Piech Krzysztof, Szczodrowski Grzegorz (red.), PRZEMIANY I PERSPEKTYWY POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW W DOBIE INTEGRACJI Z UE (2003)(1).pdf

(2276 KB) Pobierz
Microsoft Word - Sopot 2-Dominik_24_03.doc
Przemiany i perspektywy
polskich przedsiębiorstw
w dobie integracji
z Unią Europejską
pod redakcją
Krzysztofa Piecha
Grzegorza Szczodrowskiego
Warszawa 2003
Publikacja została wydana dzięki wsparciu Państwowej Agencji Rozwoju Przedsię-
biorczości w ramach programu dotacji na inicjatywy wspierające rozwój przedsię-
biorczości.
Praca zbiorowa pod redakcją:
dr. Krzysztofa Piecha i dr. Grzegorza Szczodrowskiego
Recenzenci:
Prof. dr hab. Jan D. Antoszkiewicz
Prof. dr hab. Jan Goliński
Prof. dr hab. Danuta Kopycińska
Prof. dr hab. Tomasz Michalski
Prof. dr hab. Piotr Płoszajski
Opracowanie komputerowe:
Dominik Sobczak
Krzysztof Maliszewski
Łukasz Wódkowski
Projekt okładki:
Krzysztof Piech
© Copyright by Instytut Wiedzy, Warszawa 2003
ISBN: 83-8913-06-0
Wydawca:
Instytut Wiedzy
Adres:
S ZKOŁ A G ŁÓWNA H ANDLOWA
Al. Niepodległości 162
02-554 Warszawa
www.instytut.info
info@instytut.info
Spis treści:
Słowo wstępne
Krzysztof Piech, Grzegorz Szczodrowski ............................................................ 5
Część 1: POLSKIE PRZEDSIĘBIORSTWA I RYNEK W OBLICZU
INTEGRACJI Z UNIĄ EUROPEJSKĄ
Uwarunkowania i możliwości działania polskich przedsiębiorstw na rynku
Unii Europejskiej
Barbara Siuta ......................................................................................................... 9
Podaż pracy w Polsce w latach dziewięćdziesiątych
Magdalena Twarowska ....................................................................................... 23
Kobiety na rynku pracy – sytuacja w Polsce na tle Unii Europejskiej
Barbara Kalinowska-Nawrotek ......................................................................... 35
Finansowanie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw poprzez programy
pomocowe Unii Europejskiej
Barbara Lubas ..................................................................................................... 47
Partycypacja pracownicza w zarządzaniu przedsiębiorstwem w świetle
prawodawstwa krajów Unii Europejskiej
Maja Piekut .......................................................................................................... 61
Europejskie Rady Zakładowe a ich prawny aspekt w Polsce
Roman Śmietański ............................................................................................... 71
Wizerunek polskiego negocjatora w dobie integracji z Unią Europejską
Agnieszka Rosińska ............................................................................................. 77
Część 2: PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I KONKURENCYJNOŚĆ POLSKICH
PRZEDSIĘBIORSTW
Instrumenty konkurowania a trwałość przewagi konkurencyjnej
Anna Grabska ...................................................................................................... 99
Internacjonalizacja działalności gospodarczej a strategie rozwoju
polskich przedsiębiorstw
Agnieszka Cenker .............................................................................................. 115
System podatkowy a rozwój przedsiębiorczości
Adam Wyszkowski ............................................................................................ 123
Informacja – czwartym czynnikiem produkcji
Janusz Myszczyszyn, Wioletta Myszczyszyn .................................................. 133
Zarządzanie wiedzą w aspekcie osiągania przewagi konkurencyjnej
Nina Witulska .................................................................................................... 145
Przedsiębiorczość małych i średnich firm czynnikiem rozwoju gospodarki polskiej
Teresa Rek .......................................................................................................... 155
Małe i średnie przedsiębiorstwa na tle sytuacji społeczno-gospodarczej w kraju
w II połowie lat 90.
Janina Jędrzejczak-Gas, Jacek Gas, Jolanta Laskowska .............................. 165
Przystosowanie polskich przedsiębiorstw do współczesnych uwarunkowań
gospodarczych (na przykładzie przemysłu spirytusowego)
Artur Piotrowicz ................................................................................................ 175
Część 3: FINANSE PRZEDSIĘBIORSTW I PRODUKTÓW
Ewolucja świadomości ubezpieczeniowej w polskich przedsiębiorstwach
Robert Arczewski, Paweł Szudra ..................................................................... 193
Funkcjonowanie przedsiębiorstw w ramach grup kapitałowych na przykładzie
Narodowych Funduszy Inwestycyjnych
Malwina Szczepkowska ..................................................................................... 201
Nowe regulacje podatkowe umów leasingowych w Polsce – wybrane problemy
Magdalena Rękas ............................................................................................... 215
Determinanty sukcesu nowych produktów sektora usług finansowych
Maciej Schulz ..................................................................................................... 229
Kapitał podwyższonego ryzyka – wsparcie dla małej i średniej przedsiębiorczości
Anna Krzysiek ................................................................................................... 237
Optymalna forma ewidencji księgowej jako warunek prawidłowego rozwoju
małych przedsiębiorstw
Bogumiła Wyszyńska ........................................................................................ 249
Część 4: NOWOCZESNE TECHNOLOGIE I ZARZĄDZANIE
W PRZEDSIĘBIORSTWACH
Organizacja i oferta polskich e-banków
Bartosz Kołodziejczyk, Dariusz Dudkiewicz .................................................. 259
Koszty jakości w przedsiębiorstwie
Anna Rychły-Lipińska, Katarzyna Dajczak ................................................... 269
System CRM jako narzędzie wspomagające pomiar kosztów obsługi klienta
metodą ABC
Małgorzata Wasiuk ........................................................................................... 279
Wybrane możliwości i bariery w praktycznym wykorzystaniu Internetu
w działalności gospodarczej
Michał Duber, Rafał Kania .............................................................................. 291
E-commerce jako element wspomagający funkcjonowanie krajowego operatora
pocztowego w oliczu globalizacji
Agnieszka Budziewicz, Anna Drab-Kurowska ............................................... 301
Umowy międzyoperatorskie jako kluczowy element liberalizacji
rynku usług telekomunikacyjnych
Piotr Ładny ........................................................................................................ 311
Wybrane aspekty reengineeringu w kontekście czynnika ludzkiego
w przedsiębiorstwie
Beata Gałka, Malwina Drescher ...................................................................... 321
Informatyka w służbie edukacji – system edukacyjny wobec rozwoju
technologii informatycznych
Dawid Żochowski ............................................................................................... 331
Słowo wstępne
Niniejsza publikacja zawiera kolejne, recenzowane referaty wygłoszone podczas
V Konferencji Naukowej Młodych Ekonomistów pt. „Przemiany i perspektywy pol-
skiej gospodarki”, która odbyła się w dniach 13-15 czerwca 2002 r. w Sopocie. Pierw-
sza z książek, będąca efektem ww. konferencji, nosiła tytuł: „Przemiany i perspektywy
polskiej gospodarki w procesie integracji z gospodarką światową”. Druga natomiast
skoncentrowana jest na problematyce przedsiębiorstw w Polsce, stających przed wy-
zwaniami związanymi z integracją z Unią Europejską. W prezentowanym obecnie
tomie znalazło się dwadzieścia dziewięć artykułów o bogatej, interesującej tematyce.
Książka podzielona została na cztery części. Pierwsza z nich zatytułowana zosta-
ła: „Polskie przedsiębiorstwa i rynek w obliczu integracji z Unią Europejską” i zawiera
siedem tekstów, które ze względu na prawdopodobnie, rychłe członkostwo Polski w
UE, zostały wyselekcjonowane i umieszczone na początku książki. Następnie, w
kolejnych częściach zebrano artykuły dotyczące odpowiednio: przedsiębiorczości i
konkurencyjności (osiem artykułów), finansów (sześć) oraz nowoczesnych aspektów
funkcjonowania przedsiębiorstw (osiem).
W bogatym wyborze tekstów można dokonywać wyboru interesującej Czytelni-
ka tematyki również „w poprzek” różnych części. Na przykład tematykę działalności
małych i średnich firm można znaleść w części pierwszej, drugiej i trzeciej. Przegląd
artykułów świadczy też o tym, że młodzi pracownicy nauki są coraz bardziej aktywni
w badaniach nad raczej nowymi jeszcze w ekonomii tematami, np.: zarządzanie wie-
dzą, informacja jako zasób, systemamy działalności z wykorzystaniem internetu itd.
Kończąc wyrazić należy nadzieję, że niniejsza publikacja spotka się z zaintere-
sowaniem środowisk, nie tylko akademickich.
Krzysztof Piech, Grzegorz Szczodrowski
Londyn-Sopot, marzec 2003 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin