Giertych, Wojna cywilizacji w Europie.pdf

(314 KB) Pobierz
Microsoft Word - Wojna cywilizacji w Europie1.doc
Maciej Giertych
Wojna cywilizacji w Europie
Ludzkość można dzielić według rasy, religii, języka, wykonywanych zawodów,
poziomu edukacji, a także innych kategorii, wśród których cechą wyróżniającą
najwyższego rzędu jest cywilizacja. Kategoria ta dotyczy norm, które ludzie uznają za
obowiązujące przy organizacji życia zbiorowego.
To co przedstawię poniżej oparte jest na nauczaniu Feliksa Konecznego,
polskiego historyka i filozofa żyjącego w latach 1862 - 1949, który wypracował swoją
oryginalną szkołę myślenia o różnicach cywilizacyjnych. Do roku 1929 Koneczny był
profesorem historii, ale swoje najważniejsze dzieła z zakresu historiozofii napisał
głównie w okresie emerytalnym. Prawie wszystkie jego prace zostały opublikowane w
języku polskim i jak dotąd tylko książka „O wielości cywilizacji” ukazała się po
angielsku ( On the plurality of civilisations , Polonica Publications, Londyn, 1962). Do
książki tej obszerne wprowadzenie, tłumaczące naukową metodę Konecznego, napisał
profesor Anton Hilckman z Moguncji (Niemcy), były student Konecznego. Książka ta
zawiera także przedmowę Arnolda Toynbee. Konecznego należy porównywać właśnie
do Arnolda Toynbee oraz do Oswalda Spenglera, należy on bowiem do tej klasy
myślicieli. O ile Toynbee i Spengler znani są badaczom cywilizacji, o tyle Koneczny,
jak dotąd, pozostaje nieznany, a przecież to właśnie on wypracował prawdziwie nowe
podejście do zagadnienia klasyfikacji cywilizacji i z tego tytułu zasługuje na
powszechne uznanie.
Definicje
Do zrozumienia tego, o czym będę pisał, potrzebne są pewne wstępne
definicje. Idąc za Konecznym będę używał terminu „cywilizacja” jako podstawowego
czynnika różnicującego ludzkość. Słowo „kultura” będzie zarezerwowane dla
mniejszych wyróżnień w ramach cywilizacji. Te dwa wyrazy często stosowane są
wymiennie, jednak tutaj będą używane hierarchicznie. Tak więc w ramach cywilizacji
łacińskiej funkcjonują kultury: brytyjska, hiszpańska, polska i inne. W ramach
cywilizacji żydowskiej znajdziemy natomiast kulturę sefardyjską, chasydzką,
karaimską i inne. Podział ten nie jest niczym innym jak tylko konwencją przyjętą na
potrzeby omawianego tematu.
Cywilizacja to produkt ducha ludzkiego. Definiuje ją norma życia zbiorowego,
którą społeczeństwo przyjmuje jako właściwą dla swego funkcjonowania. Normy te są
często łamane, ponieważ mamy skażoną naturę, tym niemniej one istnieją, a ich
identyfikacja jest celem badań nad cywilizacjami. Cywilizacja dotyczy więc norm,
według których społeczeństwo jest zorganizowane, a mówiąc inaczej - chodzi tu o
metodę organizowania życia zbiorowego. Kultura jest natomiast sposobem
adaptowania tej metody do określonego społeczeństwa. W takim społeczeństwie
zarówno profesor, jak i analfabeta należą do tej samej cywilizacji i kultury. W świetle
powyższych słów, zdolność posługiwania się innowacjami technologicznymi, takimi
1
jak samochód, telefon czy komputer nie ma nic wspólnego z cywilizacją w rozumieniu
używanym w tej pracy.
Aby metoda życia zbiorowego mogła być uznana za cywilizację musi
funkcjonować przez kilka pokoleń. Różne eksperymenty w organizowaniu życia
zbiorowego, które nie przeżyły eksperymentatora, nie zasługują na to, by uznawać je
za reprezentujące nową cywilizację. Innymi słowy cywilizacja musi być historyczna.
Rzeczywistość odnosi się do pięciu kategorii bytu:
prawda
piękno
dobrobyt
dobro
zdro ie
Poszukiwanie prawdy wymaga rozumu. Dobro jest właściwością woli. Te dwie
kategorie są duchowe. Dobrobyt i zdrowie to cele materialne. Potrzeba piękna ma
natomiast charakter zarówno materialny jak i duchowy. Wszystkie ludzkie sprawy
mają związek co najmniej z jedną spośród tych kategorii, a stosunek do nich
determinuje różnice cywilizacyjne.
Metoda indukcyjna
Koneczny stosuje w swych badaniach metodę indukcyjną, czyli nie uwzględnia
żadnych założeń przyjętych z góry. Każde twierdzenie musi pochodzić z obserwacji, z
danych empirycznych, a nie z wydumanych tez. Tak więc Koneczny odrzuca na
przykład biologiczne podejście do tematu cywilizacji, które stosują zarówno Spengler,
jak i Toynbee. Twierdzenie, że cywilizacje powstają, rozwijają się, wzrastają, chylą się
ku upadkowi i umierają, nie jest potwierdzone przez obserwację. Niektóre mają taki
przebieg, a inne nie. Na przykład nic nie wiemy o pochodzeniu cywilizacji chińskiej,
ani nie obserwujemy jej upadania. Ona po prostu istnieje i możemy studiować jej
odrębność od innych cywilizacji nie wiedząc i nie sugerując, na jakim stadium swego
rozwoju ta cywilizacja się znajduje.
Studiując dzieje cywilizacji Koneczny poszukiwał praw rządzących historią i na
podstawie udokumentowanych obserwacji zaproponował kilka przykładów takich
praw:
- Nierówność jest faktem . Wysiłek, by dogonić i wyprzedzić najbogatszego,
najmądrzejszego i najcnotliwszego stymuluje rozwój materialny, intelektualny i
duchowy, podczas gdy pojęcia egalitarystyczne hamują rozwój.
- Cywilizacje tak bardzo się różnią, że nie można być cywilizowanym na dwa
różne sposoby . Każdy człowiek należy do jakiejś cywilizacji, ale nigdy do dwóch lub
więcej. Ktoś może mieć żydowskiego ojca i chińską matkę, ale w sensie
cywilizacyjnej przynależności będzie należał albo do jednej, albo do drugiej, albo do
jeszcze innej cywilizacji, ale nigdy nie będzie cywilizowanym na dwa sposoby.
- Cywilizacje z samej swojej natury muszą się zwalczać . Ta walko nie ma nic
wspólnego z działalnością wojskową czy przemocą - to wojna idei. Najważniejszą
kwestią pozostaje to, kto edukuje dzieci: czy będą one wychowane w cywilizacji
rodziców, czy też rodzice pozwolą, by były wychowane przez kogoś innego,
należącego do innej cywilizacji?
2
- Gdy cywilizacja zaprzestaje walki o swoją tożsamość, gdy traktuje inne
cywilizacje jako mające równą wartość, wygrywa zawsze ta niższa . „Niższa” w
tym miejscu oznacza mniej wymagającą.
- Mieszanki cywilizacyjne mogą być tylko mechaniczne, nigdy organiczne, i
wkrótce giną, bo są niespójne . Nie ma historycznych przykładów mieszanek
cywilizacyjnych, które przetrwałyby przez dłuższy okres czasu.
Organizacja życia zbiorowego
W swojej analizie historii świata Koneczny dochodzi do wniosku, że w
sprawach ludzkiej myśli i ludzkich czynów istnieją pewne pary abstraktów, wzajemnie
się wykluczających, np. takie jak kreatyzm i emanatyzm, wokół których powstają
pewne zespoły pojęć. Osiem takich par (Tabela 1) dotyczy organizacji życia
zbiorowego i dlatego mają one związek z tematem cywilizacji.
Tabela 1
Personalizm
Gromadność
Emancypacja rodziny
Rodzina nie wyemancypowana z klanu
Indukcja (aposterioryzm)
Dedukcja (aprioryzm)
Historyzm
Negacja przeszłości
Jedność w rozmaitości, zróżnicowanie
mile widziane
Jednostajność
Organiczne podejście do problemów
Mechaniczne podejście do problemów
Dualizm prawa (prywatne i publiczne)
Monizm prawa (albo prywatne albo
publiczne)
Samorząd
Totalitaryzm
Życie zbiorowe można organizować dla osoby ludzkiej, albo dla społeczeństwa
(gromady). Nieodłącznym elementem ustroju personalistycznego jest emancypacja
rodziny z rodu. Rozwiązań szukać można w doświadczeniu, indukcyjnie, albo
wyprowadzać je z teorii, z przyjętych założeń. Liczenie się z doświadczeniem wymaga
znajomości i szacunku dla przeszłości, natomiast rozwiązania aprioryczne nie
interesują się faktami, wymuszają jednostajność. Bazowanie na doświadczeniach
przeszłości prowadzi do tolerancji dla różnorodności. Jedność oparta o różnorodność
tworzy organizm, zdolny do samonaprawy poprzez życie oddolne. Jednostajność
wymuszona aprioryzmem, prowadzi natomiast do wytworzenia mechanizmu, życia
sterowanego, którego naprawa możliwa jest tylko odgórnie. Organizmy społeczne
wytwarzają się aposteriorycznie, historycznie, z naturalnego przebiegu i układania się
stosunków. Tworzą one zarówno prawo prywatne, jak i publiczne. "Planowo"
powstawać mogą tylko mechanizmy, w oparciu wyłącznie o jeden typ prawa - albo
publicznego, albo prywatnego, ale nigdy nie o oba równocześnie. Ta droga prowadzi
do totalitaryzmu, podczas gdy samorząd pochodzi z tolerancji wobec różnorodności.
3
410670.001.png
Cywilizacja łacińska, z pozycji której Koneczny rozpoczyna swoją analizę i
wyciąga wnioski, należy bez reszty do pierwszego szeregu pojęć. Wszelkie
rozwiązania pochodzące z drugiego szeregu są jej obce i psują ją.
Lista cywilizacji
Przy takim ujęciu lista cywilizacji jest krótka, tak krótka, że w istocie możną ją
tu w całości przytoczyć. Zestawienia dokonano w kolejności, która próbuje być
chronologiczną, ale niekoniecznie tak musi być. Nowe dane z badań mogą zmienić tę
kolejność:
Chińska *
Egipska
Bramińska *
Żydowska*
Babilońska
Irańska
Syryjska
Tybetańska*
Punicka
Sumeryjska
Egejska
Numidyjska*
Turańska*
Spartańska
Ateńska
Hellenistyczna
Rzymska
Bizantyńska*
Łacińska*
Arabska*
Inkaska
Aztecka
Dwie ostatnie cywilizacje trudno umieścić chronologicznie, dlatego zostały
wyodrębnione. Można by dyskutować, czy nie ma jeszcze kilku innych, lub czy
niektóre z nich nie należałoby potraktować jako kultury wewnątrz innych cywilizacji.
Koneczny zdawał sobie sprawę, że dalsze badania niewątpliwie będą modyfikowały tę
listę, bo wysiłek naukowy zawsze wprowadza modyfikacje. W każdym razie
powyższa lista jest krótka. Cywilizacje oznaczone gwiazdką istnieją do dziś, natomiast
pozostałe zginęły, a wiedzę o nich czerpiemy tylko z danych historycznych. Z
istniejących dziewięciu cywilizacji, turańska, bizantyńska, łacińska i arabska powstały
w czasach historycznych, które możemy mniej więcej określić. Pozostałe były obecne
w zamierzchłej historii i wydają się ponadczasowe. Wszystkie dziewięć można
4
studiować na podstawie istniejących społeczeństw. Koneczny studiował w
szczegółach następujące cywilizacje: łacińską, żydowską, bizantyjską i turańską,
ponieważ istnieją one w Polsce lub w pobliżu niej. Stąd też w poniższym tekście
koncentruję się głównie na tych czterech cywilizacjach. Postarałem się jednak zebrać
także kilka informacji, które Koneczny podaje o cywilizacji arabskiej, ponieważ ma to
dzisiaj szczególne znaczenie dla Europy Zachodniej.
Kryteria klasyfikowania cywilizacji
Przy studiowaniu cywilizacji stosowano często kryteria, które nie mają żadnego
znaczenia przy ich identyfikacji według definicje przyjętych w niniejszej pracy.
Równocześnie zupełnie ignorowano inne kryteria, które posiadają bardzo istotne
znaczenie dla omawianego tematu.
Rasa
Zacznę od pojęcia rasy, które bardzo często wprowadza się do debaty na temat
cywilizacji, nie tylko w czasach Konecznego, ale i dzisiaj. Rasa jednak nie ma nic
wspólnego z definiowaniem cywilizacji. Rasa to cecha somatyczna; stanowi aspekt
zoologii człowieka. Fizyczne różnice między rasami mogą powodować różnice
zdolności, dobrze obserwowane w sporcie, może nawet w potencjale intelektualnym,
choć to już jest teza dyskusyjna, ale nie mają nic wspólnego z normami uważanymi za
właściwe dla życia w danym społeczeństwie. Jak definiowano powyżej, cywilizacja
jest bowiem produktem ducha ludzkiego.
Adoptowane dziecko wychowane w rodzinie kompletnie odmiennej rasowo
wyrośnie na osobę obdarzoną cywilizacją rodziców adopcyjnych. Zupełnie niezależnie
od tej oczywistej obserwacji, mamy przecież wiele przykładów dużych społeczeństw
różnicowanych się rasowo, lecz należących do tej samej cywilizacji. Jednocześnie
obserwujemy, iż ludzie tej samej rasy żyją w różnych cywilizacjach. Ludzie biali,
rasowo nie do odróżnienia, stanowią większość ludzi należących do cywilizacji
łacińskiej, bizantyjskiej, turańskiej i żydowskiej. W turańskiej cywilizacji mamy ludzi
rasy białej (Rosjan), rasy han (Chińczycy) i turkmeńskiej (Turcy). Rasa nie definiuje
więc cywilizacji.
Istnieje jednak pewien biologiczny aspekt dotyczący cywilizacji. Różnica
cywilizacyjna jest bardzo silną barierą dla małżeństw. Ludzie zwykle szukają
współmałżonka we własnej cywilizacji, spodziewając się żyć według wspólnych norm
cywilizacyjnych. W rezultacie bariera cywilizacyjna staje się też barierą biologiczną.
W biologii, zarówno rasy ludzkie jak i zwierzęce, kształtują się jako konsekwencja
izolacji. Populacja izolowana wykształci pewne cechy charakterystyczne na skutek
przypadkowej utraty pewnych genów (proces określany jako „dryf genetyczny”), jak
również na skutek adaptacji do określonych warunków środowiska. Ta druga
przyczyna wymaga życia w innym klimacie lub pod wpływem jakiegoś innego
czynnika zewnętrznego, determinującego warunki życiowe. W każdym razie,
izolowana populacja wykształci pewne cechy biologiczne, które będą ją odróżniać od
innych, pod warunkiem, że ta izolacja będzie utrzymana. Oczywiście, wiemy bardzo
dobrze z hodowli zwierząt, że izolacja jest podstawowym warunkiem utrzymania
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin