Bachtin M. - O metodologii literaturoznawstwa.doc

(26 KB) Pobierz
M

Bachtin M.: O metodologii literaturoznawstwa

 

-          autor – jest obecny tylko w całym utworze, nie ma go w poszczególnych elementach całości ani w treści oderwanej od całości. Można go wskazać tu, gdzie forma i treść się łączą;

-          s. 89 twórcę widać tylko w tym, co stworzył, nigdy poza tym;

-          idealny słuchacz jest odbiciem autora. Nie może wnieść niczego własnego do utworu idealnego i zamysłu autora.

 

Poznanie rzeczy a poznanie jednostki:

-          rzecz – naga, martwa, posiada tylko zewnętrzność, istnieje dla innego - poznającego. Pozbawiona wnętrza. Może być tylko przedmiotem zainteresowania praktycznego;

-          myślenie o jednostce – pytanie, dialog. Konieczne jest samoodkrywanie się osobowości. Pytanie zadaje pytający poznawanemu. Kryterium to nie ścisłość poznania a głębokość przenikania. Poznanie kieruje się ku temu, co indywidualne.

 

Ścisłość, jej znaczenie i granice:

-          zakłada zgodność rzeczy samej z sobą, potrzebna do opanowania praktyki;

-          granicą ścisłości w naukach ścisłych jest identyczność. W badaniach literackich ścisłość – przezwyciężenie obcości obcego bez przekształcania go w coś, co byłoby całkiem moje (podstawienia i unowocześnianie). Ważna głębia – konieczność dotarcia do twórczego jądra osobowości;

-          podmiot nie może być badany jak rzecz, bo poznać go można tylko dialogowo;

-          poznanie dialogowe – to spotkanie;

-          dialog zakłada istnienie odrębnych chronotopów pytającego i odpowiadającego. Jak z odpowiedzi nie rodzi się nowe pytanie, to wypada ona z dialogu i wchodzi w skład poznania systemowego, bezosobowego.

 

Granice tekstu i kontekstu:

-          rozumienie w literaturze i nauce o literaturze jest zawsze historyczne i upersonifikowane;

-          rzecz, by wpłynąć na osobowość, musi ujawnić swój potencjał sensu, stać się słowem;

-          rzecz i osobowość – to nie absolutne substancje a granice;

-          kontekst jest zawsze personalistyczny, to dialog bez końca;

-          myśl i praktyka – między 2 skrajnościami – ustosunkowaniem się do rzeczy i ustosunkowaniem się do osobowości;

-          obrazy – symbole – wielka rola w literaturze. W odróżnieniu od mitu – tu jest świadomość niepokrywania się z własnym sensem;

-          interpretacja symbolu pozostaje symbolem. Określenie senu – przewidywanie rozrastania się kontekstu;

-          ujawnienie sensu – 1) względna racjonalizacja sensu (analiza naukowa), 2) pogłębianie go za pomocą innych sensów (interpretacja filozoficzno-artystyczna);

-          forma – pomost ku nowej treści. Kiedyś była implicytną treścią. Treść poprzedzała utwór;

-          znaczenie elementów utworu – dostępne wszystkim. Ale już aspekt wartościująco-emocjonalny jest znaczący dla ludzi powiązanych warunkami życia na przykład. Wyrażanie stosunków emocjonalno-wartościujących – może być w intonacji;

-          „mały czas” – współczesność, bliska przeszłość i bliska przyszłość. Tu obowiązuje przeciwstawienie tego, co nowe i tego, co przestarzałe;

-          nie ma granic kontekstu dialogowego, nawet sensy przeszłe nie mogą być ustabilizowane.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin