Podstawy edytorstwa wykład cz V.pdf

(233 KB) Pobierz
Wprowadzenie publikacji do planu wydawniczego i budżetowanie publikacji
Wprowadzenie publikacji do planu wydawniczego i budżetowanie
publikacji
1. Przygotowanie dokumentacji
2. Konsultacja z działem marketingu i sprzedaży [nasze wewnętrzne oceny
przydatności i zewnętrzne recenzje mamy już gotowe – w dok. w pkt. 1]
Wydawnictwo, zwłaszcza duże, niebędące rodzinną firmą nie może funkcjonować
na żywioł 1 , konieczna jest szczegółowa dokumentacja oparta na rzetelnej analizie.
3. Postawienie na kolegium wydawniczym
Przebieg kolegium:
a. Redaktor prowadzący prezentuje proponowaną publikację, opowiada o
niej i o jej autorach, przedstawia ją na tle publikacji z danej dziedziny
b. Marketingowiec przedstawia prognozę i dynamikę sprzedaży oraz plan
działań promocyjnych
c. Dyskusja
d. Zatwierdzenie książki do planu wydawniczego lub odrzucenie ew.
odesłanie do poprawek / zmian.
Dokumentacja na kolegium wydawnicze:
1. Kalkulacja księgowa (budżet wstępny)
2. Karta książki – podstawowe informacje o danym tytule
3. Konspekt lub maszynopis
4. Recenzje zewnętrzne i ew. opinia wewnętrzna wydawnictwa
5. Opinia marketingowo-handlowa
6. Opis serii – gdzie umieścić i jak wygląda
7. Kwestionariusz autorski / informacja o autorze
Karta książki :
1. Symbol redakcji i nazwisko redaktora
2. Nr projektu – tutaj nr księgowy
3. Zmiana tytułu, gdy tytuł jest roboczy – ślad tego, co się dzieje z tytułem w toku
prac
4. Redaktor naukowy w pracy zbiorowej
5. Ilość tomów
6. Objętość w arkuszach wydawniczych – 1 ark. wyd. = 40 tys. znaków, tekst
autorski wraz z elementami dodatkowymi, indeksami, żywą paginą etc.
7. ISBN, w wyd. wielotomowych również ISBN tomu – wówczas są dwa, jeden
wspólny dla wszystkich oraz dodatkowy, inny dla każdego tomu
8. Rodzaj publikacji – podręcznik akademicki, książeczka dla dzieci, biografia,
tomik poezji
9. Klasyfikacja tematyczna – wg BN, potrzebna przy tworzeniu katalogów i
bibliografii narodowej
10. Instytucja dotująca
11. Informacje o oryginale przy tłumaczeniach
1 na zasadzie: Szef interesuje się samolotami, więc wydajemy tylko publikacje o lotnictwie
12. Poprzednie wydania: nr ostatniego wyd., data, nakła d 2 , cen y 3 , aktualny zapas 4
13. Informacje, które redaktor proponuje włączyć – e.g. dodatkowe wyposażenie
Członkowie kolegium wydawniczego muszą wiedzieć to, co wie redaktor inicjujący:
14. dlaczego ta książka?
15. autor – główne informacje
16. odbiorcy – dla kogo?
17. wszystkie informacje pozyskane w czasie pozyskiwania tytułu
18. jakie książki można uznać za wspomagające – wspólna akcja promocyjna,
możliwość sprzedaży w pakietach
19. konkurencja – co jest na rynku, z czym się spotkamy, a dokładniej, z kim się
zderzymy Ważne są ceny publikacji konkurencyjnych – jeżeli nasza książka
będzie dużo droższa od wielu innych publikacji z tej dziedziny, to choć byłaby
lepsza, nikt jej nie kupi... 5
20. Czas życia książki – jak długo książka może funkcjonować bez uzupełnień i
zmian – ergo jak długo pozostaje aktualna – pierwsze wydanie kosztuje dużo
[praca autora, redaktora, korekty etc.], dodruki to właściwie tylko koszty
produkcji, ale bez opracowania. Niestety nie możemy przewidzieć wszystkich
rewolucji w nauce, które mogą uczynić naszą książkę przedpotopową 6 .
21. Kanały sprzedaży – uwzględniamy te, które odbiegają od standardowych, co jest
istotne zwłaszcza przy książkach specjalistycznych – podręcznik
anatomopatologii nie będzie leżał w „Librze” czy w „Prusie” na środku
wystawy…
22. Po tych informacjach następuje litania podpisów i data
Przykład wypełnienia karty książki - vide załącznik 2 na końcu tekstu
Opinia marketingowa – przewiduje ile uda się sprzedać w poszczególnych latach przy
określonych działaniach promocyjnych i danej sytuacji rynkowej.
1. Parametry wydawnictwa
2. Odbiorcy
3. Konkurencja
4. Prognoza sprzedaży
5. Opinia marketingu
6. Propozycje promocyjne [recenzje w prasie ogólnej lub specjalistycznej, wywiady,
spotkania z autorami etc.]
2 dobre uzasadnienie wznowienia, zwłaszcza przy wartościowych publikacjach wydanych RAZ w
tragicznie niskim nakładzie, e.g. A. Gieysztor – Zarys dziejów pisma łacińskiego , Warszawa 1973, nakład
3000 egz. [sic!].
3 przy wznowieniu starych wydań niepotrzebne z uwagi na denominację, inflację oraz zmiany kosztów
wytwarzania
4 przy książkach wydanych niedawno, które są rozkupywane i grozi wyczerpanie nakładu
5 Mein Kampf kosztowała 2x tyle, co przeciętna książka w Niemczech i z trudem sprzedano pierwszy
nakład 4000 egz.
6
zwłaszcza w medycynie, e.g. przyczyny wrzodów żołądka, czy w chemii i fizyce – odkrycia kolejnych
pierwiastków transuranowych
Dotychczasowa sprzedaż wyrobów podobnych
Autor [A. Świderkówna] lub tematyka [II wojna, Katyń, nazizm]
Podsumowanie, jak sprzedawały się w poszczególnych latach – e.g. książki A.
Świderkówny po śmierci Autorki wykazywały wzrost sprzedaży, choć uprzednio
dał się odczuć wyraźny spadek.
Zwroty – większa sieć czasem zatowaruje 7 coś z prawem zwrotu, do tego dochodzą
egzemplarze uszkodzone
Opis serii
1. Co to za seria – popularna 8 , podręczniki 9 , źródła 10 , książka „dla Opornych” 11 ?
2. Wygląd, tematyka 12 , zagadnienia
3. Częstotliwość wydawania
4. Sprzedaż i promocja
5. Informacja o autorach
6. Konstrukcja podręcznika [jeżeli dotyczy]
7. Założenia edytorskie
Konieczność planowania: tego, co już wydane, co w produkcji, co dopiero się ukaże
Lokomotywa serii – ma „ciągnąć” serię, stanowić „wisienkę na torcie”, główny
wybijający się hit, dzięki któremu inne książki w serii świecą światłem odbitym. Gdy
wydajemy kilka książek na rok, to jedna powinna być hitem – ludzie lubią kompletować
serie, często przymkną oko na pojedynczy gniot, gdy w serii ukazał się także bestseller,
ale należy ludziom przypominać o serii, stąd ważna jest regularność i względnie krótkie
okresy między poszczególnymi elementami serii
Kwestionariusz autorski – vide Załącznik 1
Charakterystyka książki z punktu widzenia autora – dla kogo i po co? Co sam
autor sądzi o swoim dziele? Co uważa za zalety? Jakie publikacje są
konkurencyjne – to najlepiej wie sam autor [nie znoszę Jaczynowskiej, grrrrr…!]
Sugestie promocyjne
o Lista instytucji, towarzystw, osób, którym meldować o ukazaniu się
pozycji
o Tytuły czasopism, w których powinny ukazać się recenzje
o Jakim wydawnictwom naukowym powinno towarzyszyć ukazanie się
książki oraz jej reklama?
Czy wyraża zgodę na osobisty udział w akcji promocyjnej?
Autor może tu napisać WSZYSTKO, nawet, że jego książka jest bezkonkurencyjna i w
ogóle „de-best” i stanowi przewrót iście kopernikański
7 uroczy neologizm
8 e.g. Klub Siedmiu Przygód [Sposób na Alcybiadesa, Podróż za jeden uśmiech]
9 e.g. seria Historia Powszechna [Manteuffel, Roztworowski, Żywczyński, Pajewski]
10 e.g. seria Biblioteka Wiedzy Wojskowej [G. Patton, Ch. de Gaulle]
11
e.g. D. Gookin, DOS dla Opornych , D. Lowe, Word 6 dla Opornych etc.
12 e.g. O wolność i niepodległość [Wojna bez walnej bitwy, Konfederacja barska]
Zastosowanie – nawet, gdy jest to podręcznik akademicki – kierunki na
uczelniach często zmieniają nazwy, pojawiają się też nowe 13 , niektóre książki
mogą być lekturami zastępczymi 14
Sugerowany nakład – porzuciliśmy to pytanie, wszyscy autorzy zawsze żądają
100 tysięcy, nawet, jeśli książka jest kupowana tylko przez np. 200 studentów
anglistyki rocznie.
Konsultacje z marketingiem i sprzedażą
1. Badanie rynku dla danej dziedziny lub konkretnego tytułu
Badania rynku są kosztowne, wymagają przygotowania merytorycznego i
czasochłonnych analiz, często wykonują je zewnętrzne firmy – dlatego nie
mają uzasadnienia ekonomicznego dla każdej książki, którą wydajemy w
nakładzie 1000 egz., co innego w wypadku wielkich cykli np. literatury
pięknej lub encyklopedii. Dlatego też w większości przypadków „badanie
rynku” z reguły opiera się na naszej wiedzy o rynku
2. Ocena szans rynkowych publikacji - co jest na rynku, jaki może być odbiór, jaka
reakcja rynku, e.g. wysunięcie pozycji konkurencyjnych 15
3. Publikacje konkurencyjne i wspomagające
4. Prognoza sprzedaży przewiduje, ile się sprzeda
Ocena dynamiki sprzedaży ma przewidzieć, w jakim tempie
postępować będzie sprzedaż. Największa sprzedaż panuje w
pierwszym kwartale, potem spada, księgarze niechętnie wracają do
wznawianych tytułów, książka po 3-4 miesiącach to staroć. Niestety
coraz więcej książek przestaje być wznawianych – jest to duża strata,
gdyż wydawnictwo poniosło koszty, autor się napracował, napisał,
nawprowadzał poprawek, sprzedaż pierwszego wydania jeszcze z
reguły nie zwróciła 100% kosztów, dodruk byłby tani [vide wyżej] a
tu ZONK! A praktycznie dopiero przy II wydaniu autor i
wydawnictwo może odcinać kupony od tytułu…
5. Plan działań promocyjno-reklamowych
Informacja o planowanym dodruku jest prawem autora, gdyż może on chcieć
wprowadzić poprawki lub zmiany.
Są książki, które będą się zawsze sprzedawać [Biblia, Mickiewicz], ale niestety nie
wszystkie [Harry Potter, Sienkiewicz, Rodziewiczówna].
Koszty wydania książki – budżet wstępny projektu
1. Produkcyjne: papier, oprawa, usługa poligraficzna [druk]
2. Honoraryjne – autorskie: autor, tłumacz, ew. licencjodawca, autorzy wstępu,
bibliografii, indeksów etc., grafik projektujący okładkę, fotografik gdy specjalnie
zamawiamy zdjęcia, ilustrator rysujący smoki w bajkach, kartograf do map etc.
3. Prace zlecone – redaktor naukowy, merytoryczny, recenzent, korektor etc.
13 europeistyka albo mój ulubiony CŚ [Cywilizacja Śródziemnomorska] – z braku specjalistycznych
podręczników można zastosować ogólne opracowania dot. historii, politologii i dziejów kultury
14 polemiczna książka Ziółka używana w IH UW jako podręcznik historii starożytnego Rzymu, choć Autor
zgrzyta zębami [studenci też…]
15 Widząc nową książkę Ziółka Jaczynowska zaraz rzuca się do maszyny i pisze pozycję konkurencyjną
4. Reklama i promocja - odgórnie przydzielany procent kosztów lub ustalane
oddzielnie dla wydawnictw specjalnych
5. Magazynowanie i dystrybucja
składowanie jest drogie, lepiej wydać mniejszy nakład i dodrukować, niż
drukować do magazynów, zwłaszcza, że podatek płaci się od produkcji
wykonanej, a nie sprzedanej
egzemplarze okazowe oraz darmowe dla autorów i redaktorów, informacje
dla księgarzy, transport etc.
6. Koszty własne – utrzymanie firmy i pracowników etatowych
7. Zysk wydawcy
Tabela kosztów:
kategoria kosztów jedn. miary
koszty redakcji ark. wyd.
koszty działów pomocniczych ryczałt
naświetlanie ryczałt
wynajem studia ryczałt
autorzy inni ryczałt
konsultant ryczałt
redaktor naukowy ark. wyd.
recenzent ark. wyd.
Indeks Ark. wyd.
Grafik ryczałt
Prawa do zdjęć i ilustracji szt.
Prawa do map szt.
opracowanie redakcyjne w tym korekty red. ark. wyd.
opracowanie leksykograficzne ark. wyd.
opracowanie techniczne w tym korekty red. techn. ark. wyd.
sczytywanie
ark. wyd.
Koszta konsultacji zależą od typu książki i dziedziny – im bardziej elitarna, tym wyższe
[mniej jest hungarystów niż anglistów]
Podobnie koszt recenzji – zależny jest od stopnia szczegółowości samej recenzji i
stopnia trudności publikacji [podręcznik szkolny, akademicki, książka popularna]
Indeksy ceni się wg objętości książki, np. indeks do książki 20 ark będzie tańszy niż do
opasłego tomiszcza 50 ark. Najdroższe są indeksy rzeczowe, gdyż wówczas trzeba
najbardziej wgłębić się w teks t 16 .
Grafik otrzymuje wynagrodzenie za wykonanie okładki
Mapy – wykonanie i kupno praw do nich
Opracowanie leksyki – przy słownikach i encyklopediach
Sczytywanie – sprawdzanie, czy coś nie zgubiło się przy składaniu.
16
Indeksy osób i nazw geograficznych można wykonać na upartego wyszukiwarką MS Word – przyp. red.
175860317.001.png 175860317.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin