2-Plaszczyzny_usprawniania.doc

(89 KB) Pobierz
PŁASZCZYZNA USPRAWNIANIA

 

PŁASZCZYZNA USPRAWNIANIA

USPRAWNIANE / WYKSZTAŁCANE  UMIEJĘTNOŚCI

 

Płaszczyzna poznawcza

 

·         zaburzenia percepcji wzrokowej:

o        analizy wzrokowej

o        syntezy wzrokowej

o        pamięci wzrokowej

o        koordynacji wzrokowo – słuchowo –  ruchowej

o        spostrzegnia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         zaburzenia percepcji słuchowej:

o        analizy słuchowej

o        syntezy słuchowej

o        pamięci słuchowej

o        koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         zaburzenia mowy:

o        artykulacyjne (logopedyczne)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

·         zaburzenia myślenia:

o        przewidywania

o        rozumienia pojęć

o        wnioskowania

o        planowania

o        analizy myślowej

o        syntezy myślowej

o        porównywania

o        różnicowania

o        uogólniania

 

 

 

ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową

 

1.       Składanie obrazka z części

2.       Wyodrębnianie różnic między obrazkami

3.       Układanie historyjek obrazkowych

4.       Dobieranie par jednakowych obrazków

 

5.       Układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazane

6.       Wyszukiwanie i skreślanie liter

7.       Rozpoznawanie i odwzorowanie liter z układów wieloliterowych

8.       Uzupełnianie niedokończonych rysunków i figur

9.       Uzupełnianie liter w wyrazie

10.   Uzupełnianie elementów całości (typu: okno w domu)

 

ćwiczenia usprawniające percepcję słuchową

 

1.       Rozumienie treści słuchanych bajek

2.       Układanie historyjki obrazkowej po wysłuchaniu treści

3.       Powtarzanie zdań.

4.       Powtarzanie zdania w odwrotnym porządku

5.       Rozróżnianie dźwięków i odgłosów

6.       Słuchanie muzyki

7.       Ćwiczenia rytmiczne. Odtwarzanie rytmu przez dziecko

8.       Głoska w nagłosie i wygłosie

9.       Domina fonetyczne

10.   Rozumienie instrukcji i poleceń.

11.   Liczenie głosek i sylab w wyrazach, wyrazów w zdaniach.

12.   Łączenie sylab. Ich czytanie. (pa -zu = zupa). Dopełnienie sylab (la-las)

13.   Tworzenie wyrazów dwusylabowych las-laska, ser-serce

 

ćwiczenia usprawniające aparat mowy

1.       wyciąganie ust jak przy samogłosce „u”

2.       spłaszczanie ust jak przy „i”

3.       bańki mydlane

4.       lizanie płaskiego lizaka

5.       gwizdanie na jednym tonie

6.       trzymanie ołówka wargami

7.       dmuchanie na płomień świecy

8.       szybkie wymawianie „au” lub „eu”

9.       gra na organkach

10.   dmuchanie w jarmarczne wiatraczki

 

ćwiczenia usprawniające myślenie:

1.       określanie związków przyczynowo – skutkowych

2.       układanie historyjek z obrazków

3.       uzupełnianie niedokończonych ciągów graficznych

4.       kończenie zdania, opowiadania

5.       formułowanie wniosków i uogólnień

6.       uzupełnianie niedokończonych rysunków i figur

7.       dobieranie części obrazków do całości

 

 

Płaszczyzna ruchowa

 

·         zaburzenia sprawności manualnej

 

o        rozmachowe

 

 

 

o        manualne

 

 

 

 

 

 

 

 

o        graficzne

 

 

 

 

 

·         zaburzenia koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej

 

 

 

 

 

 

 

·         zaburzenia orientacji przestrzennej

 

 

 

 

ćwiczenia usprawniające małą motorykę:

 

rozmachowe:

1.       zamalowywanie dużych płaszczyzn

2.       pisanie oburącz po tablicy

 

manualne:

1.       wycinanie

2.       klejenie

3.       lepienie z plasteliny, modeliny

4.       wydzieranki, wycinanie

5.       układanki, klocki

6.       szycie, nawlekanie

7.       układanie figur z patyczków lub klocków

 

graficzne:

1.       pisanie po śladzie

2.       kopiowanie

3.       kolorowanie, rysowanie, malowanie

4.       pisanie

 

ćwiczenia usprawniające koordynację:

1.       przepisywanie tekstów

2.       wybrane ćwiczenia metodą Dennisona

3.       ćwiczenia rytmiczne, taniec,

4.       Układanie figur z patyczków lub klocków

5.       Zabawy: Czyj to głos, skąd głos dochodzi?

 

ćwiczenia usprawniające orient.  przestrzenną

1.       utrwalanie pojęć przestrzennych

2.       praca z mapa

3.       poruszanie się po miejscowości

4.       droga do szkoły

 

 

 

 

Płaszczyzna emocjonalno – motywacyjna

       a)   zaburzenia stanów emocjonalnych

b)   rozhamowanie psychoruchowe

c) zaburzenie zdolności rozumienia i oceny

     sytuacji

d) nieumiejętność współodczuwania

e) zaniżone poczucie własnej wartości

 

  cele rewalidacyjne:

·         dowartościowywanie dziecka

·         osiągania sukcesu przez ucznia

·         wyrabianie u dziecka odpow. Motyw. do pracy

·         wyrabianie cierpliwości i wytrwałości w doprowadzaniu pracy do końca

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin