AW55.doc

(345 KB) Pobierz
AW55-50 Automatyczna skrzynia biegów

AW55-50 Automatyczna skrzynia biegów

 

Nazwa AW wywodzi się od producenta Aisin Warner. Japońska firma. Często zwana również AF23/33 szczególnie przez koncern GM (23 – 4 cylindrowe, 33 silniki V6). Pomimo występowania tych typów skrzyń  w wielu modelach potrafią się ona różnić na tyle układem budowy, że nie można ich stosować naprzemiennie.

Zobacz czy masz zamontowaną skrzynię AW55-50 - kliknij typy skrzyń automatycznych

W artykule :

- schemat skrzyni,

- kody błędów,

- adaptacja po naprawie,

- wartości elektrozaworów,

- najczęstsze usterki skrzyni AW55-50

Skrzynia AW55-50 należy do bardzo popularnych „automatów”  w dzisiejszych pojazdach. Można ją spotkać m.in.  w :

·                      GM,

·                      Opel,

·                      Saturn

·                      Nissan nazwa kodowa RE5F22A,

·                      Volvo,

·                      Saab,

·                      Renault,

·                      Fiat

AW55-50 Skrzynia automatyczna


Skrzynie choć wygodne w użytkowaniu potrafią naprawdę zaleźć za skórę swoim użytkownikom. Zwłaszcza tym , którzy nie wymieniali na czas oleju, bądź często prowadzili dynamicznie.


W Oplach/Saabach problemem był chłodnice, dlatego wyjątkowo zalecamy montaż dodatkowych chłodnic  w tych modelach (koszt samej chłodnicy około 280zł). Jeżeli chcesz oczywiście uniknąć przyszłych problemów. Warto takowe zamontować. Zresztą są fora konkretnych marek, które rozpisują się o tym jak wycieki niszczyły skrzynie i naprawy zamykały się kwotami rzędu 5000- 6000zł. Cenisz sobie spokój i bezawaryjność to musisz najpierw zainwestować.


Sterownik skrzyni biegów AW55-50 to klucz do większości usterek. A raczej kilka jego elementów.
Ponieważ jak wcześniej wspomniałem występuje wiele odmian tych skrzyń , sterowanie ma wiele wariacji i układów , które może pasować do modelu  z innego pojazdu. Obecnie mamy zainstalowane 6 elektrozaworów zmiany, które oczywiście można zainstalować źle, 4 z nich można zamontować nie do tych gniazd, lub choćby zastąpić układem 1 otwarty, drugi zamknięty. Tak też bywa. Elektrozawory zmiany powinny być sprawdzone pod kątem odpowiedniego przepływu jak są otwarte i trzymania ciśnienia jak są zamknięte.

3 liniowe elektrozawory (na zdjęciu) są skalibrowane do płyty sterującej. Zamiana między płytami zaworów SLS i SLT bez ich wcześniejszego skalibrowania nie jest zalecana. Aczkolwiek praktyka pokazuje że możliwa.

aw55-50 solenoid

A czym konkretnie zajmują się te elektrozawory? Jak wcześniej wspomnieliśmy w płytach sterujących AW55-50 znajduje się szereg zaworów regulujących pracą skrzyni. Choć mogłoby się wydawać że płyty z wielu różnych modeli wygladają identycznie to jednak tak nie jest.

aw55-50 valve body

I tak :

·                      1 - SLT,

·                      2 - SLU,

·                      3 - SLS,

·                      4 - S1,

·                      5 - S4,

·                      6 - S2,

·                      7 - S5,

·                      8 - S3.

Elektrozawór

Połączenie    

Przewód  

SLU

Czarny

Zielono-brązowy

SLT

Niebieski

Zielono - szary

SLS

Zielony

Niebiesko - czerwony

S1

Czarny

Biały

S2

Szary

Czarny

S3

Szary

Żółty

S4

Niebieski

Fioletowy

S5

Zielony

Niebieski

 

Volvo  w swoich materiałach szkoleniowych przewiduje czas wymiany sterownika na 3,5h i czas na wgranie oprogramowania, wraz z adaptacją skrzyni na 3h. Koszt ~sam sterownik w salonie kosztuje 9000 zł netto. Do tego oczywiście soft + robocizna.

Rezystancja elektrozaworów

·                      S1 do S5 - rezystacja 11 do 16 oHm,

·                      SLS, SLU, SLT - 5 - 5.6 oHm mierząc  w temperaturze 20 stopni C,

·                      S1, S2, S4 są normalnie zamkniętymi elektrozaworami,

·                      S3 i S5 sa zazwyczaj otwarte,

·                      elektrozawory SL działają przy 300 Hz

Zmiana przełożeń i funkcje lock`upu są aktywowane przez poszczególne funkcje elektrozaworów zależnie od producenta skrzyni. Elektrozawory od S1 do S5 determinują, który bieg ma zostać wybrany, a elektrozawory SLS, SLT , SLU ustalają czas zmiany poprzez regulację ciśnienia.

W trybie normalnej pracy skrzyni komputer sterujący zmiana biegów i lock`up załączają się przy stosunkowo niskiej prędkości by zminimalizować zużycie paliwa. Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, komputer automatycznie załącza 3 program - Sport.

Tabele elektrozaworów i aplikacji uruchamianych w skrzyniach Volvo AW55-50

 

Bieg

S1

S2

S3

S4

S5

C1

C2

C3

B1

B2

B3

B4

B5

Parking

P

OFF

OFF

OFF

OFF

OFF

-

-

-

-

-

-

-

ON

Reverse

R

OFF

OFF

ON

OFF

ON

-

ON

-

-

-

ON

-

ON

Neutral

N

OFF

OFF

OFF

OFF

OFF

-

-

-

-

-

-

-

ON

Drive

1

ON

ON

ON

OFF

OFF

ON

-

-

-

-

-

-

ON

 

2

OFF

OFF

ON

OFF

OFF

ON

-

-

ON

ON

-

-

ON

 

3

OFF

OFF

ON

ON

OFF

ON

-

-

ON

ON

-

ON

-

 

4

OFF

OFF

OFF

ON

OFF

ON

-

ON

ON

ON

-

-

-

 

5

OFF

ON

OFF

ON

OFF

ON

ON

ON

-

ON

-

-

-

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin