Indywidualny program do zajęć rewalidacyjno.doc

(42 KB) Pobierz
Indywidualny program do zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Indywidualny program do zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

dla uczennicy Darii K.

uczennica – lat 22, głęboki stopień upośledzenia umysłowego

Sporządziła mgr Małgorzata Lotko – nauczyciel ZSS Nr 4 w Łodzi

 

SFERA

CEL OGÓLNY

CEL SZCZEGÓŁOWY

UWAGI

O REALIZACJI

SAMO-

OBSŁUGA

1. DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI JEDZENIA I PICIA

a) kształcenie umiejętności spokojnego spożywania posiłków, niwelowanie odruchów krztuszenia się

b) usprawnianie umiejętności picia

z kubka (zasysanie płynu)

c) kształcenie poprawnego zachowania podczas spożywania posiłków, redukowanie zachowań nietypowych

 

 

 

codziennie

2. WYKSZTAŁCANIE SAMODZIELNOŚCI W ZAKRESIE TOALETY

a) kształcenie umiejętności sygnalizowania zabrudzonego pampersa

b) wykształcanie potrzeby mycia rąk

c) kształcenie umiejętności mycia rąk

z użyciem mydła

d) kształcenie umiejętności rozpoznawania ręcznika jako przedmiotu służącego do wycierania rąk

e) wykształcanie potrzeby mycia zębów, niwelowanie strachu przed tą czynnością

 

 

 

 

codziennie

3. WDRAŻANIE DO SAMODZIELNEGO UBIERANIA SIĘ

I ROZBIERANIA

a) kształcenie umiejętności rozpoznawania częsci garderoby

b) kształcenie umiejętności współdziałania z osobą ubierającą

lub rozbierającą

 

 

 

przy sprzyjającej okazji

KOMU-

NIKACJA

5. KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI ROZUMIENIA SŁÓW WYPOWIADANYCH PRZEZ NAUCZYCIELA

a) doskonalenie umiejętności reagowania na proste polecenia: „podnieś rękę”, „podaj rękę”, „pokaż głowę”

 

 

 

codziennie

6. WDRAŻANIE DO UMIEJĘTNOŚCI NAŚLADOWANIA

a) wdrażanie do naśladowania prostych gestów: klaskanie, papa, cześć

 

 

codziennie

7. DOSKONALENIE ZNAJOMOŚCI SCHEMATU WŁASNEGO CIAŁA

a) wzbudzanie zainteresowania odbiciem własnej twarzy widzianej

w lustrze

b) kształcenie umiejętności wskazywania głowy, rąk i nóg

c) wdrażanie do umiejętności

wskazywania części twarzy: nos, usta, oko

 

głównie

podczas zajęć ruchowych met.

W. Sherborne

USPO-

ŁECZNIENIE

7. ROZWIJANIE ZACHOWAŃ SPOŁECZNYCH

a) kształcenie umiejętności reagowania uśmiechem na uśmiech

b) kształcenie reakcji „cześć” na przywitanie i „papa” na pożegnanie

c) kształcenie umiejętności współdziałania w grupie

 

 

 

 

codziennie

MOTORYKA MAŁA I DUŻA

8. USPRAWNIANIE MANUALNE

a) doskonalenie umiejętności utrzymywania przedmiotów w dłoni przez dłuższy czas oraz w obydwu dłoniach jednocześnie

b) doskonalenie funkcji palców zwłaszcza kciuka i palca wskazującego

c)doskonalenie chwytu całą dłonią zwłaszcza dłonią prawą

d) wdrażanie do wykonywania ruchów precyzyjnych

 

 

 

podczas zajęć

z zakresu motoryki małej

 

 

 

9. DOSKONALENIE SPOSOBU LOKOMOCJI

a) usprawnianie umiejętności poruszania się

b) zwiększania zakresu ruchów we wszystkich stawach

podczas zajęć

z zakresu motoryki dużej

FUNKCJE POZNAWCZE

10. STYMULACJA PERCEPCJI:

DOTYKOWEJ, SMAKOWEJ, WĘCHOWEJ, WZROKOWEJ, SŁUCHOWEJ

a) wdrażanie umiejętności rozróżniania ciepła i zimna

b) zmniejszanie nadwrażliwości

dotykowej na przedmioty lepkie

c) kształcenie rozpoznawania smaków: słodki, gorzki, kwaśny i słony

d) wdrażanie umiejętności

reagowania na zapach jedzenia (obiad, produkty spożywcze, zapach owoców)

e) kształcenie umiejętności koncentracji uwagi na bodźcach wzrokowych

f) kształcenie umiejętności koncentracji uwagi na bodźcach słuchowych

g) kształcenie koordynacji wzrokowo - ruchowej

 

podczas spożywania posiłków, zajęć „poranneo kręgu”, zajęć umuzykalniających

 

 

Metody stosowane w pracy rewalidacyjno – wychowawczej:

 

-         metoda „porannego kręgu”

-         metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne

-         metoda F. Affolter

-         elementy integracji sensorycznej

-         „malowanie dziesięcioma palcami”

-         gesty

-         metoda zabawy

-         poprzez naśladownictwo

-         praktycznej działalności dziecka

-         wykorzystywanie sytuacji codziennych

-         metoda świąt

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin