Plan wynikowy zajęć artystycznych - szkolna pracownia artystyczna
Rok szkolny 2010/2011
DZIAŁ
TEMAT LEKCJI
WYMAGANIA PODSTAWOWE
WYMAGANIA PONADPODSTAWOWE
RYSUNEK
Bogactwo kresek.
-stosując różne narzędzia, uzyskuje różnorodne rodzaje
kresek,
– potrafi wymienić różne typy kresek i opowiedzieć,
czym się charakteryzują,
– stosuje odmienne rodzaje kresek, by przedstawić
zróżnicowane (kontrastowe) kształty i pojęcia,
- potrafi opisać, jaki efekt dają poszczególne narzędzia,
– umie uzasadnić wybór narzędzi, którymi wykonał pracę
Martwa natura – owoce
-stosuje odpowiednie linie i punkty dla uzyskania bryłowatości przedmiotu,
-używa odpowiedniej kolorystyki,
-szczególnie trafnie dobiera odpowiednie ślady by uzyskać efekt naturalnego przedstawienia przedmiotu,
-wykazuje duże zaangażowanie w pracy,
Ciemny tunel.
Stopniowanie waloru
– zna pojęcie waloru,
– wie, które barwy mają słaby, a które mocny walor,
– potrafi wyjaśnić, na czym polega stopniowanie
waloru,
– wie, że stopniowanie waloru służy uzyskaniu wrażenia
trójwymiarowości w obrazie,
– stopniuje walor, uzyskując efekt „ciemnego tunelu”,
– potrafi wyjaśnić, jaka jest rola światła w naszym
postrzeganiu przedmiotów i ich barw,
– umie znaleźć przykłady wykorzystania światłocienia w rysunkach poglądowych w swoich podręcznikach z różnych przedmiotów
Aleja drzew – zastosowanie konturu
-przedstawia kreską rzeczy z uwzględnieniem kształtu i przestrzeni,
-stosuje kontur,
-rysunek jest zgodny z tematem,
-stosuje odpowiednią kreskę by uzyskać głębie obrazu,
-interpretuje krajobraz za pomocą odpowiedniej kreski,
Pejzaż – rysunek lawowany
-na podstawie poleceń wykonuje rysunek lawowany,
-stosuje różne walory,
-samodzielnie wykonuje pracę stosując odpowiednią plamę walorową
Wazon – zastosowanie światłocienia.
-wyjaśnia pojęcie światłocień,
-wyjaśnia rolę światłocienia,
-wskazuje światłocień na obrazie (proste przykłady reprodukcji),
-rysuje przedmiot stosując światłocień
-wskazuje światłocień w bardziej skomplikowanych reprodukcjach
-stosuje światłocień z uwzględnieniem plamy walorowej,
-wykazuje duże zaangażowanie w
pracy
Wąska gama
barw z akcentem
kolorystycznym.
Rysunek pastelami.
-wybiera temat pracy (Miasto słońca, Pieśń oceanu, Żabi koncert, Apetyt na czereśnie, Lot w przestworzach, Skarby jesieni) i ustala wąską gamę kolorystyczną, którą wykorzysta,
– dobiera przeciwstawny akcent kolorystyczny, zachowując
logikę kompozycji
-potrafi opisać różnicę pomiędzy oddziaływaniem gam wąskich i
szerokich,
– w pracy plastycznej prezentuje bogactwo tonów i odcieni;
MALARSTWO
Malarstwo – podstawowe techniki i
podłoża malarskie
-charakteryzuje malarstwo pod względem środków wyrazu formalnego (plama, barwa)
wymienia techniki (akwarela, gwasz
tempera, malarstwo olejne, akryl,
witraż, mozaika) i podłoża malarskie
(ściana, płótno, deska, papier)
-stosuje wiedzę o malarstwiew indywidualnych rozwiązaniach plastycznych
-wymienia sposoby interpretowania tematów malarskich
-porównuje malarstwo dawnych epok
ze współczesnym opisuje współczesne
metody tworzenia obrazów
analizuje dzieło sztuki malarskiej pod
względem formy i treści formułuje
własne opinie na temat obrazów
Tęczowy szalik
na niepogodę.
Barwy podstawowe
i pochodne,
malarstwo
-zna i potrafi wskazać barwy podstawowe: żółty, czerwony, niebieski,
– umie wskazać, gdzie w przyrodzie występują barwy czyste,
– posługując się barwami podstawowymi, uzyskuje pochodne,
– potrafi wyjaśnić, na czym polega proces otrzymywania barw pochodnych z podstawowych,
– tworzy projekt szalika, używając wyłącznie barw czystych: podstawowych i pochodnych,
– dobiera odpowiednie kolory
kredek do nazw barw (terminy: barwy czyste: podstawowe i pochodne);
-potrafi wyjaśnić pojęcia: barwy czyste, barwy podstawowe, barwy pochodne,
– w reprodukcjach dzieł malarstwa zamieszczonych w podręczniku odnajduje barwy podstawowe i pochodne i określa je,
– rozumie i wyjaśnia znaczenie symboli występujących w schemacie,
– przedstawia ciekawą koncepcję kolorystyczną projektu szalika
Surrealistyczny
sen
– potrafi podać podstawowe informacje na temat
malarstwa surrealistycznego,
– wie, co oznacza termin surrealizm,
– umie powiedzieć, jaką rolę w procesie twórczym
malarza surrealisty odgrywają marzenia senne fantazja i
swobodne skojarzenia,
– potrafi opisać obraz surrealistyczny,
– w wybranej technice przedstawia scenę nierzeczywistą, jak ze snu,
– wskazuje dominującą funkcję sztuki surrealistycznej:
wyłącznie artystyczna, odejście od przedstawień
realnych,
– nadaje pracy niebanalny tytuł;
Plamy o różnej
fakturze. Malarstwo
-zna pojęcie faktura,
– z podanych tematów (Zwierzęta w dżungli, Zakupy
w hipermarkecie, Deszczowy poranek, Stragany
z kwiatami, Taniec na lodzie) wybiera dwa do realizacji,
– wykonuje dwie prace malarskie o odmiennych fakturach (miękkim pędzelkiem i akwarelą, twardym,
płaskim pędzelkiem i plakatówką, gęstą plakatówką i patyczkiem lub nożykiem),
– potrafi porównać i opisać powierzchnie namalowanych
plam w obu pracach
-wyjaśnia pojęcie faktura
– określa fakturę jako sposób położenia farby, od którego zależy powierzchnia plamy;
– z podanych tematów (Zwierzęta w dżungli, Zakupy w hipermarkecie, Deszczowy poranek, Stragany
plam w obu pracach,
...
pietra69