Metoda rehabilitacyjna - SI.pdf

(26 KB) Pobierz
Microsoft Word - si.doc
www.pandm.prv.pl
Metoda SI
Metoda sensory integration Inn Ģ kompleksow Ģ metod Ģ rehabilitacyjn Ģ jest metoda nazywana
SI (z ang. sensory integration), czyli integracja sensoryczna. Została opracowana przez
psychologa Jean Ayres, która prowadziła prace badawcze i leczyła osoby ze schorzeniami
neurologicznymi w Instytucie Bada ı Mózgu Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles.
Metoda ta polega na integracji czynno Ļ ci zmysłów z wła Ļ ciw Ģ reakcj Ģ ruchow Ģ . Jest to
mo Ň liwe dzi ħ ki procesom dokonuj Ģ cych si ħ w mózgu ka Ň dego człowieka, polegaj Ģ cym na
odbieraniu, rozpoznawaniu, przetwarzaniu, odpowiednim interpretowaniu ju Ň posiadanych
informacji, które mózg czerpie ze zmysłów, a nast ħ pnie odpowiada wła Ļ ciw Ģ reakcj Ģ
ruchow Ģ . Dzi ħ ki wieloletniej praktyce i do Ļ wiadczeniu J. Ayres opracowała sposoby oraz
zasady rehabilitacji przeznaczonej dla dzieci z dysfunkcjami psychoruchowymi. Od roku
1980 stosowany jest test południowokalifornijski (Test-SCSIT), który okre Ļ la bardzo
dokładnie rodzaj zaburzenia ruchu oraz czucia. Na podstawie przeprowadzonych bada ı i
wyników testu opracowuje si ħ dokładne wskazówki terapeutyczne dla ka Ň dego dziecka.
Rehabilitacja, zale Ň nie od potrzeb, obejmuje stymulacj ħ poszczególnych zmysłów np.
motoryki du Ň ej, motoryki małej, percepcji, koordynacji wzrokowo-ruchowej itp. Głównymi
kierunkami w rehabilitacji s Ģ procesy hamowania, eliminowania lub ograniczania drog Ģ
stymulacji negatywnych bod Ņ ców, które wyst ħ puj Ģ przy nadwra Ň liwo Ļ ci układu zmysłów np.
nadpobudliwo Ļ ci ruchowej, trudno Ļ ciach w koncentracji uwagi, oraz dostarczaniu bardzo
silnych, ró Ň norodnych bod Ņ ców przy niedostatecznej wra Ň liwo Ļ ci układu zmysłów np.;
zaburzeniach ruchowych, percepcji i koordynacji.
Jean Ayres w swojej metodzie rehabilitacyjnej skupiła uwag ħ nie tylko na sposobach
post ħ powania z dzieckiem, u którego wyst ħ puj Ģ zaburzenia układu nerwowego, ale równie Ň
na zaburzeniach emocjonalnych, wynikaj Ģ cych z nieustannego poczucia niepewno Ļ ci. Uwa Ň a,
Ň e neurologiczne zaburzenia s Ģ dostatecznym upo Ļ ledzeniem, ale na szczycie tych zaburze ı
dziecko zwykle ma dodatkowe upo Ļ ledzenie, którym jest negatywne samowyobra Ň enie.
Istniej Ģ trzy przyczyny negatywnego samowyobra Ň enia: to, w jaki sposób funkcjonuje układ
nerwowy, poczucie frustracji i niewystarczalno Ļ ci, które pojawia si ħ wtedy gdy dziecko nie
potrafi wykona ę dobrze czego Ļ oraz gdy inni ludzie negatywnie reaguj Ģ na to, co dziecko
zrobiło .
Stymulacja dziecka polega na dostarczaniu odpowiednich bod Ņ ców poszczególnym zmysłom
najcz ħĻ ciej podczas zabawy lub wykonywania okre Ļ lonego zadania. W rehabilitacji bior Ģ
udział przede wszystkim rodzice, którzy otrzymuj Ģ od terapeuty wskazówki i zalecenia
dotycz Ģ ce zasad post ħ powania z ich dzieckiem. Jednak rodzice bez fachowej pomocy
specjalistów i wykorzystania odpowiedniego sprz ħ tu rehabilitacyjnego nie s Ģ w stanie
samodzielnie pomóc swojemu dziecku. Wraz z nimi współpracuj Ģ psycholodzy, pedagodzy,
logopedzi oraz rehabilitanci. W województwie katowickim tylko jeden O Ļ rodek
Rehabilitacyjno-Wychowawczy (ul. Uła ı ska 5a w Katowicach) ma prawie całkowicie
wyposa Ň on Ģ sal ħ rehabilitacyjn Ģ do SI.
Wi ħ kszo Ļę o Ļ rodków specjalistycznych województwa dysponuje odpowiednim sprz ħ tem
rehabilitacyjnym, umo Ň liwiaj Ģ cym wykorzystywanie tylko elementów terapii SI w
rehabilitacji dzieci. Spowodowane jest to brakiem Ļ rodków finansowych, odpowiednio
du Ň ych sal w których mo Ň na zainstalowa ę specjalistyczny sprz ħ t, a tak Ň e niewielk Ģ liczb ħ
terapeutów maj Ģ cych odpowiednie kwalifikacje pozwalaj Ģ ce pracowa ę t Ģ metod Ģ . Ze wzgl ħ du
na zabawowy charakter terapii elementy metody SI ch ħ tnie s Ģ wykorzystywane przez
terapeutów i rodziców w pracy z dzie ę mi.
http://pieciek.w.interia.pl/rehabilitacja.html
1
SI
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin