ŚRÓDROCZNE BADANIE WYNIKÓW
NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO
W KLASIE TRZECIEJ
I WSTĘP
1. Test został opracowany na warsztatach pomiaru dydaktycznego
„Diagnozowanie osiągnięć uczniów .Zasady budowania narzędzi
pomiaru."
2. Celem badania jest śródroczna diagnoza stopnia opanowania
wiadomości i umiejętności treści programowych .
3. Test stanowi obudowę do programu nauczania „Moja Szkoła",
dopuszczonego do użytku szkolnego przez MEN
(DKW- 4014-129/99) .
II KONCEPCJA TESTU
1. Śródroczny test sprawdzający wiadomości i umiejętności ucznia
klasy III szkoły podstawowej .
2 . Badania dokonano 7 stycznia 2002 roku.
3 Test jest testem sprawdzającym , dwustopniowym , nieformalnym,
pisemnym, nauczycielskim .
4. Test zawiera 12 zadań zamkniętych (ZZWW) i 12 zadań otwartych.
5. Czas pisania testu - 60 minut.
III. ZASADY PUNKTOWANIA-KLUCZ ODPOWIEDZI
1 .Zadania zamknięte
numer
zadania
1
2
3
4
5
6
7
8
10
11
15
16
poprawna
odpowiedź
b
c
a
liczba
punktów
0-1
i
2. Zadania otwarte.
zad. 9
rzeczowniki (3) -lp ;przymiotniki (3)- lp ; czasowniki (3) - lp
zad. 12
wyrazy uzasadnione-1 p; wyrazy do zapamiętania -1 p.
zad. 13
poprawne odczytanie obu temperatur -lp; uzupełnienie zdania-lp
zad. 14
poprawne wskazanie pierwszych poniedziałków XII, I, II, III - lp
zad. 17
zad. 18
zad. 19
ustalenie sposobu rozwiązania zadania - lp
prawidłowy wynik -lp
zapis słowny odpowiedzi, przy prawidłowym wyniku- lp
zad.20 ,21
zad.22, 23
prawidłowy wynik- lp
zad.24
pisze na temat- lp
zamyka odpowiedź w zdaniach wyznaczonych objętością pracy-lp
przestrzega formy grzecznościowej i poprawności ortograficznej-
Page 4
(DKW-4014-129/99).
przestrzega formy grzecznościowej i poprawności ortograficznej-lp
Page 5
KARTOTEKA
Nr
zad.
DIAGNOZOWANA CZYNNOŚĆ UCZNIA
KAT.
CELU
POZ
IS
2X
Lokalizuje informacje .
A
P
D
Porządkuje wyrazy według kolejności alfabetycznej .
B
9
Rozróżnia części mowy
Klasyfikuje wiadomości o zwierzętach .
C
Charakteryzuje zwierzę na podstawie cech .
12
Przestrzega poprawności ortograficznej .
13
Odczytuje wskazania termometrów i oblicza różnicę
temperatur.
PP
14
Posługuje się źródłem informacji - kalendarzem .
Rozróżnia zimowe miesiące .
Określa kierunki geograficzne .
17
Rozwiązuje złożone zadanie tekstowe ; ustala sposób
rozwiązania i oblicza wynik .
18
Rozwiązuje złożone zadanie tekstowe z zastosowaniem
porównywania różnicowego, ustala sposób rozwiązania
i oblicza wynik.
19
Rozwiązuje złożone zadanie tekstowe wykorzystując sumę
iloczynów , ustala sposób wykonania i oblicza wynik .
20
Stosuje algorytm dodawania pisemnego w zakresie 1000 .
21
Stosuje algorytm odejmowania pisemnego w zakresie 1000
22
Wykonuje w pamięci działanie w zakresie 100 , stosując
kolejność wykonywania działań ( dzieli i odejmuje )
23
Wykonuje w pamięci działania w zakresie 100 , stosując
kolejność wykonywania działań (dzieli i dodaje).
Redaguje pisemną, kilkuzdaniową wypowiedź na temat,
przestrzega poprawności ortograficznej , zamyka
wypowiedź w ramach wyznaczonej ilości zdań .
Page 6
Przeczytaj uważnie tekst i odpowiedz na pytania
POMAGAMY PTAKOM I ZWIERZĘTOM PRZETRWAĆ ZIMĘ .
Jest styczeń . Od pierwszych mroźnych i śnieżnych dni systematycznie
dokarmiamy ptaki i zwierzęta . Do rozwieszonych wcześniej wokół całej szkoły
karmników, dyżurni codziennie dosypują ziarna zbóż , suszoną jarzębinę
i okruchy chleba . Z okna w klasie obserwujemy ptaki, odwiedzające ptasią
stołówkę .Rozpoznajemy wróble , gile , kosy , jemiołuszki.
Sikorki wolą karmnik wiszący .Tam mają zawsze świeżą słoninkę .
Wszystkie ptaki energicznie i szybko zabierają się do jedzenia . Nieraz kłócą się
o jakiś smakowity kąsek . Pilnujemy , by w karmniku nie zabrakło jedzenia .
Nie wolno oszukiwać ptaków !
Pamiętamy także o leśnych zwierzętach . Gromadzimy dla nich suchy chleb , sól
i żołędzie . Raz w miesiącu ( w pierwszy poniedziałek miesiąca ) , wspólnie
z zaprzyjaźnionym leśniczym , uzupełniamy paśniki w pobliskim lesie .
Spotykamy się o godzinie 830na parkingu przed szkołą. Podobają nam się te
wyprawy do lasu , ponieważ lubimy podglądać zachowania zwierząt. Potrafimy
rozróżnić ślady zająca , sarny i dzika .
Najbardziej ufne w zimie są sarny , które już z daleka czują zapach świeżego
siana.
Cieszymy się , że dzięki naszej pomocy ptaki i zwierzęta przetrwają zimę .
Uczniowie klas I - III
1. Kto pomaga ptakom i zwierzętom przetrwać zimę ?
a) uczniowie szkoły
b) uczniowie klas I-III
c) uczniowie klas I-VI
2. Gdzie znajdują się karmniki dla ptaków ?
a) na parapetach okiennych.
b) na pobliskich drzewach .
c) wokół całej szkoły .
3. Czym dzieci karmią ptaki ?
a) ziarnami zbóż , suszoną jarzębiną, okruchami chleba .
b) resztkami jedzenia , kasztanami , ziarnami zbóż .
c) okruchami chleba, gotowanymi ziemniakami, słoniną.
4. Do karmnika przylatują :
a) skowronki, wróble , szpaki
b) wróble , sikorki, jemiołuszki
c) wróble , jaskółki, sikorki
Page 7
5. Co dzieci zbierają dla zwierząt ?
a) suchy chleb , sól, żołędzie
b) kasztany , ziemniaki, żołędzie
c) siano , marchew , sól
6.Czyje ślady zostawione na śniegu potrafią rozróżnić dzieci ?
a) wilka , lisa , muflona.
b) sarny , dzika , zająca .
c) sarny , zająca , niedźwiedzia.
7 . Ile czasu zajmie dzieciom wyprawa do paśników , jeżeli o godzinie 12
planowany jest powrót ?
a) 3 h ^5 min.
b) 4 h 15 min.
c) 5 h 05min
8. Wskaż nazwy ptaków ułożone według kolejności alfabetycznej :
a) gile , kosy, jemiołuszki, wróble , sikorki.
b) kosy , gile , sikorki, jemiołuszki, wróble .
c) gile , jemiołuszki, kosy , sikorki, wróble .
9. Wybierz z tekstu trzy rzeczowniki, trzy przymiotniki i trzy czasowniki
i wpisz w odpowiednim miejscu w tabeli
rzeczowniki
przymiotniki
czasowniki
10. Pierwszaki zastanawiają się , czy sarna to :
a) ptak,
b) gad
c) ssak
Pomóż im zakreślając właściwą odpowiedź.
11. Uczniowie klasy trzeciej wiedzą, że sarna jest :
a) dwunożna, ma sierść i jest ssakiem;
b) czworonożna, ma sierść i jest ssakiem ;
c) czworonożna, ma sierść i nie jest ssakiem ;
12.Uzupełnij tekst brakującymi literami ( ż , rz , u, ó, h , eh ) :
Pokłóciły się wr... .belki o okr... .chy ... .leba . Poszły w ru.... dzi... .bki
ipaz....rki, ....e aż pi....rka lecą. Kr....tko trwała b...jka.
Nadleciała modra sikorka z ż....łtym b....uszkiem i wszystko zjadła .
Page 8
13.0dczytaj wskazania termometrów i dokończ zdanie
godzina
13.00
[
Temperatura wzrosła w ciągu dnia o —
14. Spotkanie dzieci z leśniczym ma miejsce w pierwszy poniedziałek miesiąca.
Zazracz na kartkach kalendarza te dni.
GRUDZIEŃ
STYCZEŃ
Pn
24
31
28
Wt
18-
25
8-
29-
Sr
26
•23
30
Cz
27
Pt
So
29
Nd
LUTY
MARZEC
4-
11...
dzianina007