Jarema Szandar, www.as.net.pl
Korekta: Anna Kania
Druk: Poligraia S.A. Wydawca: WRC Sp. z o.o.
Zdjęcie główne na okładce: Jakub Pomajda
52 Opel Manta B-grupa z tylnym napędem, ale bez sukcesów.
56 Aston Martin Rally GT
Najbardziej luksusowa rajdówka świata.
58 Fiat Panda H-grupowa wyścigówka. Jedyna taka na świecie.
60 Suzuki Swift Sport Sportowe emocje za rozsądną cenę.
VARIA
62 Fotokonkurs z nagrodami
Czy znasz tych panów (i jedną panią)?
39 AK Rzeszowski ma 60 lat
Początek nie jest optymistyczny. Oto 18-letni maturzysta doznaje
ciężkiego urazu obu nóg w wypadku motocyklowym...
40 Rozmowa: Paweł Dytko
„Już myślałem, że skończyłem karierę...”
42 Mistrzostwa Madery
Niewielka wyspa na Atlantyku ma regularne rajdowe mistrzostwa.
W każdej rundzie ściga się około 80 załóg!
Redakcja nie odpowiada za treść zamieszczonych ogłoszeń i reklam
147320457.006.png 147320457.007.png 147320457.008.png 147320457.001.png
147320457.002.png
fot. McKlein
Klimat systematycznie się
ociepla, ale póki co śnieg
od czasu do czasu pada.
Na kolcach rywalizowano
w okolicach Gorlic (Polska),
Karlstad (Szwecja)
i Hamar (Norwegia).
147320457.003.png
ROZMAITOŚCI
Elmot-Remy
o dzień wcześniej
Czy wiesz, że ...
Wymagania wobec
odcinków specjalnych
Nowinki
ze Świdnicy
W rajdach zaliczanych do
mistrzostw Polski łączna dłu-
gość oesów musi być większa
niż 150 km, ale mniejsza niż
200 km. Zawody mogą być
podzielone na dwa etapy.
Jeżeli dzień przed dwudnio-
wą imprezą rozgrywany jest
prolog, liczony jest on jako
część pier wszego etapu.
Pojedynczy oes nie może
być dłuższy niż 30 km. Próba
musi być rozgr ywana na
jednym rodzaju nawierzchni,
ale dozwolone są łączniki o
innych nawierzchniach, nie
dłuższe jednak niż 10 proc.
długości całego oesu. Śred-
nia prędkość osiągana na
próbie nie może przekroczyć
130 km/h. Żaden odcinek
nie może być przejeżdżany
w jedną stronę więcej niż
trzy razy.
W Pucharze PZM oesy
muszą mieć łącznie co naj-
mniej 70 km, a pojedynczy
oes nie może być dłuższy
niż 15 km. Zawody mogą
się składać tylko z jednego
etapu. Pozostałe wymagania
są podobne jak w przypadku
RSMP.
Rajd Elmot-Remy zmienił
pierwotnie ustalony termin.
Zostanie rozegrany o jeden
d z i e ń w c z e ś n i e j ( 2 7 - 2 8
maja), cz yli kor z ystny dla
większości kibiców format
sobota-niedziela zastąpi układ
piątek-sobota. - Na zmianę
złoż yło się wiele cz ynników.
Głównie cho dzi o uk łady z
samorządami, które dają nam
zgody na rozegranie rajdu na
swoim terenie – wyjaśnił„WRC”
Roman Grygianiec, dyrektor
zawodów. W tym roku lokalne
władze sugerowały organiza-
cję rajdu w piątek i sobotę. Na
pocieszenie dla kibiców, druga
runda RSMP rozpocznie się w
piątek po południu.
Nowością będzie odcinek
s p e c j a l n y w c h o d z ą c y d o
centrum Świdnicy. Nie będzie
to pokazowy superoes, ale
normalna próba, wytyczona
częściowo w granicach miasta.
Organizatorz y zapewniają,
że pozostałe próby nie będą
powtórkami z zeszłego roku,
choć nadal będą gościć w
okolicach Walimia.
(kk)
(kk)
Rallye Monte Carlo Historique
Polacy na meci później w St. Etienne i już
razem wyruszyli na trasę. Za-
miast odcinków specjalnych
organizatorzy przygotowali
17 „prób regularności”. Po
pięciu dniach 255 załóg
dotarło do mety w Monte
Carlo. Najlepsz y rezultat
osiągnął Alain Lopes. Belg
jechał Porsche 911.
W rajdzie wzięły udział
dwie polskie załogi - Tomasz
Jaskłowski i Tomasz Dąbrow-
ski (Polski Fiat 125p) oraz
Wojciech Walentowicz i Je-
rzy Walentowicz (Alfa Romeo
2000 GTV). Jaskłowski zajął
129. miejsce, a Walentowicz
211.
Także Sołowow reprezentantem Fiata
Dwa Punto S2000 w Polsce
Sołowow z Baranem mają
wystar tować Punto S2000
już w kwietniowym Rajdzie
Mille Miglia. Niewykluczone,
że przedtem odbędą kilku-
dniowe testy. Pierwsze mają
już za sobą - na początku
stycznia na Syc ylii jeździli
egzemplarzem, którym w war-
szawskiej Barbórce startował
Paolo Andreucci. - Punto to
rajdówka z krwi i kości. Jeździ się
nim zupełnie inaczej niż „N-ką”.
Bardziej pr z ypomina nasze
A-grupowe Clio, a dzięki napę-
dowi na cztery koła znacznie
lepiej się prowadzi – powiedział
Maciek Baran.
Dyrektor sportowy Procar
Group Daniele Pelliccioni
zapewnił, że obaj polscy kie-
rowcy otrzymają samochody
w topowej specyikacji, takiej,
jaką przez cały ubiegły rok miał
do dyspozycji Giandomenicco
Basso.
(kk)
Dzień przed Rajdem Magur-
skim odbyła się prezentacja
dwóch rajdowych zespołów
Fiata - Fiat Castrol Rally Team
oraz Fiat Cersanit Rally Team.
Maciej Lubiak wraz z nowym
pilotem Sebastianem Roz-
wadowskim będą startować
Punto S2000 w mistrzostwach
Polski, natomiast Michał Soło-
wow i Maciek Baran oprócz
RSMP zaliczą pełny cykl mi-
strzostw Europy.
Z Lubiak iem podpisano
roczny kontrakt, z możliwością
przedłużenia na sezon 2008.
Przedstawiciele Fiata stwier-
dzili, iż w tym roku celem jest
podium w końcowej klasyi-
kacji RSMP. – Najpierw chcemy
zdobyć doświadczenie i dobrze
poznać samochód. Myślę, że z
rajdu na rajd będzie szło nam
coraz lepiej, więc pier wsza
trójka jest realna – powiedział
gdański kierowca.
Michał Sołowow rozważał
kilka opcji (m.in. Peugeota 207
S2000), zanim zdecydował
się na współpracę z Fiatem.
- Fiat gwarantuje nam dostęp
do najlepszego fabrycznego
s a m o c h o d u , P u n t o S 2 0 0 0
jest w tej chwili najbardziej
zaawansowanym projektem
w swojej klasie. Rywalizując w
mistrzostwach Europy, prze-
konaliśmy się, jak ważne jest
wsparcie ze strony „fabryki”.
Dzięki powołaniu Fiat Cersa-
nit Rally Team będziemy je
mieli. Mam nadzieję, że uda
się osiągnąć wspólny sportowy
sukces. To dla nas prawdziwe
wyzwanie – stwierdził wice-
mistrz Polski.
O jedną klasyikację mniej w RSMP
Super 1600 bez klasy
(łkch)
W komunikacie z 14 lutego GKSS PZM ogłosił, że w tym roku
nie będzie klasyikacji dla aut Super 1600. Powód: brak chętnych
do startów. Jeżeli w trakcie sezonu pojawią się jakieś S1600,
będą klasyikowane w klasie A6.
Sołowow z Baranem
rozpoczną przygodę
z Punto podczas
Rajdu Mille Miglia (20-22.04)
(kk)
Tydzień po „normalnym”
Rajdzie Monte Carlo odbył
się Rajd Monte Carlo Histo-
rique. W imprezie tej mogą
startować auta, które brały
udział w „Monte” w latach
1955-77. Impreza cieszy się
ogromną popularnością – w
tym roku wzięło w niej udział
blisko 300 załóg! Nawiązując
do historii najstarszego rajdu
świata, start miał charakter
z l o t u g w i a ź d z i s t e g o. W
czwartek 25 stycznia pierwsi
zawodnicy ruszyli z Oslo,
dzień później ceremonie
startu odbyły się w Reims,
Barcelonie i Monte Carlo.
Wszyscy spotkali się dwa dni
147320457.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin