opisowe2.pdf

(149 KB) Pobierz
zaj_5_stat_opisowe2.cdr
Materiały do zajęć: “Statystyka - ćwiczenia”
Statystyki opisowe II
Omówione poprzednio polecenie “Częstości” (z menu “Analiza” -> “Opis statystyczny”; patrz rys. 4.1) może być
wzbogacone o dodatkowe statystyki. Aby je zdefiniować należy w oknie “Częstości” (patrz rys. 4.2) wcisnąć przycisk
“Statystyki”. Pojawi się wówczas następujące okno:
Rysunek 5.1.
Poniższy fragment wydruku prezentuje wybrane statystyki dla tej zmiennej “Liczba dzieci”- średnią, medianę,
dominantę, odchylenie standardowe, wariancję, kurtozę, błąd standardowy kurtozy, skośność, błąd standardowy
skośności, rozpiętość, minimum, maksimum, sumę oraz wartości kwartyli (podanych jako centyle - 25, 50, 75). Poniżej
tej tabeli na wydruku znajdowała się tabela częstości.
Rysunek 5.2.
3270686.007.png 3270686.008.png
Materiały do zajęć: “Statystyka - ćwiczenia”
Te same statystyki można również wyznaczyć używając polecenia
“Statystyki opisowe”
.
Rysunek 5.3.
Wybranie tego polecenia powoduje otwarcie się okna:
Rysunek 5.4.
3270686.009.png 3270686.010.png
Materiały do zajęć: “Statystyka - ćwiczenia”
Aby wybrać statystyki, które mają być policzone należy użyć klawisza “Opcje”. Pojawi się wówczas okno:
Rysunek 5.5.
Po wybraniu odpowiednich statystyk i zmiennych, które mają podlegać analizie należy użyć “OK” lub “Wklej”.
Otrzymamy następujący wydruk:
Rysunek 5.6.
W rzędach pojawiają się kolejne zmienne (w tym wypadku tylko zmienna” Liczba rodzeństwa”) i odpowiednie statystyki.
W przypadku przedstawionego wydruku są to: liczba rekordów (N), minimum, maksimum, średnia, odchylenie
standardowe . W podsumowaniu pierwszej kolumny pojawia się liczba “ważnych” rekordów dla wszystkich zmiennych
równocześnie
3270686.001.png 3270686.002.png
Materiały do zajęć: “Statystyka - ćwiczenia”
Poleceniem pozwalającym na wyliczenie statystyk opisowych dla zmiennej podzielonej przez kategorie innej zmiennej
(np. satysfakcja z pracy u kobiet i u mężczyzn) jest polecenie z menu “Analiza”, “Opis statystyczny”
(patrz rys. 5.3). Po wybraniu tego polecenia na ekranie pojawia się następujące okno.
“Eksploracja”
Lista zmiennych
Rysunek 5.7.
W miejsce “Zmienne zależne” należy wprowadzić zmienną (lub zmienne) mierzone co najmniej na skali przedziałowej
posiadające raczej dużą liczbą kategorii. Jako czynniki mogą służyć wszelkie zmienne (od nominalnych) najlepiej
jednak jeśli mają niewiele kategorii. Zmienna zależna to ta, która zostanie podzielona na grupy według kategorii
czynnika, a czynnik to ta zmienna, której kategorie będą grupami zmiennej zależnej. Na przykład przy rozpatrywaniu
zadowolenia z pracy u mężczyzn i kobiet , zmienną zależną jest “zadowolenie z prac;y” a czynnikiem “płeć”, bo ta
zmienna dzieli badanych na grupy, w których rozpatrujemy rozkład zmiennej zależnej.
Po wprowadzeniu pożądanych zmiennych należy wybrać statystyki, które mają być policzone. Wybieramy je używając
przycisku “Statystyki”, który otwiera następujące okno:
Rysunek 5.8.
Wybranie opcji “Statystyki opisowe” powoduje wyświetlenie na wydruku wszystkich statystyk opisowych, tj. śreniej
wraz z błędem standardowym i przedziałem ufności (na zadanym poziomie ufności), mediany, odchylenia
standardowego, wariancji, minimum, maximum, rozpiętości, skośności wraz z błędem standardowym oraz kurtozy
wraz z błedem standardowym. Nie da się uniknąć drukowania wszystkich tych statystyk. Podobnie jak opcja
“Percentyle” powoduje drukowanie wartości odpowiednich dla 5, 10, 25, 50, 75, 90 i 95 centyla. Opcja “Wartości
skrajne” powoduje wypisanie listy pięciu najwyższych i najniższych przypadków z podaniem ich numerów w macierzy
danych.
Po zakończeniu wybierania zmiennych i statystyk jakie mają być na nich policzone warto w oknie “Eksploracja”
zaznaczyć w lewym dolnym rogu (w ramce “Pokaż”) opcję “Statystyki” zamiast domyślnej opcji “Łącznie”, następnie
należy wybrać “OK” lub “Wklej” .
Na następnej stronie przedstawiony jest wydruk dla analizy “lata nauki szkolnej” dla danych podzielonych ze względu
na “płeć” . Ze statystyk wybrane zostały jedynie statystyki opisowe.
3270686.003.png 3270686.004.png 3270686.005.png
Materiały do zajęć: “Statystyka - ćwiczenia”
Rysunek 5.9.
Jak widać powyższy wydruk rozbity jest na części podyktowane kategoriami czynnika (zmiennej ”). Wydruk
rozpoczyna tabela zawierająca informacje o analizowanych zmiennych. Pierwsza tabeli ze statystykami
opisowymi to wydruk dotyczący statystyk zmiennej “lata nauki szkolnej” u mężczyzn (pierwsza kategoria czynnika) a
druga część wydruku dotyczy statystyk zmiennej “lata nauki szkolnej” u kobiet (druga kategoria czynnika).
W przypadku większej ilości kategorii zmiennej będącej czynnikiem wydruk ma odpowiednio więcej części - po jednej
dla każdej kategorii czynnika.
”płeć
część
3270686.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin