mgr Henryka Bartnik - Przedszkole w Kłomnicach
Program edukacji integracyjnej pod tytułem „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z Zespołem Downa” przeznaczony jest do dodatkowej pracy dydaktyczno – wychowawczej dla chłopca z Zespołem Downa. Chłopiec uczęszcza do grupy, w której zdecydowaną większość stanowią dzieci nieobciążone deficytami rozwojowymi. Praca nauczyciela z tym dzieckiem koncentruje się na nie tylko na przekazywaniu wiedzy, kształtowaniu niezbędnych umiejętności i nawyków, ale także na wyrabianiu postaw społecznych. Takie postępowanie ukształtuje w nim przekonanie, że nie różni się od innych dzieci w grupie rówieśniczej. Pozytywnie wpłynie na jego samopoczucie, wzmocni samoakceptację.
Program pracy rewalidacyjnej opracowano z uwzględnieniem opinii psychologiczno – pedagogicznej. Na tej podstawie wytyczony został charakter podejmowanych działań.
Dziecko uczęszcza do Przedszkola w Kłomnicach do grupy 3-4-latków. Specjaliści z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Częstochowie zdiagnozowali niego Zespół Downa.
U chłopca zaobserwowałam opóźniony rozwój psycho - ruchowy w zakresie koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz mowy czynnej i biernej. Jakub opanował wiele umiejętności w zakresie samoobsługi, próbuje naśladować czynności domowe. Rozumie reguły prostych zabaw i uczestniczy w nich, manipuluje przedmiotami, rysuje bazgrząc spontanicznie. Przedmioty chwyta kciukiem i palcem. Wypowiada otwarte sylaby znaczeniowe, próbuje mówić „mama”, „tata”, „papa”, „ciocia”, „pani”, „daj”. Wskazuje nazywaną część ciała. Rozumie proste polecenia typu: „chodź / daj / siedź / nie ruszaj”. Rozpoznaje osoby, zwierzęta i przedmioty na obrazkach.
Stymulacja rozwoju w sferze somatyczne z uwzględnieniem sprawności motorycznej, rozwoju mowy, a przede wszystkim sfery społecznej, intelektualnej i duchowej.
o Ukształtować dojrzałość do uczenia się i samodzielności,
o Rozwijać funkcje słowno – pojęciowe,
o Wzbogacać wszechstronną stymulację dziecka ze szczególnym uwzględnieniem terapii logopedycznej,
o Wdrażać do obowiązujących norm i zachowań społecznych,
o Rozwijać percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo – ruchową,
o Wydłużać czas koncentracji na zadaniu,
o Nagradzanie jako niezbędny element pracy z dzieckiem.
o Elementy ćwiczeń wg metody Domana,
o Elementy ćwiczeń wg metody W. Sherborne,
o Elementy ćwiczeń wg metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
o Elementy ćwiczeń relaksacyjnych i energetyzujących wg metody Denissonów,
o Elementy ćwiczeń pedagogiki zabawy.
o Akceptuje normy społeczne i stosuje się do nich podczas zabaw i zajęć dydaktyczno- wychowawczych, wyrównawczych, na wycieczkach, przedszkolnym placu zabaw,
o Dostrzega, ale nie respektuje związków przyczynowo – skutkowych między właściwym, a niewłaściwym zachowaniem,
o Manipuluje przedmiotami i rozumie proste polecenia,
o Przejawia chęć bawienia się i zainteresowania zabawką, szuka partnera do zabawy,
o Ujawnia swoje uczucia zadowolenia i niezadowolenia,
o Płacze gdy nie może poradzić sobie z zabawą,
o Unika trudności gdy cos mu nie wychodzi.
o Uczenie dziecka niepełnosprawnego społecznego funkcjonowania w grupie pomimo ograniczeń,
o Całościowe postrzeganie dziecka, a nie tylko jego zaburzeń (postrzeganie jego mocnych stron),
o Uczenie dziecka podejmowania właściwych decyzji poprzez dawanie mu możliwości wyboru danego zadania,
o Zapewnienie warunków bezpieczeństwa, ważności, równości jak każdemu dziecku,
o Wyposażanie dziecka w wiedzę wszechstronna, ułatwiającą odnalezienie swojego miejsca w życiu dorosłym,
o Wyrównywanie i kompensowanie braków i opóźnień rozwojowych – usprawnianie zaburzonych sfer,
o Przygotowanie w ramach zajęć, zabaw, pracy indywidualnej i zespołowej do samodzielnego funkcjonowania i pełnienia ról w grupie,
o Zaspokajanie potrzeb poznawczych i emocjonalnych poprzez doświadczenia, dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych dziecka.
Kierunek pracy
Rodzaj ćwiczeń
Przewidywane osiągnięcia dziecka
Usprawnianie narządów artykulacyjnych
o ćwiczenia oddechowe:
§ dmuchanie waty, piórek, papierków dmuchanie po gładkiej powierzchni róznych przedmiotów,
§ dmuchanie baloników i gumowych zabawek,
§ gaszenie świec,
§ dmuchanie w piszczałki trąbki,
§ robienie baniek mydlanych,
§ bieganie z zamkniętymi ustami,
§ naśladowanie wiatraków,
o ćwiczenia mięśni warg:
§ masaż wargi górnej,
§ rozciąganie małymi palcami obu rąk ściągniętych kącików ust,
§ uchylenie wargi górnej palcami obu rąk, odciągnięcie od wyrostka zębodołowego, uniesienie w kierunku nosa i następnie ściągnięcie na wargę dolną,
§ rozciąganie warg przy szerokim uśmiechu i ściąganie kącików ust oraz wysunięcie warg do przodu,
§ chowanie wargi dolnej pod górną,
§ ćwiczenia z guzikiem na nitce,
§ wibracja warg i języka na wardze.
o ćwiczenia mięśni podniebienia i języka:
§ wysunięcie języka w kierunku nosa, brody i policzków,
§ przesunięcie języka po przedsionku i podniebieniu od zębów do podniebienia miękkiego,
§ przesuwanie języka po policzkach i przedsionkach,
§ szybkie odrywanie języka od siekaczy górnych,
§ chrząkanie (ćwiczenie środka języka),
§ zwijanie języka w rulon,
§ wysuwanie języka na zewnątrz jamy ustnej,
§ trzymanie języka w spoczynku,
§ układanie języka na wardze górnej, warga dolna nie kontaktuje się z językiem,
§ język ułożony na wardze dolnej – język zgięty w kierunku podbródka,
§ mlaskanie,
§ wibracja języka na wardze.
Dziecko potrafi:
o robić bańki mydlane,
o dmuchać w piszczałki i trąbki,
o rozciągać wargi przy szerokim uśmiechu, ściągać usta oraz wysunąć wargi do przodu,
o ćwiczyć z guzikiem przymocowanym na nitce,
o chrząkać,
o zwinąć język w rulon,
o mlaskać,
o schować wargę dolna pod górną,
o trzymać język w spoczynku,
o skoncentrować uwagę na wykonywanym zadaniu / ćwiczeniu,
o doprowadzić podjęte działania do etapu finalnego,
o uważnie słuchać i wykonywać polecenia nauczycielki.
Usprawnianie funkcji naśladowczych dotyczących rozumienia mowy
o podnoszenie rąk do góry,
o klaskanie i machanie ręką,
o dotykanie i wyciąganie ramion,
o tupanie nogami,
o klaskanie w nogi,
o kładzenie rąk na biodrach,
o otwieranie i zamykanie dłoni,
o dotykanie palcem wskazującym dłoni drugiej ręki i kolejnych palców ręki,
o dotykanie palcem wskazującym części ciała (nos, oko, ucho, usta, kolano, itd.),
o otwieranie ust i wysuwanie języka, uśmiechanie się,
o złożenie ust do pocałunku,
o dmuchanie, nadymanie policzków, marszczenie czoła i brwi,
o cmokanie wargami,
o podnoszenie słuchawki do ucha,
o popychanie samochodzika,
o karmienie i czesanie lalki,
o mieszanie łyżeczką w kubeczku,
o wycieranie nosa misiowi.
o dotknąć palcem wskazującym dłoni drugiej ręki i kolejnych palców ręki,
o cmokać wargami,
o klaskać i machać rękami,
o tworzyć i zamknąć dłoń,
o Samodzielnie mieszać łyżeczką w kubeczku,
o ...
zzum