Szkolna pracownia artystyczna.rtf

(109 KB) Pobierz

Plan wynikowy zajęć artystycznych - szkolna pracownia artystyczna

Rok szkolny 2010/2011

 

 

 

 

 

DZIAŁ

 

TEMAT LEKCJI

 

WYMAGANIA PODSTAWOWE

 

WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RYSUNEK

Bogactwo kresek.

-stosując różne narzędzia, uzyskuje różnorodne rodzaje

kresek,

– potrafi wymienić różne typy kresek i opowiedzieć,

czym się charakteryzują,

– stosuje odmienne rodzaje kresek, by przedstawić

zróżnicowane (kontrastowe) kształty i pojęcia,

- potrafi opisać, jaki efekt dają poszczególne narzędzia,

– umie uzasadnić wybór narzędzi, którymi wykonał pracę

Martwa natura – owoce

-stosuje odpowiednie linie i punkty dla uzyskania bryłowatości przedmiotu,

-używa odpowiedniej kolorystyki,

-szczególnie trafnie dobiera odpowiednie ślady by uzyskać efekt naturalnego przedstawienia przedmiotu,

-wykazuje duże zaangażowanie w pracy,

Ciemny tunel.

Stopniowanie waloru

 

– zna pojęcie waloru,

– wie, które barwy mają słaby, a które mocny walor,

– potrafi wyjaśnić, na czym polega stopniowanie

waloru,

– wie, że stopniowanie waloru służy uzyskaniu wrażenia

trójwymiarowości w obrazie,

– stopniuje walor, uzyskując efekt „ciemnego tunelu”,

– potrafi wyjaśnić, jaka jest rola światła w naszym

postrzeganiu przedmiotów i ich barw,

– umie znaleźć przykłady wykorzystania światłocienia w rysunkach poglądowych w swoich podręcznikach z różnych przedmiotów

Aleja drzew – zastosowanie konturu

 

-przedstawia kreską rzeczy z uwzględnieniem kształtu i przestrzeni,

-stosuje kontur,

-rysunek jest zgodny z tematem,

 

-stosuje odpowiednią kreskę by uzyskać głębie obrazu,

-interpretuje krajobraz za pomocą odpowiedniej kreski,

-wykazuje duże zaangażowanie w pracy,

 

Pejzaż – rysunek lawowany

 

-na podstawie poleceń wykonuje rysunek lawowany,

-stosuje różne walory,

 

-samodzielnie wykonuje pracę stosując odpowiednią plamę walorową

-wykazuje duże zaangażowanie w pracy,

 

Wazon – zastosowanie światłocienia.

-wyjaśnia pojęcie światłocień,

-wyjaśnia rolę światłocienia,

-wskazuje światłocień na obrazie (proste przykłady reprodukcji),

-rysuje przedmiot stosując światłocień

 

-wskazuje światłocień w bardziej skomplikowanych reprodukcjach

-stosuje światłocień z uwzględnieniem plamy walorowej,

-wykazuje duże zaangażowanie w

pracy

 

Wąska gama

barw z akcentem

kolorystycznym.

Rysunek pastelami.

 

-wybiera temat pracy (Miasto słońca, Pieśń oceanu, Żabi koncert, Apetyt na czereśnie, Lot w przestworzach, Skarby jesieni) i ustala wąską gamę kolorystyczną, którą wykorzysta,

– dobiera przeciwstawny akcent kolorystyczny, zachowując

logikę kompozycji

-potrafi opisać różnicę pomiędzy oddziaływaniem gam wąskich i

szerokich,

– w pracy plastycznej prezentuje bogactwo tonów i odcieni;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MALARSTWO

 

Malarstwo – podstawowe techniki               i

podłoża malarskie

 

 

 

 

-charakteryzuje malarstwo pod względem środków wyrazu formalnego (plama, barwa)

wymienia techniki (akwarela, gwasz

tempera, malarstwo olejne, akryl,

witraż, mozaika) i podłoża malarskie

(ściana, płótno, deska, papier)

-stosuje wiedzę o malarstwie
w indywidualnych rozwiązaniach plastycznych

-wymienia sposoby interpretowania  tematów malarskich

-porównuje malarstwo dawnych epok

ze współczesnym opisuje współczesne

metody tworzenia obrazów

analizuje dzieło sztuki malarskiej pod

względem formy i treści formułuje

własne opinie na temat obrazów

 

 

 

Tęczowy szalik

na niepogodę.

Barwy podstawowe

i pochodne,

malarstwo

 

-zna i potrafi wskazać barwy podstawowe: żółty, czerwony, niebieski,

– umie wskazać, gdzie w przyrodzie występują barwy czyste,

– posługując się barwami podstawowymi, uzyskuje pochodne,

– potrafi wyjaśnić, na czym polega proces otrzymywania barw pochodnych z podstawowych,

– tworzy projekt szalika, używając wyłącznie barw czystych: podstawowych i pochodnych,

– dobiera odpowiednie kolory

kredek do nazw barw (terminy: barwy czyste: podstawowe i pochodne);

 

-potrafi wyjaśnić pojęcia: barwy czyste, barwy podstawowe, barwy pochodne,

– w reprodukcjach dzieł malarstwa zamieszczonych w podręczniku odnajduje barwy podstawowe i pochodne i określa je,

– rozumie i wyjaśnia znaczenie symboli występujących w schemacie,

– przedstawia ciekawą koncepcję kolorystyczną projektu szalika

Surrealistyczny

sen

 

– potrafi podać podstawowe informacje na temat

malarstwa surrealistycznego,

– wie, co oznacza termin surrealizm,

– umie powiedzieć, jaką rolę w procesie twórczym

malarza surrealisty odgrywają marzenia senne fantazja i

swobodne skojarzenia,

– potrafi opisać obraz surrealistyczny,

– w wybranej technice przedstawia scenę nierzeczywistą, jak ze snu,

– wskazuje dominującą funkcję sztuki surrealistycznej:

wyłącznie artystyczna, odejście od przedstawień

realnych,

– nadaje pracy niebanalny tytuł;

Plamy o różnej

fakturze. Malarstwo

-zna pojęcie faktura,

– z podanych tematów (Zwierzęta w dżungli, Zakupy

w hipermarkecie, Deszczowy poranek, Stragany

z kwiatami, Taniec na lodzie) wybiera dwa do realizacji,

– wykonuje dwie prace malarskie o odmiennych fakturach (miękkim pędzelkiem i akwarelą, twardym,

płaskim pędzelkiem i plakatówką, gęstą plakatówką i patyczkiem lub nożykiem),

– potrafi porównać i opisać powierzchnie namalowanych

plam w obu pracach

-wyjaśnia pojęcie faktura

– określa fakturę jako sposób położenia farby, od którego zależy powierzchnia plamy;

– z podanych tematów (Zwierzęta w dżungli, Zakupy w hipermarkecie, Deszczowy poranek, Stragany

z kwiatami, Taniec na lodzie) wybiera dwa do realizacji,

– wykonuje dwie prace malarskie o odmiennych fakturach (miękkim pędzelkiem i akwarelą, twardym,

płaskim pędzelkiem i plakatówką, gęstą plakatówką i patyczkiem lub nożykiem),

– potrafi porównać i opisać powierzchnie namalowanych

plam w obu pracach,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin