Kr 01 Dwa podstawowe modele (2004).pdf

(279 KB) Pobierz
DC2-2004.p65
13
Kreacjonizm
Od redakcji:
Nasi wieloletni Czytelnicy pamiētajĎ publikowany przez kilka lat na āamach miesiēcznika Duch Czasîw, cykl artykuāîw
Mieczysāawa PAJEWSKIEGO, pn. Z problematyki biblijnego i naukowego kreacjonizmu. Potem materiaā ten
zostaā wydany w formie ksiĎıki (STWORZENIE CZY EWOLUCJA?, Wydawnictwo Duch Czasîw 1992), ktîra zostaāa
przyjēta z duıym zainteresowaniem i wysoko oceniona. Obecnie, korzystajĎc z ıyczliwoĥci i otwartoĥci Autora, rozpo-
czynamy publikacjē serii krîtkich tekstîw kreacjonistycznych, pod wspîlnym tytuāem Kreacjonizm.
Mieczysāaw Pajewski
Dwa podstawowe modele
IstniejĎ dwa, zasadniczo odmienne, skrajnie prze-
ciwne wyjaĥnienia pochodzenia Wszechĥwiata i ıy-
cia we Wszechĥwiecie. Kaıde z tych wyjaĥnieě
jest ĥwiatopoglĎdem czy filozofiĎ, filozofiĎ pocho-
dzenia i przeznaczenia, ıycia i sensu ıycia. Jed-
nym z tych ĥwiatopoglĎdîw jest naturalizm prze-
konanie, ıe Wszechĥwiat jest wewnētrznie zwar-
ty, ıe wszystkie ciĎgi przyczynowo-skutkowe nie
wykraczajĎ poza Wszechĥwiat. Najbardziej znanĎ
odmianĎ naturalizmu jest ewolucjonizm. Gāosi on,
ıe zarîwno sam Wszechĥwiat, jak i wszystko, co
w nim znajdujemy, bez wzglēdu na jego zāoıo-
noĥą, jest wynikiem dziaāania jedynie naturalnych
procesîw przyrodniczych. Prawa przyrody, czas
i przypadek to wszystko, czego ewolucjoniĥci po-
trzebujĎ, by wyjaĥnią istnienie i funkcjonowanie
kaıdego istniejĎcego ukāadu. SĎdzi siē czasami, ıe
ewolucjonizm odnosi siē tylko do ukāadîw oıy-
wionych. Ale to nieporozumienie. Wybitni ewolu-
cjoniĥci nie ukrywajĎ, ıe pojēcie to odnoszĎ do
caāego Wszechĥwiata i wszystkiego, co siē w nim
znajduje.
Obraz ĥwiata dzisiejszego czāowie-
ka zdominowany jest przez wiedzē, ıe
Wszechĥwiat, gwiazdy, Ziemia i wszyst-
kie byty oıywione ewoluowaāy w trak-
cie dāugiej historii, ktîra nie zostaāa za-
programowana czy z gîry wyznaczo-
na, historii ciĎgāej, stopniowej zmiany
ksztaātowanej przez bardziej lub mniej
kierunkowe procesy przyrodnicze
zgodne z prawami fizyki. Ewolucja
kosmiczna i ewolucja biologiczna majĎ
wiele wspîlnego. 2
a zgadzali siē z nim inni wielcy ewolucjoniĥci:
Ewolucja obejmuje wszystkie stadia
rozwoju Wszechĥwiata: rozwîj ko-
smiczny, biologiczny i ludzki czyli kul-
turowy. Wysiāki ograniczenia pojēcia
ewolucji do biologii sĎ nieuzasadnio-
ne. İycie jest wytworem ewolucji przy-
rody nieorganicznej, a czāowiek jest
wytworem ewolucji ıycia.
3
W ciĎgu stu lat od czasu powstania
darwinizmu pojēcie ewolucji stosowa-
no nie tylko do ĥwiata oıywionego, lecz
rîwnieı do nieoıywionego. Mîwimy
wiēc o ewolucji caāego Wszechĥwiata,
Ukāadu Sāonecznego i Ziemi (...).
1
Wedāug ewolucjonizmu wszystkie organizmy po-
wstaāy z jakiegoĥ jednokomîrkowego organizmu,
ktîry w zamierzchāej przeszāoĥci pojawiā siē w ĥwie-
cie nieoıywionym. PoglĎd ten G.A. Kerkut, brytyj-
ski ewolucjonista i fizjolog, nazwaā ogîlnĎ teoriĎ
ewolucji:
Takiego zdania jest najwiēkszy ıyjĎcy dziĥ ewo-
lucjonista, Ernst Mayr:
(...) teoria, ıe wszystkie formy ıy-
cia w ĥwiecie pochodzĎ od jednego
70016683.004.png 70016683.005.png 70016683.006.png 70016683.007.png 70016683.001.png 70016683.002.png
Kreacjonizm
14
įrîdāa, ktîry sam wywodzi siē z ja-
kiejĥ nieorganicznej formy.
4
nego, ale jako podstawowe istniejĎ tylko te dwa
modele. Najczēĥciej mîwi siē o ewolucjonizmie
i kreacjonizmie, ale teı przeciwstawia siē projekt
przypadkowi, teizm naturalizmowi i materiali-
zmowi, itd. Ostatecznie sĎ to tylko rîıne sposoby
wyraıania przekonania, ıe istniejĎ tylko dwa pod-
stawowe, alternatywne sposoby widzenia ĥwiata.
Drugim, alternatywnym i opozycyjnym wobec
pierwszego ĥwiatopoglĎdem, jest nadnaturalizm.
Nadnaturalizm kwestionuje przekonanie, ıe
Wszechĥwiat w jego materialnej znanej postaci jest
wszystkim, co istnieje. Najbardziej znanĎ postaciĎ
nadnaturalizmu jest kreacjonizm poglĎd, ıe sam
Wszechĥwiat, jak i pewne ukāady i struktury we-
wnĎtrz niego (ale nie wszystkie ani nawet nie wiēk-
szoĥą!) sĎ rezultatem projektu, celowego i rozmyĥl-
nego dziaāania nadnaturalnego (czyli nadprzyrodzo-
nego) Stwîrcy, ktîry od czasu do czasu ingeruje
bezpoĥrednio w bieg zdarzeě Wszechĥwiata. Wy-
mienia siē co najmniej trzy, a najczēĥciej znacznie
wiēcej kluczowych z punktu widzenia kreacjoni-
stîw momentîw w historii Wszechĥwiata: stwo-
rzenie ĥwiata, stworzenie ıycia i stworzenie czāo-
wieka. Dla kreacjonistîw wiēc Wszechĥwiat nie
jest wewnētrznie zwarty, nie wszystko, co w nim
istnieje, da siē wyjaĥnią przez odwoāanie siē do
ciĎgîw przyczyn i skutkîw mieszczĎcych siē w sa-
mym Wszechĥwiecie.
Aktywni
na tym polu byli inni, nieıyjĎcy juı ksiēıa profe-
sorowie Kazimierz Kāîsak, Szczepan Ĥlaga i Ka-
zimierz Kloskowski. Ale podobnie jak jest z trze-
ciĎ drogĎ w polityce takie stanowisko zamiast
spodziewanego āĎczenia zalet obu stanowisk, āĎ-
czy ich wady i stwarza nowe, ktîrych nie byāo.
c.d.n.
Mieczysāaw Pajewski miepaj@wp.pl
7
Ewolucjonizm i kreacjonizm sĎ dwoma jedyny-
mi moıliwymi ujēciami pochodzenia ĥwiata, ıycia
i czāowieka. StwierdzajĎ to zarîwno ewolucjoni-
ĥci,
T. Dobzhansky, F. Ayala, G. Stebbins and J. Valentine,
Evolution, W.H. Freeman, San Francisco 1977, s. 9.
2
Ernst Mayr, Evolution, Scientific American, Septem-
ber 1978, vol. 239, s. 47.
3
Jeden z tych dwu filozo-
ficznych modeli musi byą prawdziwy. Znaczy to,
ıe albo wszystko moına wyjaĥnią przy pomocy
samych tylko procesîw przyrodniczych, albo cze-
goĥ tak nie moına wyjaĥnią. Jeĥli wszystko moına
wyjaĥnią, prawdziwy jest ewolucjonizm. Jeĥli cze-
goĥ nie moına wyjaĥnią i da siē uzasadnią przeko-
nanie, ıe nigdy nie bēdzie moına tego wyjaĥnią
w ten sposîb, to mîwiĎ kreacjoniĥci moına
odwoāaą siē do czynnika nadnaturalnego. Bo prze-
cieı jakieĥ wyjaĥnienie musi istnieą.
MogĎ istnieą i istniejĎ rozmaite odmiany mode-
lu ewolucjonistycznego i modelu kreacjonistycz-
jak i kreacjoniĥci.
6
Theodosius Dobzhansky, Changing Man, Science, Ja-
nuary 1967, vol. 155, no. 3761, s. 409 [409-415].
4
George A. Kerkut, The Implications of Evolution,
Pergamon, London 1960, s. 157.
5 Na przykāad George Wald, The Origin of Life, w:
Mary Elizabeth Bowen and Joseph A. Mazzeo (eds.), Wri-
ting About Science, Oxford University Press, New York
1979, s. 289.
6
Np. R.L. Wysong, The Creation-Evolution Contro-
versy, Inquiry Press, East Lansing, MI 1997 (1976), s. 5.
7
Por. Jîzef İyciěski, Bîg i ewolucja. Podstawowe
pytania ewolucjonizmu chrzeĥcijaěskiego, Towarzy-
stwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego,
Lublin 2002.
Ewolucjonizm najczēĥciej (ale nie wyāĎcznie!)
wiĎıe siē z naukowym obrazem ĥwiata, kreacjo-
nizm (rîwnieı nie wyāĎcznie!) z religijnym. Ze
wzglēdu na olbrzymi we wspîāczesnym ĥwiecie
autorytet nauki niektîrzy myĥliciele religijni starajĎ
siē znaleįą swoistĎ trzeciĎ drogĎ poāĎczyą ewo-
lucjonizm z kreacjonizmem. Najbardziej znanym
w Polsce jest arcybiskup Jîzef İyciěski.
1
5
70016683.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin