Wrzesień/Temat 1 - W naszym przedszkolu
Ścieżka
Treści programowe
Cele szczegółowe
Działania edukacyjne
Środki dydaktyczne
Literatura
Edukacja kształtująca zdolności społeczno-emocjonalne
•integracja grupy
•”Ja” jako osoba niezależna
•poznanie imion nowych koleżanek i kolegów
•ukazanie sposobów okazywania akceptacji nowym osobom w grupie
•kształtowanie umiejętności cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas wypowiedzi
•wdrażanie do zgodnego korzystania ze wspólnych miejsc do zabawy, zabawek
•rozwijanie umiejętności nawiązywania przyjacielskich relacji z rówieśnikami
•Zabawy integracyjne:
Powitania
Zgadnij o kim mówię
Magnetyczny wąż
Wędrująca piłka
Ludzie do ludzi
Przyjaciele
•Zapoznanie z opowiadaniem Kredki M. Musierowicz
•Zawarcie umów dotyczących bezpiecznej zabawy oraz zgodnego współżycia w grupie
•Zabawa TAK-NIE
•chusta animacyjna
•CD EKOLUDEK DLA PIĘCIOLATKA
•piłka
•Ekoludek dla pięciolatka - scenariusze zajęć (Olga Kijewska, Żak, 2007) s. 9-14
•Muzyka dla dzieci (U. Smoczyńska -Nachtman, WSiP, 1992), s. 19
•Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków (E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, WSiP, Warszawa 2004) s. 90-93
•Wychowanie fizyczne w przedszkolu (K. Wlaźnik, WSiP, 1980) s. 136, 194
•Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli (Z. Bogdanowicz, WSiP, Warszawa, 1997), s. 55
Edukacja rozwijająca zdolności poznawcze
•kształtowanie świadomości własnego „Ja” oraz orientacji przestrzennej
•omawianie ilustracji
•nabywanie doświadczeń w zakresie autoprezentacji oraz kształtowanie świadomości własnego wizerunku
•doskonalenie kompetencji językowych
•Zabawy wokół tematu Wiem, jak wyglądam i jak się nazywam, a także gdzie mieszkam. Chcę wiedzieć dużo o swoich bliskich
•rozmowy na temat drogi do przedszkola, ulubionych zabawek i zabaw
•lustro
•podest
•misie
•chusteczki
• Podręcznik (cz. I), s.3-5
Edukacja poprzez zmysły
•rozwijanie wrażliwości w obrębie zmysłu dotyku
Rozpoznawanie dotykiem kształtu kilku przedmiotów
•zabawa Jedna ręka mówi drugiej
•worek z nieprzeźroczystej tkaniny
•kilka zabawek
Edukacja zdrowotna
•kształtowanie postaw prozdrowotnych
•utrwalanie znajomości zasad bezpieczeństwa
•utrwalanie właściwych nawyków higienicznych
•określenie zasad związanych z higieną (mycie rąk, korzystanie z toalety, mycie zębów),
•zawarcie umów dotyczących bezpiecznej zabawy
Edukacja ekologiczna
•kształtowanie postawy szacunku do przyrody
•budzenie wrażliwości na piękno przyrody
•zawarcie umów dotyczących szanowania zieleni znajdującej się w ogrodzie przedszkolnym
Edukacja poprzez muzykę i plastykę
•kształtowanie wrażliwości na muzykę
•kształtowanie wrażliwości na barwę i formę
•powtórzenie i utrwalenie materiału z poprzedniego roku
•różnicowanie tempa, dynamiki i rejestru wraz z właściwym ich określaniem
•utrwalanie schematu postaci
•prezentacja własnych spostrzeżeń w formie plastycznej
•nauka hymnu przedszkola
•zabawa w zbiory
•Zabawa Co kto lubi
•rysowanie własnego portretu
•malowanie farbami ulubionej zabawki
•kredki
•farby
•blok rysunkowy
Edukacja rozwijająca twórczość
•rozwijanie twórczej postawy
•ilustrowanie ruchem różnych czynności
•Co robi przedszkolak - rozwiązywanie zagadek pantomimicznych prezentowanych przez najpierw przez nauczyciela, a potem przez dzieci
Edukacja poprzez ruch
•rozwijanie motoryki dużej
•utrwalanie znajomości schematu ciała
•ćwiczenie koordynacji ruchowej
•rozwijanie świadomości własnego ciała
•Zabawy ruchowe:
Piłka parzy
•Ćwiczenia poranne-zestaw 1
•Ćwiczenia gimnastyczne-zestaw 1
piłka
Wrzesień/Temat 2: Tajemnice lasu
•kształtowanie postaw prospołecznych
•kształtowanie odporności emocjonalnej
•rozwijanie umiejętności pracy w parach
•wdrażanie do uczciwej rywalizacji
•zabawa Prosto do góry
•zabawa Kto najwyżej
•drewniane klocki
•Ekoludek dla pięciolatka - scenariusze zajęć (Olga Kijewska, Żak, 2007) s. 15-23
•Muzyka dla dzieci (U. Smoczyńska -Nachtman, WSiP, 1992), s. 21
•Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków (E. Gruszczyk-Kolczyńska, E. Zielińska, WSiP, Warszawa 2004) s. 94-101
• Wychowanie fizyczne w przedszkolu (K. Wlaźnik, WSiP, 1980), s. 136, 194
Edukacja rozwijająca
zdolności poznawcze
•rozwijanie ciekawości poznawczej
•rozwijanie umiejętności prowadzenia obserwacji
•poznanie nazw i charakterystycznych cech wybranych gatunków drzew
• poznanie charakterystycznych cech wybranych gatunków zwierząt zamieszkujących las
•ćwiczenie pamięci
•organizowanie dzieciom doświadczeń pomagających w kształtowaniu świadomości schematu ciała,
•określanie kierunków prawo - lewo
•wycieczka do lasu lub parku
•oglądanie mapy Polskich Parków Narodowych – wyjaśnienie znaczenia określeń rośliny, zwierzęta chronione, rezerwat przyrody
•Zabawa jestem drzewem
•Słuchanie wierszy Lis, Wilk Dzik J. Brzechwy; nauka wierszy na pamięć
•słuchanie ciekawostek związanych z trybem życia wybranych zwierząt leśnych, rozwiązywanie zagadek na ich temat
•Zabawa czapka niewidka
•Zapoznanie legendą o Kwiecie paproci
•Zabawy wokół tematów Poznaję i nazywam części swojego ciała. Lalka i miś jest trochę podobny do mnie. Rozpoznaję miny. Rysuję człowieka. Zaczynam się orientować, która ręka jest lewa, a która prawa, co jest przede mną, co za mną, co w górze, co na dole
•ilustracje przedstawiające różne gatunki drzew
•ilustracje przedstawiające zwierzęta leśne
•Podręcznik (cz. I), s.8
•lusterka
•lalki lub misie
•woreczki
•frotki
•małe obręcze
Edukacja poprzez
zmysły
•rozwijanie wrażliwości w obrębie zmysłu słuchu
•rozwijanie wrażliwości w obrębie zmysłu węchu i smaku
•ćwiczenie wrażliwości słuchowej
•określanie własnych upodobań smakowych
joannaprzybytkowska