ESTRADA I STUDIO - 2008-08.pdf

(21185 KB) Pobierz
untitled
2 PYTY GRATIS
CD+DVD
WSZYSTKO O NAGRYWANIU BASU | EDYCJA OBIEKTÓW W MAGIX SAMPLITUDE
EDYCJA OBIEKTÓW W MAGIX SAMPLITUDE
REVEROX
Magazyn muzyków i realizatorów
Nr 8/2008 (143)
cena 14,70 z (w tym 0% VAT)
BRAMKA i EKSPANDER
BFD2
w wiecie
wirtualnych
wirtualnych
bbnów
bbnów
WSZY STKO W JEDNYM
ADAM A5
Najmniejsze
Najmniejsze
i najmodsze
WYW IAD
ART Voice Channel
Wszechstronny procesor front-end
i najmodsze
monitory
monitory
w rodzinie
WET FINGERS Superstar
WET FINGERS Superstar
Wszechstronny procesor front-end
w rodzinie
WET FINGERS Superstar
WET FINGERS Superstar
INACZEJ
Ciekawe zastosowania
Ciekawe zastosowania
konsolety mikserskiej
TEST Y
Quantum Leap Goliath
Fostex PM0.4
Chandler Limited Germanium Compressor
DPA 4017 | Fostex PM0.4
Chandler Limited Germanium Compressor
Presonus Monitor Station
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Presonus Monitor Station | SM Pro Audio TC02
SM Pro Audio TC02
Behringer Eurolive B412DSP
IK Multimedia AmpliTube Metal
IK Multimedia AmpliTube Metal | Marantz PMD580
Marantz PMD580
Nakład 12.000 egz.
WSZYSTKO O NAGRYWANIU BASU
Przedstawiamy par specjalistów od trudnej roboty z dwikiem
Przedstawiamy par specjalistów od trudnej roboty z dwikiem
Nowa jako
Nowa jako
w wiecie
ADAM A5
ART Voice Channel
MIKSER
konsolety mikserskiej
TK MCV-3 | | DPA 4017
TK MCV-3
Ketron Midjay Plus | Behringer Eurolive B412DSP
Ketron Midjay Plus
64632801.051.png 64632801.056.png 64632801.057.png 64632801.058.png 64632801.001.png 64632801.002.png 64632801.003.png 64632801.004.png 64632801.005.png 64632801.006.png 64632801.007.png 64632801.008.png 64632801.009.png 64632801.010.png 64632801.011.png 64632801.012.png 64632801.013.png 64632801.014.png 64632801.015.png 64632801.016.png 64632801.017.png 64632801.018.png 64632801.019.png 64632801.020.png 64632801.021.png 64632801.022.png 64632801.023.png
64632801.024.png 64632801.025.png 64632801.026.png 64632801.027.png 64632801.028.png
WSTP
Dla kadego
co innego
d jakiegoś czasu jestem pochłonięty lekturą książki Loudspeakers for music recording and repro-
duction autorstwa panów Newella i Hollanda. Praca ta porusza chyba wszystkie aspekty odsłuchu
w warunkach studia nagrań. Czterysta stron przekazanej w sposób bezkompromisowy wiedzy dla
tych, którzy potrafią odróżnić rezystancję od impedancji, nie boją się analizy charakterystyk wodospado-
wych oraz innych czysto teoretycznych zagadnień mających jednak jakieś przełożenie na praktykę. Wśród
opracowań na temat monitorów studyjnych to jedna z najważniejszych pozycji, więc gorą-
co ją polecam wszystkim zainteresowanym.
Nie chodzi mi jednak o jakąkolwiek reklamę tej publikacji, ale o pewną ciekawą myśl,
którą jeden z autorów wyartykułował we wstępie do tego dzieła. Tłem do jej zaprezen-
towania jest sytuacja, w której tenże autor, jako projektant, współuczestniczył w budo-
wie studia nagrań w Kraju Basków, w okolicach Bilbao. Jego współpracownikiem był
Portugalczyk, który rozumiał język kastylijski, ale nie znał euskera, czyli języka baskij-
skiego, którym porozumiewała się większość robotników na terenie budowy studia. Tenże
Portugalczyk po kilku dniach nagle stwierdził, że euskera jest bardzo podobny do języka
arabskiego. Zapytany, w jaki sposób doszedł do takiego wniosku odparł, że pracując kilka
lat temu w Maroku, gdzie używa się języka arabskiego, także nie był w stanie zrozumieć
ani słowa. A skoro nie mógł zrozumieć również języka baskijskiego, to stwierdził, że oba te
języki muszą być do siebie podobne...
Ta banalna z pozoru opowiastka pokazuje, że jako ludzie mamy skłonność do uogólnień
w tych dziedzinach, na których się nie znamy. Wystarczy, że na którymś z informacyjnych portali inter-
netowych zobaczymy nagłówek, że polityk X wziął pieniądze, i już w naszej głowie powstaje myśl, że to
łapówkarz. Nigdy nie będziemy mieli czasu ani ochoty na bliższe zbadanie sprawy, która może wyglądać
zupełnie inaczej. To trochę tak jak w tym pytaniu do Radia Erewań: „Czy to prawda, że w Moskwie na
Placu Czerwonym rozdają samochody Wołga?” „Owszem, prawda, z tą tylko różnicą, że nie w Moskwie
na Placu Czerwonym, a w Jakucku na rynku, nie samochody Wołga, tylko rowery, i nie rozdają, tylko
kradną”.
Przenosząc sprawę na nasz estradowo-studyjny grunt rzeczy mają się tak, że najlepiej wszystko spraw-
dzić samemu i z rezerwą podchodzić do obiegowych opinii, choćby nie wiem jak często powtarzanych na
wszelkich forach dyskusyjnych i w tak zwanym środowisku. Gdy przyjdzie nam wydać ciężko zapracowa-
ne pieniądze na sprzęt lub oprogramowanie, z którym wiążemy określone nadzieje, to nie róbmy tego bez
przeprowadzenia własnego dochodzenia. Jeśli większości Polaków płci męskiej podoba się artystka na
cztery litery, z których pierwszą jest D, to nie znaczy, że Tobie też się musi podobać. Tak samo jest w przy-
padku narzędzi do produkcji muzycznej. Każdy ma inne oczekiwania, inne wymagania i inny punkt wyj-
ścia do oceny przydatności danego produktu. Innego interfejsu audio będą szukać początkujący domowi
nagrywacze, a innego producenci z dziesięcioletnim stażem i stosem projektów do zakończenia. Sprzęt,
na który profesjonalista patrzy z pogardą, często okazuje się znakomitym narzędziem pracy w projekto-
wym studiu nagrań. Natomiast wymyślny kontroler, obsługujący wszelkie możliwe protokoły, zupełnie
nie sprawdzi się w systemie, gdzie pracuje się z samplami, pętlami i ewentualnie jednym mikrofonem. Na
rynku znajduje się tak dużo produktów z naszej branży, że ktoś, kto zaczyna swą przygodę z muzyką,
rejestracją i nagłaśnianiem, ma prawo czuć się zagubiony.
Dlatego warto poszerzać swoją wiedzę na temat wszelkiego typu urządzeń i oprogramowania. Staramy
się Wam w tym pomagać, publikując artykuły dotyczące zastosowań konkretnych urządzeń w praktyce.
Niedawno omawialiśmy kompresory, samplery programowe, mikrofony pojemnościowe, interfejsy audio
i korektory. W tym miesiącu przyszedł czas na bliższe przyjrzenie się bramkom i ekspanderom, a w kolej-
nych numerach opiszemy przedwzmacniacze, monitory, klawiatury sterujące, kontrolery i mikrofony
dynamiczne. Bo czym więcej wiedzy, tym większa szansa, że dostrzeże się różnicę nie tylko między języ-
kiem arabskim a baskijskim...
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Estrada i Studio • sierpie 2008
3
O
64632801.029.png 64632801.030.png 64632801.031.png 64632801.032.png 64632801.033.png 64632801.034.png 64632801.035.png
W NUMERZE
TECHNOLOGIA
86 Rola miksera w tworzeniu efektów
Porady nie tylko dla pocztkujcych
Celem artykuu nie jest wyjanienie kluczowych
kwestii zwizanych z miksowaniem – chodzi nam
o nieco inne spojrzenie na mikser i kryjcy si
w nim potencja
114 Warsztaty Digidesign Pro Tools
Zagubieni w przestrzeni
Czsto spotykanym efektem jest stopniowe zani-
kanie dwiku w przestrzeni pogosowej, symulu-
jce oddalanie si suchacza od róda dwiku.
Pro Tools oddaje do dyspozycji uytkownika kilka
sposobów pozwalajcych na uzyskanie takiego
efektu
98 Bas to podstawa!
Wszystko co musisz wiedzie
o nagrywaniu basu
Dobre brzmienie partii basowych – z okrgym
doem pasma, solidn podstaw i podkrelonym
zakresem czstotliwoci, które zagwarantuj sy-
szalno basu w maych goniczkach – sprawi, e
Twoje nagrania zagraj profesjonalnie
ROZMOWY
106 Bramka i ekspander w praktyce
Wród procesorów dynamiki znajduj si takie,
które zasuguj na szczególn uwag – nale
do nich midzy innymi bramka oraz ekspander,
którym chcemy powici ten artyku
80 WetFingers
Formacja Wet Fingers zasyna z produkcji utwo-
rów klubowych opartych na starych polskich pio-
senkach z szeroko pojtego gatunku pop. Wczesn
wiosn na rynku pojawia si pyta tego duetu
TEMATY Z OKADKI:
ART Voice Channel....................................... 32
ADAM Audio A5 ........................................... 44
FXpansion BFD2........................................... 74
Wet Fingers.................................................. 80
Rola miksera w tworzeniu efektów................ 86
Reverox ....................................................... 92
Bramka i ekspander w praktyce .................. 106
110 Warsztaty Magix Samplitude
Edycja obiektowa
Program Samplitude umoliwia bardzo zaawanso-
wan edycj obiektow, której nie oferuje zdecy-
dowana wikszo programów tego typu znajduj-
cych si na rynku. Czym jest tego typu edycja?
92 Reverox/BaejDomaski
Reverox powsta w 2005 roku. Od pocztku ide
zespou byo granie surowe, oszczdne i kon-
kretne, bez kompromisów ani ogldania si na
mody czy rynkowe trendy
9 98
8 80
8 86
9 92
4
Estrada i Studio • sierpie 2008
64632801.036.png 64632801.037.png 64632801.038.png 64632801.039.png 64632801.040.png 64632801.041.png 64632801.042.png 64632801.043.png
7 70
TESTY
44 ADAM Audio A5
monitory aktywne
32 ART Voice Channel
tor sygnaowy audio
36 Behringer Eurolive B412DSP
aktywny system nagonieniowy
40 Chandler Limited Germanium Compressor
jednokanaowy kompresor analogowy
58 DPA4017
mikrofon typu shotgun
48 EastWest/Quantum Leap Goliath
wirtualny modu dwikowy
3 32
60 FostexPM0.4
monitory aktywne
74 FXpansionBFD2
wirtualny modu perkusyjny
70 IK Multimedia AmpliTube Metal
symulator brzmienia wzmacniacza gitarowego
62 Ketron Midjay Plus
modu dwikowy, araner, odtwarzacz
66 MarantzPMD580
cyfrowy rejestrator audio
52 Presonus Monitor Station
system zarzdzania odsuchem w studiu
STAE RUBRYKI
3 Wstp
56 SM Pro Audio TC02
dwukanaowy przedwzmacniacz/kompresor optyczny
42 TKMCV-3
konwerter MIDI/CV
6 Spis CD i DVD
Spis zawartoci krka CD Audio oraz pyty DVD zawierajcej filmy, programy,
dokumentacj uzupeniajc itp.
6 62
10 Mieszanka
Najnowsze informacje ze wiata producentów i dystrybutorów sprztu i opro-
gramowania przeznaczonego na scen i do studia
26 Pytania, odpowiedzi, porady
Dzia, w którym znajdziecie odpowiedzi na pytania zadawane w listach do
redakcji oraz na naszym Forum www.eis.com.pl
118 Rynek EiS
Chcesz co kupi, sprzeda bd zamieni? A moe zaproponowa swoje
usugi lub da prac? To miejsce jest dla Ciebie!
125 Zaprenumeruj EiS
Prenumerata EiS jest najtasz i najprostsz form zakupu naszego miesicz-
nika. Przy okazji mona te co wygra (patrz str. 8)
126 Do wygrania dwa kompletne studia nagra!
128 W nastpnym numerze
130 Felieton EiS
Estrada i Studio • sierpie 2008
5
64632801.044.png 64632801.045.png 64632801.046.png 64632801.047.png 64632801.048.png 64632801.049.png 64632801.050.png 64632801.052.png 64632801.053.png 64632801.054.png 64632801.055.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin