1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy2.pdf

(128 KB) Pobierz
585114654 UNPDF
Scenariusz nr 45. Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
Temat: Elementy Ă wiata przedstawionego w powie Ă ci Henryka Sienkiewicza.
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– rozdaje tekst spraw-
dzianu
– udziela niezb Ú dnych
wyja Ă nie ñ
– rozdaje ocenione
karty odpowiedzi
– wpisuje stopnie do
dziennika
– zbiera sprawdziany
i karty odpowiedzi
– podaje temat lekcji
sprawdzian
z tre Ă ci lektury
ocenione kar-
ty odpowiedzi
Nauczyciel rozdaje teksty sprawdzianów. Ochotni-
cy podaj È odpowiedzi na kolejne pytania. Wszyscy
uczniowie zapisuj È w zeszycie numery zada ñ i po-
prawne odpowiedzi. Nast Ú pnie prowadz È cy zaj Ú -
cia rozdaje ocenione karty odpowiedzi. Ucznio-
wie maj È kilka minut na porównanie zapisanych
w zeszycie odpowiedzi z tymi, jakie zaznaczyli na
kartach odpowiedzi. Nauczyciel rozstrzyga ewen-
tualne niejasno Ă ci, udziela dodatkowych wyja Ă -
nie ñ i wpisuje stopnie do dziennika. Potem zbiera
teksty sprawdzianu wraz z kartami odpowiedzi
i podaje temat lekcji.
– udziela odpowiedzi na kolejne
pytania
zapisuje w zeszycie numery
zada ñ i poprawne odpowiedzi
porównuje zapis w zeszycie
z zapisem na karcie odpowie-
dzi
zapisuje temat lekcji
Realizacja
– dzieli uczniów na
grupy
– rozdaje zadanie dla
grup i potrzebne
materia ï y
– koordynuje prac Ú
grup
Nauczyciel dzieli klas Ú na grupy i rozdaje potrzeb-
ne materia ï y. Uczniowie przyst Ú puj È do wykonania
zadania zgodnie z podan È instrukcj È . Po up ï ywie
okre Ă lonego czasu sprawozdawcy prezentuj È efek-
ty pracy grup: uzupe ï niona tabela, uporz È dkowa-
ny plan. Po wszystkich prezentacjach nauczyciel
ustosunkowuje si Ú do wykonanego zadania, udzie-
la dodatkowych wyja Ă nie ñ . Uczniowie poprawiaj È
ewentualne b ïÚ dy w zapisach lub dopisuj È infor-
macje, których zabrak ï o. Nauczyciel mo ĝ e oceni Ê
efekty pracy w grupach zgodnie z przyj Ú tym PSO.
czyta zadanie
– wypisuje bohaterów
– okre Ă la czas i miejsce akcji
– porz È dkuje chronologicznie
podane punkty planu
zadanie dla
grup (Za ï . nr 1)
tabela do
uzupe ï nienia –
jedna na grup Ú
(Za ïÈ cznik nr 2)
585114654.003.png 585114654.004.png
Tok lekcji
Czynno Ă ci ucznia:
Czynno Ă ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia ï y
Omówienie lekcji
prezentuje wynik pracy grupy
poprawia, uzupe ï nia zapis
tabelaryczny
– ustosunkowuje si Ú
do wykonanego
zadania, koryguje
ewentualne b ïÚ dy
– ocenia prac Ú grup
poci Ú ty na
paski plan wyda-
rze ñ (Za-
ïÈ cznik nr 3)
szary papier,
pisaki, klej
Zako ñ -
czenie
uzupe ï nia tabel Ú na podsta-
wie zapisu grupowego
zapisuje w zeszycie plan
wydarze ñ
zapisuje tre ĂÊ zadania domo-
wego
– rozdaje karty
z tabel È
tabela do uzu-
pe ï nienia – dla
ka ĝ dego ucznia
(Za ïÈ cznik nr 2)
Na zako ñ czenie uczniowie uzupe ï niaj È indywidu-
alnie (na podstawie poprawionego zapisu grupo-
wego) tabel Ú , któr È wklejaj È do zeszytów oraz za-
pisuj È w zeszytach ostateczn È (poprawn È ) wersj Ú
planu wydarze ñ .
– podaje tre ĂÊ zadania
domowego
Zadanie
domowe
Naucz Ú si Ú opowiada Ê wybran È przygod Ú bohaterów lektury (na nast Ú pn È lekcj Ú ). Przygotuj Ú si Ú (notatki, zak ï adki w ksi Èĝ ce)
do opisu postaci Stasia Tarkowskiego – bohatera poznanej powie Ă ci (na kolejne zaj Ú cia).
Za ïÈ cznik nr 1
Zadanie I (czas na realizacj Ú 15 minut)
Uzupe ï nijcie tabel Ú na podstawie przygotowanych w domu
informacji oraz tekstu lektury W pustyni i w puszczy.
• W rubrykach: postacie drugoplanowe i epizodyczne po-
winno si Ú znale ěÊ przynajmniej pi ÚÊ (imion) nazwisk.
• W rubryce: Gdzie rozgrywaj È si Ú wydarzenia? obok ogól-
nych informacji zapiszcie te ĝ informacje na temat trasy
w Ú drówki dzieci. Uwzgl Ú dnijcie informacje zapisane w XLII
rozdziale ksi Èĝ ki.
Zadanie II (czas na realizacj Ú 15 minut)
Uporz È dkujcie chronologicznie i na-
klejcie na arkusz szarego papieru
punkty planu wydarze ñ .
• Mo ĝ ecie korzysta Ê z tekstu lektury.
585114654.005.png
Za ïÈ cznik nr 2 1
Postacie (bohaterowie)
Kiedy rozgrywaj È si Ú wydarzenia?
(informacje na temat czasu akcji)
kcyjne
historyczne
np.
Gdzie rozgrywaj È si Ú wydarzenia?
(informacje na temat miejsca wydarze ñ )
np.
1 Tabel Ú wykorzystujemy dwukrotnie. Najpierw dzieci uzupe ï niaj È j È podczas pracy w grupach (proponujemy powi Ú kszy Ê za ïÈ cznik pod-
czas kserowania do formatu A-3, u ï atwia to prezentacje). Pó ě niej wykorzystujemy j È jako kart Ú pracy indywidualnej – ka ĝ dy ucze ñ
(po prezentacji i ewentualnych poprawkach) na podstawie zapisu grupowego uzupe ï nia tabel Ú indywidualnie i wkleja do zeszytu.
585114654.006.png 585114654.001.png
Za ïÈ cznik nr 3
Wizyta Fatmy u pana Rawilsona.
Pierwsze spotkanie z kapitanem Glenem i doktorem Clarkiem.
Niezwyk ï e prezenty z okazji Bo ĝ ego Narodzenia.
Tajemnicze porwanie dzieci.
W „szponach” burzy piaskowej.
Pojawienie si Ú Saby udaremnieniem szansy na ratunek.
Przed obliczem proroka Mahdiego.
Spotkanie z lwem – uwolnienie si Ú z r È k porywaczy.
Pot Úĝ na ulewa po ïÈ czona z atakiem lwów.
Pobyt w „Krakowie” – przyja ěñ ze s ï oniem.
Odkrycie obozu Lindego ratunkiem dla chorej Nel.
Pobyt na Górze Lindego – puszczanie latawców.
W Ă ród wspó ï plemie ñ ców Kalego – pokonanie Samburów.
Zemsta czarowników – zniszczenie worków z wod È .
Niespodziewany ratunek – ponowne spotkanie kapitana i doktora.
200
585114654.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin