fundusze.pdf
(
1186 KB
)
Pobierz
17433091 UNPDF
Wstêp
7
WSTÊP
W ostatnich latach zwi¹zki Polski ze Wspólnotami Europejskimi uleg³y
znacznemu zacienieniu, zarówno dziêki poszerzeniu zakresu podejmowanej
wspó³pracy, jak te¿ nowym jej formom. Z kraju beneficjenta, otrzymuj¹cego
jedynie bezzwrotn¹ pomoc, stajemy siê krajem partnerem, przygotowuj¹cym
siê do pe³nego cz³onkostwa w Unii Europejskiej, a w konsekwencji uczestnict-
wa w jej strukturach. Oznaczaæ to bêdzie tak¿e udzia³ Polski w unijnych fun-
duszach strukturalnych oraz dostêp do zwiêkszonej puli rodków finansowych.
W tym kontekcie zasadniczego znaczenia nabiera uzyskanie przez polskie
instytucje i organizacje zdolnoci do skutecznego ubiegania siê o rodki unij-
nych funduszy i ich efektywnego wykorzystania dla rozwi¹zywania ró¿nych
kwestii publicznych spo³ecznych i gospodarczych.
Celem niniejszego poradnika z jednej strony jest prezentacja informacji
dotycz¹cych szeroko pojêtej problematyki rodków funduszy pomocowych i
funduszy strukturalnych UE, z drugiej za, przedstawienie sposobów ubiega-
nia siê o te rodki. Praca sk³ada siê z dwóch czêci. W pierwszej, stanowi¹cej
wprowadzenie w tematykê, zarysowano przebieg procesów integracyjnych
oraz opisano ewolucjê polityki strukturalnej Wspólnot. Nastêpnie przedsta-
wiono politykê pomocow¹ Unii Europejskiej z polskiej perspektywy, w
szczególnoci za zasady funkcjonowania programu Phare. Druga czêæ, doty-
czy zarz¹dzania projektami zgodnie z regu³ami stosowanymi w Unii
Europejskiej. Zawarto w niej szereg praktycznych wskazañ, pomocnych do
prawid³owego przygotowania wniosków o finansowanie konkretnych przed-
siêwziêæ.
Poradnik powsta³ z inicjatywy Ministerstwa Gospodarki oraz Polskiej
Agencji Rozwoju Regionalnego (PARR), jako materia³ pomocniczy, maj¹cy
s³u¿yæ przeprowadzaniu szkoleñ dla przedstawicieli administracji publicznej.
Przygotowa³y go natomiast Ma³opolska Szko³a Administracji Publicznej
Akademii Ekonomicznej w Krakowie i Fundacja Edukacji Ekonomicznej.
Organizacje te na zlecenie PARR lub te¿ samodzielnie organizuj¹ szkolenia z
problematyki objêtej tym poradnikiem. Poradnik adresowany jest przede
wszystkim do przedstawicieli administracji pañstwowej i samorz¹dowej. Na
pewno jednak jego treæ warta jest zainteresowania radnych wszystkich
szczebli oraz osób dzia³aj¹cych w organizacjach pozarz¹dowych. W tym kon-
tekcie nale¿y koniecznie podkreliæ, ¿e poradnik zawiera jedynie podstawowe
i syntetycznie ujête informacje. Niew¹tpliwie przybli¿a on czytelnikowi prob-
lemy korzystania z funduszy UE, ale zapoznanie siê z nim nie jest równoz-
naczne ze zdobyciem praktycznych umiejêtnoci. Te mog¹ zostaæ wykszta³cone
tylko poprzez interaktywne szkolenie i w³asn¹ praktykê. Wynika to nie tylko z
charakteru i z³o¿onoci spraw omawianych w poradniku, ale tak¿e z tego, ¿e
szczegó³owe kwestie nie s¹ ca³kowicie i ostatecznie unormowane i uregu-
lowane. Ca³y mechanizm funduszy strukturalnych (przedakcesyjnych i
cz³onkowskich) jest stale i bêdzie w przysz³oci modyfikowany, tak po stronie
unijnej, jak i polskiej. Dlatego bardzo szczegó³owe kwestie techniczne nie
mog¹ byæ przedstawione w poradniku, gdy¿ ten uleg³by szybkiej dezaktualiza-
cji. Poradnik wiêc wprowadza w problematykê, natomiast dopiero praktyczne
8
Korzystanie z funduszy Unii Europejskiej
szkolenie umo¿liwia zdobycie umiejêtnoci korzystania z funduszy unijnych.
Sednem tych umiejêtnoci jest miêdzy innymi zdolnoæ do dalszego
samodzielnego zdobywania nowych informacji i wzbogacania w³asnego warsz-
tatu w zakresie programowania przedsiêwziêæ i projektów oraz ich finansowa-
nia z uwzglêdnieniem rodków UE.
S³owniczek pojêæ stosowanych w poradniku
9
S£OWNICZEK POJÊÆ STOSOWANYCH W PORADNIKU
A
CQUIS
C
OMMUNAUTAIRE
Ca³oæ praw, norm i regulacji obowi¹zuj¹cych w Unii Eu-
ropejskiej, nazywany potocznie dorobkiem prawnym
Unii. W jego zakres wchodzi porz¹dek prawny, zasady
prawne i orzecznictwo.
A
GENDA
2000
Popularna nazwa dokumentu Agenda 2000. Unia Euro-
pejska rozszerzona i silniejsza, zawieraj¹cego propozy-
cje reform tego ugrupowania w latach 2000-2006. Zgo-
dnie z jego za³o¿eniami gruntownie zmodyfikowane zo-
stan¹: wspólna polityka rolna i strukturalna oraz prze-
prowadzona zostanie reforma finansów UE. Dokument
okrela ponadto podstawowe za³o¿enia dotycz¹ce
wspierania procesu integracji z krajami stowarzyszony-
mi.
B
ENCHMARKING
Metoda zarz¹dzania maj¹ca na celu poprawê kondycji i
konkurencyjnoci firmy. Polega na prowadzeniu w spo-
sób ci¹g³y kontrolowania produktów, us³ug i sposobów
produkcji w stosunku do najbardziej zaawansowanych
technologicznie konkurentów.
C
EL POLITYKI REGIO
-
NALNEJ
U
NII
E
UROPEJSKIEJ
Zmniejszanie ró¿nic w poziomie rozwoju gospodarcze-
go i spo³ecznego miêdzy najbiedniejszymi i najbogat-
szymi regionami oraz zapewnienie wewnêtrznej spójno-
ci (kohezji) Unii. Realizowany jest poprzez respektowa-
nie nastêpuj¹cych zasad: pomocniczoci, dodawalno-
ci, partnerstwa, koncentracji rodków i programowa-
nia.
D
ZIENNIK
U
RZÊDOWY
W
SPÓLNOTY
E
UROPEJ
-
SKIEJ
(ang.
Official Journal of European Community
) dzien-
nik urzêdowy, w którym publikuje siê wszelkie decyzje
organów Wspólnot.
E
UROPEJSKA KLASYFI
-
KACJA DZIA£ALNOCI
(EKD)
Obowi¹zuj¹cy w Polsce od 1993 r usystematyzowany
zbiór rodzajów dzia³alnoci spo³eczno-gospodarczych
wystêpuj¹cych w gospodarce narodowej. S³u¿y do kla-
syfikowania danych, sporz¹dzania porównañ miêdzyna-
rodowych oraz klasyfikowania podmiotów gospodar-
czych.
E
URO
(
NASTÊPCA ECU
)
Europejska jednostka monetarna i waluta Unii Europej-
skiej. W tej walucie przyznawana jest pomoc UE dla kra-
jów stowarzyszonych.
10
Korzystanie z funduszy Unii Europejskiej
E
UROPEJSKA
W
SPÓL
-
NOTA
E
NERGII
A
TOMO
-
WEJ
(ang.
European Atomic Energy Community, EURATOM
)
powsta³a w 1957 r. na podstawie traktatu zawartego w
Rzymie przez: Belgiê, Francjê, Holandiê, Luksemburg,
RFN i W³ochy, w celu tworzenia warunków rozwoju prze-
mys³u atomowego. Jedna z trzech Wspólnot Europej-
skich wspó³tworz¹ca UE. Na mocy tzw. Uk³adu Bruksel-
skiego w 1965 r. EURATOM posiada wspóln¹ ze Wspól-
not¹ Europejsk¹ Komisjê i Radê.
E
UROPEJSKA
W
SPÓL
-
NOTA
G
OSPODARCZA
(EWG)
(ang.
European Economic Community, EEC
) utworzona
1 stycznia 1958 r. na podstawie Uk³adu w Sprawie Usta-
nowienia Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej zwane-
go Traktatem Rzymskim z dnia 25 marca 1957 r. EWG
utworzy³o 6 pañstw: Belgia, Francja, Holandia, Luksem-
burg, RFN i W³ochy. G³ównym jej celem by³o utworzenie
integracyjnego ugrupowania pañstw europejskich. Z
chwil¹ wejcia w ¿ycie Traktatu o Unii Europejskiej w
1993 r. zmieni³a nazwê na Wspólnoty Europejskie.
E
UROPEJSKA
W
SPÓL
-
NOTA
W
ÊGLA I
S
TALI
(ang.
European Coal and Steel Community, ECSC
)
uk³ad zawarty 18 kwietnia 1951 r. na okres piêædziesiê-
ciu lat miêdzy krajami cz³onkowskimi Belgi¹, Francj¹,
Holandi¹, Luksemburgiem, RFN i W³ochami. Celem jego
by³o zniesienie ce³ i ograniczeñ w obrocie wêglem i sta-
l¹, wytyczenie ogólnej polityki w tej dziedzinie, ustalenie
kwot produkcji, cen wyrobów i wielkoci nak³adów inwe-
stycyjnych.
E
UROPEJSKI
B
ANK
I
NWESTYCYJNY
(ang.
European Investment Bank, EIB
) utworzony na
podstawie Traktatu Rzymskiego w celu finansowania
projektów rozwoju s³abiej rozwiniêtych regionów Unii
Europejskiej oraz projektów dotycz¹cych modernizacji
przedsiêbiorstw i kredytowania przedsiêwziêæ maj¹cych
znaczenie dla wiêcej ni¿ jednego pañstwa.
E
UROPEJSKI
F
UNDUSZ
O
RIENTACJI I
G
WA
-
RANCJI
R
OLNICTWA
(ang.
European Agriculture Guidance and Guarantee
Fund, EAGGF
czêciej jednak u¿ywa siê skrótu pocho-
dz¹cego z jêzyka francuskiego FEOGA) utworzony w
1962 r., jako podstawowe narzêdzie finansowe polityki
rolnej. Fundusz nie stanowi autonomicznej jednostki bu-
d¿etowej, jest w³¹czony do bud¿etu Wspólnoty. Wyso-
koæ redystrybuowanych za jego pomoc¹ kwot wynosi
niemal po³owê wszystkich wydatków Unii. W ramach FE-
OGA dzia³aj¹ dwie sekcje: Sekcja Gwarancji i Sekcja
Orientacji, lecz tylko tê drug¹ nale¿y uwa¿aæ za fun-
dusz strukturalny. Sekcja Orientacji stanowi w przybli-
¿eniu 8% funduszu i ma na celu finansowanie wspólnych
akcji strukturalnych w zakresie: podwy¿szania produk-
tywnoci i wprowadzania postêpu technicznego, zapew-
nienia racjonalnego rozwoju produkcji rolnej, akcji po-
mocy i zmiany infrastruktury wiejskiej, dzia³añ na rzecz
dywersyfikacji produkcji, ochrony rodowiska, rozwoju
agroturystyki i modernizacji gospodarstw rolnych.
S³owniczek pojêæ stosowanych w poradniku
11
E
UROPEJSKI
F
UNDUSZ
R
OZWOJU
R
EGIONAL
-
NEGO
(ang.
European Regional Development Fund, ERDF
)
fundusz strukturalny wspieraj¹cy dzia³ania zmierzaj¹ce
do zmniejszania dysproporcji rozwojowych pomiêdzy
regionami Unii Europejskiej, miêdzy innymi poprzez
wspó³finansowanie realizacji 1 i 2 celu Polityki Struktu-
ralnej. G³ównym jego zadaniem jest zmniejszanie nie-
równoci regionalnych oraz wzmacnianie spójnoci we-
wnêtrznej przestrzeni krajów UE. W szczególnoci finan-
sowane s¹ przedsiêwziêcia: s³u¿¹ce ochronie rodowi-
ska przyrodniczego, inwestycyjne w zakresie infrastruk-
tury technicznej oraz zwi¹zane z tworzeniem nowych
miejsc pracy i uruchamianiem wewnêtrznego potencja³u
rozwojowego regionów, s³u¿¹ce rozwojowi regionalne-
mu poprzez badania naukowe i transfer technologii.
E
UROPEJSKI
F
UNDUSZ
S
OCJALNY
(ang.
European Social Fund, ESF
) fundusz strukturalny
utworzony na mocy Traktatu Rzymskiego w celu zwiêk-
szenia mo¿liwoci zatrudnienia oraz popierania ruchli-
woci przestrzennej i aktywizacji zawodowej ludnoci
Wspólnoty Europejskiej.
F
INANSOWY
I
NSTRU
-
MENT
O
RIENTACJI
R
YBO£ÓWSTWA
(ang.
Financial Instrument for Fisheries Guidance, FIFG
)
utworzony w 1993 r., jako instrument regulacji rybo³ów-
stwa i gospodarki morskiej. Obok pomocy technicznej,
jego zadaniem jest zapewnienie równowagi pomiêdzy
zasobami morskimi a ich wykorzystaniem, poprawa wa-
runków gospodarowania w sektorze przetwórstwa ryb-
nego oraz zapewnienie w³aciwego funkcjonowanie ryn-
ku rybnego.
F
UNDUSZE STRUKTU
-
RALNE
rodki finansowe przeznaczane na restrukturyzacjê i
modernizacjê gospodarki w wybranych regionach i sek-
torach Unii Europejskiej. Wyró¿niæ mo¿na nastêpuj¹ce
fundusze strukturalne: Europejski Fundusz Rozwoju Re-
gionalnego, Europejski Fundusz Socjalny, Europejski
Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnictwa oraz Finanso-
wy Instrument Wspierania Rybo³ówstwa. Bud¿et Fundu-
szy na lata 1994-99 wynosi ponad 141 mld Euro.
F
UNDUSZE
S
PÓJNOCI
(ang.
Cohesion Fund, CF
) utworzony w 1994 r. w celu
wspierania krajów cz³onkowskich, których PKB na jed-
nego mieszkañca nie przekracza 90% redniej w UE. Do-
tyczy to nastêpuj¹cych krajów: Grecji, Hiszpanii, Portu-
galii i Irlandii (ta ostatnia w zwi¹zku z osi¹gniêtym pozio-
mem rozwoju gospodarczego, od 2000 r. nie bêdzie ob-
jêta pomoc¹ ze strony CF). Fundusz interweniuje w
trzech obszarach dotycz¹cych: rodowiska, infrastruk-
tury transportowej oraz pomocy technicznej.
Plik z chomika:
darkbull
Inne pliki z tego folderu:
Lichtarski-Podstway nauki o przedsiebiorstwie (całość) (1).rar
(32765 KB)
zarzadzaniestrategiczne - rocznik 2016.pdf
(1149 KB)
DIP -Procesowe zarzadzanie projektem informatycznym.rar
(29017 KB)
Jak zbierać fundusze.pdf
(648 KB)
jak_napisac_biznes_plan.pdf
(217 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 21.01.2024
Audytor Systemów Informatycznych
bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo Cloud
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin