Plan pracy na miesiąc grudzień, gr. II a „ Motylki”
Temat kompleksowy: LIST DO ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA ( praca poczty)
· zapamiętanie własnego imienia i nazwiska,
· posługiwanie się nożyczkami zgodnie z ustalonymi zasadami bezpieczeństwa,
· obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim otoczeniu – listonosz,
· próby mówienia o przeżytych wydarzeniach np. o wycieczce do Urzędu Pocztowego,
· globalne czytanie prostych wyrazów z powiązaniu z aktualnym tematem.
TEMAT DNIA
DZIAŁANIA DZIECI
„ Dawniej a dziś”
O dawnej poczcie – przybliżenie dzieciom pracy poczty dawnej i dzisiejszej. Sposoby doręczania listów.
Ćwiczenia gimnastyczne.
„ Nasza poczta”
Wycieczka do Urzędu Pocztowego. Zapoznanie z wnętrzem poczty – okienka pocztowe, skrzynka na listy. Obserwacja pracy urzędnika pocztowego.
Zajęcia umuzykalniające.
„ Listonosz”
Nauka wiersza „ Listonosz”. Rozmowa n/t wyglądu listonosza. Określanie charakterystycznych cech w wyglądzie listonosza.
„ Listonosz” praca plastyczna. Próby narysowania postaci.
„ Do czego służy?”
Gromadzenie przedmiotów związanych z pocztą ( blankiety, znaczki, pocztówki, koperty itp.) Określanie do czego służą.
„ Listy zaczarowane”
Słuchanie opowiadania. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworu. Zapoznanie dzieci z różnym rodzajem listów, wielkością kopert. Zwrócenie uwagi na prawidłowe adresowanie listów. Utrwalenie znajomości własnego imienia, nazwiska i adresu.
„ Znaczek pocztowy” wykonanie znaczka pocztowego, estetyczne wykonanie pracy.
„ List do Świętego Mikołaja” – wspólne redagowanie listu.
Działania dodatkowe:
· zabawa dydaktyczna „ Torba listonosza”
· „Na poczcie” zabawa tematyczna
· „ Koperta” składanie koperty
· „ Na poczcie” malowanie farbami
· „ Listy” zabawa oddechowa
Literatura:
· H. Brykczyński „ Listy zaczarowane”
· „ Listonosz”
· I. Salach „ List”
· F. Leszczyńska „ Chodzi listonosz”
· I. Landau „ Zaproszenie”
Temat kompleksowy: WESOŁYCH ŚWIĄT! SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO
ROKU!
v poznanie tradycji i obyczajów związanych ze świętami,
v przygotowanie niespodzianek dla najbliższych,
v przygotowanie spotkania wigilijnego z rodzicami – nauka wierszy i piosenek,
v posługiwanie się różnorodnym materiałem plastycznym.
„ Gwiazdy, gwiazdki, gwiazdeczki”
Oglądanie prawdziwej gwiazdy betlejemskiej rosnącej w doniczce. Rozumienie wieloznaczności pojęcia gwiazda betlejemska. Zapoznanie się ze sposobem pielęgnowania kwiatów doniczkowych. Posługiwanie się pojęciem kwadrat.
„ Legenda o choince”
Uważne słuchanie legendy, swobodne wypowiedzi dzieci n/t utworu. Rozpoznawanie drzew iglastych – sosna i świerk.
„ Papierowe ozdoby na choinkę” wykonywanie pracy wg wzoru „ Pawie oczka” Posługiwanie się pojęciami: małe, mniejsze, najmniejsze; duże, większe, największe.
„Na gałązce choinkowej”
Nauka wiersza „ Na złotym dywanie” zachęcanie dzieci do ładnej recytacji. Odpowiednia intonacja głosu, nabieranie oddechu.
„ Ubieramy choinkę” segregowanie ozdób choinkowych, przeliczanie ich, porównywanie liczebności zbiorów. Przypomnienie o ostrożnym wieszaniu ozdób, zgodna działalność w zespole.
„ Dzwony, dzwonki i dzwoneczki”
Wprowadzenie dzwonka jako sygnału do sprzątania zabawek, wyciszenia się. Oglądanie różnych dzwonków. Słuchanie dźwięków jakie wydają dzwonki. Reagowanie zmianą ruchu na określone dźwięki.
Praca w książce „ ABC czterolatka”
„ Prezent dla Mikołaja”
Słuchanie wiersza „ Prezent dla Mikołaja”, Zapoznanie się z tradycją wręczania sobie prezentów świątecznych. Wykonanie laurki dla Mikołaja.
Spotkanie z Mikołajem, wspólna zabawa.
„ Wigilijny stół”
Przybliżenie tradycji związanych z Wigilią – przystrojenie stołu wigilijnego, potrawy podawane na stół, kolędowanie, pasterka.
„ Co znajdziemy pod choinką?”
Rozmowa o tym, co dzieci chciałyby znaleźć pod choinką. Nauka wiersza
„ Prezenty”. Zwrócenie uwagi dzieci na humor zawarty w wierszu.
„ Hej kolęda, kolęda!”
Wspólne śpiewanie kolęd znanych dzieciom. Rozumienie znaczenia słowa kolęda. Słuchanie kolęd z płyt CD polskich i zagranicznych.
Praca z książką „ ABC czterolatka.
„ Już po Świętach”
Rozmowy z dziećmi o minionych świętach, gdzie były, jakie prezenty dostały. Posługiwanie się pełnymi zdaniami, używanie w wypowiedziach przymiotników.
Rysowanie n/t dowolny.
„ Dziewczynka z zapałkami”
Słuchanie baśni H. CH. Andersena. Mówienie o swoich odczuciach, wrażeniach oraz emocjach; dzielenie się nimi z dziećmi, nauczycielką. Uwrażliwienie dzieci na ludzką krzywdę.
„Sylwestrowe zabawy”
Układanie życzeń na nadchodzący rok. Zabawa przy muzyce, konkursy i ćwiczenia sprawnościowe.
· „ Choinka” malowanie farbą plakatową
· Ćwiczenia oddechowe „ Pawie piórka”
· Wykonanie choinek z wykorzystaniem materiału przyrodniczego ( szyszki)
· Wspólna wigilia z rodzicami.
· J. Dymkowska „ Legenda o choince”
· wiersz „ Podarunki”
· D. Gellner „ Prezent”
· D. Gellner „ Na złotym dywanie”
· H. Ch. Andersen „ Dziewczynka z zapałkami”
· Zeszyt roboczy nauczycielki
Zabawy ruchowe:
· orientacyjno-porządkowa „ Słońce i gwiazdy”
· z elementem biegu „ Zaprzęgi”
Opracowała
Małgorzata Cacko
dyrektor-1