Możliwości współczesnej fotogrametrii w apsekcie rekonstrukcji wypadków samochodowych.pdf

(171 KB) Pobierz
zelazek.qxd
Z PRAKTYKI
Mo¿liwoœci wspó³czesnej fotogrametrii
w aspekcie rekonstrukcji wypadków drogowych
„Jest rzecz¹ zrozumia³¹, ¿e pod-
czas inwentaryzowania œladów pozo-
stawionych w miejscu zaistnia³ej sy-
tuacji zdarza siê, mimo najlepszych
starañ, pomin¹æ pewne szczegó³y
bardzo istotne z punktu widzenia
póŸniejszej rekonstrukcji zdarzenia
(…). Dziêki fotogrametrii mo¿liwe jest
odtworzenie sytuacji w prawdziwych
proporcjach wg œciœle geometrycz-
nych zale¿noœci”. W zacytowanym
zdaniu, pochodz¹cym z rozdzia³u 17
materia³ów szkoleniowych wydanych
w 1995 r. [2], Instytut Ekspertyz S¹-
dowych z Krakowa wskazuje przydat-
noϾ zastosowania fotogrametrii
w analizie zaistnia³ych zdarzeñ kry-
minalnych, tak¿e w rekonstrukcji wy-
padków drogowych. G³ównym zada-
niem fotogrametrii jako dziedziny na-
uk technicznych jest pozyskanie
z obrazów fotograficznych prze-
strzennych informacji geometrycz-
nych, spektralnych i semantycznych.
Poprzez analizê, interpretacjê i czyn-
noœci pomiarowe na poszczególnych
zdjêciach mo¿liwe jest sporz¹dzenie
numerycznego modelu (3D) opraco-
wywanego obiektu. Jego znajomoϾ
otwiera drogê do wiernego odtworze-
nia czêœci przebiegu zdarzenia.
Zalety stosowania fotogrametrii
w kontekœcie kryminalistyki znane s¹
ju¿ przynajmniej od kilku dziesiêcio-
leci. Wykorzystanie fotogrametrii
przez policje poszczególnych krajów
jest zró¿nicowane, nie w pe³ni jed-
nak stosowane. Podobnie jest w Pol-
sce, gdzie fotogrametria nie jest czê-
sto wykorzystywana, mimo ¿e w nie-
których przypadkach jest nawet nie-
zbêdna. Jedn¹ z przyczyn takiego
stanu rzeczy s¹ ograniczenia uwa-
runkowañ technicznych oraz pozor-
nie wysokie koszty, z jakimi stosowa-
nie fotogrametrii jest kojarzone.
Opracowana przez Komendê G³ów-
n¹ Policji Strategia Rozwoju Policji
na lata 2005–2010 zawiera komplek-
sowe rozwi¹zania usprawniaj¹ce
pracê Policji, wzmacniaj¹ce jej po-
tencja³ wykonawczy i umo¿liwiaj¹ce
znacz¹c¹ poprawê efektywnoœci
dzia³añ. Zgodnie z t¹ strategi¹ Poli-
cja mo¿e osi¹gn¹æ wy¿sz¹ skutecz-
noœæ dziêki wykorzystaniu m.in. naj-
nowszych zdobyczy nauki i techniki,
a poprawa jakoœci wykonywanych
przez Policjê czynnoœci dochodze-
niowo-œledczych, szczególnie na
miejscach zdarzeñ, mo¿e nast¹piæ
tak¿e poprzez sprawn¹ realizacjê
ekspertyz kryminalistycznych. Wska-
zane cele mog¹ zostaæ osi¹gniête
nie tylko samymi si³ami Policji, co
wynika z ww. strategii, ale tak¿e po-
przez wykorzystanie potencja³u ludz-
kiego z cywilnych wy¿szych uczelni
lub jednostek badawczych. W ra-
mach wspó³pracy z tymi jednostkami
struktury Policji mog¹ podnieœæ swo-
j¹ efektywnoœæ i jakoœæ wykonywa-
nych zadañ.
Fotogrametria by³a wykorzystywa-
na w Policji sporadycznie, ale coraz
czêœciej jej zalety zostaj¹ docenione
w pracy ekspertów kryminalistyki
z zakresu badañ wypadków drogo-
wych. Choæ zasady fotogrametrycz-
ne s¹ niezmienne, to pojawiaj¹ siê
nowe mo¿liwoœci sprzêtowe oraz no-
we mo¿liwoœci „obróbki” materia³u
wyjœciowego.
Jak zmieni³a siê sytuacja w tej
dziedzinie na przestrzeni lat i jakie s¹
mo¿liwoœci wykorzystania wspó³cze-
snej fotogrametrii w kryminalistyce?
Jakie przynosi ona korzyœci? Próba
odpowiedzi na te pytania zawarta zo-
sta³a w pracy dyplomowej [4], przy-
gotowanej przez dyplomanta Uniwer-
sytetu Warmiñsko-Mazurskiego
w Olsztynie przy wspó³pracy Central-
nego Laboratorium Kryminalistyczne-
mo¿liwe by³oby okreœlenie prêd-
koœci pojazdu w momencie kolizji –
na podstawie fotogrametrycznego
badania deformacji geometrii pojaz-
du powypadkowego,
mo¿liwa by³aby fotogrametrycz-
na inwentaryzacja miejsca zdarzenia
z odtworzeniem wzajemnych relacji
geometrycznych miêdzy wszystkimi
istotnymi szczegó³ami sytuacyjnymi,
uwidocznionymi na zdjêciach.
W niniejszym artykule opisano je-
dynie mo¿liwoœæ okreœlenia i pomiaru
strefy uszkodzenia samochodu w ce-
lu oszacowania straty prêdkoœci pod-
czas zderzenia.
Wspó³czesna fotogrametria
i jej mo¿liwoœci
Istota stosowania fotogrametrii
UniwersalnoϾ fotogrametrii pole-
ga na mo¿liwoœci pozyskania ze
zdjêæ zale¿noœci matematycznych
pomiêdzy widocznymi œladami nieza-
le¿nie od czasu, jaki dzieli czynnoœci
procesowe od danego zdarzenia.
Kompletna informacja geometryczna
w postaci danych 3D (wspó³rzêdne x,
y, z dla ka¿dego punktu na stereo-
gramie obrazów) pozwala na pe³n¹
analizê przestrzenn¹. Trójwymiarowe
odwzorowanie znacznie podnosi do-
k³adnoœæ i obiektywnoœæ opracowa-
nia, eliminuj¹c m.in. b³êdy wynikaj¹-
ce z miar ukoœnych, za jakie nale¿y
uwa¿aæ wartoœci uzyskane w wyniku
standardowego pomiaru bezpoœred-
niego. Fotogrametria jest równie¿
sprzymierzeñcem kryminalistyki ze
wzglêdu na mo¿liwoœæ skrócenia
54
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 253/06
go Komendy G³ównej Policji w War-
szawie.
W trakcie badañ przeprowadzono
dwa kluczowe eksperymenty, dziêki
którym:
33630665.018.png
Z PRAKTYKI
czasu pomiarów bezpoœrednio na
miejscu zdarzenia. Ogranicza siê ona
bowiem do okreœlenia pozycji mini-
mum kilku punktów na obiekcie (w
zale¿noœci od zastosowanej metody
i charakterystyki obiektu, np. tylko
3 punkty dla pary zdjêæ). Punkty te s¹
niezbêdne do odtworzenia parame-
trów orientacji geometrycznej apara-
tu fotograficznego wzglêdem uk³adu
odniesienia oraz skalowania modelu.
Resztê czynnoœci wykonuje siê ju¿
tylko przy komputerze.
numerycznych [3]. W konsekwencji
nowoczesne wizyjne systemy pomia-
rowe bazuj¹ wy³¹cznie na technice
cyfrowej. Charakteryzuje je uniwer-
salnoœæ zastosowañ, zaawansowany
stopieñ automatyzacji pomiarów, wy-
soka dok³adnoœæ i wiarygodnoœæ wy-
ników opracowania. Moc obliczenio-
wa wspó³czesnych komputerów
otwiera nowe mo¿liwoœci. Praktycz-
nie nie ma ograniczeñ w zakresie
konfiguracji zdjêæ opracowywanego
obiektu. Mo¿liwe jest wykorzystanie
kamer niemetrycznych, których zale-
t¹ s¹ niskie koszty, gdy¿ s¹ to zwyk³e
aparaty fotograficzne z elementami
orientacji wewnêtrznej czêœciowo lub
ca³kowicie nieznanymi i czêsto nie-
stabilnymi, ale s¹ one powszechnie
stosowane do celów komercyjnych.
Autografy analogowe i analityczne
wyparte zosta³y przez specjalistycz-
ne oprogramowanie, które czyni
z ka¿dego komputera autograf cyfro-
wy. Obecnie na rynku dostêpnych
jest wiele propozycji oprogramowa-
nia fotogrametrycznego, którego pro-
ducenci deklaruj¹ ukierunkowanie na
wykorzystanie w kryminalistyce, np.
RolleiMetric CDW, Photomodeler,
PC-Rect, Phidias, Elcovision i inne.
Do wykonania pomiaru metodami
wspó³czesnej fotogrametrii niezbêd-
ne jest jednak uzyskanie zdjêæ w for-
macie cyfrowym. Uzyskuje siê to za
pomoc¹ dwóch metod. Mo¿na albo
zeskanowaæ tradycyjn¹ analogow¹
fotografiê b¹dŸ uzyskaæ obraz przez
bezpoœredni¹ rejestracjê, z u¿yciem
zwyk³ego fotograficznego aparatu cy-
frowego. W realizacji eksperymentów
opisanych we wczeœniej przytaczanej
pracy [4] wykorzystano amatorski
aparat cyfrowy Kodak DC 4800
o œredniej rozdzielczoœci 3,1 mega-
piksela. Uzyskane dok³adnoœci z te-
go aparatu by³y nawet wy¿sze ni¿
wymagane dla opisywanych celów.
Niezale¿nie jednak od wybranego
rozwi¹zania sprzêtowego nale¿y
uwzglêdniæ fakt, ¿e zdjêcia musz¹
odpowiadaæ pewnym kryteriom tech-
nicznym.
Technika wykonywania zdjêæ
Zdjêcia obiektu nale¿y wykonywaæ
co najmniej z dwóch ró¿nych stano-
wisk, uzyskuj¹c obszar wspólnego
pokrycia zdjêæ. Powinien on wynosiæ
w przybli¿eniu od 70% do 90%. Sta-
nowi to podstawê geometryczn¹ do
okreœlania pozycji nowo wyznacza-
nych punktów. Stanowiska fotografo-
wania musz¹ byæ w miarê mo¿liwoœci
w jednakowej odleg³oœci od obiektu,
tak aby skala zdjêæ by³a zbli¿ona.
Dziêki zachowaniu przy tym odpo-
wiednich proporcji odleg³oœci fotogra-
fowania Y F do bazy B (odleg³oœæ
miêdzy lewym i prawym stanowi-
skiem) oraz zbli¿onych wartoœci k¹to-
wych elementów orientacji zewnêtrz-
nej, uzyskuje siê efekt stereoskopo-
wego widzenia. Umo¿liwia to po
wstêpnym opracowaniu zdjêæ prze-
strzenn¹ obserwacjê obiektu, a wy-
konan¹ w ten sposób parê obrazów
nazywa siê stereogramem. Bior¹c
pod uwagê parametry techniczne
w³asnego aparatu oraz oczekiwan¹
dok³adnoœæ opracowania, osoba spo-
rz¹dzaj¹ca dokumentacjê fotogra-
ficzn¹ miejsca oglêdzin jest w stanie
sporz¹dziæ projekt wykonania zdjêæ.
Proces ten jest opisany w wiêkszoœci
podrêczników poœwiêconych oma-
wianej tematyce. Jednym ze sta³ych
warunków jest zale¿noœæ, ¿e baza
nie mo¿e byæ d³u¿sza ni¿ 0,25 odle-
g³oœci fotografowania: B max = Y F /4.
Spe³nienie opisanych kryteriów
pozwala na rozpoczêcie opracowa-
nia zdjêæ metodami fotogrametrycz-
nymi.
Wp³yw rozwoju techniki
na wspó³czesne mo¿liwoœci
fotogrametrii
O wykorzystywaniu fotogrametrii
w kryminalistyce w wybranych kra-
jach œwiata mo¿emy dowiedzieæ siê
z publikacji wydanej ju¿ w 1974 r. pt.
„Fotogrametria naziemna i specjalna”
[1]. Dowiadujemy siê z niej, ¿e w ta-
kich pañstwach jak Szwajcaria, RFN,
W³ochy czy Japonia metody fotogra-
metryczne s¹ podstawowymi i nie-
omal wy³¹cznymi metodami przy
sporz¹dzaniu dokumentacji wypad-
ków drogowych. Technika tamtego
okresu wymaga³a jednak stosowania
profesjonalnych, a co za tym idzie –
kosztownych kamer stereometrycz-
nych. W RFN policja drogowa wypo-
sa¿ona by³a w specjalne mikrobusy
(ambulanse kryminalistyczne) ada-
ptowane do celów fotogrametrycz-
nych. Do opracowania uzyskanych
w ten sposób zdjêæ niezbêdne by³o
zastosowanie zbudowanych do tych
celów autografów, np.: Wild A-4
i A-40 (precyzyjne instrumenty
optyczno-mechaniczne) [1, 5].
Dzisiaj takie oblicze fotogrametrii
niewiele ma wspólnego z rzeczywi-
stoœci¹. Obecny zakres i dok³adnoœæ
fotogrametrycznych metod pomiaru
3D w bliskim zasiêgu s¹ wynikiem
dynamicznego rozwoju optyczno-ele-
ktronicznych sensorów obrazowania,
techniki komputerowej oraz postêpu
w technikach akwizycji, pomiarów ob-
razów cyfrowych i metodach obliczeñ
Przyk³ad
fotogrametrycznego badania
deformacji geometrii pojazdu
powypadkowego
Burzliwy rozwój przemys³u moto-
ryzacyjnego przyczyni³ siê do skom-
plikowania rekonstrukcji wypadków
drogowych. Zastosowanie np. kom-
puterowo-mechanicznego systemu
zapobiegania blokowaniu kó³ pojaz-
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 253/06
55
33630665.019.png
Z PRAKTYKI
dów podczas hamowania (uk³ad
ABS) uniemo¿liwi³o interpretacjê
oraz wykorzystanie œladów hamowa-
nia kó³ pojazdu jako dowodu mate-
rialnego do okreœlenia prêdkoœci po-
jazdu tu¿ przed kolizj¹. Do okreœlenia
prêdkoœci samochodu w momencie
zderzenia z przeszkod¹ mo¿e s³u¿yæ
strata energii samochodu, a wiêc
strata prêdkoœci na skutek zderzenia.
Do oszacowania prêdkoœci samocho-
du straconej w momencie kolizji mo-
¿e s³u¿yæ zakres strefy deformacji sa-
mochodu jako wynik zderzenia.
Punktem wyjœcia do okreœlenia prêd-
koœci kolizyjnej z wykorzystaniem
metod fotogrametrii mo¿e byæ wiêc
deformacja geometrii pojazdu jako
obiektywnego œladu wypadku, wystê-
puj¹cego w ka¿dej kolizji. W publika-
cji pt: „Odtwarzanie i analiza przebie-
gu wypadku drogowego” W. Koñczy-
kowskiego wydanej w 1993 r. przez
Stowarzyszenie Rzeczoznawców
Techniki Samochodowej i Ruchu Dro-
gowego bezpoœrednio wskazano:
„Je¿eli okreœlone zostan¹ wymiary
odkszta³ceñ geometrii pojazdu, to
mo¿na orientacyjnie wyznaczyæ
prêdkoœæ, jak¹ rozwija³ samochód
w chwili uderzenia”.
Poprzez fotogrametryczny pomiar
odkszta³ceñ uzyskuje siê przewagê
nad stosowanymi bezpoœrednimi po-
miarami, które nie daj¹ ani jednoli-
tych wyników, ani takiej dok³adnoœci.
Dostêp do samochodu rozbitego nie
zawsze jest mo¿liwy, zw³aszcza gdy
zachodzi koniecznoϾ dokonania do-
datkowych oglêdzin po pewnym cza-
sie od zdarzenia w celu ponownej
weryfikacji danych. Zdjêcia fotogra-
metryczne maj¹ natomiast charakter
dokumentalny i pozwalaj¹ na analizê
geometryczn¹ w dowolnym czasie.
Za³o¿eniem mo¿liwoœci wykorzy-
stania metody w prezentowanym
przyk³adzie by³o zastosowanie mini-
malnych informacji zawartych w ma-
teria³ach dowodowych, w dokumen-
tacji wypadku lub kolizji. Proces wy-
znaczenia deformacji pojazdu spro-
wadza siê do koniecznoœci posiada-
nia jedynie stereogramów zdjêæ auta
powypadkowego, bez znajomoœci ja-
kichkolwiek punktów fotografowane-
go obiektu.
Konieczne jest posiadanie geo-
metrycznych informacji o pojeŸdzie
nieuszkodzonym jako modelu wzor-
cowym. Sposób ich uzyskania mo¿e
byæ ró¿ny, np. mog¹ one pochodziæ
od producenta pojazdu lub zostaæ
ustalone na podstawie zdjêæ kon-
kretnej marki i typu pojazdu, i pozo-
staje kwesti¹ otwart¹. Ze wzglêdu
jednak na fakt, ¿e opracowany spo-
sób pomiaru zak³ada³ pe³n¹ nieza-
le¿noœæ, numeryczny model wzorco-
wy opracowano indywidualnie, na
podstawie fotografii samochodu. Wy-
znaczone w ten sposób wspó³rzêdne
punktów odpowiada³y nieuszkodzo-
nym elementom pojazdu rozbitego
i pozwala³y na obliczenie wszystkich
niewiadomych i pomiar odkszta³ceñ
nadwozia.
W opisywanym eksperymencie
wykorzystano powypadkowy samo-
chód marki Fiat Cinquecento (ryc. 1)
oraz identyczny pojazd jako model
wzorcowy (ryc. 2). Pozwoli³o to na
opracowanie trójwymiarowej mapy
samochodu powypadkowego oraz
nieuszkodzonego.
Ryc. 1. Pojazd powypadkowy
Fig. 1. Post-accident vehicle
Ryc. 2. Pojazd, model wzorcowy
Fig. 2. Model vehicle
56
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 253/06
33630665.020.png 33630665.021.png 33630665.001.png
Z PRAKTYKI
P OSZCZEGÓLNE ETAPY W WYZNACZANIU
ZAKRESU USZKODZEÑ SAMOCHODU
wadzenia odpowiadaj¹cych im
wspó³rzêdnych z modelu wzorcowe-
go. Punkty te musz¹ le¿eæ w miej-
scach nieuszkodzonego nadwozia
i musz¹ swym zasiêgiem obejmowaæ
mo¿liwie du¿¹ czêœæ stereogramu
zdjêæ. Proces ten trwa kilka minut
i jest bardzo wygodny, poniewa¿ wy-
maga posiadania jedynie zdjêæ
obiektu. Jest to mo¿liwe dziêki wpro-
wadzanym wspó³rzêdnym pojazdu
wzorcowego.
wzorcowego w pe³ni kartometryczna
mapa opracowywanego obiektu
(ryc. 5) z mo¿liwoœci¹ od³¹czania po-
szczególnych warstw przyporz¹dko-
wanych elementom samochodu. Po-
miar deformacji mo¿na wykonywaæ
bezpoœrednio ze wspó³rzêdnych, co
u³atwia oprogramowanie typu CAD
(ryc. 6).
Zaprezentowane rozwi¹zanie jest
szybkim i ³atwym procesem, niewy-
magaj¹cym g³êbokiej znajomoœci za-
gadnieñ fotogrametrii. Jego efektem
jest wyznaczona deformacja z do-
k³adnoœci¹ do 1 cm. Wiêksz¹ dok³ad-
noœæ mo¿na uzyskaæ, zmniejszaj¹c
odleg³oœæ fotografowania b¹dŸ stosu-
j¹c aparat o wy¿szej rozdzielczoœci.
Wykonanie zdjêæ
Przeprowadzenie tego etapu musi
odpowiadaæ za³o¿eniom wczeœniej
opisanym. Do przedstawienia uszko-
dzeñ w tym przypadku wykorzystano
pojazd powypadkowy sfotografowany
wg zasad przedstawionych na ryc. 3.
W dalszym etapie
wykonuje siê proces
stereodigitalizacji,
którego efekt pre-
zentuje ryc. 4 (czer-
wone linie). Jego za-
daniem jest zareje-
strowanie odkszta³-
ceñ geometrii oraz
pomiar dowolnych
elementów, bêd¹-
cych przedmiotem
zainteresowania.
201
P OSZCZEGÓLNE ETAPY OPRACOWANIA
POJAZDU WZORCOWEGO
( DO BAZY POJAZDÓW WZORCOWYCH )
202
– stereogram
– zdjêcie pojedyncze
Posiadanie geometrycznych infor-
macji o pojazdach nieuszkodzonych
jako modelach wzorcowych zgroma-
dzonych w stworzonej bazie danych
Ryc. 3. Konfiguracja zdjêæ w stosunku do pojazdu uszkodzonego
Fig. 3. Photo configuration in relation to damaged vehicle
Proces orientacji zdjêæ oraz ste-
reodigitalizacja uszkodzeñ
Kiedy ma siê zdjêcia, mo¿na przy-
st¹piæ do ich opracowywania. Orien-
tacja zdjêæ mo¿e byæ wykonywana
ró¿nymi metodami. Prezentowany
sposób opiera siê na bezpoœredniej
transformacji liniowej DLT. Po jej wy-
konaniu zdjêcia s¹ ju¿ w pe³ni zorien-
towane. Mo¿liwa jest obserwacja ste-
reoskopowa oraz pomiar dowolnych
punktów w uk³adzie wspó³rzêdnych
modelu wzorcowego. Jest ona bar-
dzo wygodna ze wzglêdu na mo¿li-
woœæ stosowania zdjêæ niemetrycz-
nych, czyli w sytuacji, gdy nie mamy
informacji o wewnêtrznej geometrii
aparatu ani o cechach jego obiekty-
wu. Praktyczne jej wykorzystanie
sprowadza siê do wskazania mini-
mum 6 punktów na stereogramie
zdjêæ pojazdu rozbitego (ich ozna-
czenia widoczne w kolorze czerwo-
nym wskazano na ryc. 4) i do wpro-
Ryc. 4. Zorientowana para zdjêæ wraz z wykonan¹ stereodigitalizacj¹ uszkodzeñ pojazdu
Fig. 4. Aligned photos with stereodigitalisation of vehicle damages
Tworzenie kartometrycznej ma-
py samochodu
pozwoli w przysz³oœci na natychmia-
stow¹ ocenê uszkodzeñ na podsta-
wie wykonanych zdjêæ.
W prezentowanym przyk³adzie
proces opracowania modelu wzorco-
wego przedstawiony zosta³ skrótowo,
Z utworzonego w wy¿ej opisany
sposób pliku grafiki wektorowej po-
wstaje po scaleniu z plikiem pojazdu
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 253/06
57
33630665.002.png 33630665.003.png 33630665.004.png 33630665.005.png
Z PRAKTYKI
Ryc. 5. Mapa pojazdu wzorcowego z naniesionymi odkszta³ceniami pojazdu
powypadkowego (widok izometryczny)
Fig. 5. Map of model vehicle with imposed post-accident damages (isometric view)
Ryc. 6. Miara (odleg³oœæ) wskazanego wczeœniej elementu
Fig. 6. Measure (distance) of element indicated previously
schematycznie. Tworzenie modelu
wzorcowego pojazdu sk³ada siê z na-
stêpuj¹cych etapów:
Wyniki stereodigitalizacji samo-
chodu zaprezentowano na ryc. 10.
Scalenie wszystkich rysunków
formatu *.dxf
Scalenie polega na po³¹czeniu ry-
sunków wektorowych poszczegól-
nych stereogramów w jeden plik
umo¿liwiaj¹cy analizê ca³ej bry³y po-
jazdu.
Wykonana w ten sposób nume-
ryczna mapa (3D) pojazdu, modelu
wzorcowego, mo¿e byæ wykorzysty-
wana w wyznaczaniu uszkodzeñ ka¿-
dego auta marki Fiat Cinquecento.
Ryc. 7. Szkic osnowy
geodezyjnej
Fig. 7. Geodetic frame
Podsumowanie
Zaprezentowane w niniejszym ar-
tykule rozwi¹zania s¹ gotowymi na-
rzêdziami mo¿liwymi
do zastosowania
w kryminalistyce,
zw³aszcza przez eks-
pertów w zakresie
badañ wypadków
drogowych. Wykorzy-
stanie fotogrametrii
jest celowe w ka¿dej
sytuacji, w której zna-
jomoϾ usytuowania
elementów przek³ada
siê na mo¿liwoœæ
ustalenia prawdy
obiektywnej. Policja
polska jest w znacz-
nej czêœci przygoto-
wana sprzêtowo (cy-
frowe aparaty foto-
Za³o¿enie osnowy geodezyjnej
Za³o¿enie oœmiopunktowej osno-
wy geodezyjnej o rozmieszczeniu
przedstawionym na ryc. 7.
Rozwi¹zanie przestrzenne sieci
zdjêæ
Fotogrametryczne zagêszczenie
osnowy w procesie terratriangulacji
metod¹ wi¹zek
Proces ten przedstawiono na ryc. 9.
Wykonanie stereodigitalizacji
obiektu
Ryc. 8. Konfiguracja zdjêæ przy opracowywaniu modelu wzorcowego
Fig. 8. Photo configuration while developing reference model
58
PROBLEMY KRYMINALISTYKI 253/06
Wykonanie zdjêæ w konfiguracji
normalnej oraz zbie¿nej
Sposób wykonania zdjêæ obiektu
(samochodu) przedstawiono na ryc. 8.
33630665.006.png 33630665.007.png 33630665.008.png 33630665.009.png 33630665.010.png 33630665.011.png 33630665.012.png 33630665.013.png 33630665.014.png 33630665.015.png 33630665.016.png 33630665.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin