P. Lejeune Pakt autobiograficzny.doc

(29 KB) Pobierz
P

P. Lejeune Pakt autobiograficzny

 

-          autobiografia – retrospektywna opowieść prozą, gdzie rzeczywista osoba przedstawia swoje losy w jednostkowym aspekcie i ze szczególnym uwzględnieniem historii osobowości.

4 warunki autobiografii:

1) forma językowa – a) opowieść, b) proza;

2)     temat – losy jednostki, historia osobowości;

3) sytuacja autora – tożsamość autora z narratorem;

4)     status narratora –

a) tożsamość narratora z głównym bohaterem,

              b) retrospektywna wizja opowiadania.

 

Pamiętnik nie ma 2, biografia 4a, powieść pierwszoosobowa nie ma 3, poemat autobiograficzny – 1b, dziennik intymny 4b, autoportret, esej 1a i 4b. Muszą być spełnione zawsze 3 i 4a.

 

-          tożsamość narratora i głównego bohatera – najczęściej przez I osobę (Genette: narracja autodiegetyczna). Jeśli I osobowy narrator nie jest tożsamy z głosem bohatera – to narracja homodiegetyczna;

-          w I osobie (Benveniste) – I osoba to 2 poziomy – 1) poziom odniesienia – zaimki osobowe mają odniesienie w procesie mówienia dopiero, 2) poziom wypowiedzi. Zaimki komunikują tożsamość podmiotu językowego z gramatycznym podmiotem wypowiedzi.

 

W 2 typach sytuacji jest utrudniona identyfikacja podmiotu:

-          cytat – w piśmie są myślniki, cudzysłowy. W mowie – tylko intonacja;

-          ustne porozumienie na odległość (telefon, ciemne pomieszczenie – „kto tam jest?” „ja” „jaki ja?”);

-          definicja autobiografii musi wychodzić od imienia własnego. Istnienie autora streszcza się w nazwisku. Jest autor osobą społecznie odpowiedzialną. Jest na pograniczu między tekstem a rzeczywistością. Prawdziwy autor rodzi się dopiero z napisaniem drugiej książki – bo wtedy konstytuuje się przestrzeń autobiograficzna;

-          nie ma autobiografii pisanej pod pseudonimem. Autobiografia wymaga afirmacji tożsamości na poziomie aktu wypowiadania, a wtórnie – podobieństwa na poziomie wypowiedzi;szx

-          powieść autobiograficzna – czytelnik postuluje tożsamość autora i bohatera, autor neguje / nie potwierdza tożsamości – brak tu paktu autobiograficznego;

-          wszystkie formy paktu autobiograficznego wiąże podpis. Czytelnik nie może poddać w wątpliwość tożsamości. Kwestia wierności / podobieństwa zależy od kwestii autentyczności.

 

Sygnały identyczności:

NIEJAWNE:

-          przez użycie tytułu;

-          w początkowych partiach tekstu narrator tak się zachowuje, że czytelnik identyfikuje go z autorem;

JAWNE:

-          narrator – ma to samo nazwisko, co autor;

-          tożsamość to nie podobieństwo. To fakt (uznany lub nie), bezpośrednio uchwytny na poziomie aktu wypowiadania. Podobieństwo – relacja na płaszczyźnie wypowiedzi. Tożsamość ustala się na podstawie narratora, autora i bohatera. W podobieństwie jest jeszcze jeden element – dla podmiotu wypowiedzi;

-          biografia, autobiografia – utwory referencjalne;

-          model – fragment rzeczywistości, do którego wypowiedź ma być podobna. Podobieństwo realizuje się w 2 poziomach – 1) oparty na kryterium dokładności – w odniesieniu do elementów opowiadania, 2) na kryterium wierności – w odniesieniu do całości. Dokładność – dotyczy informacji, wierność – znaczenia;

-          w biografii – identyczność nad podobieństwem. W autobiografii – odwrotnie;

-          wypadek graniczny dla tożsamości – fałszerstwo. Dla podobieństwa – mitomania;

-          przestrzeń autobiograficzna – autobiografii brakuje złożoności i niedookreślenia, powieści – dokładności i wierności;

-          gatunek autobiograficzny jest gatunkiem umownym. Wynika z kontraktu między autorem i czytelnikiem;

-          autobiografia – styl lektury i odmiana pisarstwa, zmienny historycznie produkt obustronnej umowy;

-          historia tekstów autobiograficznych – historia ich odczytywania;

-          autobiografia ma być definiowana nie przez podobieństwo z realną osobą, a przez styl lektury.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin