mgr Jolanta Bańburska
nauczyciel fizyki
Gimnazjum nr 1
im. Kazimierza Wielkiego
w Radoszycach
PLAN WYNIKOWY Z FIZYKI I ASTRONOMII
„Plan wynikowy dla uczniów z upośledzeniem w stopniu lekkim
na podstawie programów nr DKW – 4014 – 93/99
oraz DKOS – 5002 – 35/07
dla klas I – III gimnazjum”.
Spis treści:
1. Wprowadzenie
2. Cele kształcenia
3. Treści kształcenia
4. Uwagi o realizacji programu
5. Realizacja treści nauczania i cele szczegółowe (osiągnięcia uczniów)
ad.1
Niniejszy program nauczania obejmuje cele edukacyjne i treści kształcenia,
jakie zawarte są w Podstawie Programowej .
uczeń powinien:
· poznać formy energii i jej jednostki miary oraz jej przemiany,
· poznać wielkości wiążące się z energią: pracę i moc oraz ich jednostki,
· poznać wielkości i pojęcia związane z energią elektryczną i magnetyzmem,
· poznać rodzaje oddziaływań i ich skutki oraz wielkości opisujące te zjawiska,
· poznać wielkości opisujące drgania, fale i promieniowanie, w tym elektromagnetyczne,
· nauczyć się operować językiem fizyki,
· znać, rozumieć i zastosować podstawowe prawa fizyki,
· umieć rozwiązywać proste zadania teoretyczne z zastosowaniem poznanych wzorów,
· poznać przykłady wykorzystania wiedzy fizycznej w praktyce,
· poznać zasady bezpiecznego posługiwania się wiedzą i pomocami dydaktycznymi,
· poznać aspekty ekologiczne wiedzy fizycznej.
Treści nauczania ujęte w programie są zgodne z podstawą programową kształcenia
w zakresie nauczania fizyki i astronomii i są przeznaczone do realizacji
w całym cyklu kształcenia.
Treści są zgodne z aktualnym stanem wiedzy z fizyki, astronomii oraz innych nauk przyrodniczych.
Realizowane treści są skorelowane z aktualnie stosowanym przeze mnie podręcznikiem dla gimnazjum „Fizyka i astronomia dla gimnazjum” wydawnictwa Nowa Era, oraz „Fizyka i astronomia 1” wydawnictwa OPERON.
ad. 2 Cele kształcenia
1. Kształtowanie takiej postawy ucznia, aby jego praca prowadziła do poznawania praw
przyrody i dawała satysfakcję z możliwości jej praktycznego wykorzystania.
2. Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów, wnioskowania, analizowania
związków przyczynowo- skutkowych, stawiania hipotez i ich weryfikacji.
3. Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem fizyki.
4. Poznanie podstawowych praw opisujących przebieg zjawisk fizycznych i
astronomicznych.
5. Rozwijanie wyobraźni fizycznej.
6. Przekonywanie o znaczeniu znajomości praw, zasad i zjawisk fizycznych w technice,
życiu codziennym, ekologii.
7. Podkreślanie roli fizyki w procesie postępu cywilizacyjnego.
8. Wdrażanie do logicznego myślenia, analizowania i syntezy.
9. Pogłębianie rozumienia rzeczywistości.
10. Kształtowanie świadomości dodatnich i ujemnych skutków rozwoju fizyki i cywilizacji
technicznej.
11. Rozwijanie poczucia własnej wartości.
ad. 3 Treści kształcenia
Dział I. Energia
Energia jako fundament życia. Formy energii i jej przemiany. Zasada zachowania energii. Wykonywanie pracy kosztem energii. Sposób obliczania wartości pracy - jednostki pracy. Moc i jej jednostki. Energia elektryczna i jej przemiany. Pomiar i koszty energii elektrycznej. Energia potencjalna ciężkości. Energia wewnętrzna i ciepło. Sposoby rozchodzenia się ciepła. Ciepło w twoim domu.
.
Dział II. Elektryczność i magnetyzm
Zjawisko elektryzowania się ciał. Ładunki elektryczne dodatnie i ujemne. Przewodniki i izolatory. Prąd jako strumień ładunków elektrycznych. Źródła energii elektrycznej. Obwody elektryczne. Napięcie elektryczne. Natężenie prądu elektrycznego. Sposoby łączenia odbiorników elektrycznych. Opór elektryczny - prawo Ohma. Szeregowe i równoległe łączenie oporników. Praca prądu elektrycznego. Moc prądu elektrycznego. Pole magnetyczne. Magnesy i elektromagnesy. Siła elektrodynamiczna. Silnik elektryczny prądu stałego. Indukcja elektromagnetyczna. Transformator - budowa i działanie.
Dział III. Siły.
Siły i skutki ich działania. Grawitacja jako przykład oddziaływania siłowego. Odkształcenia jako skutki działania sił. Ciśnienie jako siła nacisku na jednostkę powierzchni. Ciśnienie cieczy i gazów. Ciśnienie atmosferyczne i sposoby jego pomiaru. Zastosowania ciśnienia w technice. Ruch jako skutek działania sił. Siły oporów ruchu. Pojęcie prędkości. Ruch jednostajny prostoliniowy - pierwsza zasada dynamiki. Wykres zależności drogi od czasu. Przyspieszenie jako wielkość fizyczna. Wykres zależności od czasu. Obliczanie przebytej drogi na podstawie wykresu prędkości. Jak siła wpływa na przyspieszenie. Druga zasada dynamiki Newtona. Spadanie ciał na Ziemię - przyspieszenie ziemskie. Energia kinetyczna ciała. Pęd ciała - zasada zachowania pędu. Trzecia zasada dynamiki. Ruch drgający - wahadło. Rzut poziomy i ukośny. Ruch po okręgu.
Dział IV. Promieniowanie i fale
Źródła i rozchodzenie się dźwięków. Fala akustyczna i jej cechy. Cechy dźwięków. . Fale poprzeczne i ich cechy. Światło i jego zasada obicia. Złamanie światła. Soczewki skupiające. Załamanie światła w pryzmacie. Światło jako fala elektromagnetyczna. Widmo fal elektromagnetycznych. Promieniowanie jądrowe i jego rodzaje. Reakcja rozszczepienia jądra atomowego. Zastosowania promieniowania i energii jądrowej.
Realizacja treści nauczania i cele szczegółowe (osiągnięcia ucznia)
Materiał nauczania
uczeń wie:
uczeń umie:
Energia jako podstawa życia
-że energia jest zawarta w pokarmie roślinnym i zwierzęcym
-że energia pokarmu pochodzi ze Słońca
-że jednostkami energii są kaloria i dżul
-wykazać przepływ energii w łańcuchu pokarmowym
-posługiwać się jednostkami energii w określaniu wartości odżywczej pokarmu
Formy energii i jej przemiany
-w jakich formach występuje energia
-że energia może zmieniać swoje formy
-że może być przekazywana z jednego ciała do drugiego
-podać przykłady przemian energii
-zastosować wiedzę o energii do zjawisk życia codziennego i techniki
Zasada zachowania energii
-jaka jest treść zasady zachowania energii
-że energia nie "znika" lecz ulega przemianom
-uzasadnić treść zasady zachowania energii
-podać przykłady jej słuszności
Wykonywanie pracy kosztem energii
-kiedy jest wykonywana praca w rozumieniu fizyki
-jak ciało zyskuje zdolność do wykonania pracy
-rozróżniać energię potencjalną i kinetyczną
-podać przykłady "magazynowania
pracy
Obliczanie wartości wykonanej pracy
-jak obliczać wartość wykonanej pracy
-jaka jest jednostka pracy w układzie SI
-posługiwać się wzorem na obliczanie wartości pracy
-określić jak wykonać pracę o określonej wartości
Moc i jej jednostki
-o czym informuje moc
-jaka są jednostki mocy w układzie SI
-obliczyć moc urządzenia
-wyjaśnić co oznacza dana wartość mocy
Energia elektryczna i jej przemiany
-że energia elektryczna ulega prze...
maksiulo