1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy2.pdf
(
128 KB
)
Pobierz
585114654 UNPDF
Scenariusz nr 45.
Henryk Sienkiewicz
W pustyni i w puszczy
Temat: Elementy
Ă
wiata przedstawionego w powie
Ă
ci Henryka Sienkiewicza.
Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia
ï
y
Omówienie lekcji
Wprowa-
dzenie
– rozdaje tekst spraw-
dzianu
– udziela niezb
Ú
dnych
wyja
Ă
nie
ñ
– rozdaje ocenione
karty odpowiedzi
– wpisuje stopnie do
dziennika
– zbiera sprawdziany
i karty odpowiedzi
– podaje temat lekcji
sprawdzian
z tre
Ă
ci lektury
ocenione kar-
ty odpowiedzi
Nauczyciel rozdaje teksty sprawdzianów. Ochotni-
cy podaj
È
odpowiedzi na kolejne pytania. Wszyscy
uczniowie zapisuj
È
w zeszycie numery zada
ñ
i po-
prawne odpowiedzi. Nast
Ú
pnie prowadz
È
cy zaj
Ú
-
cia rozdaje ocenione karty odpowiedzi. Ucznio-
wie maj
È
kilka minut na porównanie zapisanych
w zeszycie odpowiedzi z tymi, jakie zaznaczyli na
kartach odpowiedzi. Nauczyciel rozstrzyga ewen-
tualne niejasno
Ă
ci, udziela dodatkowych wyja
Ă
-
nie
ñ
i wpisuje stopnie do dziennika. Potem zbiera
teksty sprawdzianu wraz z kartami odpowiedzi
i podaje temat lekcji.
– udziela odpowiedzi na kolejne
pytania
–
zapisuje w zeszycie numery
zada
ñ
i poprawne odpowiedzi
–
porównuje zapis w zeszycie
z zapisem na karcie odpowie-
dzi
•
–
zapisuje temat lekcji
Realizacja
– dzieli uczniów na
grupy
– rozdaje zadanie dla
grup i potrzebne
materia
ï
y
– koordynuje prac
Ú
grup
Nauczyciel dzieli klas
Ú
na grupy i rozdaje potrzeb-
ne materia
ï
y. Uczniowie przyst
Ú
puj
È
do wykonania
zadania zgodnie z podan
È
instrukcj
È
. Po up
ï
ywie
okre
Ă
lonego czasu sprawozdawcy prezentuj
È
efek-
ty pracy grup: uzupe
ï
niona tabela, uporz
È
dkowa-
ny plan. Po wszystkich prezentacjach nauczyciel
ustosunkowuje si
Ú
do wykonanego zadania, udzie-
la dodatkowych wyja
Ă
nie
ñ
. Uczniowie poprawiaj
È
ewentualne b
ïÚ
dy w zapisach lub dopisuj
È
infor-
macje, których zabrak
ï
o. Nauczyciel mo
ĝ
e oceni
Ê
efekty pracy w grupach zgodnie z przyj
Ú
tym PSO.
–
czyta zadanie
– wypisuje bohaterów
– okre
Ă
la czas i miejsce akcji
– porz
È
dkuje chronologicznie
podane punkty planu
zadanie dla
grup (Za
ï
. nr 1)
tabela do
uzupe
ï
nienia –
jedna na grup
Ú
(Za
ïÈ
cznik nr 2)
•
•
•
Tok lekcji
Czynno
Ă
ci ucznia:
Czynno
Ă
ci
nauczyciela:
Potrzebne
materia
ï
y
Omówienie lekcji
–
prezentuje wynik pracy grupy
–
poprawia, uzupe
ï
nia zapis
tabelaryczny
– ustosunkowuje si
Ú
do wykonanego
zadania, koryguje
ewentualne b
ïÚ
dy
– ocenia prac
Ú
grup
poci
Ú
ty na
paski plan wyda-
rze
ñ
(Za-
ïÈ
cznik nr 3)
szary papier,
pisaki, klej
•
Zako
ñ
-
czenie
–
uzupe
ï
nia tabel
Ú
na podsta-
wie zapisu grupowego
–
zapisuje w zeszycie plan
wydarze
ñ
–
zapisuje tre
ĂÊ
zadania domo-
wego
– rozdaje karty
z tabel
È
tabela do uzu-
pe
ï
nienia – dla
ka
ĝ
dego ucznia
(Za
ïÈ
cznik nr 2)
Na zako
ñ
czenie uczniowie uzupe
ï
niaj
È
indywidu-
alnie (na podstawie poprawionego zapisu grupo-
wego) tabel
Ú
, któr
È
wklejaj
È
do zeszytów oraz za-
pisuj
È
w zeszytach ostateczn
È
(poprawn
È
) wersj
Ú
planu wydarze
ñ
.
– podaje tre
ĂÊ
zadania
domowego
Zadanie
domowe
Naucz
Ú
si
Ú
opowiada
Ê
wybran
È
przygod
Ú
bohaterów lektury (na nast
Ú
pn
È
lekcj
Ú
). Przygotuj
Ú
si
Ú
(notatki, zak
ï
adki w ksi
Èĝ
ce)
do opisu postaci Stasia Tarkowskiego – bohatera poznanej powie
Ă
ci (na kolejne zaj
Ú
cia).
Za
ïÈ
cznik nr 1
Zadanie I
(czas na realizacj
Ú
15 minut)
Uzupe
ï
nijcie tabel
Ú
na podstawie przygotowanych w domu
informacji oraz tekstu lektury
W pustyni i w puszczy.
• W rubrykach: postacie drugoplanowe i epizodyczne po-
winno si
Ú
znale
ěÊ
przynajmniej pi
ÚÊ
(imion) nazwisk.
• W rubryce:
Gdzie rozgrywaj
È
si
Ú
wydarzenia?
obok ogól-
nych informacji zapiszcie te
ĝ
informacje na temat trasy
w
Ú
drówki dzieci. Uwzgl
Ú
dnijcie informacje zapisane w XLII
rozdziale ksi
Èĝ
ki.
Zadanie II
(czas na realizacj
Ú
15 minut)
Uporz
È
dkujcie chronologicznie i na-
klejcie na arkusz szarego papieru
punkty planu wydarze
ñ
.
• Mo
ĝ
ecie korzysta
Ê
z tekstu lektury.
•
•
Za
ïÈ
cznik nr 2
1
Postacie (bohaterowie)
Kiedy rozgrywaj
È
si
Ú
wydarzenia?
(informacje na temat czasu akcji)
fi
kcyjne
historyczne
np.
Gdzie rozgrywaj
È
si
Ú
wydarzenia?
(informacje na temat miejsca wydarze
ñ
)
np.
1
Tabel
Ú
wykorzystujemy dwukrotnie. Najpierw dzieci uzupe
ï
niaj
È
j
È
podczas pracy w grupach (proponujemy powi
Ú
kszy
Ê
za
ïÈ
cznik pod-
czas kserowania do formatu A-3, u
ï
atwia to prezentacje). Pó
ě
niej wykorzystujemy j
È
jako kart
Ú
pracy indywidualnej – ka
ĝ
dy ucze
ñ
(po prezentacji i ewentualnych poprawkach) na podstawie zapisu grupowego uzupe
ï
nia tabel
Ú
indywidualnie i wkleja do zeszytu.
Za
ïÈ
cznik nr 3
Wizyta Fatmy u pana Rawilsona.
Pierwsze spotkanie z kapitanem Glenem i doktorem Clarkiem.
Niezwyk
ï
e prezenty z okazji Bo
ĝ
ego Narodzenia.
Tajemnicze porwanie dzieci.
W „szponach” burzy piaskowej.
Pojawienie si
Ú
Saby udaremnieniem szansy na ratunek.
Przed obliczem proroka Mahdiego.
Spotkanie z lwem – uwolnienie si
Ú
z r
È
k porywaczy.
Pot
Úĝ
na ulewa po
ïÈ
czona z atakiem lwów.
Pobyt w „Krakowie” – przyja
ěñ
ze s
ï
oniem.
Odkrycie obozu Lindego ratunkiem dla chorej Nel.
Pobyt na Górze Lindego – puszczanie latawców.
W
Ă
ród wspó
ï
plemie
ñ
ców Kalego – pokonanie Samburów.
Zemsta czarowników – zniszczenie worków z wod
È
.
Niespodziewany ratunek – ponowne spotkanie kapitana i doktora.
200
Plik z chomika:
I.Pawlak
Inne pliki z tego folderu:
Biografia Henryka Sienkiewicza.doc
(41 KB)
sprawdzian.doc
(24 KB)
1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy6.pdf
(152 KB)
1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy1.pdf
(169 KB)
1125806_Sienkiewicz_W_pustyni_i_w_puszczy2.pdf
(128 KB)
Inne foldery tego chomika:
Akademia pana Kleksa
Ania z Zielonego Wzgórza
Hobbit
Księga dżungli
Opowieści z Narnii
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin