Konwersatorium 1 24.II.2001
Egzamin: ustny (3 pytania)
Dopuszczalna 1 nieobecność
Retoryka i erystyka – uczy jak rozumować, dowodzić, argumentować i wyrażać to skutecznie poprzez język.
· Arystoteles – Endoksa – podstawa to prawdopodobieństwo
· Friedrich (Kapppa???) – naukowe jest to, co jest udowodnione
· Pierwszy podręcznik erystyki i retoryki – V wiek p.n.e
· 78 sposobów przemawiania. Po co? 1) żeby nie dać się zmanipulować; 2) żeby się posłużyć tą wiedzą.
· 20 zasad erystycznych
· 21 obowiązków przewodniczącego sporów
· Jak budować przemówienie (28 cech)
· 9 poziomów tekstów propagandowych
Lektura:
· Artur Schopenhauer – „Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów”
· Teczka
Temat: Problematyka przekonań.
Zbiór przekonań – to światopogląd.
czym jest to, co jest dla nas najistotniejsze, a trudno uchwytne. Psychologia, filozofia, pedagogika, prakseologia, logika, retoryka i erystyka – tym się zajmuje.
Thomas Hobbes
Powiada, że istnieją dwa rodzaje skutków rozumowania: tzn. wiedza i przekonanie.
Wiedza – to rozumowanie oparte na danych sprawdzonych empirycznie.
Przekonanie – jest to rozumowanie oparte na innych podstawach, głównie na intuicji.
Przecięcie w danym miejscu łańcucha rozumowania pozwala odkryć przypuszczenie i wątpienie. Są to zmienne dostatecznie nieuzasadnione przekonania. Natomiast ostateczny rezultat procesu rozumowania wyrażony w sądach to ostateczne przekonanie powstałe na drodze poszukiwania prawdy.
Przekonania są zjawiskiem nieodłącznie towarzyszącym procesowi poznawczemu, tzn. jest to pewien etap lub stopień poznania. Przekonanie o słuszności czegoś może być skutkiem tylko własnego procesu rozumowania. Oparcie własnego zdania na autorytecie innej osoby to przeświadczenie lub wiara. Wówczas sąd dotyczy nie tyle ile rzeczy ile osoby. Przeświadczenie zawiera w sobie jakby dwa przekonania, tzn. o autorytawności osoby i o słuszności tego, co ona mówi. W ocenie każdego człowieka, jego własne przekonania są zawsze prawdziwe czy słuszne, niezależnie od tego, czy są one obiektywnie zgodne z prawdą, czy nonsensowne.
Wątpliwości:
Celowość rozróżnienia wiedzy i przekonania – jest to rozróżnienie sztuczne. Wiedza jest składnikiem przekonania – nie o wszystkim muszę być przekonany. Zjawisko modalności – w różnym stopniu mogę być o czymś przekonany.
David Hume
stwierdza, że przekonanie jest to określony sposób myślowego ujęcia rzeczy lub zjawiska wyrażającym pewny stosunek idei do impresji.
Impresja – to wrażenie zmysłowe.
Idea – jest to odbicie wrażenia zmysłowego w moim myśleniu rozumowaniu.
Inne źródło przekonania proponuje Hume.
Człowiek może być przekonany tylko o tym, co bezpośrednio widzi, doznaje, czuje. Przekonania powstają tylko na drodze doświadczenia.
Jeśli chcę kogoś przekonać, muszę poznać źródła jego przekonań.
Immanuel Kant
przekonanie jest to uważanie czegoś za prawdę z tym, że winno się ono opierać na podstawach obiektywnych. Kryterium prawdziwości jest zgodność z przedmiotem przekonania. Jeśli przekonanie ma charakter tylko podmiotowy, a więc opiera się wyłącznie na subiektywnych podstawach, to taki stan Kant nazywa wmówieniem. Jest to tylko pozór prawdy.
Kant rozróżnia 3 stopnie uważania czegoś za prawdę (3 stopnie modalności):
Epistemologia - nauka o poznaniu. Proces rozumowania: podmiot poznającyèprzedmiotèproces poznawania.
Nie wystarczające przedmiotowo – nie jestem w stanie udowodnić tego na pewno.
Tym trzem stopniom uważania czegoś za prawdę odpowiadają 3 rodzaje sądów, zwane funkcjami modalności:
PRZECZYTAĆ:
· co to jest dialektyka erystyczna – s. 28
· drogi przekonywania – 2 drogi – bezpośrednia i pośrednia (2 metody)
Konwersatorium 2 03.III.2001
Kant – przekonanie jest stanem intelektualnym – jednak być tak nie musi, bo są przekonania, które nie są oparte na rozumowaniu.
Hegel
Przekonanie jest to subiektywna refleksja , wewnętrzne nastawienie, poczucie słuszności czegoś. Słuszność przekonań wyraża się w ich tożsamości z samowiedzą, a nie w zgodności z rzeczywistością. To wewnętrzne nastawienie czyli przekonanie musi być podporządkowane jakiejś nadrzędnej idei – są nią interesy i myśl państwowa.
Zatem przekonanie to wewnętrzna wola istnienia prawa nakazującego rezygnację z wszelkich indywidualnych poglądów sprzecznych z substancjalną istotą państwa.
Przekonania są subiektywne – każdy ma inny światopogląd, mentalność, osobowość itp. – opinie każdego z ludzi na ten sam temat będą się różniły.
Przekonanie wg Hegla musi być czemuś podporządkowane. Nie każda idea państwa jest zgodna z przekonaniami człowieka (?????????). Hegel nie ma racji, że trzeba się poddać każdej idei państwa.
B. Roussell
Język jest w stanie wyrazić uczucia. Drugie stanowisko – język jest tylko metaforą.
Subiektywność w mowie jest tylko umowna.
èPrzekonanie jest procesem, na drodze poznania powstają różne uczucia – które przybierają postać oddzielające wartość emocjonalną od uczuciowej – i zwycięża jedno uczucie – np. kicz
Będę skutecznie działał, jeśli przyjmę poprawną (właściwą) postawę i odpowiednie metody.
Kazimierz Ajnkiewicz
Przekonanie jest to przeświadczenie, o słuszności głoszonych sądów.
Tadeusz Kotarbiński
Przekonanie to stosunek do wypowiadanych zdań, ale taki stosunek, w którym wyraża się pewność czy przeświadczenie, że zdanie to jest słuszne.
è KONCEPCJA PSYCHOLOGICZNA
Wł. Witwicki
uważa, że przekonanie to fakt psychiczny uznawania bądź nieuznawania rzeczywistości jakiegoś przedmiotu czyli potwierdzenie bądź zaprzeczenie realności istnienia.
NIE MA RACJI - coś może istnieć jako marzenie.
è PEDAGODZY
Bolesław Hornowski
przekonanie jest to sąd wartościujący. Jest to taki sąd, w którym wyrażamy ważność i znaczenie rzeczy i zjawisk, poglądów i teorii, zasad i ocen naszego postępowania, ewentualne emocjonalne ustosunkowanie się do otaczającego nas świata. Zatem przekonanie zawiera w sobie proces poznawczy i proces emocjonalny.
Wincenty Okoń
przekonania to wiadomości połączone z uczuciami i procesami wolicjonalnymi. Są to takie wiadomości, które stanowią wytyczne naszego postępowania.
Zygmunt Mysłakowski
przekonania składają się z prawdy obiektywnej lub wiedzy prawdopodobnej, przeświadczenia prawdziwościowego, rozumianego jako wyraz wewnętrznej aprobaty dla wiedzy obiektywnej lub prawdopodobnej i zgodności z praktyką życiową podmiotu.
Eugeniusz Kuszko
przekonanie to taki pogląd który człowiek wewnętrznie i dobrowolnie uznaje za słuszny.
Psychologowie rosyjscy
przekonanie to iloczyn wiedzy, uczuć i doświadczenia.
T. Szaciło
przekonanie to intelektualny stan pewności, co do słuszności lub realności poglądu na określony temat.
Wady: 1) nie musi być to stan realności; 2) nie uwzględnia kategorii prawdziwości.
6 sposobów rozumienia prawdy (teorie prawdy):
a) E. Le Roy – rozumiał konwencjonalizm w sposób skrajny – polegał na tym, że z prawdą będziemy mieli do czynienia wtedy, kiedy wszystko będzie umówione.
b) H. Poincare – konwencjonalizm umiarkowany – powinniśmy się umawiać odnośnie kwestii będących przedmiotem kontrowersji.
3. koncepcja pragmatystyczna – prawdą jest to, co jest zgodne z dążeniami człowieka, co jest mu użyteczne, zapewnia powodzenie itp. Wierzenia religijne są prawdziwe w tym sensie, że okazują się jakoś potrzebne człowiekowi. Prawda bowiem sprawdza się poprzez swoje konsekwencje polityczne.
Pewnym wariantem pragmatyzmu jest ujmowanie prawdy jako ekonomii myślenia. Ten sąd jest prawdziwy, który jest w jakiś sposób oszczędny – prawdziwa jest równoważność masy i energii Einsteina, ponieważ wyraża ten stosunek w sposób bardziej ekonomiczny niż wzory innych fizyków.
4. koherencyjna (çwewnętrzna zgodność) teoria prawdy G. W. Libniz’a – wg niego prawda jest to zgodność twierdzeń między sobą a przede wszystkim zgodność twierdzeń z danym systemem, w ramach którego funkcjonują – np. twierdzenie że suma kątów w trójkącie ma więcej niż 180°, 180° lub mniej niż 180° - każde z osobna może być prawdziwe w zależności od tego, w jakim systemie będzie ono umieszczone – w geometrii Euklidesa, Rhiemana czy Łobaczewskiego.
5. koncepcja personalistyczna (substancjonalistyczna) - dla osoby religijnej jedyną prawdą substancjalną jest Bóg. Chrystus powiedział: jam jest droga, prawda i żywot. Dla wierzących jednym z kryteriów prawdy jest źródło – to jest prawdziwe, co Bóg podaje do wierzenia, przez księgi objawione, tradycję i Kościół przez niego powołany.
6. teoria oczywistości- KARTEZJUSZ – sądem prawdziwym możemy nazwać taki sąd, który jest oczywisty.
Przez oczywistość należy tu rozumieć albo stan psychiczny wyrażający pełną aprobatę intelektualną i emocjonalną dla wypowiadanego sądu albo też rozumieć ją w sposób logiczny tj. stan w którym uznany na mocy reguł logicznych sąd nie może być zanegowany bez jednoczesnego negowania owych reguł tzn. bez popadania w sprzeczność.
Przekonanie – jest to subiektywne przeświadczenie lub pewność co do prawdziwości czegoś.
Składniki, źródła i determinanty przekonania:
1. wiedza
2. uczucia
3. doświadczenie
4. intuicja
5. wola
6. wyobrażenie
7. sen
8. halucynacja
9. marzenie
10. rozumowanie
11. autorytet
12. osobowość
13. wzorce i uwarunkowania socjokulturowe (są to np. warunki w jakich się wychowujemy, różnice kulturowe itp.).
Rodzaje przekonań
3 klasyfikacje:
1) Wł. Witwicki – dzieli na:
a) aktualne – to takie, które oparte są na bezpośrednich wrażeniach zmysłowych
b) potencjalne – to cały zasób zdobytej i aktualnie zachowywanej wiedzy w formie poglądów i zasad, postaw naukowych, życiowych i społecznych.
2) T. Czeżowski – 4 rodzaje przekonań:
a) apodyktyczne – przekonania, poprzez które poznajemy podstawowe twierdzenia ontologiczne (çdot. bytu) o charakterze apodyktycznym.
b) introspekcyjne – wynikają z bezpośredniego przekonania introspekcyjnego (wiem co czuję i myślę)
c) zmysłowe – powstają na tle żywego spostrzegania konkretnych faktów (przez 5 zmysłów)
d) demonstratywne – to takie przekonania, których oczywistość wynika logicznie z innych przekonań oczywistych.
3) T. Szaciło – 4 rodzaje przekonań:
a) racjonalne – źródłem jest poprawne rozumowanie zgodne z regułami logiki i specyfiką przedmiotu którego ono dotyczy; wynika z doświadczenia; oparcie na wiedzy ekspertów
b) irracjonalne – źródłem są przesądy, zabobony, wierzenia religijne
c) silne – dot. zjawisk często występujących – kryterium jest prawdopodobieństwo występowania faktów lub zjawisk oraz ich skutków
d) słabe – stany nierozpoznane, sporadyczne - kryterium jest prawdopodobieństwo występowania faktów lub zjawisk oraz ich skutków
Supozycje – stan przejściowy miedzy przekonaniem na „tak” i „nie” – skład: przypuszczenia i wątpienia.
Funkcje przekonań:
a) zgodność nowych spostrzeżeń z dotychczasowymi przekonaniami
b)...
kaya86