Postępowanie diagnostyczne u dzieci z wrodzonymi wadami rozwojowymi.doc

(37 KB) Pobierz
Postępowanie diagnostyczne u dzieci z wrodzonymi wadami rozwojowymi

Postępowanie diagnostyczne u dzieci z wrodzonymi wadami rozwojowymi

 

Charakterystyka chorób genetycznych

q                  Wysoka częstość występowania chorób genetycznych w populacji.

q                  Ciężki i zazwyczaj przewlekły ich przebieg.

q                  Współistnienie upośledzenia umysłowego i fizycznego

q                  Zwiększone w wielu rodzinach ryzyko ponownego wystąpienia choroby.

q                  Brak lub bardzo ograniczona możliwość wyleczenia

q                  Wysoki koszt diagnostyki i leczenia.

 

Podstawowe pojęcia stosowane  w dysmorfologii

§                     Makrocefalia – pojemność czaszki powyżej 1950 cm3

§                     Mikrocefalia – pojemność czaszki do 1149 cm3

§                     Małogłowie – pojemność czaszki od 1150 do 1449 cm3

§                     Krótkogłowie – zmniejszona średnica przednio-tylna czaszki

§                     Długogłowie – zwiększona średnica przednio-tylna czaszki

§                     Hiperteloryzm – większa od oczekiwanej odległość pomiędzy źrenicami

§                     Hipoteloryzm – mniejsza od oczekiwanej odległość pomiędzy źrenicami

§                     Mongoidalne ustawienie szpary powiekowej – kącik zewnętrzny oka powyżej wewnętrznego

§                     Antymongoidalne ustawienie szpary powiekowej – kącik wewnętrzny oka powyżej zewnętrznego

§                     Zmarszczka nakątna – fałd skóry nad kącikiem wewnętrznym oka

§                     Nisko osadzone uszy – górna krawędź małżowiny usznej poniżej linii łączącej kąciki oczu

§                     Plamki Brushfielda – cętkowany pierścień na tęczówce

§                     Płetwistość szyi – fałd skóry rozciągający się od wyrostka sutkowatego kości klinowej do wyrostka kruczego łopatki

§                     Bruzda poprzeczna na dłoni – tzw. „małpia bruzda”, poprzeczna bruzda zgięciowa na całej szerokości dłoni

§                     Klinodaktylia – zakrzywione piąte palce ręki

§                     Polidaktylia – palce nadliczbowe

§                     Syndaktylia – zrosty palców

§                     Ektrodaktylia – rozszczep dłoni lub stopy

 

Postępowanie diagnostyczne u dzieci z WWR

Postępowanie diagnostyczne obejmuje:

q                  Wywiad dysmorfologiczny – badanie podmiotowe.

q                  Badanie przedmiotowe dziecka.

q                  Pomiary antropometryczne.

q                  Badania laboratoryjne i diagnostyczne.

q                  Próba ustalenia patogenezy i typu wad.

 

Ustalenie etiologii wrodzonych wad rozwojowych

Diagnostyka wrodzonych wad rozwojowych ma na celu określenie charakterystycznego zespołu wad, ich wzajemnych zależności oraz przyczyny ich wystąpienia.

Ustalenie rozpoznania obejmuje 5 faz:

              - zbieranie informacji,

              - analiza,

              - synteza,

              - rozpoznanie,

              - potwierdzenie rozpoznania.

 

              Na podstawie aktualnego stanu wiedzy etiologię wrodzonych wad rozwojowych można precyzyjnie określić w ok. 40% przypadków.

 

Wywiad dysmorfologiczny

składa się z następujących elementów:

¾                      Wywiad rodzinny

                            wiek rodziców i ich stan zdrowia, spokrewnienie

                            poronienia, porody przedwczesne, martwe urodzenia

                            występowanie wad wrodzonych w rodzinie

                            inne choroby, w tym genetyczne, przyjmowane leki             

¾                      Ciąża

                            czas trwania, powikłania

                            choroby matki w czasie ciąży

                            ruchy płodu (charakterystyka)

                            narażenie na czynniki teratogenne

                            rodzaje badań wykonywanych w czasie ciąży

¾                      Poród

                            typ porodu (naturalny, kleszczowy, cesarskie cięcie)

                            ułożenie płodu

                            wody płodowe (charakterystyka)

                            powikłania porodu

                            stan noworodka po urodzeniu (Apgar, zauważone wady)

¾                      Rozwój dziecka

                            okres noworodkowy (powikłania, zauważone objawy             

                            rozwój fizyczny dziecka)

formularz

 

 

Badanie przedmiotowe

Dziecko powinno być do badania całkowicie rozebrane

Badanie fizykalne ® charakterystyczne współistnienie pewnych wad umożliwia niekiedy szybkie rozpoznanie.

Każda zauważona nieprawidłowość jest ważna dla ustalenia rozpoznania.

Istotne jest także:

§                     właściwe i precyzyjne nazywanie anomalii,

§                     ocena kształtu, np. głowy,

§                     ocena proporcji ciała,

§                     porównanie struktur symetrycznych.

Sporządza się szczegółowy opis badania przedmiotowego dziecka ze zwróceniem uwagi również na drobne wady.

 

Pomiary antropometryczne

Pomiary antropometryczne  ®  mają znaczenie diagnostyczne, pozwalają potwierdzić lub wykluczyć podejrzewaną anomalię.

Pomiary są niezbędne w ocenie kształtu i proporcji ciała oraz przy ocenie symetrii struktur parzystych (kończyny, oczy, uszy, brodawki sutkowe).

 

Dokumentacja

§                     Szczegółowy opis dziecka z dołączonymi wynikami pomiarów i badań.

§                     Wypełnienie formularza z wpisaniem symboli międzynarodowych rozpoznanych wad wrodzonych.

§                     Sporządzenie dokumentacji fotograficznej:

              - całe ciało,

              - twarz,

              - profil z widoczną małżowiną uszną i potylicą,

              - dłonie – powierzchnia grzbietowa i wewnętrzna,

              - stopy – powierzchnia grzbietowa i podeszwowa,

              - region ciała, w którym występuje wada wrodzona. 

Formularz

 

Badania dodatkowe

Badania obrazowe:

              - zdjęcie radiologiczne całego dziecka tzw. „babygram”, jeżeli stwierdza się nieprawidłowości, dodatkowo wykonuje się:

              - zdjęcie RTG czaszki – boczne

              - zdjęcie RTG kręgosłupa – boczne

              - zdjęcie RTG dłoni i stóp

 

Badanie cytogenetyczne:

§                     Wykonuje się w przypadku podejrzenia aberracji chromosomowych,

§                     Na aberrację chromosomową wskazują liczne wady dysmorficzne i opóźnienie rozwoju psychoruchowego.

§                     W przypadku podejrzenia mikrodelecji wykonuje się badanie FISH.

 

Inne badania dodatkowe:

§                     badania biochemiczne,

§                     biopsja,

Każde dziecko z zespołem wad powinno być indywidualnie rozpatrywane pod kątem badań dodatkowych.

 

Wybrane zespoły dysmorficzne

  1. Zespół Ullrich - Noonan

              gen PTPN11 locus 12q24.1

2.      Zespół Beckwith – Wiedemann
gen CDKN1C locus 11p15.5

3.      Zespół Smith - Lemli - Opitz

              gen DHCR7 locus 11q12-q13

4.      Zespół Treacher – Collins
gen TCOF1 locus 5q32-q33.1

5.      Zespół Crouzona
gen FGFR2 locus 10q26

  1. Zespół Aperta
    gen FGFR2 locus 10q26
    Zespół Crouzona i Aperta to tzw. zespoły kraniosynostoz. Kraniosynostozy to zaburzenia łączenia się części chrzęstnych i kostnych w obrębie czaszki.
  2. Zespół Rubinstein - Taybi
    gen CREPBP locus 16p13.3
  3. Zespół Dubowitz

9.      Zespół Freeman – Sheldon
gen MYH3 locus 17p13.1

10.  Zespół Goldenhar

Zgłoś jeśli naruszono regulamin