Plan pracy na miesiąc grudzień.doc

(74 KB) Pobierz
Plan pracy na miesiąc grudzień, gr

Plan pracy na miesiąc grudzień, gr. II a „ Motylki”

 

Temat kompleksowy: LIST DO ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA ( praca poczty)

 

·         zapamiętanie własnego imienia i nazwiska,

·         posługiwanie się nożyczkami zgodnie z ustalonymi zasadami bezpieczeństwa,

·         obserwowanie pracy ludzi różnych zawodów w bliskim otoczeniu – listonosz,

·         próby mówienia o przeżytych wydarzeniach np. o wycieczce do Urzędu Pocztowego,

·         globalne czytanie prostych wyrazów z powiązaniu z aktualnym tematem.

 

 

 

TEMAT DNIA

 

DZIAŁANIA DZIECI

 

„ Dawniej a dziś”

 

O dawnej poczcie – przybliżenie dzieciom pracy poczty dawnej  i dzisiejszej. Sposoby doręczania listów.

Ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

„ Nasza poczta”

 

Wycieczka do Urzędu Pocztowego. Zapoznanie z wnętrzem poczty – okienka pocztowe, skrzynka na listy. Obserwacja pracy urzędnika pocztowego.

Zajęcia umuzykalniające.

 

 

„ Listonosz”

 

Nauka wiersza „ Listonosz”. Rozmowa n/t wyglądu listonosza. Określanie charakterystycznych cech w wyglądzie listonosza.

„ Listonosz” praca plastyczna. Próby narysowania postaci.

 

 

„ Do czego służy?”

 

Gromadzenie przedmiotów związanych z pocztą ( blankiety, znaczki, pocztówki, koperty itp.) Określanie do czego służą.

Zajęcia umuzykalniające.

 

 

„ Listy zaczarowane”

 

Słuchanie opowiadania. Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworu. Zapoznanie dzieci z różnym rodzajem listów, wielkością kopert. Zwrócenie uwagi na prawidłowe adresowanie listów. Utrwalenie znajomości własnego imienia, nazwiska i adresu.

„ Znaczek pocztowy” wykonanie znaczka pocztowego, estetyczne wykonanie pracy.

„ List do Świętego Mikołaja” – wspólne redagowanie listu.

 

 

Działania dodatkowe:

·         zabawa dydaktyczna „ Torba listonosza”

·         „Na poczcie” zabawa tematyczna

·         „ Koperta” składanie koperty

·         „ Na poczcie” malowanie farbami

·         „ Listy” zabawa oddechowa

 

Literatura:

·         H. Brykczyński „ Listy zaczarowane”

·         „ Listonosz”

·         I. Salach „ List”

·         F. Leszczyńska „ Chodzi listonosz”

·         I. Landau „ Zaproszenie”

 

Temat kompleksowy: WESOŁYCH ŚWIĄT! SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO 

                         ROKU!

 

v     poznanie tradycji i obyczajów związanych ze świętami,

v     przygotowanie niespodzianek dla najbliższych,

v     przygotowanie spotkania wigilijnego z rodzicami – nauka wierszy i piosenek,

v     posługiwanie się różnorodnym materiałem plastycznym.

 

 

TEMAT DNIA

 

 

DZIAŁANIA DZIECI

 

„ Gwiazdy, gwiazdki, gwiazdeczki”

 

Oglądanie prawdziwej gwiazdy betlejemskiej rosnącej w doniczce. Rozumienie wieloznaczności pojęcia gwiazda betlejemska. Zapoznanie się ze sposobem pielęgnowania kwiatów doniczkowych. Posługiwanie się pojęciem kwadrat.

Ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

„ Legenda o choince”

 

Uważne słuchanie legendy, swobodne wypowiedzi dzieci n/t utworu. Rozpoznawanie drzew iglastych – sosna i świerk.

„ Papierowe ozdoby na choinkę”  wykonywanie pracy wg wzoru „ Pawie oczka” Posługiwanie się pojęciami: małe, mniejsze, najmniejsze; duże, większe, największe.

Zajęcia umuzykalniające.

 

 

„Na gałązce choinkowej”

 

Nauka wiersza  „ Na złotym dywanie” zachęcanie dzieci do ładnej recytacji. Odpowiednia intonacja głosu, nabieranie oddechu.

„ Ubieramy choinkę” segregowanie ozdób choinkowych, przeliczanie ich, porównywanie liczebności zbiorów. Przypomnienie o ostrożnym wieszaniu ozdób, zgodna działalność w zespole.

 

„ Dzwony, dzwonki i dzwoneczki”

 

Wprowadzenie dzwonka jako sygnału do sprzątania zabawek, wyciszenia się. Oglądanie różnych dzwonków. Słuchanie dźwięków jakie wydają dzwonki. Reagowanie zmianą ruchu na określone dźwięki.

Zajęcia umuzykalniające.

Praca w książce „ ABC czterolatka”

 

 

„ Prezent dla Mikołaja”

 

Słuchanie wiersza „ Prezent dla Mikołaja”, Zapoznanie się z tradycją wręczania sobie prezentów świątecznych. Wykonanie laurki dla Mikołaja.

Spotkanie z Mikołajem, wspólna zabawa.

 

 

„ Wigilijny stół”

 

Przybliżenie tradycji związanych z Wigilią – przystrojenie stołu wigilijnego, potrawy podawane na stół, kolędowanie, pasterka.

Ćwiczenia gimnastyczne.

 

 

„ Co znajdziemy pod choinką?”

 

Rozmowa o tym, co dzieci chciałyby znaleźć pod choinką. Nauka wiersza

„ Prezenty”. Zwrócenie uwagi dzieci na humor zawarty w wierszu.

Zajęcia umuzykalniające.

 

 

„ Hej kolęda, kolęda!”

 

Wspólne śpiewanie kolęd znanych dzieciom. Rozumienie znaczenia słowa kolęda. Słuchanie kolęd z płyt CD polskich i  zagranicznych.

Praca z książką „ ABC czterolatka.

 

 

„ Już po Świętach”

 

Rozmowy z dziećmi o minionych świętach, gdzie były, jakie prezenty dostały. Posługiwanie się pełnymi zdaniami, używanie w wypowiedziach przymiotników.

Rysowanie n/t dowolny.

 

 

 

„ Dziewczynka z zapałkami”

 

Słuchanie baśni H. CH. Andersena. Mówienie o swoich odczuciach, wrażeniach oraz emocjach; dzielenie się nimi z dziećmi, nauczycielką. Uwrażliwienie dzieci na ludzką krzywdę.

Zajęcia umuzykalniające.

 

 

„Sylwestrowe zabawy”

 

Układanie życzeń na nadchodzący rok. Zabawa przy muzyce, konkursy i ćwiczenia sprawnościowe.

 

 

 

Działania dodatkowe:

·         „ Choinka” malowanie farbą plakatową

·         Ćwiczenia oddechowe „ Pawie piórka”

·         Wykonanie choinek z wykorzystaniem materiału przyrodniczego ( szyszki)

·         Wspólna wigilia z rodzicami.

 

 

Literatura:

·         J. Dymkowska „ Legenda o choince”

·         wiersz „ Podarunki”

·         D. Gellner „ Prezent”

·         D. Gellner „ Na złotym dywanie”

·         H. Ch. Andersen „ Dziewczynka z zapałkami”

·         Zeszyt roboczy nauczycielki

 

Zabawy ruchowe:

·         orientacyjno-porządkowa „ Słońce i gwiazdy”

·         z elementem biegu „ Zaprzęgi”

 

 

 

Opracowała



Małgorzata Cacko

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin