Plutarch z Cheronei - Zywoty slawnych mezow.pdf
(
2476 KB
)
Pobierz
Plutarch z Cheronei - Zywoty slawnych mezow
PLUTARCH Z CHERONEI
ś
YWOTY SŁAWNYCH M
Ęś
ÓW
MMII ®
POSTACIE OBJ
Ę
TE TOMEM
SOLON
(ok. 640 — 560) — ate
ń
ski polityk i prawodawca, autor wierszy, w du
Ŝ
ej mierze
publicystycznych.
KIMON
(ok. 510-450) - ate
ń
ski polityk i strateg.
NIKIASZ
(przed 469 — 413) — ate
ń
ski strateg, stronnik Peryklesa i kontynuator jego polityki.
ALKIBIADES
(ok. 450 — 404) — ate
ń
ski polityk i strateg, burzliwej działalno
ś
ci wojennej.
KATON STARSZY
(Marek Porcjusz Katon, 234—149) — rzymski konsul i cenzor, historyk,
autor dzieła o gospodarstwie rolnym.
LUKULLUS
(Lucjusz Licyniusz Lukullus, 117 — 56) — przysłowiowy bogacz rzymski, konsul
i wódz wojenny. KRASSUS (Marek Licyniusz Krassus, 115 — 53) — równie
Ŝ
bogacz rzymski,
konsul r. 70,
triumwir r. 60.
POMPEJUSZ
(Gneusz Pompejusz Magnus, 106 — 48) — wódz rzymski, wielokrotny triumfator,
triumwir r. 60, rywal
Cezara.
KATON MŁODSZY
(Marek Porcjusz Katon Utyce
ń
ski, 95-46) - republikanin, stronnik
Pompejusza w walce z Cezarem.
ANTONIUSZ
(Marek Antoniusz, 82 — 30) — triumwir r. 43, znany admirator Kleopatry
egipskiej.
SOLON
1.
Uczony Didymos
1
, odpowiadaj
ą
c na pismo Asklepiadesa
2
o tablicach
ustawodawczych Solona, przytacza wypowied
ź
jakiego
ś
Filoklesa, gdzie ten
okre
ś
la Solona jako syna Euforiona, wbrew opinii innych wspominaj
ą
cych
Solona. Wszyscy oni mówi
ą
zgodnie,
Ŝ
e był synem Eksekestidesa. Ten za
ś
nale
Ŝ
ał — jak podaj
ą
— do
ś
redniozamo
Ŝ
nych i
ś
rednio wpływowych
obywateli, ale pochodził z pierwszorz
ę
dnego domu, wywodz
ą
cego si
ę
od
Kodrusa
3
.
Matka Solona — jak pisze historyk Heraklides z Pontu
4
— była kuzynk
ą
matki Pizystrata
5
.
Mi
ę
dzy tymi dwoma młodzie
ń
cami panowała z pocz
ą
tku wielka przyja
źń
przez to pokrewie
ń
stwo, ale — jak twierdz
ą
niektórzy — Solon kochał si
ę
w
Pizystracie tak
Ŝ
e dla jego zdolno
ś
ci i pi
ę
kno
ś
ci. Dlatego pó
ź
niej, jak si
ę
okazało, kiedy mi
ę
dzy nimi zaszły ró
Ŝ
nice pogl
ą
dów w polityce,
przeciwie
ń
stwo to nie spowodowało
Ŝ
adnego mi
ę
dzy nimi uczucia surowo
ś
ci
czy zawzi
ę
to
ś
ci, ale przetrwała w ich sercach tamta prawo
ść
, zachowuj
ą
c
„dymi
ą
cy, ale
Ŝ
ywy jeszcze płomie
ń
6
boskiego ognia", pami
ęć
i wdzi
ę
czno
ść
miło
ś
ci.
A
Ŝ
e Solon wobec pi
ę
knych chłopców nie był wstrzemi
ęź
liwy ani do
ść
silny, by si
ę
oprze
ć
miło
ś
ci „jak ten bokser w walce na pi
ęś
ci"
7
, to mo
Ŝ
na
wnioskowa
ć
z jego poematów. I z tego,
Ŝ
e w prawach zakazywał niewolnikom
namaszczania si
ę
oliw
ą
i miło
ś
ci z chłopcami, zaliczaj
ą
c to do praw ludzi
szlachetnych i dostojnych obyczajów: w ten sposób jako
ś
uwa
Ŝ
ał ich za
godnych tego, od czego odp
ę
dzał niegodnych.
A mówi
ą
,
Ŝ
e i Pizystrat kochał si
ę
w Charmosie i po
ś
wi
ę
cił pos
ą
g Erosa w
Akademii, gdzie zapalaj
ą
ś
wi
ę
t
ą
pochodni
ę
przy biegach kultowych
8
.
2.
Ojciec Solona uszczuplił swe mienie — tak pisze Hermippos
9
— przez
działalno
ść
dobroczynn
ą
i filantropijn
ą
i on sam
10
, jeszcze jako młody, zaj
ą
ł
si
ę
kupiectwem, nie tyle z braku dostatku na własne potrzeby, ile wstydz
ą
c si
ę
przyjmowa
ć
co
ś
od innych, jako pochodz
ą
cy z domu przywykłego do
wspomagania innych. Ale niektórzy twierdz
ą
,
Ŝ
e w
ę
drował po
ś
wiecie raczej
dla wielostronnego do
ś
wiadczenia i poznania ni
Ŝ
dla korzy
ś
ci materialnych.
1
Didymos —
z przydomkiem Chalkenteros, grecki filolog z I wieku p.n.e.
2
Asklepiades —
trudny do zidentyfikowania w
ś
ród innych tego imienia postaci.
3
Kodrus —
ostatni król ate
ń
ski, zreszt
ą
legendarny.
4
Heraklides z Pontu
— z IV wieku p.n.e., ucze
ń
Platona, autor wielu pism, pisanych
przewa
Ŝ
nie w formie dialogów.
5
Pizystrat —
znany władca ate
ń
ski z VI wieku p.n.e.
6
„dymi
ą
cy ... plomie
ń
" —
por. Eurypidesa
Bakchantki,
w. 8.
7
„bokser w walce" —
por. Sofoklesa
Trachinki
441 i n.
8
przy biegach kultowych —
ku czci bóstw ognia, tak by w biegu
Ŝ
agiew nie zgasła.
9
Hermippos
— grecki filolog i biograf z III wieku p.n.e.
10
on
sam —
Solon.
Wszyscy bowiem s
ą
zgodni co do tego,
Ŝ
e był
Ŝą
dny wiedzy — jak to jako
starszy sam mówił,
Ŝ
e „starzeje si
ę
ucz
ą
c si
ę
du
Ŝ
o rzeczy". A bogactwa nie
podziwiał. Pisał,
Ŝ
e jak bogaty ten, który
du
Ŝ
o ma srebra
11
,
Du
Ŝ
o złota i ziemi pszenic
ę
rodz
ą
cy mu łan, Konie i
muły, tak i ten, który tylko posiada
Zdrowy
Ŝ
oł
ą
dek i nogi, i piersi swej stan, Ciesz
ą
c si
ę
dzieckiem i
Ŝ
on
ą
, je
ś
li i to mu przypada,
Młodo
ść
i zgodny z młodo
ś
ci
ą
sił kwiat.
Ale gdzie indziej mówi:
Bogactwo pragn
ę
ja mie
ć
, lecz niesprawiedliwie Nie chc
ę
ja ty
ć
; bo za tym idzie kara w
Ŝ
dy.
Nic przecie
Ŝ
nie stoi na przeszkodzie, by człowiek uczciwy i obywatel ani
nie dokładał starania o zdobycie nadmiernych bogactw, ani te
Ŝ
nie wyrzekał
si
ę
korzystania z dostatecznych dóbr koniecznych. W tamtych czasach — jak
mówi Hezjod
12
— „
Ŝ
adna nie ha
ń
biła praca". Rzemiosło nie przynosiło
wstydu, kupiectwo było nawet zaszczytne, jako pozyskuj
ą
ce obce kraje i
przymierza królów, przynosz
ą
ce znajomo
ść
wielu rzeczy.
Niektórzy nawet
zakładali wielkie miasta, jak Protis
13
, zało
Ŝ
yciel Massylii
14
, czczony przez
Keltów nad Rodanem. Podobnie Tales
15
miał si
ę
trudni
ć
handlem, i
Hipo-krates
16
, ten matematyk; i Platonowi z podró
Ŝ
y do Egiptu miała
przynie
ść
zysk sprzeda
Ŝ
jakiej
ś
ilo
ś
ci oliwy.
3.
Wyst
ę
puj
ą
c
ą
u Solona wystawno
ść
i skłonno
ść
do przyjemno
ś
ci
Ŝ
yciowych, jak równie
Ŝ
jego my
ś
li w poematach na temat tych przyjemno
ś
ci,
wyra
Ŝ
ane w stylu raczej pospolitego ni
Ŝ
wykształconego człowieka, uwa
Ŝ
a si
ę
za skutek jego kupieckiego
Ŝ
ycia: po wielu i wielkich niebezpiecze
ń
stwach
pragn
ą
ł na odmian
ę
miłych dozna
ń
i u
Ŝ
ycia. Ale sam uwa
Ŝ
ał siebie za
przynale
Ŝ
nego do ubogiej warstwy ludno
ś
ci, nie bogatej. Wida
ć
to z tych jego
słów:
Wielu bogaczy jest złych, a dobrzy bieduj
ą
:
Lecz kto z nas tamtym w zamian da Cnot
ę
za pieni
ą
dz? Bo cnota jest trwała,
A pieni
ą
dz to ten posiada, to inny go ma.
Poezj
ę
uprawiał z pocz
ą
tku, jak si
ę
zdaje, nie dla powa
Ŝ
nych celów, lecz
dla
Ŝ
artu i zabawy, w chwilach wolnych od zaj
ęć
. Potem jednak zamieszczał w
niej tak
Ŝ
e my
ś
li filozoficzne; podobnie wiele tre
ś
ci politycznych wplatał w
wiersze, nie dla historii i pami
ę
ci, ale dla uzasadnienia swoich poczyna
ń
, jako
zach
ę
ty,
11
du
Ŝ
o ma srebra... —
cytaty z elegii Solona.
12
Hezjod — Prace i dnie,
w. 311.
13
Protis —
„pierwszy", tj. zało
Ŝ
yciel.
14
Massylia —
dzi
ś
. Marsylia w Prowansji.
15
Tales —
wczesny filozof grecki.
16
Hipokrates —
astronom i matematyk z V wieku p.n.e.
przestrogi czy nagany Ate
ń
czyków. A niektórzy twierdz
ą
,
Ŝ
e i prawa zamierzał
opublikowa
ć
w formie wierszy i przytaczaj
ą
tu taki ich pocz
ą
tek:
Wpierw króla Zeusa Kronid
ę
wypada mi prosi
ć
, Aby
tym prawom szcz
ęś
cia u
Ŝ
yczył w rozgłosie.
Z filozofii etyki najwi
ę
cej uprawiał — jak wi
ę
kszo
ść
ówczesnych m
ę
drców
— my
ś
l polityczn
ą
. Natomiast w filozofii przyrody był zbyt prosty i zapó
ź
-niony.
Wida
ć
to z tych słów jego:
Z chmury powstaje moc
ś
niegu i gradu,
Z błyskawicy ognistej dobywa si
ę
grzmot, Morze od
wiatru si
ę
burzy; lecz je
ś
li go
Ŝ
adna Siła nie rusza, to
ono najrówniejsze z wód.
I w ogóle zdaje si
ę
,
Ŝ
e wtedy tylko m
ą
dro
ść
Talesa badawczo posun
ę
ła si
ę
dalej poza praktyczn
ą
wiedz
ę
. Innym
17
przypadł tytuł filozofów z biegło
ś
ci w
sprawach polityki.
4.
Zeszli si
ę
oni
18
razem podobno w Delfach, a powtórnie w Koryncie, gdzie
Periander
19
urz
ą
dził ich spotkanie i zaszczycił uczt
ą
. Ale jeszcze wi
ę
ksze
powa
Ŝ
anie i rozgłos zyskało im zbiorowe obchodzenie wokoło trójnogu i
wzajemne ich przy tym ust
ę
powanie sobie pierwsze
ń
stwa z przyjazn
ą
uprzejmo
ś
ci
ą
.
Opowiadaj
ą
,
Ŝ
e gdy Kojczycy
20
zarzucili w morze sieci, przybysze z Mile-tu
21
zakupili u nich cały ich ułów, zanim był znany. I okazało si
ę
,
Ŝ
e wydobyto złoty
trójnóg; rzuciła go tam w morze, jak mówi
ą
, Helena
22
płyn
ą
ca do Troi,
przypomniawszy sobie pewn
ą
dawn
ą
przepowiedni
ę
. Najpierw powstała
sprzeczka o trójnóg mi
ę
dzy przybyszami i rybakami, po czym kłótni
ę
przej
ę
ły
miasta, a w ko
ń
cu doszło do wojny. Wtedy jednak trójnóg obu stronom odebrała
Pytia, „by go da
ć
najm
ą
drzejszemu". Tak wi
ę
c wysłano trójnóg do Talesa w
Milecie; i Kojczycy z ochot
ą
jemu jednemu dali to, o co walczyli z wszystkimi
naraz Milezyjczykami. Lecz Tales o
ś
wiadczył,
Ŝ
e m
ą
drzejszy od niego jest
Bias
23
. Trójnóg pow
ę
drował do Biasa. Ten odesłał go dalej, do innego
m
ą
drzejszego. I tak odsyłany obszedłszy wkoło wrócił powtórnie do Talesa. W
ko
ń
cu z Miletu posłano go do Teb i po
ś
wi
ę
cono Apollinowi Ismenijskiemu
24
.
Teofrast pisze,
Ŝ
e najpierw odesłano trójnóg do Biasa w Prienie. Ten z kolei
posłał go do Talesa w Milecie. I tak poprzez wszystkich znów wrócił do Biasa, a
w ko
ń
cu został odesłany do Delf.
17
Innym —
w tym Solonowi.
18
Zeszli si
ę
oni
—Tales z Solonem.
19
Periander —
władca Koryntu.
20
Kojczycy —
mieszka
ń
cy miasta i wyspy Kos, u południowo-zachodniego wybrze
Ŝ
a Małej
Azji.
21
Milet —
znane miasto na zachodnim wybrze
Ŝ
u M. Azji.
22
Helena —
Ŝ
ona Menelausa, uprowadzona przez Parysa do Troi.
23
Bias —
jeden z tradycyjnych siedmiu m
ę
drców.
24
Ismenijski
— od Ismenosu, rzeczki płyn
ą
cej przez Teby w Beocji.
Plik z chomika:
Marian_Chomik
Inne pliki z tego folderu:
Pauzaniasz - Wędrówki po Helladzie 8-10.pdf
(1784 KB)
Ditfurth Hoimar von - Dziedzictwo człowieka z neandertalu.pdf
(1288 KB)
Volva - wieszczki skandynawskie.pdf
(8572 KB)
Nowacka_Ewa_-_Kommodus_i_Marcja.txt
(331 KB)
Nowacka Teresa - Od starozytnosci do oswiecenia2.pdf
(412 KB)
Inne foldery tego chomika:
!!! DISNEY True-Life
!!! Film_MCL-Favorities
!!! Filmy HD (drama coll.)
!!! Filmy HD (dual audio)
!!! Filmy HD (Net-fli(x)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin