ESTRADA I STUDIO - 2008-12.pdf

(24098 KB) Pobierz
Bez nazwy-2
2 PYTY GRATIS
CD+DVD
30 SPOSOBÓW NA OPTYMALNE WYKORZYSTANIE MIKROFONÓW
NA OPTYMALNE WYKORZYSTANIE MIKROFONÓW | TARNÓW JAZZ 2008
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 12/2008 (147)
cena 14,70 z (w tym 0% VAT)
Produkcja megahitu
Love Song
Sary Bareilles
Klawiatury sterujce MIDI
MIDI
g
SSa
Najlepsze kontrolery do pracy na scenie i w studiu, w cenie do 1.500 z
NASZ T YP
ZEST AWIENI E
ART 725-A
Wzorcowy zestaw aktywny
W
Over30
Monika Jarosiska
Monika Jarosiska
i Robert Korzeniewski
ACID PRO 7
Kwas w nowej wersji
POW RÓT K RÓLA
i Robert Korzeniewski
– duet odnoszcy
– duet odnoszcy
sukcesy na rynku
Kwas w nowej wersji
– mocnej i wydajnej!
sukcesy na rynku
muzyki dance
– mocnej i wydajnej!
muzyki dance
Bas w muzyce electro
Jak wykreowa ciekawe brzmienie syntetycznego basu
T EST Y
Rodec Scratch Box
Icon Inspire 5 | IK Multimedia SampleTron | Ion Audio TTUSB 05
Proel Gator | Rodec Scratch Box
Ion Audio TTUSB 05
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Icon Inspire 5
Icon Inspire 5 | IK
Audio-Technica AT2050 | DPA Microphones 3541
DPA Microphones 3541 | Great Hon FR-2
Great Hon FR-2
Lynx Aurora 16, AES16e, LT-HD | Mojave Audio MA-201 Fet
Mojave Audio MA-201 Fet | RCF ART 725-A
RCF ART 725-A
Safe Sound Audio P1 | Sony Acid Pro 7
Sony Acid Pro 7 | Telefunken USA M-80
Telefunken USA M-80 | Aten CS1732B
Aten CS1732B
Nakład 12.000 egz.
30 SPOSOBÓW
Klawiatury sterujce
Najlepsze kontrolery do pracy na scenie i w studiu, w cenie do 1.500 z
RCF ART 725-A
W YW IAD
Over30
ACID PRO 7
Bas w muzyce electro
Jak wykreowa ciekawe brzmienie syntetycznego basu
Proel Gator
Audio-Technica AT2050
Lynx Aurora 16, AES16e, LT-HD
Safe Sound Audio P1
64595791.051.png 64595791.056.png 64595791.057.png 64595791.058.png 64595791.001.png 64595791.002.png 64595791.003.png 64595791.004.png 64595791.005.png 64595791.006.png 64595791.007.png 64595791.008.png 64595791.009.png 64595791.010.png 64595791.011.png 64595791.012.png 64595791.013.png 64595791.014.png 64595791.015.png 64595791.016.png 64595791.017.png 64595791.018.png 64595791.019.png
64595791.020.png 64595791.021.png 64595791.022.png 64595791.023.png 64595791.024.png 64595791.025.png
WSTP
Prawdziwe Gwiazdy
rodukcja takiego pisma jak Estrada i Studio zabiera jej redaktorom mnóstwo czasu. Ale niekiedy
zdarza się znaleźć chwilkę wolnego, by rzucić okiem na to, co dzieje się w telewizji. Głównie w tych
programach, w których pojawia się jakiś element rywalizacji nieodkrytych (albo nieoszlifowanych)
jeszcze diamentów, prezentujących jakąś formę sztuki muzycznej. Spuśćmy przy tym zasłonę milczenia
nad programem pokazującym „onych”, którzy „coś tam, coś tam” śpiewają. Skupmy się na programie,
w którego założeniach znajdziemy informację, że ma kreować talenty.
Większość naszych Czytelników miała, ma lub będzie miała w ten czy inny sposób do
czynienia z tzw. biznesem rozrywkowym. Każdy, kto otarł się o jakąkolwiek scenę, a już
nie daj Panie Boże jakąś telewizję, ten doskonale wie, że w mediach nie ma przypadków.
Jak mawia mój znajomy producent programów telewizyjnych: „przypadki istnieją tylko
w gramatyce i w życiu; w mediach każdy przypadek jest zamierzony”. Oczywiście, uwaga ta
dotyczy tylko tzw. „dużych mediów”, czyli generalnie rzecz biorąc telewizji, i to tylko tych,
których oglądalność zaczyna się od kilku milionów.
Czy Wy, Czytelnicy miesięcznika muzyków i realizatorów Estrada i Studio , nie macie
wrażenia, że w nadawanym w porze największej oglądalności programie o ludziach mają-
cych talent chodzi wyłącznie o pokazywanie w korzystnym świetle tych, którzy prezentują
lub oceniają? Pytanie jest wyjątkowo głupie, bo doskonale wiemy, że tak właśnie jest.
Wszystko odbywa się według starannie wypracowanego scenariusza, a element tzw. przy-
padku, czyli decyzje widzów, są odpowiednio wkalkulowane w przebieg programu.
Ale ja nie o tym. W końcu duże media rządzą się swoimi prawami i jakoś im to wychodzi,
skoro funkcjonują na rynku i nikomu to nie przeszkadza. Chodzi mi raczej o to, że dzięki takim progra-
mom znakomicie widać różnicę między dwoma światami: tym gwiazdorskim i tym mniejszym, gdzie
zarabia się na życie grając, produkując, nagrywając czy odtwarzając muzykę. Ten świat gwiazdorski
pozwala dotrzeć jednym występem do milionów ludzi, zabłysnąć, wywołać emocje i niesamowite zain-
teresowanie otoczenia. No tak, ale co z tego, skoro tych nazwisk już za kilka miesięcy nikt, poza rodziną
i najbliższymi, nie będzie pamiętał... Pojawią się nowe nazwiska, nowe programy (albo ich nowe edycje)
i będzie po tzw. zawodach. Znowu swoją reputację trzeba będzie budować ciężką pracą u podstaw.
I o tym właśnie chciałem napisać. Bycie gwiazdą to fajna rzecz, ale w rzeczywistości i tak naprawdę
liczy się tylko solidna robota, odpowiednie przygotowanie i wiedza (ktoś powiedział „znajomości”!?
– w pewnym sensie tak, ale bez przesady). Żeby być prawdziwą gwiazdą, trzeba mieć do tego podstawy
albo systematycznie nad nimi pracować, a nie skupiać się tylko na „gwiazdowaniu”.
Miałem to szczęście, że w swoim życiu spotykałem Prawdziwe Gwiazdy. Ludzi skromnych, skupionych
na swojej pracy i na jak najlepszym jej wykonywaniu, a przy tym obdarzonych nieprawdopodobnym talen-
tem. Rozmowa z takimi osobami sprawia, że zaczynasz widzieć otaczający świat w zupełnie inny sposób,
dostrzegać rzeczy, których do tej pory nie dostrzegałeś. Tacy ludzie wskazują Ci nową drogę, otwierają oczy
na sprawy, których do tej pory nie widziałeś albo widziałeś je inaczej. W grudniu mija właśnie siedem lat
od chwili, kiedy nie ma już z nami Grzegorza Ciechowskiego. I jeśli mowa o Prawdziwych Gwiazdach, to
właśnie GC pokazał, na czym naprawdę polega gwiazdorstwo. Takiego podejścia do samego siebie, swojej
twórczości i funkcjonowania w świecie Sztuki, jakie prezentował Grzegorz, życzę wszystkim, których jakaś
wewnętrzna siła pcha do tego, by zostali gwiazdami. Prawdziwymi Gwiazdami.
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Peter Siedlaczek
– zdjęcia
wywia-
dzie z Peterem Siedlaczkiem
pojawiły się fotografie, któ-
rych autorem jest Adam
Abramek , o czym niniej-
szym informujemy, przepra-
szając Autora za brak jego
nazwiska przy zdjęciach.
a
n
t
d
n
o
w
t
w
E i S
Wszystkim naszym Czytelnikom, Reklamodawcom, Współpracownikom,
Sympatykom, Zwolennikom i Konkurentom, wszystkim którzy mieli, mają lub
będą mieć do czynienia z dźwiękiem na płaszczyźnie zawodowej, amatorskiej,
hobbystycznej i każdej innej życzymy z okazji Świąt Bożego Narodzenia tego,
by muzyka, która wypełnia Wasze życie, była jeszcze piękniejsza i by sprawiła,
że wszystko dookoła stanie się jeszcze lepsze, a Wy jeszcze bardziej szczęśliwi.
Redakcja miesięcznika Estrada i Studio
Estrada i Studio • grudzie 2008
3
P
W zamieszczonym w numerze
listopadowym
EiS
64595791.026.png 64595791.027.png 64595791.028.png 64595791.029.png 64595791.030.png 64595791.031.png 64595791.032.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
86 Bas w muzyce electro
Jak wykreowa ciekawe
brzmienie syntetycznego basu
W tym artykule opiszemy kilka sztuczek i zabiegów
technicznych, z pomoc których uzyskacie nieco-
dzienne, oryginalne barwy basu syntetycznego
90 Over30
Over30 to duet: aktorka i wokalistka Monika
„Mo-J” Jarosiska oraz didej i producent
Robert „Mr. Root” Korzeniewski. Rozmawiamy
z nimi na temat funkcjonowania na wspóczes-
nym rynku muzyki tanecznej, gdzie odnosz
due sukcesy
98 30 sposobów
na optymalne wykorzystanie
mikrofonów
Nawet jeli masz pod rk zestaw najdroszych
i najlepszych mikrofonów, dostpnych tylko
w najbardziej ekskluzywnych studiach wiata, to
bez odpowiedniego podejcia do tematu i uycia
waciwych technik mikrofonowych rezultaty
nagra wcale nie musz by zadowalajce
RELACJE
104 Tarnów International
Jazz Contest
Majc w bliskim ssiedztwie Kraków do
trudno przebi si z now imprez kulturaln.
Ale kilka osób w Tarnowie podjo ten trud i zor-
ganizowao w dniach 8-11 padziernika 2008
imprez pod nazw Tarnów International Jazz
Contest
TEMATY Z OKADKI:
Sony Acid Pro 7 ........................................... 32
Love Song Sary Bareilles.............................. 80
Bas w muzyce electro .................................. 86
Over30 ......................................................... 90
Klawiatury sterujce MIDI........................... 106
106 Klawiatury sterujce MIDI
na scen i do studia
Przedstawiamy klawiatury sterujce dostpne
na naszym rynku w cenie do 1.500 z. Wszystkie
opisywane produkty czy jedno – s to tzw.
klawiatury syntezatorowe
9 98
ROZMOWY
80 Sekrety realizatorów
Eric Rosse i Love Song
Sary Bareilles
Singiel Love Song rozszed si w nakadzie ponad
miliona egzemplarzy na caym wiecie, zdobywa-
jc tytu multiplatynowej pyty. Jak na 28-letni
debiutantk z Kalifornii to wietny wynik
120 Pro Tools Music Creation
Tour 2008
Digipark, polski przedstawiciel firmy Digidesign,
zorganizowa w padzierniku tego roku kra-
jow edycj popularnej poza naszymi gra-
nicami imprezy o nazwie Pro Tools Music
Creation Tour. Wczeniej impreza ta odbywaa
si w takich miastach, jak Londyn, Berlin, Pary
czy Madryt
106
8 80
9 90
4
Estrada i Studio • grudzie 2008
64595791.033.png 64595791.034.png 64595791.035.png 64595791.036.png 64595791.037.png 64595791.038.png 64595791.039.png 64595791.040.png 64595791.041.png 64595791.042.png 64595791.043.png 64595791.044.png
TESTY
Aten CS1732B ................................................................ 52
przecznik KVMP
Audio-Technica AT2050 ................................................. 68
mikrofon pojemnociowy
DPA Microphones 3541 .................................................. 36
zestaw z mikrofonem wielkomembranowym
5 54
Great Hon FR-2 .............................................................. 70
mikrofon wstgowy
Icon Inspire 5................................................................. 64
klawiatura sterujca MIDI/USB z moduem brzmieniowym
IK Multimedia SampleTron ............................................. 76
instrument wirtualny
Ion Audio TTUSB 05........................................................ 40
gramofon z wyjciem USB
Lynx Aurora 16, AES16e, LT-HD ...................................... 54
przetwornik A/C/A, cyfrowy interfejs audio i karta rozszerzajca
Mojave Audio MA-201 Fet.............................................. 66
pojemnociowy mikrofon wielkomembranowy
7 76
Proel Gator..................................................................... 46
procesor dynamiki
STAE RUBRYKI
3 Wstp
RCF ART 725-A .............................................................. 42
aktywny zestaw gonikowy
Rodec Scratch Box ......................................................... 72
mikser dla dideja
6 Spis CD i DVD
Spis zawartoci krka CD Audio oraz pyty DVD zawierajcej filmy, pro-
gramy, dokumentacj uzupeniajc itp.
Safe Sound Audio P1...................................................... 60
przedwzmacniacz, procesor dynamiki
10 Mieszanka
Najnowsze informacje ze wiata producentów i dystrybutorów sprztu
i oprogramowania przeznaczonego na scen i do studia
Sony Acid Pro 7 .............................................................. 32
program typu DAW
Telefunken USA M-80 .................................................... 50
mikrofon dynamiczny
122 Przylij nam swoje demo
124 Recenzje
W tym dziale opisujemy ciekawe wydawnictwa pytowe i pozycje ksi-
kowe, jakie niedawno pokazay si na naszym rynku
6 64
126 Zawarto rocznika EiS 2008
128 Rynek EiS
Chcesz co kupi, sprzeda bd zamieni? A moe zaproponowa swoje
usugi lub da prac? To miejsce jest dla Ciebie!
135 Zaprenumeruj EiS
Prenumerata EiS jest najtasz i najprostsz form zakupu naszego mie-
sicznika. Przy okazji mona te co wygra (patrz str. 8)
136 W nastpnym numerze
138 Felieton EiS
Ju od czasów staroytnych w spoeczestwie wyodrbniaa si grupa
tych, którzy chtnie pokazywali si na podwyszeniu i wcielali w role, jak
równie grupa tych, którzy jedli popcorn i biernie si przygldali
Estrada i Studio • grudzie 2008
5
64595791.045.png 64595791.046.png 64595791.047.png 64595791.048.png 64595791.049.png 64595791.050.png 64595791.052.png 64595791.053.png 64595791.054.png 64595791.055.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin