PLAN PRACY NA MIESIĄC KWIECIEŃ GRUPA IA, MOTYLKI
TEMAT KOMLEKSOWY: Witamy powracające ptaki.
o obserwowanie zmieniającej się przyrody – powrót ptaków z ciepłych krajów ( bocian, jaskółka),
o zakładanie gniazd przez ptaki,
o rozpoznawanie i naśladowanie łatwych do odtworzenia głosów ptaków: bocian, kukułka, wrona, wróbel,
o zabawy i ćwiczenia z elementem równowagi, kształtujące postawę, rozwijające płynność ruchową obu rąk.
Temat dnia
Działania dzieci
„ Witaj nam bocianie”
Słuchanie piosenki, zapoznanie z melodią, słowami piosenki, zabawa ruchowa do piosenki. Przybliżenie dzieciom wyglądu bociana, sposobu budowania gniazda, zdobywania pożywienia oraz innych ciekawostek związanych z ptakami. Ćwiczenia oddechowe „ Piórko”.
„ Gniazda i gniazdeczka”
Zapoznanie dzieci z rodzajem gniazd, jakie budują ptaki na wiosnę – oglądanie ilustracji. Wykorzystanie opowiadania I. Salach „ Gniazdko”. Wyrabianie opiekuńczego stosunku do ptaków. „ Co to za ptak?” – karta pracy, kolorowanie bociana.
„ Wesoły śpiew ptaków”
Zabawa ortofoniczna „ Wiosenne odgłosy” – ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach: kle, kuku, kra, ćwir. Podczas zabawy uważne słuchanie poleceń nauczycielki. Zestaw zabaw ruchowych. „ Już przyleciały ptaki” – rysowanie kredkami ołówkowymi, prawidłowe trzymanie kredki, próby samodzielnego wykonania pracy.
„ Za dużo czy za mało?”
Porównywanie liczebności zbiorów ptaków i gniazd oraz przyporządkowanie elementów jednego zbioru do drugiego. Posługiwanie się pojęciami: tyle samo, za dużo, za mało, o jeden za dużo, o jeden za mało. Słuchanie opowiadania „ Rodzina jaskółek”
„ W gnieździe bocianim”
„ Pierwsze śniadanie w gnieździe bocianim” – słuchanie opowiadania M. Kownackiej. Poznanie ptasich zwyczajów związanych z wysiadywaniem jaj, pielęgnowaniem i karmieniem piskląt. Praca plastyczna „ Gniazdko”
Literatura:
o zeszyt roboczy nauczycielki,
o H. Kruk „ Z ludźmi i przyrodą”.
o M. Kownacka „ Razem ze słonkiem. Przedwiośnie. Wiosna”
Zabawy ruchowe:
o z elementem równowagi „ Bociany”.
o orientacyjno-porządkowa „ Ptaki w gniazdach”
o z elementem biegu „ Spłoszone ptaki”
TEMAT KOMPLAKSOWY: Zwierzęta z wiejskiego podwórka.
o zaznajamianie ze zwierzętami spotykanymi w gospodarstwie wiejskim,
o zapoznanie z pojęciami: gospodarstwo, wieś, rolnik,
o naśladowanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta: krowę, gęsi, kaczki, kury, koguty itp.,
o właściwe oddychanie podczas swobodnego mówienia, recytowania wierszy, śpiewania piosenek.
„ Podwórko na wsi”
Zabawa „ na wiejskim podwórku” – naśladowanie odgłosów zwierząt. Oglądanie ilustracji przedstawiających gospodarstwo wiejskie. Wprowadzenie nowych słów: wieś, gospodarstwo, rolnik. Zwrócenie uwagi na trudną i pożyteczną pracę rolnika. Zabawa „ Zgadnij, co robię?” – próby nazywania czynności wykonywanych przez nauczycielkę. Praca plastyczna – kolorowanie wybranego zwierzątka.
„ Kaczuszki”
Wprowadzenie wiersza Wł. Domaradzkiego „ Kaczuszka” – liczenie do 3, a nawet dalej. Tworzenie zbiorów równolicznych. Zabawy ruchowe. Dokładne wykonywanie poleceń nauczycielki.
„ W chlewiku mieszka świnka”
Nauka piosenki „ Dziwne rozmowy” – na podstawie piosenki przyporządkowywanie zwierzętom ich domów: świnka – chlewik, koń – stajnia, drób – kurnik itd.
Uzupełnianie karty zadaniowej „ Gdzie kto mieszka?”
„ Wszyscy lubią mleko”
Słuchanie wiersza I. Salach „ Mleko” – ukazanie konieczności spożywania pokarmów mlecznych dla zdrowia.
Rozmowy z dziećmi n/t zachowania się przy posiłkach, niegrymaszenia przy jedzeniu. Składanie obrazka z części i naklejanie go na kartkę. Uzupełnianie brakujących elementów.
„ Co jest duże, a co małe?”
Rozmowa z dziećmi o pracy w gospodarstwie. Przyporządkowywanie małych zwierząt do ich mam. Nauka wyliczanki „ Małe-duże”. Praca plastyczna – lepienie z masy ligninowej – zwierzątko z gospodarstwa.
Ćwiczenia ortofoniczne. Zabawa „ Gąski, gąski do domu”
o J. Grabowski „ Opowiadania”,
o M. Kownacka „ Razem ze słonkiem”
o orientacyjno – porządkowa „ kwoka i kurczęta”,
o „ Kogo woła mama?”,
o bieżna „ Gąski, gąski…”
opracowała
Małgorzata Cacko
Rybuniagrazia