BURCKHARDT JAKUB - KULTURA ODRODZENIA WE WŁOSZECH.doc

(3799 KB) Pobierz


JAKUB  BURCKHARDT

 

 

 

KULTURA
ODRODZENIA
WE WŁOSZECH

PRÓBA UJĘCIA

 

 

 

przełożyła
MARIA KRECZOWSKA

 

wstępem opatrzył
PROF. DR MIECZYSŁAW BRAHMER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZYTELNIK      1961


WSTĘP

 

Spośród wielkich epok w rozwoju kultury renesans, jak dotąd, najsilniej po-
ciągał artystów i uczonych. W.K. Ferguson (1948) wypełnił tom obszerny historią
kolejnych interpretacji Odrodzenia a nie był to pierwszy przegląd tego ro-
dzaju i z pewnością nie ostatni. Barwność widowiskowa i skala dramatycznych
napięć, intensywność przeżywania i twórcza wielostronność złożyły się na fascy-
nującą legendę, a niemniej z pewnością zaważyło tu przeświadczenie, że z Odro-
dzeniem zaczyna się nasza własna historia, wyraźna już genealogia człowieka
nowożytnego. Upowszechnienie się tej świadomości jest w ogromnej mierze dzie-
łem Jakuba Burckhardta.

Jego stuletnia już Kultura Odrodzenia ukazała się w roku 1860, wiemy
jednak, że w umyśle pisarza kształtowała się przez lata. Pierwszy jej zamysł
powstał jeszcze w roku 1847, z pobudki na pozór dość przypadkowej. Według
zwierzeń samego autora przyniosło ją odczytanie za pobytu w Rzymie Żywotów
Wespazjana da Bisticci. Ta seria portretów, w których światły księgarz Medy-
ceuszów przekazał rysy kilkudziesięciu współczesnych mu znakomitości, nie nale-
ży do szczególnie wybitnych zabytków renesansowej prozy, zachowała jednak wy-
razistość rzeczy widzianych i utrwalonych przez uważnego świadka. Stała się
ona przysłowiową iskrą, która roznieca ogień, przygotowaniem podjętego obecnie
dzieła były już bowiem wędrówki po Włoszech i poprzednie prace Burckhardta.
Z biegiem czasu a upłynęło go sporo początkowe plany ulegały zmianom
zasadniczym. Pierwotnie obraz Odrodzenia miał się stać zamknięciem dziejów
średniowiecza, których okazałym fragmentem by...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin