Thubten Cziedryn - Buddyzm dla początkujących.pdf

(668 KB) Pobierz
7206220 UNPDF
Buddyzm dla początkujących
THE DALAI LAMA
Słowo wstępne
Z radością przyjąłem wiadomość o ukazaniu się Buddyzmu
dla początkujących autorstwa Thubten Cziedryn. Książka
powstała głównie z myślą o tych, którzy pragną zrozumieć
podstawowe zasady buddyzmu i dowiedzieć się, jak moż­
na wcielić je w życie. Chciałbym im w kilku słowach dora­
dzić, jaki powinien być ich stosunek do buddyzmu.
Na początku trzeba być sceptykiem — dużo pytać
i sprawdzać, czy dobrze rozumiemy otrzymywane nauki.
Dopiero wtedy można im zaufać. Sam Budda w rozmo­
wach z uczniami zalecał poddawanie jego nauk gruntow­
nej analizie, przestrzegał przed ślepą wiarą i bezmyślnym
oddaniem. Podstawą zaufania musi zatem być rozsądek. To
on umacnia w nas przekonanie do praktyki, dzięki niemu
nabieramy zaufania do własnego doświadczenia. Im bar­
dziej kierujemy się w myśleniu rozsądkiem, tym więcej
nabieramy pewności, co z kolei rozwija nasze doświadcze­
nie, w wyniku czego umacnia się nasza wiara.
XIV Dalajlama Tenzin Giaco
7206220.001.png 7206220.002.png
Przedmowa
Byłam już od kilku dni w Singapurze, gdy do moich drzwi
zapukał młody człowiek. „Czy mógłbym cię spytać o parę
rzeczy związanych z buddyzmem?" — zagadnął. Usiedli­
śmy i zaczęliśmy rozmawiać. Niektóre z jego pytań słysza­
łam już wcześniej od ludzi z Zachodu, którzy stykali się
z buddyzmem po raz pierwszy. Inne były typowe dla miesz­
kańców Azji, wychowanych w społeczeństwie, w którym
— zgodnie z powszechnym przekonaniem — buddyzm
ma dużo wspólnego z tradycyjnymi wierzeniami ludowy­
mi. Kiedy zaczęłam nauczać w Singapurze, zauważyłam,
że większość ludzi zadaje podobne pytania.
Wkrótce potem odwiedził mnie inny człowiek, który
w trakcie rozmowy powiedział: „Chcemy słuchać nauk Bud­
dy wykładanych codziennym, zwyczajnym językiem, jasno
i zwięźle — bez tych wszystkich niezrozumiałych termi­
nów w pali i sanskrycie. Może napisałabyś taką książkę?
Mógłbym ci pomóc".
Pomysłodawcami tej książki są więc moi obaj rozmów­
cy-. Li Sju Czeng i Robert Gwee. Została ona wydana w 1988
roku nakładem Ośrodka Buddyjskiego „Amitabha" — nosi­
ła wówczas tytuł / Wonder Why. Z biegiem czasu czytelni­
cy zadawali mi dalsze, nowe pytania — zostały one włą­
czone do obecnego wydania.
Zadawanie pytań to zdrowy odruch. Możemy dzięki nie­
mu wyjaśnić wątpliwości i uzyskać nowe informacje. Wie­
lu ludzi dręczą podobne problemy, dlatego też wielu
10
Przedmowa
moich słuchaczy — zbyt nieśmiałych, by pytać osobiście
— powitało z wdzięcznością książkową wersję odpowie­
dzi na te pytania.
Osobiście jednak uważam, że bliższe duchowej prakty­
ce jest stawianie pytań niż otrzymywanie odpowiedzi. Po­
szukiwanie jedynie słusznej odpowiedzi wynika często
z pragnienia, by życie — o którym mówi się przecież, że
płynie — stało się czymś trwałym, pewnym i stabilnym.
Taka postawa może prowadzić do sztywności i ciasnoty
umysłowej, a także nietolerancji. Tymczasem odkrywanie
stale nowych przejawów dręczącego nas problemu pozwala
na żywy kontakt z tajemnicą życia. Dzięki wątpliwościom
oswajamy się z nieuchwytną naturą istnienia i zyskujemy
umiejętność widzenia rzeczy z różnych stron. A zatem, choć
książka ta udziela odpowiedzi na pytania, powinniśmy roz­
myślać nad jednymi i drugimi, powracać do nich wciąż od
nowa, dostrzegać coraz to nowe ich aspekty i uzyskane
zrozumienie wcielać w życie.
Książka Buddyzm dla początkujących powstała z myślą
o tych, którzy interesują się buddyzmem, jak również
o tych, którzy praktykują go od lat, lecz pewne kwestie są
dla nich ciągle nie dość jasne. Pierwsze tłumaczenia bud­
dyjskich tekstów ukazały się na Zachodzie dziesiątki lat
temu; ich język był często niejasny, co niejednokrotnie pro­
wadziło do nieporozumień — nawet wśród tych, którzy
profesjonalnie zajmują się buddyzmem jako wykładowcy
wyższych uczelni. Mam nadzieję, że moja książka będzie
pomocna zarówno dla nauczycieli, jak i dla uczniów.
Można ją czytać od deski do deski łub też zacząć od
razu od rozdziału, który wydaje się nam interesujący. Nie
jest to bowiem spójny wykład podstaw buddyzmu, lecz
próba wyjaśnienia wątpliwości, spojrzenia z buddyjskiego
punktu widzenia na niektóre problemy współczesności oraz
pobudzenia ciekawości i dociekliwości czytelników.
Podziękowania
Wyrazy mojego najgłębszego szacunku i wdzięczność kie­
ruję do buddów. Dziękuję wszystkim moim nauczycielom,
w szczególności Jego Świątobliwości Dalajlamie, Cenzabo-
wi Serkongowi Rinpocze oraz Zopie Rinpocze za ich nauki
i kierownictwo duchowe. Dziękuję także członkom Ośrod­
ka Buddyjskiego „Amitabha" w Singapurze oraz Stowarzy­
szenia Przyjaciół Dharmy w Seattle za inspirację i pomoc
przy pisaniu tej książki. Jestem też szczególnie wdzięczna
Monice Faulkner, która pomagała mi w pracach redakcyj­
nych. Odpowiedzialność za popełnione błędy ponoszę
wyłącznie ja sama.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin