Międzynarodowe organizacje hotelowe.Mają za zadanie obronę interesów właścicieli hoteli, wymianę doświadczeń oraz ujednolicanie poziomu i jakości świadczonych usług w swoich zakładach hotelarskich. Organizacje hotelarskie uczestniczą min w ustalaniu kategoryzacji hoteli, wydają własne czasopisma, ustalają warunki współpracy z biurami podróży, zajmują się szkoleniem osób zatrudnionych w hotelach, organizuj wymianę doświadczeń z innymi krajami itp.Krajowe organizacje:Polskie Zrzeszenie Hoteli1.HistoriaRodowód Polskiego Zrzeszenia Hoteli jest odległy i bogaty w inicjatywy polskich hotelarzy, którzy już w końcu 1927 roku przystąpili do tworzenia Naczelnej Organizacji Polskiego Przemysły Hotelarskiego (NOPPH). Po zatwierdzeniu statutu w 1928 roku organizacja ta działała bardzo aktywnie w kraju i na płaszczyźnie międzynarodowej aż do wybuchu II wojny światowej. Okres po zakończeniu II wojny światowej to wysiłki na rzecz odbudowy i utrzymania stanu bazy hotelowej w wyniszczonym kraju. Początki działalności turystycznej i związanej z tym aktywności środowisk hotelarskich datuje się po roku 1956 kiedy to powstają pierwsze biura podróży, rozwija się turystyka przyjazdowa do Polski. Reprezentuje blisko 9000 obiektów hotelarskich.Zrzeszenie Polskich Hoteli Turystycznych powstało z inicjatywy trzech grup skupiających działaczy-hotelarzy:- Zakład Prawnych i Ekonomicznych Zagadnień Turystyki SGPiS (1957 - 1961) - Centralny Zarząd Przedsiębiorstw Usługowych ORBIS (1958 - 1959) - Główny Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki (1961 - 1962)Prace Zespołu Roboczego GKKFiT doprowadziły do powstania Zrzeszenia Polskich Hoteli Turystycznych. Miało to miejsce 19 stycznia 1962 roku w klubie hotelu Orbis - Grand w Warszawie.Cele i zadania ZPHT/PZH zostały określone jako:- wspieranie rozwoju hotelarstwa i stwarzanie warunków do modernizacji i unowocześniania obiektów hotelarskich w kraju, - rozwijanie i utrwalanie etyki zawodowej hotelarzy i tradycji polskiej gościnności, - ochrony interesów zawodowych hotelarzy, gastronomików, pracowników turystyki i ośrodków wypoczynkowych, zakładowych itp., - upowszechnianie wiedzy zawodowej, szkolenie i kształcenie kadr dla potrzeb branży oraz wspieranie badań naukowych w tej dziedzinie, - reprezentowanie polskiego hotelarstwa w kraju i za granicą.- kreowanie właściwej opinii o branży hotelarskiej,- prowadzenie działalności wydawniczej (informatory, czasopisma, literatura),- udział w kategoryzacji zakładów hotelarskich,- organizowanie targów, konferencji, wystaw (Międzynarodowe Targi Hotelarstwa i Gastronomii Trend Hotel),- czynny udział w krajowych i międzynarodowych zjazdach, konferencjach, konkursach, wystawach,- występowanie do jednostek administracji państwowej i samorządowej z inicjatywą dotyczącą regulacji prawnych, finansowych i innych mających związek z działalnością zrzeszenia.Aktualność tych celów i zadań pozostaje także w bieżących latach i ich realizacji poświęcone są wysiłki ogromnej rzeszy działaczy społecznych Polskiego Zrzeszenia Hoteli w całym kraju.2.Komisje PZH- Komisje problemowe Polskiego Zrzeszenia Hoteli- Komisja Usług Hotelarskich- Komisja Gastronomiczna- Komisja Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego- Komisja Wyposażenia i Techniki- Komisja Prawno-Ekonomiczna- Konwent Rekomendacji Zakładów Hotelarskich i Gastronomicznych- Konwent Produktów Rekomendowanych dla Hoteli- Konwent Produktów Rekomendowanych dla Gastronomii3.Członkowie zrzeszenia dzielą się na:- członkowie zwyczajni mogą nimi być hotelarze i gastronomicy, nauczyciele szkół hotelasko-gastrstronomicznych oraz osoby fizyczne zainteresowane polskim hotelarstwem i gastronomią.- członkowie wspierający osoby prawne prowadzące zakłady hotelarskie i gastronomiczne, stowarzyszenia branżowe oraz inne osoby prawne zainteresowane rozwojem turystyki, hotelarstwa i gastronomii.- członkowie honorowi osoby fizyczne szczególnie zasłużone dla rozwoju hotelarstwa i gastronomii.4.Władze zrzeszenia:- ogólne zebranie zrzeszenia (najwyższa władza zrzeszenia). Władzą zarządzającą i wykonawczą RADA ZRZESZENIA.- Organem rady zrzeszenia jest Prezydium Rady Zrzeszenia. Ponadto występuje Sąd koleżeński i Komisja Rewizyjna.- Organami doradczymi i pomocniczymi są komisje problemowe: Komisja Usług Hotelarskich, Komisja Gastronomiczna, Komisja Organizacyjno-Prawna, Komisja Rekomendacji Zakładów Hotelarskich i Gastronomicznych, Komisja Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego.5.Fundusze Zrzeszenia pochodzą z następujących źródeł:- składek członkowskich,- dochodów z własnej działalności,- dochody z majątku zrzeszenia,- dotacji, darowizn, spadków, zapisów i ofiarności publicznej.POLSKA IZBA HOTELARSTWA Jest dobrowolnie powstałą organizacją zrzeszającą przedsiębiorców i organizacje świadczące usługi hotelarskie (w rozumieniu ustawy z 97r o usługach tur.), działające na rzecz hotelarstwa. Siedzibą Izby jest Warszawa. Izba posiada osobowość prawną a podstawowym zadaniem jest reprezentowanie i ochrona wspólnych interesów członków izby. Izba kształtuje i upowszechnia zasady etyki zawodowej działalności hotelarskiej, wydaje opinie o projektach rozwiązań dotyczących funkcjonowania turystyki i hotelarstwa. Izba dokonuje ocen funkcjonowania przepisów prawa dot. prowadzenia działalności gospodarczej.1.Zadania Izby:- podejmowanie działań na rzecz tworzenia warunków rozwoju hotelarstwa w Polsce w tym wspieranie inicjatyw gospodarczych,- organizowanie wymiany informacji między przedsiębiorstwami hotelowymi,- organizowanie seminariów, kongresów itp.,- upowszechnianie wiedzy na temat działalności gospodarczej,- wydawanie opinii i ekspertyz w sprawach związanych z działalnością hotelarską,- popieranie działań inwestycyjnych w hotelarstwie.2.Członkami Izby mogą być przedsiębiorcy krajowi, a także zagraniczni.Najważniejszymi organami Izby są ? walne zgromadzenie członków, zarząd Izby, komisja rewizyjna.3.Zarząd ze swego grona wybiera prezesa zarządu i jednego wice prezesa.Majątek Izby tworzą wpłaty ze składek członkowskich, dobrowolne wpłaty członków izby, wpływy z prowadzonej działalności gospodarczej, darowizny i spadki.4.Polska Izba Hotelarstwa, zwana dalej "Izbą", jest dobrowolnie powstałą organizacją zrzeszającą przedsiębiorców świadczących usługi hotelarskie oraz przedsiębiorców i organizacje działające na rzecz hotelarstwa, zwanych dalej "przedsiębiorcami".- Izba działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.- Siedzibą Izby jest miasto stołeczne Warszawa.- Izba posiada osobowość prawną.- Izba działa na podstawie ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz.U. Nr 35, poz. 1952 z późn. zmianami).- Podstawowym zadaniem Izby jest reprezentowanie i ochrona wspólnych interesów członków Izby.- Izba kształtuje i upowszechnia zasady etyki zawodowej w działalności hotelarskiej.- Izba wydaje opinie o projektach rozwiązań dotyczących funkcjonowania hotelarstwa oraz bierze udział w przygotowywaniu projektów aktów prawnych z tego zakresu. Izba dokonuje ocen funkcjonowania przepisów prawa dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej.- Działalność Izby służy rozwojowi hotelarstwa w interesie gospodarki krajowej.- Do zadań Izby należy w szczególności:1. podejmowanie działań na rzecz tworzenia warunków rozwoju hotelarstwa w Polsce, w tym inicjowanie wobec uprawnionych organów odpowiednich rozwiązań ustawodawczych oraz zmian w przepisach obowiązujących, 2. wspieranie inicjatyw gospodarczych w hotelarstwie, 3. popieranie kształcenia zawodowego w zakresie hotelarstwa, organizowanie praktyk szkoleniowych dla uczniów, studentów i pracowników hoteli, 4. doskonalenie wiedzy zawodowej poprzez organizowanie kursów, dokształcania zawodowego, 5. organizowanie i prowadzenie szkól hotelarskich, wyższych i średnich, 6. organizowanie dyskusji zawodowych w postaci zebrań, seminariów, kongresów, 7. organizowanie wymiany informacji między przedsiębiorstwami i hotelami, 8. wydawanie opinii i ekspertyz oraz delegowanie na zaproszenie organów państwowych swoich przedstawicieli do uczestniczenia w pracach instytucji doradczo-opiniodawczych w sprawach związanych z działalnością hotelarską i gastronomiczną 9. informowanie o funkcjonowaniu hoteli oraz prowadzenie działalności upowszechniającej wiedzę na temat działalności hotelarskiej i gastronomicznej, 10. popieranie działań inwestycyjnych w hotelarstwie.Międzynarodowe organizacje:IHA (International Hotel Association) to Międzynarodowe Zrzeszenie Hoteli, powstało w 1946 roku z połączenia dwóch organizacji hotelarskich z siedzibami I w Kolonii, II w Londynie. IHA przyjęło za dewizę swoich działań starorzymskie hasło ?dla gospodarza gość jest święty?.Zadania AIH (celem powstania organizacji międzynarodowych jest):-ochrona interesów zrzeszonych jej członków,- integracja i zrzeszanie narodowych organizacji hotelarskich na całym świecie,- prowadzenie wspólnej polityki w zakresie warunków pracy w hotelach, polityki zatrudnienia i wynagradzanie pracowników,- wydawanie materiałów informacyjnych (czasopisma, skrypty, spisy itp.),- szkolenie i podnoszenie kwalifikacji pracowników branży hotelarskiej,- prowadzenie analiz dotyczących skuteczności działania obiektów hotelarskich na poszczególnych rynkach (osiąganie zysków).IHA jest reprezentacyjnym rzecznikiem interesów przemysłu hotelarskiego. Jego działalność przyczynia się do kształtowania pozytywnego stosunku do zawodu hotelarza i problematyki związanej z hotelarstwem.IH-RA- Miedzynarodowe stowarzyszenie Hoteli I Restauracji (International Hotel and Restaurant Association)Założona w 1946 roku z siedzibą we Francji(zrzesza niezależnych członków)Jej zadaniem jest promocja i ochrona interesów hoteli i restauracji na świecie. Instytucja oferuje pomoc jej członkom w poszerzaniu ich działalności i wiedzy na skalę światową.W jej skład wchodzą najstarsze i najaktywniejsze organizacje hotelarskie na świecie. Organizacja powstała w 1946 roku w LondynieHOTREC- Konfederacja Narodowych Organizacji Hoteli, Restauracji, Kawiarni w krajach UE i europejskiego obszaru ekonomicznego z siedzibą w Brukseli zrzesza obecnie 39 organizacji branżowych z 24 krajów. Aktywność jej jest niezwykle szeroka i ważna dla funkcjonowania branży hotelarsko - gastronomicznej w Unii Europejskiej. HOTREC uczestniczy również w negocjacjach pomiędzy związkami zawodowymi a pracodawcami sektora hotelarsko - gastronomicznego.Światowa Organizacja Turystyki (ang. United Nations World Tourism Organization, UNWTO) - międzynarodowa organizacja powiązana z ONZ, zajmująca się kwestiami związanymi z turystyką, m.in. statystykami ruchu turystycznego. Powstała w 1975 z przekształcenia Międzynarodowego Związku Oficjalnych Organizacji Turystycznych (UIOOT). Jej siedziba znajduje się w Madrycie. Cele:- działanie na rzecz popierania, ułatwiania i rozwoju turystyki na świecie, jako dziedziny stymulującej przedsiębiorczość rozwój gospodarczy, a także sprzyjającej wzajemnemu zrozumieniu się narodów- służy pomocą i radą w tej dziedzinie rządom państw członkowskich - współpraca z wyspecjalizowanymi agendami ONZ realizując tzw. ?Program Rozwoju?.- zwracanie szczególnej uwagi na rozwój turystyki w krajach rozwijających się - udoskonalanie statystyk turystycznychWTO należy do najważniejszych organizacji międzynarodowych. W 2004 zrzeszała 144 państwa reprezentowane przez turystyczne organizacje rządowe.Z powodu częstego mylenia World Tourism Organization z World Trade Organization, Generalne Zgromadzenie postanowiło zmienić skrót na UNWTO (jego pierwsze litery oznaczają United Nations)HO-RE-CA- Międzynarodowy Związek Krajowych Organizacji Hotelarskich, Restauracyjnych i Kawiarnianych (Inernational Union of National Associations of Hotel, Restaurant and Cafe Keepers) ? jest mniej liczna, jej członkami zwyczajnymi są krajowe zrzeszenia hotelarsko- gastronomiczne. Z Polski członkami tej organizacji było Zrzeszenie Polskich Hoteli Turystycznych i 30 hoteli Orbis. Obecnie członkami HO-RE-CA jest 1400 hoteli i restauracji należących do 39 krajowych zrzeszeń hotelarskich. Siedzibą władz jest obecnie Wiedeń.
kajo_83