Misje Salezjańskie czasopismo_46.pdf

(2886 KB) Pobierz
618266756 UNPDF
ISSN 1642 – 9672
Pismo do Przyjaciół i Sympatyków Misji
M isj alezjańskie
6/2008 (127)
listopad – grudzień
S
w Tanzanii
Salezjanie
618266756.013.png 618266756.014.png 618266756.015.png
Spis treści
M isj alezjańskie
Salezjański Ośrodek Misyjny
ul. Korowodu 20
02-829 Warszawa
tel. (022) 644-86-78;
fax. 644-86-79
e-mail: misje@salezjanie.pl
adopcja@salezjanie.pl
wolontariat@salezjanie.pl
www.misje.salezjanie.pl
W BIEŻĄCYM NUMERZE:
3
Słowo Dyrektora
Ośrodka Misyjnego
Ks. Stanisław Rafałko SDB
4-5 List Przełożonego Generalnego
Społeczne znaczenie wychowania
salezjańskiego
Ks. Pascual Chavez SDB
6-9 Prosto z misji
W otwierającej się na świat Tanzanii
S. Grażyna Sikora CMW
10-11 Korespondencja
Madagaskar: s. Krystyna Soszyńska CMW
Albania: ks. Marek Gryn SDB
12-13 Wolontariat MWDB
139. Salezjańska Wyprawa Misyjna
Uganda: Ania Milewska MWDB
Mongolia: Iwona Kuczyńska MWDB
14-15 Adopcja na odległość
Kiedy było zimno, piłem benzynę…
Ivan Ssemanda
16-17 Życzenia świateczne
18-19 Wspomnienie o Księdzu Biskupie
Adamie Śmigielskim SDB
20-21 Dla dzieci
Misyjny pomysłowy Dobromir
Jolanta Surała
22-25 Projekty misyjne
26-27 Z misji salezjańskich i nie tylko
28-29 Z działalności w kraju
30-31 Ogłoszenia
Konto złotówkowe:
PKO BP O/XVI Warszawa
50 1020 1169 0000 8702 0009 6032
Konto w euro:
PKO BP O/XVI Warszawa
69 1020 1169 0000 8502 0018 8714
swift code: BPKOPLPW
Konto w USD:
PKO BP O/XVI Warszawa
53 1020 1169 0000 8602 0089 7926
swift code: BPKOPLPW
Redaktor naczelny:
Ks. Stanisław Rafałko SDB
Zastępca redaktora naczelnego:
S. Grażyna Sikora CMW
Opracowanie graiczne:
Krzysztof Karpiński
www.karpik.eu
Współpracują:
S. Ewa Siuda CMW
Małgorzata Łokaj
Renata Piotrowska
Jolanta Surała
Redakcja zastrzega sobie
prawo dokonywania zmian
w nadesłanych tekstach.
Misje
Salezjańskie
2
618266756.016.png 618266756.001.png 618266756.002.png
Słowo Dyrektora Ośrodka Misyjnego
Święty niepokój
Wczoraj jeden z misjonarzy opowie-
dział mi ciekawy afrykański fakt. Kiedy
drzewo mango już owocuje, przychodzą
różni ludzie i rzucają w nie kamieniami,
patykami i czym tylko się da, uszkadzając
nawet jego gałęzie. A wszystko po to, aby
zbić jakiś owoc. Drzewo, które nie owocu-
je, zostawiają w spokoju i nie zawracają
sobie nim głowy. Nie wydaje owoców, ale
przecież w jego cieniu można dobrze od-
począć. Co więcej, często jest dużo więk-
sze i piękniejsze od tego, które owocuje.
Ważne tylko, żeby nikomu nie wadziło.
Podobnie bywa w naszym życiu. Ten,
kto ma wielkie ideały i kieruje się trwa-
łymi zasadami, nie bacząc na względy
ludzkie, kto poświęca się, ciężko pracu-
je i wydaje owoce swego trudu i Bożego
błogosławieństwa, często jest traktowany
jak to pierwsze drzewo mango. Nie braku-
je ludzi, którzy obrzucają go wszystkim,
czym się tylko da. Jeśli sprawuje jakąś
władzę, jest niewygodny, bo ciężko z nim
współpracować. Jeśli jest podwładnym,
jest zbyt niebezpieczny. „Władcy” tego
świata nie cierpią takich ludzi, czują się
zagrożeni, boją się ich, bo ci burzą święty
spokój.
Ten, kto nic nie robi, nie stwarza też
problemów i nie burzy świętego spokoju.
Wyznaje zasadę: po co się narażać, prze-
męczać, skoro można żyć spokojnie, mieć
zawsze czas dla siebie, pięknie się uśmie-
chać, tworzyć wokół siebie opinię dobrej
i przyjaznej osoby. Nie ważne, kim się jest
i co się robi, ważne, co inni mówią; życie
„pod publiczkę” to główny, jeśli nie naj-
główniejszy wyznacznik jego działania
i miara oceny drugiego człowieka.
I wcale nie mam tu na myśli polity-
ków. Rzekomo św. Franciszek mawiał, że
należy cieszyć się, kiedy ludzie oskarżają
nas za to, że czynimy dobro. Kiedy Księ-
dzu Bosko zakazano spełniania posłu-
gi kapłańskiej wobec swoich chłopców,
odwołał się do Papieża. A Jana Pawła
II wszyscy zaczęli chwalić, ale dopiero
po śmierci. Za życia nie szczędzono mu
ostrych krytyk. I tak każdy z nas zapew-
ne, mógłby dopisać swoje osobiste do-
świadczenia. Ale po co? Lepiej uczmy się
od świętych.
Dziękuję za przesłane oiary w ostat-
nim okresie i polecam się modlitwom.
Życzę owocnego przeżywania czasu Ad-
wentu i Bożego Narodzenia. Jezus po-
przez swoje przyjście na świat przyniósł
święty niepokój.
3
Misje
Salezjańskie
Święty niepokój
618266756.003.png 618266756.004.png 618266756.005.png 618266756.006.png
List Przełożonego Generalnego
SPOŁECZNE
ZNACZENIE
WYCHOWANIA
SALEZJAŃSKIEGO
Znamy początki dzieła salezjańskie-
go. Ksiądz Bosko tak opisuje pierwszych
wychowanków: „Oratorium składało się
z młodziutkich kamieniarzy, murarczy-
ków, brukarzy, sztukatorów i innych po-
chodzących z daleka. Nie mając kolegów
i nie wiedząc, gdzie jest kościół, naraże-
ni byli na niebezpieczeństwa i zepsucie.”
Odbiorcami charyzmatu księdza Bosko
są zatem młodzi w potrzebie, ze środo-
wisk ludowych i świata pracy. Przełożony
generalny ks. Juan Vecchi pisał: „Czyn-
niki ekonomiczne, społeczne i kulturalne
determinują nowy obraz społeczeństwa.
Zmieniają, przynajmniej częściowo,
naglące wyzwania naszej misji: uprzy-
wilejowani odbiorcy, aspekty Ewange-
lii, których musimy bronić, programy
wychowawcze do realizowania.” Stare
i nowe formy ubóstwa młodzieży są 
nieustannym wyzwaniem do kreatyw-
ności charyzmatu i czynią go aktual-
nym. Często telewizja pokazuje obrazy,
rozmiary i efekty ubóstwa, takie jak:
głód , exodus tysięcy uciekinierów , oiar
konliktów etnicznych, dyskryminacji re-
ligijnej, wojen o wpływy, imigracja , praca
nieletnich , sytuacja kobiet , wykorzystywa-
nie seksualne nieletnich, dzieci żołnierze ,
itd. Jest to obraz w czarnych barwach,
a przecież jeszcze niekompletny. Uwaga
skierowana na „ ostatnich ” jest zawsze
obecna w naszych projektach, gdzie
przez „ ostatnich ” rozumiemy młodzież
zagrożoną, doświadczającą ubóstwa eko-
nomicznego, kulturalnego i religijnego,
a także emocjonalnego, moralnego i du-
chowego, młodych cierpiących z powodu
problemów rodzinnych, żyjących na mar-
ginesie społeczeństwa i Kościoła.
Pierwszą odpowiedzią jest praca wy-
chowawcza wśród nich. Charyzmat sa-
lezjański nie przestaje pisać chwalebnych
„Zrozumiałem, że jeśli chcę,
by młodzi z marginesu, narko-
mani, bezrobotni, pozbawieni
nadziei byli moimi braćmi,
a nie obcymi, jeśli chcę przeło-
żyć chrześcijaństwo na dzieła,
także dzieła społeczne, […]
jeśli chcę być w kontakcie nie
paternalistycznym, ale ojcow-
skim, nie autorytarnym,
ale jako autorytet, nie repre-
syjnym, ale gotowym zrozu-
mieć, nie dla komunikacji,
ale dla komunii… to muszę
zwrócić się do księdza Bosko.”
Italio Alighiero Chiusano
Misje
Salezjańskie
4
618266756.007.png 618266756.008.png
List Przełożonego Generalnego
stron historii dzięki znaczącym projek-
tom społecznym związanym z prewencją
i towarzyszeniem młodym na wszystkich
kontynentach: w obozach dla uchodźców,
wśród dzieci ulicy, w ratowaniu dzieci
żołnierzy oraz wykorzystywanych seksu-
alnie, w różnorakich progra-
mach na rzecz emigrantów.
Skuteczność wychowawczej
siły systemu prewencyjne-
go widać w odzyskiwaniu
młodych, którzy błądzą i za-
pobieganiu jeszcze gorszym
wyborom, kiedy weszło się
już na złe drogi. Musimy
jednak  unikać  pewnej 
„mody  na  biednych”, 
która staje się demagogią 
i każe nam  mówić o ubo-
gich,  bez  działania na
rzecz ubogich. Nie można
wychowywać do wartości
współczucia i solidarności
z pozycji zadowolonych i sil-
nych, czy tylko neutralnych.
By wychowywać do soli-
darności i sprawiedliwości
trzeba zrozumieć, co znaczy
być oiarą. Kościół zawsze
widział biednych jako „teo-
logiczne miejsce spotkania
z Bogiem”. […]
Zawrotny rytm czasów
i wydarzeń mogą znie-
czulić wrażliwość naszą
i młodych. Trzeba szukać 
„adekwatnych  środków 
pedagogicznych”, by zachować serce 
zawsze otwarte na  krzyk o godne życie .
[…] Ubóstwo i wykluczenie nie są zjawi-
skiem tylko ekonomicznym, ale rzeczywi-
stością, która dotyczy sumienia i jest wy-
zwaniem dla mentalności świata. Dlatego
wychowanie i praca pedagogiczna
jawią się jako coś naprawdę naglą-
cego w społeczeństwie, w którym
wielkie problemy ludzkości i zasady
regulujące relacje między ludźmi
i państwami, wymagają nowych
ukierunkowań etycznych i moral-
nych, bardziej niż rozwiązań tech-
nicznych i naukowych.
Ks. Pacual Chavez SDB
5
Misje
Salezjańskie
618266756.009.png 618266756.010.png 618266756.011.png 618266756.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin