STRUKTURALIZM2.doc

(59 KB) Pobierz
STRUKTURALIZM (I)

STRUKTURALIZM (I)

 

 

®    Umowna data początku str. To data wydania Kursu językoznawstwa ogólnego F. de Soussur’a 1916 r.

®    Jego moment szczytowy to faza powojenna inspirowana myślą Claude’a Levi – Straussa.

®    Rozwinął się z inspiracji językoznawstwa strukturalnego i antropologii strukturalnej.

®    W I fazie (do II wojny światowej) dominują wpływy językoznawstwa strukturalnego, w II fazie (po II wojnie światowej) antropologii strukturalnej.

®    Zjawiska objęte strukturalizmem:

o       Językoznawstwo: główne szkoły:

-          Szkoła Genewska (F. de Soussure, Charles Bally)

-          Szkoła Praska (Roman Jacobson, Nikołaj Trubiecki)

-          Szkoła Kopenhaska (Louis Hjelmslev)

-          Szkoła Amerykańska (Franz Boas, Edward Sapir, Benjamin Lee Whorf, Leonard Bloomfield)

o       Antropologia strukturalna:

                   -    teoria C. Levi – Straussa

o       Literaturoznawstwo:

- Praska Szkoła Strukturalna (R. Jacobson, Jan Makarowski, Felix Vodiczka, Boguslav Hawranek,, Wilhelm Mathesius)

- poetyka lingwistyczna (późny Jacobson)

- poetyka generatywna (francuska szkoła narratologiczna)

- poetyka odbioru (polska szkoła teorii komunikacji literackiej)

- poetyki strukturalne lat 60-80 (Todorov, Gerard Genette, Roland Barthes)

- poetyki intertekstualne lat 80 (G. Genette, Michael Riffaterre)

 

®    Mamy 2 nurty problemowe:

o       Poetyki lingwistyczne: najsilniejsza inspiracja jest językoznawstwo strukturalne zwłaszcza teoria języka de Soussur’a i fonologia N. Trubieckiego. Umowny początek nurtu 1916r. na pierwszy plan wysunęła się teoria języka poetyckiego. Najważniejsze zadanie – określenie relacji języka poetyckiego do języka ogólnego. Wysiłki podjęte przez badaczy PSzS 1926-1948.

o       Gramatyki literatury: najważniejsze stały się wpływy antropologiczne Levi – Straussa. Za początek nurtu uważa się publikacje Antropologii strukturalnej L.S. 1958r. znaczenia nabrała tu też szkoła narratologiczna (działająca oficjalnie od 1966r.). Istotne były tu też inspiracje analizami morfologicznymi bajek magicznych W. Proppa i gramatyką generatywną N. Chomsky’ego.

 

De Soussure i wczesny strukturalizm

 

®    Przedmiotem językoznawstwa ogólnego stał się system językowy (langue), a nie mowa (langage) czy wypowiedź jednostkowa (parole).

®    Język jest autonomiczny, niezależny od rzeczywistości zewnętrznej.

®    Język to spójny całościowy system wzajemnych powiązań i relacji wszystkich poszczególnych elementów.

®    Najmniejsze niepodzielne cząstki językowe istniejące na poziomie dźwiękowym to fonemy.

®    Znak językowy jako połączenie pojęcia z obrazem akustycznym.

®    Język miał być ujmowany z synchronicznego punktu widzenia.

®    Literaturoznawcy adoptują tezy de Soussur’a na grunt literatury. Chcą stworzyć autonomiczną wiedzę o literaturze opartą na mocnych podstawach naukowych.

®    W centrum zainteresowań znalazł się język, a nie mowa; system języka literackiego, a nie konkretne wypowiedzi literackie.

 

Praska Szkoła Strukturalna (PSzS)

 

®    W 1920r. Jacobson opuszcza Moskwę i jedzie do Pragi, gdzie jest jednym z inicjatorów Praskiego Koła Lingwistycznego (1926-48).

®    Dużo zawdzięczali formalistom rosyjskim.

®    Kategorią nadrzędną stał się system języka literackiego, a zadaniem – analiza funkcjonalności jego elementów.

®    Postulowano (Jacobson i Trubiecki) konieczność podjęcia badań między wzajemnymi relacjami jednostkowych wypowiedzi literackich.

®    Chciano przede wszystkim rozwinąć i uzupełnić w sposób twórczy koncepcje de Soussur’a na gruncie językoznawstwa oraz zaadoptować jego ideę języka do opisu języka poetyckiego.

®    Podstawowe pytanie to: czym jest poetyckość?, ale podkreślali też podobieństwo języka poetyckiego do języka ogólnego, ale i różnice dzielące te języki.

®    Jedną z najważniejszych cech języka poetyckiego uznali osłabienie jego odwołań do sfery pozajęzykowej.

®    Wyróżnienie takich poziomów języka, które w języku ogólnym mogą w ogóle nie być zauważone np.: poziom fonologiczny w przypadku środków dźwiękonaśladowczych, na które na ogół nie zwracamy uwagi w zwykłej komunikacji językowej.

®    Teoretycy prascy uważali wypowiedź poetycką za całość funkcjonalną – stąd chcieli badać każdy ze składników wypowiedzi w związku z całością.

®    Analizę strukturalną należało poszerzyć o badanie współzależności miedzy nauką o literaturze, a innymi dyscyplinami.

®    Zaproponowali program badan nad poszczególnymi poziomami języka poetyckiego – nad jego stroną brzmieniową (rym, rytm, zjawiska eufonii, intonacja itp.) jak i nad materiałem leksykalnym i składnią.

®    Pytali o specyfikę literatury, która przejawiała się w języku (podobnie jak formaliści).

®    Główne terminy w pSS to struktura, znak, funkcja (estetyczna lub poetycka), a najważniejsze pytanie to: czym właściwie jest poetyckość?

 

Czym jest poetyckość? Mukarovsky, Jacobson

 

®    Mukarovsky zaczął od analizy czeskiego wiersza i próbował połączyć fonologię z wersologią i stylistyką literacką, ale najbardziej interesowało go to, co wyróżnia literaturę spośród innych użyć języka i co można uznać za specyficzne cechy języka poetyckiego?

®    Jacobson również pytał w czym przejawia się poetyckość? Treść pojęcia ‘poezja’ może się zmieniać, ale funkcja poetycka jest zawsze ta sama.

®    Wg niego poetyckość jest tylko częścią struktury dzieła literackiego, ale to ona organizuje dzieło poetyckie, a nawet rządzi nim.

®    By poetyckość istniała w całej pełni słowo powinno prezentować jedynie samo siebie. Język poetycki miał skupiać uwagę wyłącznie na sobie, a nie na przekazywanej informacji.

®    Mukarovsky w O języku poetyckim uznał j.p. za część systemu językowego i za jeden z systemów funkcjonalnych.

®    Poszukiwał sposobu określenia specyfiki tego języka, który będzie miał charakter absolutnie uniwersalny, niezależny od różnych tradycji i konwencji literackich.

®    Wg niego celem wypowiedzi poetyckiej jest oddziaływanie estetyczne.

®    Sformułował jednocześnie definicję funkcji estetycznej, która w języku poetyckim kierowała uwagę odbiorcy na sam znak językowy.

®    Przypisywał wypowiedzi poetyckiej autoteliczność, ale i cele praktyczne inaczej niż formaliści rosyjscy, którzy odrzucali język ogólny, praktyczny.

®    Dzieło literackie jest komunikatem, który jakiś nadawca kieruje do jakiegoś odbiorcy.

 

Struktura artystyczna

 

®    Mukarovsky mówił, że struktura to funkcjonalność poszczególnych elementów składowych w relacji do całości strukturalnej.

®    Struktura jest zdolna do ciągłych przekształceń.

®    Struktura jako całość znajduje się w nieustannym ruchu, ale ruch ten jest tylko w jej wnętrzu.

 

W stronę semantyki

 

®    Najmniejsza dynamiczną jednostką znaczeniową było zdanie. Podstawowe zasady jego budowy znaczeniowej to (wyróżnione przez Mukarovsky’ego):

o       Zasada jedności sensu – wszystkie jednostki semantyczne zdania biorą udział w tworzeniu sensu całościowego.

o       Zasada akumulacji znaczeniowej – następstwo jednostek semantycznych i ich kontekstowych modyfikacji. Funkcja poznawcza, ekspresywna i impresywna. Jacobson dodał metajęzykową i fatyczną.

®    Dopiero na tle tych elementów można rozpatrywać f. poetycką, która powodowała nastawienie na sam komunikat.

®    Jacobsona (w 1960 r. wydał Poezja gramatyki i gramatyka poezji) najistotniejsze stało się określenie relacji między gramatyką, a poezją.

®    Gramatyka spełniała podobną funkcję w poezji co kompozycja w malarstwie.

®    Chodziło mu o zbadanie relacji między poziomem gramatycznym a retorycznym utworu poetyckiego.

®    W 1962 r. opublikowana została analiza sonetu Koty Baudelair’a jako przykład zastosowania metody strukturalnej do badania literatury. Ta analityczna praca obejmuje wszystkie poziomy gramatyczne wiersza (fonetyczny, morfologiczny, leksykalny, syntaktyczny) i opisywała ich związki z rozkładem rymów, budową wersów i strof, konstrukcją podmiotu i ze znaczeniem poszczególnych zdań utworu.

 

Strukturalizm i krytyka literacka (Genette, Todorov, Barthes)

 

®    Krytyka literacka jest rodzajem działalności strukturalistycznej, bo krytyk tez rozbiera strukturę na elementy.

®    Analiza strukturalna wg Genette przynosiła wiele korzyści krytyce literackiej (np.: można było określać relacje między kodem a przekazem literatury).

®    Chciał spojrzeć na literaturę jak na kod bez przekazu.

®    Nauka o literaturze ostatecznie miała budować podstawy dla krytyki.

®    Wg Todorova (lata 60-te)poetyka miała zajmować się opisywaniem abstrakcyjnych struktur, których konkretne, pojedyncze teksty miały być jedynie realizacją.

®    W tym ujęciu nie interesowały poetykę znaczenia dzieła literackiego, a tylko ogólne warunki powstania tych znaczeń.

®    Poetyka zatem miała być abstrakcyjnym podejściem do literatury, nie zajmowałaby się utworami literackimi, lecz tylko abstrakcyjną strukturą (literaturą w sensie ogólnym).

®    Na gruncie str. Francuskiego końca lat 60-tych i 70-tych znajdzie się nie sam znak, a system znaków.

 

Podsumowanie

 

®    Str. Prascy uznali, że język poetycki skonstruowany jest analogicznie do języka ogólnego.

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin