Nie wynika to z upośledzenia umysłowego, zaburzeń narządów zmysłu, neurologicznych, ani też z deprywacji środowiskowej.
§ Specyficzne zaburzenia artykulacji
§ Specyficzne zaburzenia ekspresji mowy
§ Specyficzne zaburzenia rozumienia mowy
§ Nabyta afazja z padaczką oraz inne nieokreślone zaburzenia rozwoju mowy i języka
Trudność diagnostyczną sprawia różnicowanie z odmianami prawidłowego rozwoju.
§ Autyzm dziecięcy
Całościowe zaburzenie rozwoju dziecka, obejmujące wiele sfer funkcjonowania dziecka, a przede wszystkim interakcje społeczne, komunikację. Zachowanie dziecka charakteryzują powtarzające się stereotypowe wzorce zachowań.
Autyzm rozpoczyna się zwykle przed 3 rż. dziecka.
Kryteria diagnostyczne:
dziecko przestaje reagować na matkę oraz innych ludzi, których traktuje jak przedmioty. Sztywnieje trzymane na rękach, nie daje się dotykać, unika kontaktu wzrokowego. Nie wyraża żadnych potrzeb emocjonalnych, nie reaguje na ból fizyczny. Żyje w swoim własnym świecie niedostępnym dla innych, nie włączając się w zabawy grupowe, nie naśladuje też innych dzieci. Jeśli nawet próbuje się bawić z innymi, nie rozumie zasad interakcji społecznej.
Zaburzeniu ulega komunikowanie się z otoczeniem. W skrajnych przypadkach nie występują żadne sposoby komunikacji.
Zachowanie dziecka staje się zrutynizowane, stereotypowe, przejawiające się stereotypowymi ruchami. Dziecko przywiązuje się nadmiernie do niektórych przedmiotów, takich jak sznurek lub puszka. Pozbawione ich, popada w panikę. Reaguje paniką na najmniejsze zmiany w ustawieniu codziennych przedmiotów w domu.
Iloraz inteligencji w autyzmie może być prawidłowy, ale w ¾ przypadków mamy do czynienia z różnego stopnia upośledzeniem umysłowym.
W kategorii całościowych zaburzeń rozwojowych obok autyzmu mieszczą się poważne i niezbyt częste zaburzenia, takie jak autyzm atypowy, zespół Retta, inne dziecięce zaburzenia dezintegracyjne, zespół Aspergera.
§ Lęk separacyjny
§ Zaburzenia lękowe w postaci fobii w dzieciństwie
§ Lęk społeczny w dzieciństwie
§ Zaburzenia związane z rywalizacją w rodzeństwie
§ Inne zaburzenia emocjonalne okresu dzieciństwa
ICD-10 także:
§ Moczenie mimowolne nieorganiczne
§ Zanieczyszczanie się kałem nieorganiczne
§ Zaburzenia odżywiania się w niemowlęctwie i dzieciństwie
§ Pica w niemowlęctwie lub dzieciństwie
§ stereotypie ruchowe
§ jąkanie się i inne
Etiologia à dominują czynniki psychospołeczne, zwłaszcza czynniki rodzinne związane z opisanymi na wstępie trudnościami rodziny w realizowaniu zadań pierwszych faz cyklu życia rodziny, przekazami wielopokoleniowymi na temat obrazu świata, a także z innymi systemami, takimi jak szkoła i grupa rówieśnicza.
Kryteria diagnostyczne
§ Specyficzne zaburzenia czytania
§ Specyficzne zaburzenia analizy dźwiękowo-literowej
§ Specyficzne zaburzenia umiejętności arytmetycznych
§ Mieszane zaburzenia umiejętności szkolnych
§ tiki przemijające
§ przewlekłe tiki ruchowe lub głosowe (wokalne0
§ zespół tików głosowych i ruchowych oraz inne nieokreślone tiki
kryteria diagnostyczne
1. występowanie mimowolnych, szybkich, nawracających i nierytmicznych ruchów (…) lub produkcji wokalnej o tym samym charakterze, także koprolalia à przymus powtarzania słów wulgarnych
2. nagły początek
3. powtarzalność, bez celowości i rytmiczności
4. zanikanie w czasie snu, nasilanie się w stresie – dziecko może powstrzymywac się od nich na krótki czas
5. bez tła neurologicznego
Zaburzenia aktywności uwagi i hiperkinetyczne zaburzenia zachowania oraz inne i nieokreślone zaburzenia hiperkinetyczne.
Tym podstawowym objawom towarzyszą także inne, takie jak: nadpobudliwość emocjonalna wyrażająca się impulsywnością, labilnością i drażliwością, mała tolerancja niepowodzeń, brak dystansu w relacjach z dorosłymi, obniżona samoocena i zaburzenia zachowania.
jest zespołem chorobowym, którego podstawową cechą jest dążenie do utraty masy ciała. Choroba zwykle zaczyna się w okresie dojrzewania miedzy 13-14 rż., rzadziej pomiędzy 17-25rż., a dość rzadko wcześniej lub dużo później.
· zaburzenia zachowania ograniczone do środowiska rodzinnego
· zaburzenia zachowania z nieprawidłowym procesem socjalizacji
· zaburzenia zachowania z prawidłowym procesem socjalizacji
· zaburzenia opozycyjno-buntownicze oraz inne i nieokreślone zaburzenia zachowania
Często objawy zaburzeń zachowania są wołaniem o większą i bardziej jednoznaczną kontrolę lub zainteresowanie ze strony rodziny. Mogą być także związane z dysfunkcją systemu rodzinnego, utrudniającą przejście do następnej fazy cyklu życia rodziny (alkoholizm jednego z członków systemu rodzinnego).
Rodzaje depresji (Jacka Bomby):
Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym
Zasady oceny diagnostycznej
Badanie:
· wywiad rodzice, dziecko i inni
· informacje dotyczące funkcjonowania dziecka w szkole
· standaryzowana ocena poziomu funkcjonowania intelektualnego oraz posiadanych wiadomości szkolnych.
· zaburzenie czytania
· zaburzenie umiejętności matematycznych
· zaburzenie pisania i inne nieokreślone zaburzenie umiejętności szkolnych
· zaburzenia umiejętności motorycznych (rozwojowe zaburzenie koordynacji ruchowej)
· zaburzenia komunikacji (zaburzenie ekspresji mowy, mieszane zaburzenie ekspresji i rozumienia mowy, zaburzenie artykulacji i jąkanie się)
Zaburzenia umiejętności szkolnych
· Wiele cech wspólnych i częste współwystępowanie
· Współwystępowanie z ADHD i zaburzeniami zachowania
· Rozpowszechnienie około 5%
· 1% występuje jąkanie, 1 % inne zaburzenia komunikacji
· Chłopcy do dziewcząt - od 2: 1 do 4: 1
· zaburzenia umiejętności arytmetycznych częściej u dziewcząt
· Zwiększona zapadalność rodzinna
· Umiejętności czytania, liczenia i pisania, oceniane za pomocą indywidualnie prowadzonych standaryzowanych testów, są istotnie niższe od oczekiwanych na podstawie wieku metrykalnego, ogólnej inteligencji oraz odpowiedniego dla wieku wykształcenia badanej osoby
· Zaburzenia te znacząco zakłócają osiągnięcia szkolne lub te codzienne czynności, które wymagają umiejętności czytania, liczenia lub redagowania tekstu pisanego
· Jeżeli istnieje deficyt w zakresie narządu zmyslu, to nie tłumaczy on nasilenia danego zaburzenia
· Umiejętność wykonywania codziennych czynności wymagających koordynacji ruchów jest istotnie niższa od oczekiwanej na podstawie wieku metrykalnego i poziomu ogólnej inteligencji. Może się przejawiać znacznym opóźnieniem w osiąganiu kolejnych etapów rozwoju motorycznego (np. siadanie. raczkowanie, chodzenie), tendencją do upuszczenia przedmiotów, niezdarnością, trudnościami w wykonywaniu ćwiczeń sportowych lub brzydkim pismem
· Zaburzenia te znacząco zakłócają osiągnięcia szkolne lub wykonywanie codziennych czynności życiowych
· Zaburzenie nie jest spowodowane schorzeniami somatycznymi ani nie spełnia kryteriów diagnostycznych całościowego zaburzenia rozwojowego
· Jeżeli stwierdza się upośledzenie umysłowe, nie tłumaczy ono nasilenia zaburzeń motorycznych
· Wyniki uzyskane na podstawie indywidualnie prowadzonych standaryzowanych testów oceniających rozwój ekspresji mowy są istotnie niższe od wyników osiąganych w standaryzowanych testach oceniających poziom inteligencji bezsłownej oraz rozwój rozumienia mowy. Klinicznie zaburzenie przejawia się m.in. znacznie ograniczonym zasobem słownictwa, błędami w użyciu czasów, trudnościami w doborze słów lub budowaniem zdań o nieodpowiedniej dla wieku rozwojowego długości i złożoności
· Trudności w ekspresji mowy znacząco zakłócają osiągnięcia szkolne lub zawodowe. a także porozumiewanie się z innymi osobami
· Zaburzenie nie spełnia kryteriów diagnostycznych mieszanego zaburzenia rozumienia i ekspresji mowy ani całościowego zaburzenia rozwojowego
· Jeżeli stwierdza się upośledzenie umysłowe, nieprawidłowości w aparacie mowy, deficytów zakresie narządów zmysłu lub zaniedbania środowiskowe, to nie tłumaczą one nasilenia trudności w ekspresji mowy
· Wyniki uzyskane na podstawie indywidualnie prowadzonych standaryzowanych testów oceniających rozwój rozumienia i ekspresji mowy są istotnie niższe od wyników osiąganych w standaryzowanych testach oceniających poziom inteligencji bezsłownej. Objawy zaburzenia charakteryzujące zaburzenie ekspresji mowy. to trudności z rozumieniem słów. zdań lub określonych rodzajów słów. takich jak np. określenia przestrzenne
· Trudności w rozumieniu i ekspresji mowy znacząco zakłócają osiągnięcia szkolne lub zawodowe. a także porozumiewanie się z innymi osobami
· Zaburzenie nie spełnia kryteriów diagnostycznych całościowego zaburzenia rozwojowego
· Jeżeli stwierdza się upośledzenie umysłowe. nieprawidłowości w aparacie mowy, deficyty w zakresie narządów zmysłu lub zaniedbania środowiskowe, to nie tłumaczą one nasilenia trudności
· Niem...
anek6