PROGRAM WYCHOWAWCZO-EDUKACYJNY ODDZIAL MUMINKI 4-5 LATKI.doc

(286 KB) Pobierz
PROGRAM WYCHOWAWCZO – EDUKACYJNY

PROGRAM WYCHOWAWCZO – EDUKACYJNY

NA PAŹDZIERNIK 2007

W GRUPIE  „MUMINKÓW” 4-5 LATKI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPRACOWAŁA:                                                                  PLAN ZATWIERDZIŁA:

 

 

 

 

                      JESIENNE ROZMOWY-KOSZYK PEŁEN WARZYW

 

 

Zadania:

 

-doskonali umiejętność prawidłowego nazywania, określenia kształtu i koloru wybranych warzyw

-utrwala znajomość warzyw, próbuje ustalić sposób ich spożywania (gotowane i surowe)

-kształtuje umiejętność wskazywania kierunków (gestem, spojrzeniem) od osi własnego ciała i nazywanie ich ( z tyłu, z przodu, po prawej, lewej)

- interesuje się światem przyrody, kształtuje spostrzegawczość, rozumie walory odżywcze warzyw

-rozumie humor słowny

 

1.      „Ulubione warzywa”- kolorowanie obrazków konturowych

 

-zwraca uwagę na zachowanie właściwych kolorów

 

2.      „Zupa czy sałatka?” – zabawa dydaktyczna połączona z degustacją

 

-próbuje określić smaki: słodki, kwaśny, ostry

 

3.      „Na straganie” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy- wstęp do pracy plastycznej.

 

-próbuje dobierać, właściwy kolor do warzywa, umie wydrzeć kawałek kolorowego

 

papieru i przykleić go w konturach warzywa

 

4.      „Pomidor” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy – wstęp do zabawy ruchowej –

 

„Gdzie rośnie pomidorek?”

 

-uważnie słucha, wykonuje polecenia nauczycielki

 

5.      „Pomidor” zabawa integrująca z udziałem nauczycielki

 

 

6.      „Warzywne zgadywanki” – rozwiązywanie zagadek słownych

 

- rozpoznaje warzywa po krótkim słownym opisie

 

7.      „Ziemniaczane stempelki” – tworzenie swobodnych kompozycji z wykorzystaniem

 

stempli wykonanych z przekrojonych ziemniaków

 

8.      „Marchewka” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy – wstęp do pracy plastycznej pod

 

tym samym tytułem – malowanie plastelina

 

 

              JESIENNE ROZMOWY-JESIENIĄ JABŁKA SIĘ RUMIENIĄ

 

 

 

Zadania:

 

-reaguje na sygnał słowny i dźwięk

-kształtuje umiejętność zapamiętywania treści utworu

-wzbogaca słownictwo

-przyswaja przekonanie o konieczności jedzenia owoców i warzyw

-kształtuje umiejętność uważnego słuchania utworu

-rozwija sprawność manualną i precyzję ruchu ręki

 

 

1.      „Dzieci w sadzie” - zabawa orientacyjno porządkowa

 

2.      „Jarzębinowa piosenka” – nauka piosenki M. Szypowskiej

 

3.      „Kupujemy owoce” – opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem naturalnych

 

owoców

 

-wzbogaca słownictwo

 

4.      „Smaczne są owoce” – słuchanie wiersza czytanego przez nauczycielkę połączone z

 

degustacją

 

-smakuje owoce, kojarzy smak z danym owocem

 

5.      „Najpiękniejsze jabłuszko” – kolorowanie i wycinanie konturu

 

-posługuje się nożyczkami, wycina kontury jabłka

 

6.  „Lewa strona, prawa strona” – zabawa dydaktyczna

    

      -układa owoce po swojej lewej i prawej stronie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           MIESZKAŃCY LASU – JEŻ I WIEWIÓRKA

 

 

 

Zadania:

 

-          udziela odpowiedzi na temat wysłuchanego wiersza, prawidłowo buduje zdania

-          zapoznaje się z wyglądem jeża i wiewiórki

-          reaguje na sygnał dźwiękowy

-          kształtuje wyobraźnię, sprawność manualną

-          umiejętnie przelicza w zakresie 3

-          ćwiczy sprawność, szybkość

 

 

1.      „ Jeż i wiewiórka”- słuchanie wierszy – „Jeż” – H. Zdzitowieckiej i „Wiewiórka”

         W. Broniewskiego

 

       - opowiada o zwyczajach jeża i wiewiórki w naturalnym środowisku;

 

2.      „Jeż i wiewiórki” – zabawa ruchowa

 

-          odpowiednio reagujemy na sygnał dźwiękowy.

 

3.      „Orzechy i jabłka” – zabawa matematyczna

 

-          umiejętnie przeliczamy w zakresie 3, przeliczamy zbiory orzechów i  jabłek

 

4.      „Znajdź swojego przyjaciela” - zabawa orientacyjno – porządkowa

 

- sprawnie i szybko odnajduje „przyjaciela”

 

     5.  „Pokaż mi jeża i wiewiórkę”-   oglądanie obrazków przedstawiających jeża i

          wiewiórkę

 

      -opowiada o ich wyglądzie, dostrzega różnicę w ich budowie.

 

6.      „trys – trys”, „skik – skik”- zabawa dźwiękonaśladowcza

 

-          naśladuje odgłosy zwierząt, wypowiada wyrazy dźwiękonaśladowcze „trys – trys”, 

     „skik – skik”

 

7.      „Orzeszki dla wiewiórki” – praca plastyczna

 

-rysuje owal, łączy dwa końce kreski

 

8.  „Wiewiórki do dziupli” – zabawa ruchowa

 

      -odpowiednio reaguje na sygnał dźwiękowy – słowny

 

      -umiejętnie przestrzega reguł w zabawie.

 

                                      DBAMY O CZYSTOŚĆ I ZDROWIE

 

 

Zadania:

 

-          udziela odpowiedzi na temat wysłuchanego wiersza, prawidłowo buduje zdania

-          potrafi wypowiadać się na podany temat

-          uczy się przestrzegać higieny

-          utrwala umiejętność przeliczania przedmiotów oraz zapamiętuje kształtu prostokąta

-          odzwierciedla ruchem treści opowiadania i słyszanej muzyki

 

 

 

1.      „Przedszkolak czyścioszek” – słuchanie wiersza B. Fromy. Rozmowa o istocie utrzymywania czystości i higieny osobistej oraz czystości otoczenia.

 

-wypowiada się na temat wiersza

 

2.      „W krainie Króla Czyścioszka” - układanie wspólnego opowiadania  na temat Krainy, gdzie zawsze panuje porządek, gdzie wszystko jest czyste i każdy dba o swoje zdrowie.

 

3.      „Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda” – wysłuchanie piosenki, nauka prawidłowego mycia rąk oraz szczotkowania zębów. Pogadanka na temat higieny jamy ustnej, ile razy dziennie powinno się myć zęby i jak je dokładnie szorować szczoteczką.

 

-potrafi posługiwać się szczoteczką, wie kiedy należy myć zęby, prawidłowo myje ręce

 

 

4.      „Szerokie uśmiechy” – praca plastyczno konstrukcyjna – tworzenie szerokich i pięknych uśmiechów dziecięcych wykonując je z elementów geometrycznych jakich są prostokąty ( zęby), przeliczanie zębów na naszych pracach

-utrwala umiejętność przeliczania przedmiotów oraz zapamiętuje kształt prostokąta.

 

5.      „Szczoteczki w kubeczku”, „Poranna toaleta” - zabawa ruchowa

 

6.      „Poranna toaletka” - opowieść ruchowa na podstawie opowiadania

 

-odzwierciedla ruchem treści opowiadania i słyszanej muzyki

 

7.      „Dbamy o czystość i porządek”- słuchanie zjawisk akustycznych. Odgłosy wydawane podczas mycia, robienia porządków np.: kapiąca woda, odkurzacz, mycie naczyń.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jan Brzechwa

Na straganie


Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:

"Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze."

"Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!"

Rzecze na to kalarepka:
"Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!"

Groch po brzuszku rzepę klepie:
"Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?"

"Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.

Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może."

"A to feler" -
Westchnął seler.

Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:

"Mój Buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?"

Burak tylko nos zatyka:
"Niech no pani prędzej zmyka,

Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą."

"A to feler" -
Westchnął seler.

Naraz słychać głos fasoli:
"Gdzie się pani tu gramoli?!"

"Nie bądź dla mnie taka wielka" -
Odpowiada jej brukselka.

"Widzieliście, jaka krewka!" -
Zaperzyła się marchewka.

"Niech rozsądzi nas kapusta!"
"Co, kapusta?! Głowa pusta?!"

A kapusta rzecze smutnie:
"Moi drodzy, po co kłótnie,

Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!"

"A to feler" -
Westchnął seler.

 

Jan Brzechwa

Pomidor

Pan pomidor wlazł na tyczkę
I przedrzeźnia ogrodniczkę.
"Jak pan może,
Panie pomidorze?!"

Oburzyło to fasolę:
"A ja panu nie pozwolę!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!"

Groch zzieleniał aż ze złości:
"Że też nie wstyd jest waszmości,
Jak pan może,
Panie pomidorze?!"

Rzepka także go zagadnie:
"Fe! Niedobrze! Fe! Nieładnie!
Jak pan może,
Panie pomidorze?!"

Rozgniewały się warzywa:
"Pan już trochę nadużywa.
Jak pan może,
Panie pomidorze?!"

Pan pomidor zawstydzony,
Cały zrobił się czerwony
I spadł wprost ze swojej tyczki
Do koszyczka ogrodniczki.

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin