arkusz_Geografia_poziom_p_rok_2009_6157_MODEL.pdf

(176 KB) Pobierz
untitled
Egzamin maturalny
maj 2009
GEOGRAFIA
POZIOM PODSTAWOWY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
Geografia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 1.
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie obiektów przedstawionych w źródle
informacji geograficznej.
0−1
Zdający otrzymuje 1 punkt za rozpoznanie pasma górskiego i miejscowości na podstawie
mapy i fotografii.
Poprawna odpowiedź:
A. Łysogóry
B. Bodzentyn
Zadanie 2.
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie obiektów przedstawionych w źródle
informacji geograficznej.
0−2
Zdający otrzymuje 2 punkty za rozpoznanie na podstawie mapy czterech przedstawionych
opisem obiektów. Zdający otrzymuje 1 punkt za rozpoznanie dwóch lub trzech obiektów.
Poprawna odpowiedź:
Miejska Góra
Mokry Bór
Jodłowy Dwór
Kakonin
Zadanie 3.
Korzystanie z informacji
Odczytanie informacji geograficznych zapisanych
na mapie.
0−1
Zdający otrzymuje 1 punkt za odczytanie z mapy wysokości bezwzględnej wskazanego
miejsca.
Poprawna odpowiedź:
290 m n.p.m.
Zadanie 4.
Korzystanie z informacji
Wykorzystanie mapy do wykonania pomiarów
i obliczeń matematyczno-geograficznych.
0−1
Zdający otrzymuje 1 punkt za poprawny sposób obliczenia odległości w terenie na podstawie
skali mapy i podanie poprawnego wyniku.
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Odległość ma mapie: 4,2 cm
1 cm − 0,6 km
4,2 cm − x km
x = 2,5 km
Odległość w terenie wynosi 2,5 km
3
147512652.005.png 147512652.006.png
Geografia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 5.
Korzystanie z informacji
Selekcjonowanie informacji geograficznych według
określonego kryterium.
0−1
Zdający otrzymuje 1 punkt za wybranie dwóch wzniesień, na stokach których znajdują się
rumowiska skalne, zwane gołoborzami.
Poprawna odpowiedź:
Agata, Łysa Góra
Zadanie 6.
Tworzenie informacji
Uzasadnienie propozycji rozwiązania problemów
istniejących w środowisku geograficznym.
0−1
Zdający otrzymuje 1 punkt za uzasadnienie dwoma argumentami wyboru miejscowości
na miejsce noclegu i wyjścia na piesze wycieczki do Świętokrzyskiego Parku Narodowego.
Przykład poprawnej odpowiedzi:
● W Podłysicy znajdują się gospodarstwa agroturystyczne, które można wybrać na miejsce
noclegu.
● W bliskim sąsiedztwie Podłysicy przebiega szlak turystyczny, którym można dojść na Łysą
Górę lub na Łysicę.
Zadanie 7.
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie obiektów przedstawionych w źródle
informacji geograficznej.
0−2
Zdający otrzymuje 2 punkty za rozpoznanie na podstawie mapy czterech obiektów
zaznaczonych na profilu topograficznym. Zdający otrzymuje 1 punkt za rozpoznanie dwóch
lub trzech obiektów.
Poprawna odpowiedź:
Gajówka Rachtanka − 4
Granica obszaru ochrony ścisłej Łysica − 2
Granica Świętokrzyskiego Parku Narodowego − 5
Rzeka Czarna Woda − 3
Zadanie 8.
Korzystanie z informacji
Selekcjonowanie informacji według określonego
kryterium.
0−2
Zdający otrzymuje 1 punkt za podanie dwóch walorów przyrodniczych i 1 punkt za podanie
dwóch walorów pozaprzyrodniczych. Zdający otrzymuje 1 punkt za podanie jednego waloru
przyrodniczego i jednego pozaprzyrodniczego.
Przykład poprawnej odpowiedzi:
Walory przyrodnicze:
● rumowisko skalne (gołoborze)
● pomnik przyrody Buk Jagiełły
Walory pozaprzyrodnicze:
● Klasztor Świętego Krzyża
● Muzeum Starożytnego Hutnictwa w Nowej Słupi
4
147512652.007.png 147512652.008.png 147512652.001.png
Geografia – poziom podstawowy
Klucz punktowania odpowiedzi
Zadanie 9.
Tworzenie informacji
Zaproponowanie rozwiązania problemu istniejącego
w środowisku geograficznym.
0−2
Zdający otrzymuje 2 punkty za podanie trzech propozycji działań mających na celu
ograniczenie wpływu masowej turystyki na środowisko przyrodnicze wskazanego obszaru.
Zdający otrzymuje 1 punkt za podanie dwóch propozycji działań.
Przykład poprawnej odpowiedzi:
● Propagowanie właściwych zachowań turystów poprzez zamieszczanie stosownych
informacji na tablicach przy szlakach turystycznych.
● Uruchomienie systemu monitoringu szlaków turystycznych.
● Przeniesienie wystawy Świętokrzyskiego Parku Narodowego poza obszar ochrony ścisłej.
Zadanie 10.
a)
Korzystanie z informacji
Wykorzystanie wyników obserwacji astronomicznych
do określenia położenia obiektów w przestrzeni.
0−1
Zdający otrzymuje 1 punkt za podanie na podstawie rysunku długości trwania dnia w czasie
przesilenia letniego.
Poprawna odpowiedź:
24 godz.
b)
Korzystanie z informacji
Wykorzystanie wyników obserwacji astronomicznych
do określenia położenia obiektów w przestrzeni.
0−1
Zdający otrzymuje 1 punkt za wybranie na podstawie rysunku miejsca obserwacji
astronomicznych.
Poprawna odpowiedź:
koło podbiegunowe północne
Zadanie 11.
a)
Korzystanie z informacji
Rozpoznanie obiektów przedstawionych w źródle
informacji geograficznej.
0−1
Zdający otrzymuje 1 punkt za rozpoznanie na mapie synoptycznej trzech ośrodków ciśnienia.
Poprawna odpowiedź:
Od lewej: N, N, W
b)
Korzystanie z informacji
Selekcjonowanie informacji według określonego
kryterium.
0−1
Zdający otrzymuje 1 punkt za wybranie miasta, w którym wiatr wieje z największą
prędkością.
Poprawna odpowiedź:
Paryż
5
147512652.002.png 147512652.003.png 147512652.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin