Nazwa AW wywodzi się od producenta Aisin Warner. Japońska firma. Często zwana również AF23/33 szczególnie przez koncern GM (23 – 4 cylindrowe, 33 silniki V6). Pomimo występowania tych typów skrzyń w wielu modelach potrafią się ona różnić na tyle układem budowy, że nie można ich stosować naprzemiennie.
Zobacz czy masz zamontowaną skrzynię AW55-50 - kliknij typy skrzyń automatycznych
W artykule :
- schemat skrzyni,
- kody błędów,
- adaptacja po naprawie,
- wartości elektrozaworów,
- najczęstsze usterki skrzyni AW55-50
Skrzynia AW55-50 należy do bardzo popularnych „automatów” w dzisiejszych pojazdach. Można ją spotkać m.in. w :
· GM,
· Opel,
· Saturn
· Nissan nazwa kodowa RE5F22A,
· Volvo,
· Saab,
· Renault,
· Fiat
Skrzynie choć wygodne w użytkowaniu potrafią naprawdę zaleźć za skórę swoim użytkownikom. Zwłaszcza tym , którzy nie wymieniali na czas oleju, bądź często prowadzili dynamicznie.W Oplach/Saabach problemem był chłodnice, dlatego wyjątkowo zalecamy montaż dodatkowych chłodnic w tych modelach (koszt samej chłodnicy około 280zł). Jeżeli chcesz oczywiście uniknąć przyszłych problemów. Warto takowe zamontować. Zresztą są fora konkretnych marek, które rozpisują się o tym jak wycieki niszczyły skrzynie i naprawy zamykały się kwotami rzędu 5000- 6000zł. Cenisz sobie spokój i bezawaryjność to musisz najpierw zainwestować.Sterownik skrzyni biegów AW55-50 to klucz do większości usterek. A raczej kilka jego elementów.Ponieważ jak wcześniej wspomniałem występuje wiele odmian tych skrzyń , sterowanie ma wiele wariacji i układów , które może pasować do modelu z innego pojazdu. Obecnie mamy zainstalowane 6 elektrozaworów zmiany, które oczywiście można zainstalować źle, 4 z nich można zamontować nie do tych gniazd, lub choćby zastąpić układem 1 otwarty, drugi zamknięty. Tak też bywa. Elektrozawory zmiany powinny być sprawdzone pod kątem odpowiedniego przepływu jak są otwarte i trzymania ciśnienia jak są zamknięte.3 liniowe elektrozawory (na zdjęciu) są skalibrowane do płyty sterującej. Zamiana między płytami zaworów SLS i SLT bez ich wcześniejszego skalibrowania nie jest zalecana. Aczkolwiek praktyka pokazuje że możliwa.
A czym konkretnie zajmują się te elektrozawory? Jak wcześniej wspomnieliśmy w płytach sterujących AW55-50 znajduje się szereg zaworów regulujących pracą skrzyni. Choć mogłoby się wydawać że płyty z wielu różnych modeli wygladają identycznie to jednak tak nie jest.
I tak :
· 1 - SLT,
· 2 - SLU,
· 3 - SLS,
· 4 - S1,
· 5 - S4,
· 6 - S2,
· 7 - S5,
· 8 - S3.
Elektrozawór
Połączenie
Przewód
SLU
Czarny
Zielono-brązowy
SLT
Niebieski
Zielono - szary
SLS
Zielony
Niebiesko - czerwony
S1
Biały
S2
Szary
S3
Żółty
S4
Fioletowy
S5
Volvo w swoich materiałach szkoleniowych przewiduje czas wymiany sterownika na 3,5h i czas na wgranie oprogramowania, wraz z adaptacją skrzyni na 3h. Koszt ~sam sterownik w salonie kosztuje 9000 zł netto. Do tego oczywiście soft + robocizna.
· S1 do S5 - rezystacja 11 do 16 oHm,
· SLS, SLU, SLT - 5 - 5.6 oHm mierząc w temperaturze 20 stopni C,
· S1, S2, S4 są normalnie zamkniętymi elektrozaworami,
· S3 i S5 sa zazwyczaj otwarte,
· elektrozawory SL działają przy 300 Hz
Zmiana przełożeń i funkcje lock`upu są aktywowane przez poszczególne funkcje elektrozaworów zależnie od producenta skrzyni. Elektrozawory od S1 do S5 determinują, który bieg ma zostać wybrany, a elektrozawory SLS, SLT , SLU ustalają czas zmiany poprzez regulację ciśnienia.
W trybie normalnej pracy skrzyni komputer sterujący zmiana biegów i lock`up załączają się przy stosunkowo niskiej prędkości by zminimalizować zużycie paliwa. Po mocniejszym wciśnięciu pedału gazu, komputer automatycznie załącza 3 program - Sport.
Tabele elektrozaworów i aplikacji uruchamianych w skrzyniach Volvo AW55-50
Bieg
C1
C2
C3
B1
B2
B3
B4
B5
Parking
P
OFF
-
ON
Reverse
R
Neutral
N
Drive
1
2
3
4
5
TRZY.DNI