PLAN PRACY NA MIESIĄC KWIECIEŃ GRUPA IA.doc

(131 KB) Pobierz
PLAN PRACY NA MIESIĄC KWIECIEŃ GRUPA IA, MOTYLKI

PLAN PRACY NA MIESIĄC KWIECIEŃ GRUPA IA, MOTYLKI

 

TEMAT KOMLEKSOWY: Witamy powracające ptaki.

 

o        obserwowanie zmieniającej się przyrody – powrót ptaków z ciepłych krajów ( bocian, jaskółka),

o        zakładanie gniazd przez ptaki,

o        rozpoznawanie i naśladowanie łatwych do odtworzenia głosów ptaków: bocian, kukułka, wrona, wróbel,

o        zabawy i ćwiczenia z elementem równowagi, kształtujące postawę, rozwijające płynność ruchową obu rąk.

 

 

 

Temat dnia

 

 

Działania dzieci

 

„ Witaj nam bocianie”

 

Słuchanie piosenki, zapoznanie z melodią, słowami piosenki, zabawa ruchowa do piosenki. Przybliżenie dzieciom wyglądu bociana, sposobu budowania gniazda, zdobywania pożywienia oraz innych ciekawostek związanych z ptakami. Ćwiczenia oddechowe „ Piórko”.

 

 

„ Gniazda i gniazdeczka”

 

Zapoznanie dzieci z rodzajem gniazd, jakie budują ptaki na wiosnę – oglądanie ilustracji. Wykorzystanie opowiadania I. Salach „ Gniazdko”. Wyrabianie opiekuńczego stosunku do ptaków. „ Co to za ptak?” – karta pracy, kolorowanie bociana.

 

 

„ Wesoły śpiew ptaków”

 

Zabawa ortofoniczna „ Wiosenne odgłosy” – ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach: kle, kuku, kra, ćwir. Podczas zabawy uważne słuchanie poleceń nauczycielki. Zestaw zabaw ruchowych. „ Już przyleciały ptaki” – rysowanie kredkami ołówkowymi, prawidłowe trzymanie kredki, próby samodzielnego wykonania pracy.

 

 

„ Za dużo czy za mało?”

 

Porównywanie liczebności zbiorów ptaków i gniazd oraz przyporządkowanie elementów jednego zbioru do drugiego. Posługiwanie się pojęciami: tyle samo, za dużo, za mało, o jeden za dużo, o jeden za mało. Słuchanie opowiadania „ Rodzina jaskółek”

 

 

„ W gnieździe bocianim”

 

„ Pierwsze śniadanie w gnieździe bocianim” – słuchanie opowiadania M. Kownackiej. Poznanie ptasich zwyczajów związanych z wysiadywaniem jaj, pielęgnowaniem i karmieniem piskląt. Praca plastyczna „ Gniazdko”

 

 

Literatura:

o        zeszyt roboczy nauczycielki,

o        H. Kruk „ Z ludźmi i przyrodą”.

o        M. Kownacka „ Razem ze słonkiem. Przedwiośnie. Wiosna”

 

Zabawy ruchowe:

o        z elementem równowagi „ Bociany”.

o        orientacyjno-porządkowa „ Ptaki w gniazdach”

o        z elementem biegu „ Spłoszone ptaki”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMAT KOMPLAKSOWY: Zwierzęta z wiejskiego podwórka.

 

o        zaznajamianie ze zwierzętami spotykanymi w gospodarstwie wiejskim,

o        zapoznanie z pojęciami: gospodarstwo, wieś, rolnik,

o        naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta: krowę, gęsi, kaczki, kury, koguty itp.,

o        właściwe oddychanie podczas swobodnego mówienia, recytowania wierszy, śpiewania piosenek.

 

 

Temat dnia

 

Działania dzieci

 

„ Podwórko na wsi”

 

Zabawa „ na wiejskim podwórku” – naśladowanie odgłosów zwierząt. Oglądanie ilustracji przedstawiających gospodarstwo wiejskie. Wprowadzenie nowych słów: wieś, gospodarstwo, rolnik. Zwrócenie uwagi na trudną i pożyteczną pracę rolnika. Zabawa „ Zgadnij, co robię?” – próby nazywania czynności wykonywanych przez nauczycielkę. Praca plastyczna – kolorowanie wybranego zwierzątka.

 

 

„ Kaczuszki”

 

Wprowadzenie wiersza Wł. Domaradzkiego „ Kaczuszka” – liczenie do 3, a nawet dalej. Tworzenie zbiorów równolicznych. Zabawy ruchowe. Dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki.

 

 

„ W chlewiku mieszka świnka”

 

Nauka piosenki „ Dziwne rozmowy” – na podstawie piosenki przyporządkowywanie zwierzętom ich domów: świnka – chlewik, koń – stajnia, drób – kurnik itd.

Uzupełnianie karty zadaniowej „ Gdzie kto mieszka?”

 

 

„ Wszyscy lubią mleko”

 

Słuchanie wiersza I. Salach „ Mleko” – ukazanie konieczności spożywania pokarmów mlecznych dla zdrowia.

Rozmowy z dziećmi n/t zachowania się przy posiłkach, niegrymaszenia przy jedzeniu. Składanie obrazka z części i naklejanie go na kartkę. Uzupełnianie brakujących elementów.

 

 

„ Co jest duże, a co małe?”

 

Rozmowa z dziećmi o pracy w gospodarstwie. Przyporządkowywanie małych zwierząt do ich mam. Nauka wyliczanki „ Małe-duże”. Praca plastyczna – lepienie z masy ligninowej – zwierzątko z gospodarstwa.

Ćwiczenia ortofoniczne. Zabawa „ Gąski, gąski do domu”

 

 

Literatura:

o        zeszyt roboczy nauczycielki,

o        J. Grabowski „ Opowiadania”,

o        M. Kownacka „ Razem ze słonkiem”

 

Zabawy ruchowe:

o        orientacyjno – porządkowa „ kwoka i kurczęta”,

o        „ Kogo woła mama?”,

o        bieżna „ Gąski, gąski…”

 

 

 

opracowała

Małgorzata Cacko

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin