Czynniki, które decydowały o powstaniu takiej, a nie innej budowy i ewolucji pisma
Wewnętrzne:
· potrzeba pisma wynikająca z postulatu oderwania (uniezależnienia) przekazu językowego od konsytuacji miejsca i czasu towarzyszącej aktowi mowy, rozszerzenia jego zasięgu na inne, dalsze miejsca i czasy
· środek służący do realizacji tej potrzeby – substytuowanie znaków akustycznych przez znaki wizualne (współcześnie utrwalanie językowych znaków akustycznych w postaci taśmy, płyty itp.)
· język jest urządzeniem znakowym → piktogramy i ideogramy, potem fonogramy i litery
· pod względem struktury systemu znaków może być:
o jednoklasowy, czyli globalny, albo dwuklasowy, czyli dystynktywny (I – nieekonomiczny i praktycznie ograniczony, II – ekonomiczny i praktycznie uniwersalny),
o nielinearny (wielowymiarowy względnie wielokierunkowy) lub linearny (następujący w czasie względnie przestrzeni) – znaki językowe są zawsze linearne;
· struktura samego języka, która na ewolucje pisma (także lingwistyki) może wpływać pobudzająco lub hamująco
Zewnętrzne:
· czynniki natury historycznej:
o nacisk tradycji hamującej ewolucję, a tym samym często dalsze doskonalenie pisma, oraz powodujący, ze jego ewolucja z reguły nie nadąża za rozwojem języka,
o przechodzenie danego systemu graficznego drogą zapożyczenia lub przymusu z jednego języka do innego,
o określony ustrój społeczny i psychika ludności;
· czynniki natury praktycznej:
o pismo jako technika transkrypcji → rozbieżności między pisownią a językiem,
o ekonomia – potrzeba oszczędności środków graficznych
· znaki pojęć i znaki dźwięków
· znaki globalne i znaki dystynktywne
W wyniku tego otrzymujemy:
· pismo jako system znaków globalnych, dotyczących treści psychicznych (traktowane globalnie) → piktogramy (obrazki rzeczywistości oznaczanej)
· pismo jako system znaków dystynktywnych dotyczących treści psychicznych → ideogramy wyrazowe (zawsze linearne)
· pismo jako system znaków globalnych, ale dotyczących formy dźwiękowej → fonogramy wyrazowe (linearne)
· pismo jako system znaków dystynktywnych i dotyczących formy dźwiękowej → fonogramy sylabiczne (sylabogramy) albo fonogramy głoskowe (litery)
· początek pisma – IV tysiąclecie p.n.e.
· do ok. poł. III tysiąclecia – piktogramy, potem – ideogramy (hieroglify)
· w VII w. p.n.e. (tzw. Epoka Późna) – powstanie bardziej uproszczonej formy tego pisma (zw. przez Greków pismem ludowym, demotycznym)
· od czasów Ptolemeuszów (304 r. p.n.e.) – wypierane przez alfabet grecki
· w poł. VII w. – inwazja arabska → wyparcie języka egipskiego (koptyjskiego) z życia codziennego Egiptu przez arabski i ograniczenie go do roli języka liturgicznego
· znajomość hieroglifów wyszła z użycia w czasach rzymskich, a ich ponowne odczytanie było dziełem J.F. Champollion w XIX w.
MEZOPOTAMIA – CHALDEJA (BABILONIA) I ASYRIA, CZYLI DAWNE KRAJE SUMER I AKAD
· pocz. – IV tysiąclecie p.n.e.
· podbicie Chaldei przez Asyrię – w poł. II tys. – ale górowała nad nią kulturą i cywilizacją → język sumerski wyszedł z codziennego użycia na rzecz asyryjskiego, ale utrzymał się nadal język martwy, język uczony najstarszych zabytków
o pismo sumerskie zostało przejęte przez Asyryjczyków
§ na terenie starożytnej Mezopotamii:
- bilingwizm akadysjko-sumerski (dwujęzyczność)
- zainteresowania filologiczne
o warunkowane
· najstarsze zabytki sumerskie miały charakter piktograficzny, wcześniej jednak pojawiło się pismo ideograficzne w postaci klinów
· język sumerski pochodzenia niejasnego, ale nie semickiego; był językiem, w którym rola samogłosek była taka sama jak spółgłosek
· w mieście Ugarit znaleziono archiwa z ok. 1500 r. p.n.e. zapisane pismem klinowym na tabliczkach glinianych
· w Byblos znaleziono liczne słupy kamienne i tabliczki pisane pismem hieroglificznym, sięgające pocz. II tys. p.n.e.
· właściwe pismo fenickie – XI w. p.n.e.
· alfabet fenicki
o niewielka ilość znaków – 22 (tylko spółgłoski)
o postęp w stosunku do hieroglifów egipskich i klinów mezopotamskich polegający na:
§ całkowitym wyeliminowaniu ideografii na rzecz fonografii à
- usunięciu polifonii i homofonii na rzecz zasady, że ten sam znak oznacza ten sam dźwięk i na odwrót
- usunięcie determinantów natury semantycznej i fonicznej
§ usunięciu znaków fonetycznych globalnych, złożonych z kilku sylab lub głosek (zasada: jeden znak oznacza jeden dźwięk i na odwrót)
o prawdopodobnie
· język Aramejczyków w ciągu I tys. p.n.e. wyparł język fenicki, hebrajski i asyryjski
· początki – tradycja ustna
· pierwsze teksty – IX w. p.n.e.
· początkowo pismo w postaci fenickiej, która utrzymywała się w Samarii, Żydzi mieszkający w Judei przejęli w poł. I tys. pismo aramejskie (również pochodzenia fenickiego) – pismo to, jako tzw. kwadratowe pismo hebrajskie, posłużyło do pisania Biblii
· główny ośrodek kulturowy – Kreta, której zabytki archeologiczne sięgają III tys. p.n.e., m.in. napisy hieroglificzne sięgające II-III tys. oraz teksty tzw. linearne w dwojakiej postaci:
o starszej (XVII-XIV w.) – tzw. pismo linearne A, dotąd nieodczytane
o młodszej (XIV-XIII w.) – tzw. pismo linearne B, odczytane i zinterpretowane przez M. Ventrisa i J. Chadwicka w 1953 r. jako pismo sylabiczne z tekstem greckim (przedkorynckim)
· liczne napisy odnaleziono na Peloponezie i w Mykenach
· tj. pismo archaiczne o budowie sylabicznej
o 88 znaków
o dany znak oznaczał spółgłoskę + samogłoskę lub samą samogłoskę
o źle pasowało do systemu fonetycznego greki
...
madlenne_