manewry_za_burt.pdf
(
88 KB
)
Pobierz
manewry_za_burt
TEORIA MANEWROWANIA - CZýOWIEK ZA BURTġ
Alarm czþowiek za burtĢ
Po ogþoszeniu alarmu czþowiek za burtĢ (alarm ogþasza ten kto zauwaŇyþ wypadniħcie
czþowieka) naleŇy:
1. Wyrzucię czþowiekowi koþo najlepiej w ten sposb aby znalazþo siħ przy czþowieku od
nawietrznej (koþo bħdzie dryfowaþo ku czþowiekowi jeŇeli rzucimy niezbyt dokþadnie i
dalej od czþowieka, uwaga nie rzucię w czþowieka koþem!)
2. Wyznaczyę oko na czþowieka - oko obserwuje caþy czas czþowieka nie spuszczajĢc ani
na chwilħ wzroku z rozbitka. Podczas trudnych warunkw, silny wiatr, duŇe
zafalowanie, þatwo moŇna zgubię czþowieka. Obserwacja zapobiega zagubieniu
pozycji czþowieka. Oko pokazuje takŇe rħkĢ kierunek w ktrym znajduje siħ czþowiek
i melduje o odlegþoĻci od niego i kierunku (moŇna uŇywaę systemu godzinnego:
czþowiek w odlegþoĻci 20 m na godzinie 15:00).
3. Nie odpþywamy daleko od czþowieka, mamy 3 minuty na podjħcie czþowieka na
pokþad.
4. Podchodzimy do czþowieka kursem bajdewind (uwaga) w odpowiedniej odlegþoĻci
zaleŇnej od warunkw panujĢcych na akwenie, luzujemy Ňagle tak aby zmniejszyę
prħdkoĻę do 0,5 wħzþa (1 m/s). Wyjmujemy czþowieka na pokþad (lekkie jachty
mieczowe np. Omega z burty nawietrznej, ciħŇsze jachty o wyŇszej burcie
podejmujemy czþowieka z zawietrznej). Udzielamy czþowiekowi pierwszej pomocy,
wybieramy Ňagle i odpþywamy.
5. Uwaga na kurs bajdewind. Gdy silnie wieje i podchodzĢc do czþowieka wytracimy
prħdkoĻę, odpadnie wiatr wþasny ktry sprawiaþ, Ňe wiatr pozorny byþ ostrzejszy od
rzeczywistego. MoŇe siħ okazaę Ňe jacht bħdzie ustawiony w stosunku do wiatru
rzeczywistego w kursie pþwiatr! Do czþowieka podchodzimy tylko kursem bajdewind
umoŇliwiajĢcym wyluzowanie Ňagli i wytracenie prħdkoĻci.
6. JeŇeli mimo wyluzowanych Ňagli podchodzimy do czþowieka za szybko moŇemy
zahamowaę uŇywajĢc do tego grota wystawionego na wiatr. Uwaga wyhamowaę nie
znaczy stanĢę w miejscu, jacht musi mieę minimalnĢ prħdkoĻę 1 - 0,5 wħzþa.
7. JeŇeli wyluzowaliĻmy Ňagle i widzimy Ňe stajemy w miejscu nie dojdziemy do
czþowieka, moŇemy wybraę grota i zyskaę trochħ szybkoĻci.
8. JeŇeli widzimy Ňe pþyniemy na granicy kĢta martwego podchodzĢc do czþowieka
moŇemy wyluzowaę foka (fok ma wiħkszy kĢt martwy niŇ grot) i dopþynĢę do
czþowieka na grocie. Sytuacja ta moŇe byę wykorzystana tylko na parħ metrw przed
czþowiekiem, jeŇeli jesteĻmy daleko nie pomoŇe nam wyluzowany fok i tak
znajdziemy siħ W KġCIE MARTWYM.
9. Komendy:
- alarm czþowiek za burtĢ: ogþoszenie alarmu,
- podaę czþowiekowi koþo ratunkowe,
- oko na czþowieka: sternik wyznacza osobħ,
- podjĢę czþowieka z prawej / lewej burty na pokþad,
- udzielię czþowiekowi pierwszej pomocy,
- wybranie Ňagli, wyluzowanie Ňagli, hamowanie grotem.
Metoda pþwiatrowa, niezaleŇnie od kursu w jakim wypadnie nam czþowiek,
natychmiast kierujemy jacht do pþwiatru.
Metoda pħtli rufowej, czþowiek wypada gdy jacht pþynie bajdewindem.
Metoda pþwiatrowa, czþowiek wypada gdy jacht pþynie pþwiatrem.
Plik z chomika:
mariuszek-m8
Inne pliki z tego folderu:
PraktykaBALTYCKA.pdf
(24997 KB)
Teoria zeglowania.pdf
(3315 KB)
Wykład z teorii żeglowania.ppt
(755 KB)
Teoria_żeglowania_cz_2.pdf
(400 KB)
Teoria_zeglowania_cz_1.pdf
(1151 KB)
Inne foldery tego chomika:
Alfabety różne(+)
Anatomia Sztuk Walki- oglądaj
BYŁO SOBIE ŻYCIE 4,1 +
Języki obce
Modelarze
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin